Men funktionen med körd sträcka finns väl kvar i färddatorn? Klarar man inte av Google Maps så ska man inte köpa en GTE för den är betydligt mer avancerad.

MultiMan MultiMan skrev:
Praktiska exempel så t ex en vägbeskrivning där man anger hur många hundra meter efter en korsning något ligger, t ex. Använt det hundratals gånger i det sammanhanget och med kanske 10-15 mätningar på en viss sträcka.

Anmält vägskador genom att ange antal meter från ett visst landmärke.

Göra en lagom utspridd och genomtänkt tipsrunda.

Finns garanterat många fler användbara områden som jag glömt nu.

Måååånga äldre bilförare som inte kan hantera Google Maps eller motsvarande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skrev inte att du ville kunna nolla den under färd.
Du verkar ha funnit ett användarfall VW inte tänkt på och som jag inte tror är ett alltför vanligt använd funktion på trippmätaren.

Gällande ratten så vill jag minnat att röd växlar mellan traditionell farthållare och automatisk, grön slår av och på farthållaren helt.

[bild]
Den gröna är at växla mellan adaptiv farthållare eller hastighetsbegränsning. Att koppla ifrån den adaptiva delen är inte möjlig :)

Bo:
Trippmätaren går arr nolla vid mätarna, du har ju en knapp under färddatorn.

Du kommer även åt detta genom att gå in på "car" på stereo/navi eller genom att skrolla fram kördata i färddatorn.

För att nolla i färddatorn så håller du inne ok knappen. Du har även 3 st trip mätare, en långtids, en "sedan senaste tankning" samt en "från start". Från start bollar sig dock inte alltid utan den räknar även sammanhängande körning, så bilen måste varit avstängd under en lite längre period för att nollas (y)
 
  • Gilla
Bosemannen och 1 till
  • Laddar…
Icewing1 Icewing1 skrev:
Mäta sträckor under färd? varför?Jag är väl för modern som använder google maps
Ibland får man uppgifter om att "kör 7 km efter vägkorsningen". Kan man då inte nolla en trippmätare så blir ju en sådan information helt värdelös.
 
Google maps , Eniro. Funktionen i färddatorn hur många sätt behöver ni..
R roli skrev:
Ibland får man uppgifter om att "kör 7 km efter vägkorsningen". Kan man då inte nolla en trippmätare så blir ju en sådan information helt värdelös.
 
Fairlane
Tacka vet jag min gamla Golf jag hade för många år sen. Där skulle man trycka på en knapp vid hastighetsmätaren för att nollställa trippmätaren. Jag använde den mest för att kolla bensinförbrukning så nollställning gjorde man när man tankade. Att göra det i farten var ingen bra idé för då var man tvungen att sticka handen genom ratten och kan inte längre vrida ratten längre. ;)

Jag har iofs förståelse för att man vill bolla trippmätaren i farten när man får information som "sväng höger om 700m", men med dagens kartor och hos tycker jag att behovet nästan försvunnit. Det var större förr när man fick en vägbeskrivning innan man åkte hemifrån. De gånger jag känt behovet de sista 10 åren så kollar jag helt enkelt vad trippmätaren står på och så räknar jag fram vad den ska stå på när det är dags att svänga.
 
J Jarlsgård skrev:
Den gröna är at växla mellan adaptiv farthållare eller hastighetsbegränsning. Att koppla ifrån den adaptiva delen är inte möjlig :)
Nja, är ganska säker på att du kan stänga av farthållaren helt.
Du tänker inte på autobromsfunktionen? :thinking:

Jag kör nästan alltid med adaptiv farthållare så jag ska inte säga att jag har helt hundra koll.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, är ganska säker på att du kan stänga av farthållaren helt.
Du tänker inte på autobromsfunktionen? :thinking:

Jag kör nästan alltid med adaptiv farthållare så jag ska inte säga att jag har helt hundra koll.
Ja stänga av den helt kan du göra! Men de gör du på en annan knapp den med mode är för att växla mellan hastighetsbegränsare och adaptiv den adaptiva delen går alltså inte att stänga av!

En sak värt att notera är att om man stänger av farthållaren helt så stängs även fotgängarskyddet av :oops:
 
När det gäller trippmätaren så är det något helt annat än att försöka fixa med navigatorn.
Som flera nämnt här är det flera saker man kan använda en trippmätare till:
- Ta reda på hur långt man skall köra från en vägkorsning till den i maps obefintliga kostig som leder till fäboden. Enkelt med trippmätaren, nollställ när korsningen passeras (i farten) och läs av vid stigen och vips har du ett mått att meddela framtida besökare.

- Nollställ vid tankning som nämnts ovan. Sedan ser man löpande hur långt man kommit på soppan. Detta blockerar givetvis annan användning.

Infotainment och Weconnect visar inte förbrukningen eller räckvidden som vissa verkar tro. I stället har de hittat på nån sorts beräknad förbrukning per 100 km som dessutom blandar ihop el- och bensinkörning utan att ta hänsyn till hur långt resp användes. Man kan heller inte se hur många kWh el man tankar utan får veta hur många kilometer el man har fått in. Jag har aldrig förut mätt el i km...
Min laddbox från Norwesco visar hur många kWh den tryckt in sedan laddningen började, så där ser jag att det blir olika mycket även om jag startar med i stort sett samma kvarstående körsträcka på batteri enligt bilen.
Fast är man civilingenjör på ellinjen kanske man inte förstår att det gäller att "förenkla" för gemene man? Varför använda kWh när man kan köra med hittepå-enheter?

Angående nollställning av trippmätaren:
Det ENDA sättet att nollställa är att trycka in nollställningsknappen framför ratten när trippmätaren visas i 4 sekunder efter att man startat bilen! Den försvinner sen och då hjälper det inte att trycka knappen längre. Har provat...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja stänga av den helt kan du göra! Men de gör du på en annan knapp den med mode är för att växla mellan hastighetsbegränsare och adaptiv den adaptiva delen går alltså inte att stänga av!

En sak värt att notera är att om man stänger av farthållaren helt så stängs även fotgängarskyddet av :oops:
Jag får prova nästa gång jag är ute och kör.
Får inte riktigt ihop det, vad är skillnaden mellan hastighetsbegräsning och adaptiv enligt dig då? :thinking:
(Och Mode är ju den röda knappen, inte den gröna, den gröna är stänga av farthållaren helt)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får prova nästa gång jag är ute och kör.
Får inte riktigt ihop det, vad är skillnaden mellan hastighetsbegräsning och adaptiv enligt dig då? :thinking:
(Och Mode är ju den röda knappen, inte den gröna, den gröna är stänga av farthållaren helt)
Hastighetsbegränsning så kan du inte gasa dig förbi den inställda hastigheten (Max fart) adaptiv anpassar sig efter trafiken
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Där ser man, visste jag inte fanns, får jag prova någon dag =)
 
Kom som EU krav för några år sedan men tror få använder den.
13th Marine 13th Marine skrev:
Där ser man, visste jag inte fanns, får jag prova någon dag =)
 
Inget att ha koll på, helt meningslös funktion i min mening

Varför ställa in hastigheten på säg 110km/h och sitta med gasen i botten (men ändå bara köra 110) när man lika gärna kan ställa in farthållaren?
 
  • Gilla
Icewing1 och 1 till
  • Laddar…
Hade varit praktiskt med en påminnare om bilen känner att man har släpet inkopplat, så att man inte kör snabbare än 80, men då duger ju egentligen samma varning som skyltavläsningen kör.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade varit praktiskt med en påminnare om bilen känner att man har släpet inkopplat, så att man inte kör snabbare än 80, men då duger ju egentligen samma varning som skyltavläsningen kör.
Det ska gå att ställa in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.