664 960 läst · 3 871 svar
665k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Och jag kan inte använda trippmätaren under färd...
I min gamla SAAB 9-5 använde jag den rätt ofta för att mäta upp när jag skulle komma fram till en punkt. Nollställ vid startpunkten och kolla när du närmar dig den tänkta sträckan, eller mät upp en sträcka med trippen.
Går inte på Passaten alls!
Man kan se trippmätaren i 4-5 sekunder efter att man startar bilen med knappen. När den syns kan den nollas också. Men snart försvinner den in i nåt mörkt hörn och kan inte visas förrän man nästa gång startar bilen!!!
Verkar fullständigt bakvänt tycker jag, en trippmätare som inte kan nollas när man vill och som inte kan avläsas om man inte stannar och slår av/på bilen!!!!
Vad skall en sån användas till?
I min gamla SAAB 9-5 använde jag den rätt ofta för att mäta upp när jag skulle komma fram till en punkt. Nollställ vid startpunkten och kolla när du närmar dig den tänkta sträckan, eller mät upp en sträcka med trippen.
Går inte på Passaten alls!
Man kan se trippmätaren i 4-5 sekunder efter att man startar bilen med knappen. När den syns kan den nollas också. Men snart försvinner den in i nåt mörkt hörn och kan inte visas förrän man nästa gång startar bilen!!!
Verkar fullständigt bakvänt tycker jag, en trippmätare som inte kan nollas när man vill och som inte kan avläsas om man inte stannar och slår av/på bilen!!!!
Vad skall en sån användas till?
Det går att bläddra fram olika mätare, har för mig att mätarställning går att se även under färd om man stänger av hela radarsystemet. På min golf plingade fyll på spolarvätska flera gånger per körnning när nivån låg precis vid sensorn. Givetvis borde det bara plinga en gång per resa, inte vid varje skvalp. Första golfen drog handbroms om man öppnade dörren och bilen rullade. Något jag ibland gör när man backar tex med släp. Nästa golf tog bort den featuren, bra då dörrarna frös på den så man fick knyta bältet i handtaget och åka på motorvägen med fladdrande dörrar... men dörrarna frös faktiskt på samma sätt på min Saab 9000, när den gått nästan 40.000 mil...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
Du har ju fortfarande en trippmätare i infotainmentsystemet?B Bo Berglund skrev:Och jag kan inte använda trippmätaren under färd...
I min gamla SAAB 9-5 använde jag den rätt ofta för att mäta upp när jag skulle komma fram till en punkt. Nollställ vid startpunkten och kolla när du närmar dig den tänkta sträckan, eller mät upp en sträcka med trippen.
Går inte på Passaten alls!
Man kan se trippmätaren i 4-5 sekunder efter att man startar bilen med knappen. När den syns kan den nollas också. Men snart försvinner den in i nåt mörkt hörn och kan inte visas förrän man nästa gång startar bilen!!!
Verkar fullständigt bakvänt tycker jag, en trippmätare som inte kan nollas när man vill och som inte kan avläsas om man inte stannar och slår av/på bilen!!!!
Vad skall en sån användas till?
Du har ju mätare för körd sträcka i färddatorn samt i navigationen om du använder den.
Du får använda helgen till att läsa instruktionsboken eller åk tillbaka till din säljare och be honom om en genomgång det får man ju normalt när man hämtar bilen.
Du får använda helgen till att läsa instruktionsboken eller åk tillbaka till din säljare och be honom om en genomgång det får man ju normalt när man hämtar bilen.
B Bo Berglund skrev:Och jag kan inte använda trippmätaren under färd...
I min gamla SAAB 9-5 använde jag den rätt ofta för att mäta upp när jag skulle komma fram till en punkt. Nollställ vid startpunkten och kolla när du närmar dig den tänkta sträckan, eller mät upp en sträcka med trippen.
Går inte på Passaten alls!
Man kan se trippmätaren i 4-5 sekunder efter att man startar bilen med knappen. När den syns kan den nollas också. Men snart försvinner den in i nåt mörkt hörn och kan inte visas förrän man nästa gång startar bilen!!!
Verkar fullständigt bakvänt tycker jag, en trippmätare som inte kan nollas när man vill och som inte kan avläsas om man inte stannar och slår av/på bilen!!!!
Vad skall en sån användas till?
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Det funkar inte för antingen hittar man inte det man söker eller också ser det inte ut som det står i boken. Exemplen är många, men här är ett par:Icewing1 skrev:
- mittknappen på vänster ratteker skall enligt boken pausa farthållningen, men i verkligheten ändrar den på avståndet till framförvarande bil
- Trippmätarens funktion är inte angiven, speciellt inte hur man kan se (och nollställa) den under gång
Och jag har kontaktat VW-säljarna om trippmätaren och svaret jag fick var "det går inte"
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Efter mycket prat med VW fick jag veta att man kan visa totalt körd sträcka (vägmätaren, inte trippen) om man stänger av farthållaren (men den använder jag hela tiden för denna bil är väldigt kvick på att köra för fort tack vare vridmomentet från eldriften...).J JohanLun skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
Du skrev inte att du ville kunna nolla den under färd.B Bo Berglund skrev:
Du verkar ha funnit ett användarfall VW inte tänkt på och som jag inte tror är ett alltför vanligt använd funktion på trippmätaren.
Gällande ratten så vill jag minnat att röd växlar mellan traditionell farthållare och automatisk, grön slår av och på farthållaren helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 737 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 737 inlägg
@13th Marine : Vem vill inte kunna nolla en trippmätare under färd? Det är ju själva vitsen med den, att kunna mäta olika sträckor under färd.
Visar ju bara på samma problem med de flesta andra teknikprylar numera; trycks ut på marknaden så snabbt som möjligt, och man försöker i bästa fall rätta fel och missar i efterhand. Plus en allmän klåfingrighet att hela tiden ändra på saker som redan fungerar och inte behöver ändras.
Visar ju bara på samma problem med de flesta andra teknikprylar numera; trycks ut på marknaden så snabbt som möjligt, och man försöker i bästa fall rätta fel och missar i efterhand. Plus en allmän klåfingrighet att hela tiden ändra på saker som redan fungerar och inte behöver ändras.
Men det finns väl en körsträcka funktion i färddatorn eller har VW tagit bort den? Där du kan se körtid och förbrukning mm.
13th Marine skrev:Du skrev inte att du ville kunna nolla den under färd.
Du verkar ha funnit ett användarfall VW inte tänkt på och som jag inte tror är ett alltför vanligt använd funktion på trippmätaren.
Gällande ratten så vill jag minnat att röd växlar mellan traditionell farthållare och automatisk, grön slår av och på farthållaren helt.
[bild]
Har nog aldrig nollat tripp under färd, varför gör man det?
MultiMan skrev:@13th Marine : Vem vill inte kunna nolla en trippmätare under färd? Det är ju själva vitsen med den, att kunna mäta olika sträckor under färd.
Visar ju bara på samma problem med de flesta andra teknikprylar numera; trycks ut på marknaden så snabbt som möjligt, och rättar fel och missar i efterhand. Plus en allmän klåfingrighet att hela tiden ändra på saker som redan fungerar och inte behöver ändras.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
@MultiMan
Jag känner inget behov av det, jag använder "trippmätaren" i infotainmentsystemet just som en mätare av trippen, dvs hela resan, inte små delsträckor.
I övrigt håller jag med, även om jag är lite tveksam till att man ens fixar buggarna
@Icewing1 Jadå, det finns kvar, jag har tre i infotaimentsystemet, "Sedan start", "Sedan tankning" samt "Långtids" (som verkar vara senare 100 timmarna).
Använder ofta de två förstnämnda för att hålla koll på hur långt jag kört på el, hur långt jag har kvar till målet använder jag navigatorn till vid behov.
Jag känner inget behov av det, jag använder "trippmätaren" i infotainmentsystemet just som en mätare av trippen, dvs hela resan, inte små delsträckor.
I övrigt håller jag med, även om jag är lite tveksam till att man ens fixar buggarna
@Icewing1 Jadå, det finns kvar, jag har tre i infotaimentsystemet, "Sedan start", "Sedan tankning" samt "Långtids" (som verkar vara senare 100 timmarna).
Använder ofta de två förstnämnda för att hålla koll på hur långt jag kört på el, hur långt jag har kvar till målet använder jag navigatorn till vid behov.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 737 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 737 inlägg
Praktiska exempel: t ex en vägbeskrivning där man anger hur många hundra meter efter en korsning något ligger, t ex. Använt det hundratals gånger i det sammanhanget och med kanske 10-15 mätningar på en viss sträcka.
Anmält vägskador genom att ange antal meter från ett visst landmärke.
Göra en lagom utspridd och genomtänkt tipsrunda.
Finns garanterat många fler användbara områden som jag glömt nu.
Måååånga äldre bilförare som inte kan hantera Google Maps eller motsvarande.
Anmält vägskador genom att ange antal meter från ett visst landmärke.
Göra en lagom utspridd och genomtänkt tipsrunda.
Finns garanterat många fler användbara områden som jag glömt nu.
Måååånga äldre bilförare som inte kan hantera Google Maps eller motsvarande.