13th Marine 13th Marine skrev:
Är det samma som man kan välja i samband med laddning? Exempel när man väljer laddplats?

För bränslevärmaren bränner väl bara bensin för att värma motor och eventuellt kupén. Den borde därmed ha svårt att kyla.

Men min kan kyla fast med effekt från batteriet/laddaren om man tillåter det i samband med en förinställd avfärdstid, alternativt slår på det manuellt.

Finns lättillgänglig i appen
[bild]
Nix, det är inte samma..
Det är/var denna menyn.
Där som det står värme är det två val, värme och ventilation. Man kan också ställa in hur lång tid värmare ska gå i denna menyn. Det funkar inte heller på den nya modellen då denna meny inte går att nå längre.
 
  • Bilens infotainmentsystem visar meny för parkeringsvärmare med val för värme och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, Där inne har jag aldrig letat, tog en stund att hitta (förstår inte varför ventilationsmenyn inte också kan finnas bland de vanliga menyerna.).

Behöver själv inte bränslevärmaren då vi ställer bilen laddandes i uppvärmt garage på vintern. Om man nu kan kalla det vinter här.
 
Har REST knappen nåt med saken att göra? Det verkar vara någon slags rastvärme... Jag undrar även om det går att slå tillbaka "ECON" läget på ACn på de platser som inte används, om tex någon kliver ur bilen och man fortsätter på sin resa. Åter till SAAB och 80-tal; på den ACn fanns en knapp ECON som körde ACn i ekonomiläge. Här verkar ECON betyda att klimatanläggningen inte körs alls. Och slår man av AC är det ju bara den funktionen man slår av (i en fossilbil fanns väl ingen vinning i att spara på värmen, bara kylan) men på GTE tycker jag det vore rimligt att kunna få något slags "snålläge" utan att stänga av helt.

Jag har inte upplevt GTEn på vintern, men återigen referens till 1980-tal och saab (9000); när man startade en vinterkall bil slog den automatiskt på vindrutedefroster, spegelvärmare, bakrutevärme, fläkt på sido- och bakrutor - för att sedan när imman började avta successivt gå över till "normalt" körläge och slå av värme på speglar etc. Var det fuktigt ute körde den ACn för att avfukta. Den hade både solvinkelsensor och en kupeluftgivare (som iofs var jobbig för den dammade igen men) som aktivt tog in kupeluft med en liten fläkt för att få så bra reglering som möjligt. Kontentan var att man på denna 1980-tals skapelse körde både vinter som sommartid knappast aldrig behövde trycka på någon knapp alls på ACn, den lyckades reglera så att rutorna var imfria och temperaturen behaglig. På VW saknar jag flera av dessa funktioner. Hade hoppats att klivet från Golf åtminstone skulle fixa att sidospeglarnas värme inte var kopplad till deras inställning - men än mer nedvinkling vid backning (här får saab ett minus, för nedvinkling fanns inte på saab på 1980-talet vad jag vet, och på en senare jag hade var den en knapp man behövde aktivera den med även om den gick tillbaka när man började köra framåt igen). På VW måste man välja nedvinkling eller värmning, plus slå av och på värmen själv...
 
Jag har en SAAB från 2003 så vissa av funktionerna har nog inte följt med genom tiderna, slå på defrostern har jag fått göra själv (men då tar den speglarna med).

På GTEn kan man via ett menyval någonstans ("finns i sjön") ställa in nedåtvinkling iaf.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en SAAB från 2003 så vissa av funktionerna har nog inte följt med genom tiderna, slå på defrostern har jag fått göra själv (men då tar den speglarna med).

På GTEn kan man via ett menyval någonstans ("finns i sjön") ställa in nedåtvinkling iaf.
Jo, haft några olika modeller på saabar och tyvärr iom GMs intåg så försvann mer och mer bra funktioner... Sen är det förstås beroende på vilken utrustning, det fanns väl saabar med mer eller mindre manuella AC även om de var sällsynta...

På Golfen funkade nedvinklingen bara om strömställaren stod i "spegelläge" - i värmeläge så funkade den inte. Jag har fipplat med menyerna i GTEn och försökt slå på allt men någon nedvinkling verkar jag inte i praktiken få till.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har inte köpt en helt ny bil på 25 år. Har svårt att se mig själv acceptera att betala över 400' för något så ofärdigt och dåligt dokumenterat, hade nog blivit mer galen än vanligt. Hoppas det löser sig för er, särskilt för @Bo Berglund som ändå öppet vågar kritisera något han betalat dyrt för, annars är det alltför många som inte klarar av det utan gärna förskönar. Det och att många antagligen får bilen genom jobbet.
Finns det någon bil som har ett riktigt bra och intuitivt infotainmentsystem? Alla jag har kört har haft mer eller mindre allvarliga brister. Fördelen med Carplay och Android Auto är att man får Googles/Apples helt överlägsna UX. Tyvärr styr det ju än så länge inte så mycket över bilens hårdvara.
 
I ditt fordon PASSAT Va 1.4GTE P 115 inaktiverades tjänster
Är det nån mer än jag? Jag fick ett email från VW med ovanstående ärenderad.

I meddelandet stod det:
vi vill informera dig om att följande mobila onlinetjänster har inaktiverats
via fordonets PASSAT Va 1.4GTE P 115 xxxx infotainmentsystem den 18.06.2020 - 12:45 :
- Lås & lås upp
- Områdesbegränsning med varning
- Klimatreglering
- Kördata
- Fordonsdata
- Ladda
- Planering av tid för service
- Stöldskyddslarm online
- Speed Alert
- Parkeringsposition
- Signalhorn & körriktningsvisare
- Ivägkörningstid
- Bilstatusrapport
- Samtal för att påkalla bärgningsbil

Du kan när som helst aktivera dessa mobila onlinetjänster igen via fordonets infotainmentsystem.
Fattar inte vad det handlar om men vid den citerade tiden startade jag bilen för att åka och hämta upp matvaror på ICA On-Line.
Jag såg att klockan gick 1 min fel så jag ändrade den till att använda GPS-tid i stället för den manuella inställningen. Nu går den rätt.
Men inte kan väl det faktum att man ställer klockan sabotera alla ovanstående funktioner?

Hur som helst så hittar jag inte var i "Infotainment" man kan aktivera tjänsterna, är det någon som vet?
Och vad 17 beror detta på?
Min bil är en Passat GTE 202o som jag haft c:a 3 veckor nu.

PS: När jag gick ner till bilen och kollade runt efter detta var strax före kl 18 idag.
Och nu har jag fått ännu ett likalydande mail från VW, denna gång med tidsangivelsen 18.06.2020 - 17:37
DS
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Du måste av misstag ha inaktiverat alla dessa tjänster.
Se det som en app i telefonen där du måste godkänna att den delar med sig av viss data.
I detta fallet delar den med sig av massa olika data till connect-appen och till andra beroende av vad du har gjort för inställningar. Så fort inställningarna ändras så får du ett mail för att visa att något har ändrats, som en slags säkerhet..

Den vägen som jag vet för att nå menyn är att dra uppifrån och ner på skärmen.
Då kommer en meny upp, tryck på knappen längst upp till höger så kommer alla sekretess-inställningar fram.
 
  • Bilens infotainmentsystem med en öppen sekretessinställningsmeny och en hand som pekar på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det började fungera igen senare på kvällen idag, och då fick jag åtkomst till bildata igen.
Jag kunde också sätta igång laddningen, som stannat när den nått halva kapaciteten i väntan på avfärdstiden.
Ser ut som en ordentlig krasch av deras server...
Jag har haft problem att logga in ett stort antal gånger tidigare men ett email av denna typ var det första gången jag fick.
 
Jag gjorde en budget när jag köpte min begagnade GTE, jag jämförde med en lite billigare V70 och även en leasingkostnad på en Kia. Jag snyggade till den lite och la upp den på Google Docs, ifall någon vill använda den.

Jag kom fram till att GTE'en totalt sett är några hundralappar billigare än V70 om jag kör så mycket på el som jag hoppas kunna göra.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sYWS0C-tvZqtohoGsor3fh8QpcO5np40BtQ4JDjhuVw/edit?usp=sharing

För att kunna redigera budgeten får ni klicka på File --> Make a copy, så skapar ni en egen variant av dokumentet.
 
  • Gilla
aneki
  • Laddar…
Gjorde lite förebyggande jobb idag och bytte skivor och belägg fram, VAG är ju inte kända för sina bra bromsar direkt.
Köpte Bosch skivor och belägg från Tyskland för 1490:- totalt med frakt och jobbet tog en timme ca och inga specialverktyg behövs.

Nyinstallerade Bosch bromsskivor och blå bromsok på ett fordon, upplyft med en domkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Smart, ska jag nog också göra, kanske tas till nästa däckskifte eller liknande.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gjorde lite förebyggande jobb idag och bytte skivor och belägg fram, VAG är ju inte kända för sina bra bromsar direkt.
Köpte Bosch skivor och belägg från Tyskland för 1490:- totalt med frakt och jobbet tog en timme ca och inga specialverktyg behövs.

[bild]
Hyfsad timpeng, har för mig Dinbil tar 5-6000 för det jobbet inklusive delar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gjorde lite förebyggande jobb idag och bytte skivor och belägg fram, VAG är ju inte kända för sina bra bromsar direkt.
Köpte Bosch skivor och belägg från Tyskland för 1490:- totalt med frakt och jobbet tog en timme ca och inga specialverktyg behövs.

[bild]
Snyggt! Vid vilka miltal pratar vi om här? Min har gått 4300 mil så det är ju inte dags än...
 
4400. men dom gamla va ju inte slut på nåt sätt (ser sämre ut på insidan) men med tanke på vad lite det kostar byter jag hellre tidigare.
Närbild av bilens bromsskiva och blå bromsok, något rost på navet, med bilen uppstöttad på domkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.