671 439 läst · 3 877 svar
671k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Tack för tipset!Miles skrev:
Bra sorts inställning...
Hittade den på ett något udda ställe:
Settings/Accessibility/Answering_and_ending_calls/Automatic_answering
Här kan man slå på/av funktionen som bara är aktiv när man har en Bluetooth-uppkoppling till ett headset eller handsfree bil.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 979 inlägg
Den översta knappen har inget med telefonen att göra, det är knappen för röststyrning (kräver ett tillval annars kommer ett meddelande). Har du funktionen kan du säkert använda den för att ringa upp någon, men för att svara finns ju en annan knapp.B Bo Berglund skrev:
OK är väl främst för att göra val i menyn i instrumenten, men jag minns inte om man får frågan typ ”Svara?” när någon ringer, och då bör den ju funka. Annars fanns det väl en knapp med en telefon på?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 979 inlägg
Nähä det fanns ingen knapp med en lur på såg ja.. då är det väl OK man ska använda.andr.ljung skrev:Den översta knappen har inget med telefonen att göra, det är knappen för röststyrning (kräver ett tillval annars kommer ett meddelande). Har du funktionen kan du säkert använda den för att ringa upp någon, men för att svara finns ju en annan knapp.
OK är väl främst för att göra val i menyn i instrumenten, men jag minns inte om man får frågan typ ”Svara?” när någon ringer, och då bör den ju funka. Annars fanns det väl en knapp med en telefon på?
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Och såklart finns inte den informationen i instruktionsboken....
Bilden med talande gubbe är något slags tillval för röststyrning man betalar för i efterhand. Haft golfar tidigare som åxå haft denna, men aldrig aktiverat... Dock använder jag android auto som har bra röststyrning.
Om android auto är aktiverad funkar inte Phone menyn utan samtal ringa med android Auto. Är man inne i ett samtal vid ombordstigning eller har andra bluetooth grejer så blir det kebab av hela funktionen. Tyvärr verkar blåtand ofta haka sig nånstans och kräva omstart av någon enhet. Problemet är om man har flera telefoner kopplade till bilen så blir det tombola vad som händer. Jag har både privat och jobbmobil och det har aldrig gått att få att fungera bra. Kanske profilerna i bilen kan lösa att inte någon annan familjemedlem (frun) trasslar in sin telefon men hon tyckte det kändes onödigt att skapa en egen profil så den eventuella fördelen lär jag inte få uppleva...
Om android auto är aktiverad funkar inte Phone menyn utan samtal ringa med android Auto. Är man inne i ett samtal vid ombordstigning eller har andra bluetooth grejer så blir det kebab av hela funktionen. Tyvärr verkar blåtand ofta haka sig nånstans och kräva omstart av någon enhet. Problemet är om man har flera telefoner kopplade till bilen så blir det tombola vad som händer. Jag har både privat och jobbmobil och det har aldrig gått att få att fungera bra. Kanske profilerna i bilen kan lösa att inte någon annan familjemedlem (frun) trasslar in sin telefon men hon tyckte det kändes onödigt att skapa en egen profil så den eventuella fördelen lär jag inte få uppleva...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 816 inlägg
Jag har inte köpt en helt ny bil på 25 år. Har svårt att se mig själv acceptera att betala över 400' för något så ofärdigt och dåligt dokumenterat, hade nog blivit mer galen än vanligt. Hoppas det löser sig för er, särskilt för @Bo Berglund som ändå öppet vågar kritisera något han betalat dyrt för, annars är det alltför många som inte klarar av det utan gärna förskönar. Det och att många antagligen får bilen genom jobbet.
Haha, jo, jag "får" tyvärr inte bilen från jobbet utan får betala ganska mycket för den. Mot att själv köpa en ny bil är det nog ändå bättre, men är sugen på en Kia phev med 7års garanti... Den borde bli billigare att äga själv... Än att leasa en bil via jobbet. Passaten är lite för dyr och har för kort garanti att jag skulle våga köpa en privat.MultiMan skrev:Jag har inte köpt en helt ny bil på 25 år. Har svårt att se mig själv acceptera att betala över 400' för något så ofärdigt och dåligt dokumenterat, hade nog blivit mer galen än vanligt. Hoppas det löser sig för er, särskilt för @Bo Berglund som ändå öppet vågar kritisera något han betalat dyrt för, annars är det alltför många som inte klarar av det utan gärna förskönar. Det och att många antagligen får bilen genom jobbet.
Fast jag måste ändå slänga in att alla vanliga funktioner som har med körningen att göra är intuitiva och inga problem att använda. Det är ju mer appen och specialinställningar som är ologiska och svåra att hitta och förstå.MultiMan skrev:Jag har inte köpt en helt ny bil på 25 år. Har svårt att se mig själv acceptera att betala över 400' för något så ofärdigt och dåligt dokumenterat, hade nog blivit mer galen än vanligt. Hoppas det löser sig för er, särskilt för @Bo Berglund som ändå öppet vågar kritisera något han betalat dyrt för, annars är det alltför många som inte klarar av det utan gärna förskönar. Det och att många antagligen får bilen genom jobbet.
Jag är faktiskt mycket nöjd med VW som vardagsbil. Den är lättkörd och har ganska förutsägbart beteende. Inte speciellt roliga - men det är ju en kärra för medelålders tjänstemän. När jag haft diverse hyrbilar i motsvarande klass så har jag upplevt många av dem oergonomiska och med "jobbig" väghållning. Det finns bilar som är mer komfortabla och har mer effekt och bättre väghållning, men få som jag tror är billigare samtidigt. Det är helt enkelt en bra mellanmjölksbil som ligger något dyrare än sina konkurrenter om denna plats. Jag kan tycka att HMIt har endel att önska, jag har kört Saab innan och stolkomfort och behaglig och funkionell instrumentpanel och bra ac låg Saab långt före många konkurrenter på... Saab 9000 är gammal nu, men 9-5 åker man riktigt fint i. Och en gammal v70n är inte dum den heller...C carler skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
9-5 Biopower 2007 uttagen i dec 2006 är vad jag åkt med tills jag fick den nya VW Passat GTE för ett par veckor sedan. Hade 9000 och 900 innan dess.J JohanLun skrev:
När det gäller stolen så känns den bra än så länge, men jag undrar hur man sänker nackkudden?
Speciellt för min fru som är 160 så sitter den rätt högt...
På 9-5 kunde man justera höjden. Verkar som man bara kan justera i horisontalled (fram-bak) på VW.
Finns en knapp att trycka in på sidan på huvudkudden. Då går det att höja och sänka den.B Bo Berglund skrev:9-5 Biopower 2007 uttagen i dec 2006 är vad jag åkt med tills jag fick den nya VW Passat GTE för ett par veckor sedan. Hade 9000 och 900 innan dess.
När det gäller stolen så känns den bra än så länge, men jag undrar hur man sänker nackkudden?
Speciellt för min fru som är 160 så sitter den rätt högt...
På 9-5 kunde man justera höjden. Verkar som man bara kan justera i horisontalled (fram-bak) på VW.
Det är även en stor risk att sådant står i manualenS StevieGee skrev:Efter att ha haft den gamla GTE'n i 3,5 år och kört ca 13000 mil och nu den nya GTE'n och kört 2000 mil så kan jag konstatera följande.
Den gamla har allt för litet batteri! Med den gamla kom man ca 35 km och med den nya kommer jag nästan dagligen ca 50-55 km. Rekordet är över 60 km. (Nej, jag stänger aldrig av fläkten!).
Tycker det är en kanonbil i och med det ny batteriet. Inte mycket att klaga på i själva driften.
Finns en knapp att trycka in på sidan på huvudkudden. Då går det att höja och sänka den.