671 439 läst · 3 877 svar
671k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
När vi provade gick det bara att flytta fram/bak men inte upp/ner. Jag skall gå och dubbelkolla...S StevieGee skrev:
SUCK!
Jovisst gick det att justera upp också, men INTE neråt.
Så föraren måste vara sisådär 170 cm eller längre för att utnyttja huvudkudden. Passar alltså dåligt för min fru.
Jag är 184 och har kudden i lägsta läget och det är hyfsat OK. Men för en som är 24 cm kortare behöver den justeras ner under lägsta höjd. Det finns 5-6 cm luft mellan stolsryggen och kudden i lägsta läget....
Redigerat:
Här Bo verkar de justera in det? Ska prova själv imorgon
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Intressant...
Ska prova i morgon, nu är det för mörkt här.
Måste hitta ett par händer till också.
Ska prova i morgon, nu är det för mörkt här.
Måste hitta ett par händer till också.
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Tyvärr så funkade det inte.L logopedian skrev:
I videon beskrivs att det finns två "plattor" under klädseln invid "skaften" på kudden. De skall tryckas ner så går det att justera ner kudden.
Men i min bil fanns inga sådana plattor....
Ställde frågan till säljaren och hans ersättare, men han var sjuk och ersättaren på semester...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 816 inlägg
Vad jag minns av alla VW och Audi jag kört så brukade de väl ha plattor som skulle skjutas åt sidan och inte nedåt? Men jag kan minnas helt fel och detta är äldre modeller.B Bo Berglund skrev:Tyvärr så funkade det inte.
I videon beskrivs att det finns två "plattor" under klädseln invid "skaften" på kudden. De skall tryckas ner så går det att justera ner kudden.
Men i min bil fanns inga sådana plattor....
Ställde frågan till säljaren och hans ersättare, men han var sjuk och ersättaren på semester...
Oavsett så låter det helt tokigt att det inte är självklart hur man sänker nackstöden. Men det kanske är som gamla Volvo 240, fasta skydd?
Håller med Bo här. Det verkar som att de ändrat detta på nya modellen. Finns bara en knapp. Innan fanns det två (en på varje fäste).
Det går bara att dra upp huvudstödet och inte ner om man trycker in knappen.
Instruktionsboken verkar inte ha hängt med för där är det två knappar.
Finns också en text om korta respektive långa personer.
Det går bara att dra upp huvudstödet och inte ner om man trycker in knappen.
Instruktionsboken verkar inte ha hängt med för där är det två knappar.
Finns också en text om korta respektive långa personer.
Redigerat:
Går nog att ta i lite eller banka lite på huvudstödets ovansida, med knappen intryckt. Aldrig haft problem med mina vag-bilar som haft 1 knapp.S StevieGee skrev:
Om man tittar på konstruktionen så sköts upp och ned-inställningen av knappen på nackstödet - nackstödet rör sig på stängerna och stängerna sitter stilla i nackstödet, och inte som i många tidigare VW på plasthållaren där nackstödet går in i ryggstödet och det är i ryggstödet som själva höjdjusteringen sker. Jag lyckades hitta att den (i färdriktningen) vänstra plastbiten hade UNDER klädseln en fjädrande del, tryckte man in den kunde man dra upp (och ut) nackstödet, men inte sänka det nedåt. Man ser tydligt att nackstödet bara har ett jack så jag finner det sannolikt det bara finns en "tillåten" höjdinställning. Denna verkade sammanfalla med det lägsta läget. Jag upptäckte även att ena plast(täck)brickan vid nackstödet (den högra) var trasig / lös. Dock faller den av gravitationen nedåt, kan inte komma bort då den sitter på en stång, så jag låter det bero.S StevieGee skrev:
Jag skulle inte ge mig på att försöka modifiera nackstödet för att få till ett läge till, även om det nog i teorin kan vara möjligt... att iallafall sänka det om man aldrig mer vill nyttja det höga läget. Det höga läget måste vara för väldigt långa personer...
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Jag var och försökte dokumentera hur det ser ut på min nya GTE.
Efter lite bildprocessning för att minska kontrasten i bilden fick jag fram detta:
Så det verkar som om det sitter en mekanism där med någon form av lösgörare.
Men jag gör ingenting åt detta, får ta upp det med säljaren när han är tillbaka.
Hade varit värre om nackkudden satt för lågt och inte kunde höjas, då skulle nacken kunna brytas i en whiplash-olycka...
Efter lite bildprocessning för att minska kontrasten i bilden fick jag fram detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det verkar som om det sitter en mekanism där med någon form av lösgörare.
Men jag gör ingenting åt detta, får ta upp det med säljaren när han är tillbaka.
Hade varit värre om nackkudden satt för lågt och inte kunde höjas, då skulle nacken kunna brytas i en whiplash-olycka...
jag lösgjorde min och kan konstatera att du nog inte kommer få ett svar du blir glad för. Undrar om bilsäljare numera får "låna" olika modeller på bilar rullande schema för att hålla sig uppdaterad hur allt funkar, en intresserad säljare som får en bil att köra i en månad hinner hitta för och nackdelar. Om tanken är att säljarna ska lära sig bilen genom att ta ut en demobil på lediga stunder förstår jag att de inte hittar alla detaljer som kan vara bra att veta... Lånar man den bara en kväll hinner man heller inte hitta funktioner och för och nackdelar. Måste till vardagskörning och helst några långkörningar för att lära sig en bil...B Bo Berglund skrev:Jag var och försökte dokumentera hur det ser ut på min nya GTE.
Efter lite bildprocessning för att minska kontrasten i bilden fick jag fram detta:
[bild]
Så det verkar som om det sitter en mekanism där med någon form av lösgörare.
Men jag gör ingenting åt detta, får ta upp det med säljaren när han är tillbaka.
Hade varit värre om nackkudden satt för lågt och inte kunde höjas, då skulle nacken kunna brytas i en whiplash-olycka...
Nu när vi ändå snackar försämringar mellan gamla till nya modellen av GTE så har jag en till.
Tidigare kunde man välja att köra bensinvärmaren på kyla på sommaren. Var rätt skönt att komma till en sval bil på sommaren, men det går inte längre. Den menyn finns inte kvar. Även om instruktionsboken säger att den finns så gör den inte det..
Det är ju kanske inte helt "Greta" att kyla bilen med bensinvärmaren, men det var som sagt väldigt skönt..
Tidigare kunde man välja att köra bensinvärmaren på kyla på sommaren. Var rätt skönt att komma till en sval bil på sommaren, men det går inte längre. Den menyn finns inte kvar. Även om instruktionsboken säger att den finns så gör den inte det..
Det är ju kanske inte helt "Greta" att kyla bilen med bensinvärmaren, men det var som sagt väldigt skönt..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Kyla med bensinvärmaren?
Min 2017 kan kyla, men då tar den mig veterligen från batteriet.
(Har iofs bensinvärmaren, men aldrig använt den)
Min 2017 kan kyla, men då tar den mig veterligen från batteriet.
(Har iofs bensinvärmaren, men aldrig använt den)
I menyn för parkeringsvärmaren kunde man välja värme eller ventilation så visst, någon kyla var det väl inte tal om, men ventilationen var igång och den startade när man körde park-värmaren.
Du når menyn via menu-knappen på reglaget för ventilationen.
Du når menyn via menu-knappen på reglaget för ventilationen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Är det samma som man kan välja i samband med laddning? Exempel när man väljer laddplats?
För bränslevärmaren bränner väl bara bensin för att värma motor och eventuellt kupén. Den borde därmed ha svårt att kyla.
Men min kan kyla fast med effekt från batteriet/laddaren om man tillåter det i samband med en förinställd avfärdstid, alternativt slår på det manuellt.
Finns lättillgänglig i appen
För bränslevärmaren bränner väl bara bensin för att värma motor och eventuellt kupén. Den borde därmed ha svårt att kyla.
Men min kan kyla fast med effekt från batteriet/laddaren om man tillåter det i samband med en förinställd avfärdstid, alternativt slår på det manuellt.
Finns lättillgänglig i appen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder