Bra pris på delarna fram som det inte brukar vara några problem med att byta själv men bak. Där blir det jobbigare, speciellt med en bil med elektrisk handbroms.
 
Varför byta ? Jag kör ganska hårt och mina belägg fram höll 11000mil och skivorna var original när jag bytte bil vid 15.000mil.


Stefan N Stefan N skrev:
4400. men dom gamla va ju inte slut på nåt sätt (ser sämre ut på insidan) men med tanke på vad lite det kostar byter jag hellre tidigare.
[bild]
 
Inga större problem att backa elmotorn med ett litet batteri.
 

Fråga: Vad visar centralinstrumentets vänstra mätare för något?

Som ni ser på bilden nedan så är det en mätare med noll uppåt och en grön och en blå sektion åt vänster resp höger.
Den vänstra delen visar att bilen laddar tillbaka energi i batteriet, fast ingen indikation om vad graderingsstrecken betyder.
Till höger visas energiåtgången med siffrorna 0..10 samt en överskjutande "boost"-del.
Vad är det för enhet som graderingen hänför sig till?
Eftersom det är en momentan visning borde det vara kW eller liknande, men det anges inte i handboken (som jag har kunnat hitta i alla fall).
Ett räkneexempel:
Om jag kör bilen till Norrtälje från stugan är det c:a 50 km t.o.r.
En sådan resa tömmer precis batteriet, jag har efter att ha startat med fullt batteri kommit hem till stugan med strax under 1 km resp 2 km kvar i batteriet.
Laddboxen rapporterar hur mycket den laddat under den senaste cykeln så jag vet att det går åt 10,5 kWh för att fylla upp batteriet.
Detta innebär att åtgången är 10,5/5,0 = 2,1 kWh/mil
En sådan här resa tar strax under en timme t.o.r., säg 50 min körtid, det ger att medelförbrukningen under resan är 10,5/(50/60)=12,6 kW
Men om instrumentet visar momentanförbrukningen i kW så skulle visaren stå konstant inne i "boost-området", vilket den inte gör.
Den står mellan 0 och 2 hela tiden, utom vid inbromsning...

Så vad 17 visar instrumentet egentligen?
Är det bara ett "happy-index" 0-10?

Nere till vänster står det
% PWR
x10
Vad betyder det?

Bilinstrument med laddnings- och energiförbrukningsindikator, gradering 0-10, och boost-sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en stor nackdel med dom analoga mätarna, man vet ju bara om det är mycket eller lite. Dom digitala visar ju exakt vad det drar och laddar så det är lättare att snålköra med dom om man vill. Helt köart värt att betala mer för digitala, det går även att eftermontera om man vill.
 
  • Gilla
MrJoDa
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Är det bara ett "happy-index" 0-10?
Happy index är nog en utmärkt beskrivning av vad instrumentet visar. %PWR x 10 betyder väl antagligen % av motorns maxeffekt. Lite lustigt då att den är graderad över 100%. För egen del skulle jag hellre se att hastighetsmätaren var lite större medan happy index-mätaren var mindre. Momentanförbrukningen kan man ju få i klartext på displayen mellan mätarna.
 
En funktion kan vara att kunna reglera hur mycket man kan gasa innan förbränningsmotorn startar, eller är det bara kopplat till kickdown? I ett perfekt system behöver användaren inte veta detta utan bilen reglerar själv på bästa sätt... Min fru undrade lite bekymrat hur man ska köra bilen, skit i infon och bara kör har jag sagt... Funkar åxå... :)
 
Har aldrig reflekterat över vad det är för enhet, utan tänker att det bara ger en bra överblick på hur gasfoten jobbar. Jag valde bort de digitala instrumenten då jag tycker det blir en massa onödiga detaljer som stör min uppmärksamhet, men jag är kanske gammalmodig. Tydligaste överblicken för hur motorerna jobbar ihop blir tycker jag det blir när man drar tungt och har farthållare i, blir väldigt visuellt hur elmotor hela tiden jobbar för att jämna ut kraften från bensinaren, ofta den går upp mot 8-9 i början i svackor och mindre backar där en ren förbränningsmoter tappar både fart och ork :)
 
Jag har undrat hur man gör för att påverka el/bensin-drift...

Igår när vi körde till landet (92 km) så satte jag över bilen i hybrid-läge, annars kör vi alltid E-mode.
Då upptäckte jag att varvtalsmätaren drog igång när jag kom upp på motorväg eller liknande snabbväg.
Jag insåg då att varvmätaren visar bensinmotorns varvtal, så den kan användas för att se hur bilen använder resurserna.
Varvmätaren slog på och av under färd och jag tycker mig se att när man cruisar på snabbväg så är den igång men så snart man kommer på "trassliga" vägar slår den av och bilen går enbart på el.
Vet inte om detta gäller alla driftlägen eller bara hybrid.
När vi kom av motorvägen i Norrtälje efter 70 km körning så fanns det fortfarande 32 km el kvar så vi körde resten till stugan i E-mode. Hade mindre än 5 km el kvar när vi var framme, så det var ganska optimalt.
Vanligtvis så "bara kör" vi och då ligger bilen alltid i E-mode.

Och jag har insett att denna bil lätt går för fort eftersom elmotorn ger så stort moment.
Så jag använder farthållaren bra mycket mer i denna bil än i min gamla Saab 9-5.
Farthållaren funkar ju super när man kör i trafik också, saktar ner när man kommer ikapp en annan bil tex.
Men det är kanske så alla gör nu, jag är ovan efter att nyss gått från 2006 till 2020.
 
Mjukvaruuppdatering - hur?
Jag har fått upp en skylt på min GTE 2020 som säger att det finns en uppdatering.
När man klickar på informationsknappen så startar uppdateringen, men den kan inte göras medan man kör bilen visar det sig. Den avbryter det hela när jag kör.
Så hur är det tänkt här? Vad/hur skall man göra?
Jag brukar stänga av bilen när den är parkerad och då är ju inte infotainment igång....
Och inte vill jag sitta en obekant tid i bilen och vänta på att det skall bli klart heller.

Jag gjorde ett försök nyss när bilen är parkerad hemma.
Gick via menyn till Systeminställningar/Systeminformation
Väl där fanns två alternativ:
- Online-nedladdning (denna ger inget fortsatt val)
- Uppdatera programvara
Här visas ett meddelande "Söker efter programvaruuppdatering" och en liten cirkel snurrar runt ett kryss uppe till höger.
Och här händer inget mera, efter 10 minuter fick jag nog och tryckte på krysset...

Hur kan det ta en sån oändlig tid att kolla ifall denna bil har en mjukvara som kan uppdateras, det måste väl ändå gå på under en sekund?
Ungefär så här:
- Skicka bilens grunddata (ID-nummer plus versionerna för installerade mjukvaror) till servern.
- På servern kollas detta upp och ett svar lämnas om det finns/inte finns en uppdatering, kan inte ta särskilt lång stund (millisekunder)
- Bilen visar "Uppdatering saknas" eller så byter den till "Mjukvara laddas ner"
- I det senare fallet visas "Nedladdning pågår var vänlig vänta" eller liknande.,

Så här ser de två menyerna ut:
Bilens infotainmentsystem med öppna systeminställningar och markerad meny för "Systeminformation".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilens infotainmentskärm visar meddelandet "Söker efter programvaruuppdatering" med laddningssymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har gjort detta och vet hur det skall gå till?
 
Dom verkar skicka ut sånt här lite titt som tätt. Tryck bara ok och låter det gå i bakgrunden. Du behöver nog inte göra något aktivt, det sköter sig själv verkar det som.
Har aldrig suttit kvar i bilen och väntat. Verkar funka ändå.
 
Måste den inte vara påslagen (ström på, infotainment igång) för att kunna jobba?
Eller laddkabeln inkopplad?
 
Laddkabeln kan ju knappast ha något med detta att göra.
Jag har samma version som dig. Har väl fått upp det där meddelandet ett tiotal gånger på ett halvår.
Brukar få det när man stannat för rödljus eller liknande. Då är det inte läge att stå kvar tills det är klart. När jag kört vidare har det försvunnit och inte återkommit.
Så jag gissade att den fixar uppdateringen i bakgrunden.
Får väl se nästa gång det kommer om versionen uppdateras.
 
S StevieGee skrev:
Laddkabeln kan ju knappast ha något med detta att göra.
Jag tänkte att det skulle fungera så att med laddkabeln ansluten så finns det ström för att köra t.ex. uppdateringen (och en elvärmare på vintern)....
Men jag släpper detta, meddelandet dyker bara upp ibland med flera dagars mellanrum.
 
Skulle fylla på luft i däcken inför långresa, och blev lite förvånad att det bara ska vara 2,6 i fram men 3,1 i bak vid tung last, har för mig det var mer jämt fördelat på min förra (fyrhjulsdrivna) passat!
Ser det likadant ut i era bilar?
Använder skylten på stolpen vid förardörren som guide...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.