M MrJoDa skrev:
Skulle fylla på luft i däcken inför långresa, och blev lite förvånad att det bara ska vara 2,6 i fram men 3,1 i bak vid tung last, har för mig det var mer jämt fördelat på min förra (fyrhjulsdrivna) passat!
Ser det likadant ut i era bilar?
Använder skylten på stolpen vid förardörren som guide...
Det stämmer nog. Men du kan ju fylla på lite som du vill .. beroende på vad du föredrar. Jag har 2,8 runtom i vardagsläget för att spara lite på slitage och få bättre ekonomi. Men egentligen ligger jag kanske under rekommenderat då eftersom jag fyllt på däcken varma .. se nedan! Tror jag kör in 3,0 nästa gång?

Lite info från Bilprovningen:
# Följ rekommendationen:
Följ tillverkarens rekommenderade däcktryck som gäller för kalla däck. Ligg max 10 procent från rekommenderat lufttryck (högst 0,2-0,3 bar fel).

# Minska bränsleförbrukningen:
Om du kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med 1-2 procent och däckens livslängd minskar med 75 procent.

# Mer luft i varma däck: I varmkörda däck ”sväller” luften och trycket ökar. Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör. Ett tips är att fylla på cirka 0,3 bar extra om man mäter på varmkörda däck."
 
Det finns en tabell klistrad på dörrstolpen. Där framgår att det beror på lasten. Tung last och flera passagerare ger 3,0 bar medan tom och enbart 1-2 inne i bilen 2,6-2,7 bar.
Lite svårläst tabell tills man förstår deras illustrationer...
Och jag utgår från att trycket är med kalla däck.
 
Två funderingar:
Är det bara för mig som bilen (årsm 2017) gärna går från el till hybrid med ca 5km kvar i batteriet? Sjukt störigt att den oftast gör det när jag har 500-2000m hem.

Och hur funkar det för er att ladda mobilen med usb-uttagen? Jag försöker ladda min mobil via en usb-c-sladd men det går så otroligt långsamt, har provat några olika sladdar och de beter sig som normalt annars.
 
Angående 5km kvar så gjorde min förra bil exakt så. Hade en tidig GTE (juni 16).
Mina kollegor som hade lite senare modeller gjorde inte så.
Bytte man till el efter detta och körde slut på de sista 5km så laddade den upp till 5km efteråt ändå.
Fattade aldrig varför.
 
Tippar på att den vill spara lite för stadskörning eller nått, jag har 70-väg nästan hela vägen hem, bilen gör inte så när jag kör till jobb med 40-60 sista milen. Skulle gärna vilja stänga av denna funktion då det känns väldigt onödigt med en kallstart, men gissar på att det inte går :sweat:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tippar på att den vill spara lite för stadskörning eller nått, jag har 70-väg nästan hela vägen hem, bilen gör inte så när jag kör till jobb med 40-60 sista milen. Skulle gärna vilja stänga av denna funktion då det känns väldigt onödigt med en kallstart, men gissar på att det inte går :sweat:
Min gör det också (MY17). Ibland tom ännu tidigare än 5km kvar. Men när jag saktar in ordentligt i en rondell och har 2km kvar så är det inga problem att välja el för sista sträckan. Så prova det = sakta ner till "rondelfart" kort och se om du kan köra sista km:arna på el då.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara för mig som bilen (årsm 2017) gärna går från el till hybrid med ca 5km kvar i batteriet?
Min går alltid ner till 0km.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har 25-26 km till Norrtälje där vi handlar mat.
Med fulladdat batteri så kan man köra fram och tillbaka (och lite runtom i stan) på bara el.
Jag kommer hem med 1km eller tom 0 km el kvar.
Bilen byter inte själv till hybrid.

När vi åker tillbaka till vintervistet (93 km) så sätter jag på hybridläget eftersom elen inte kommer att räcka och då brukar det finnas c:a 10-15 km el kvar när vi är hemma. Verkar som att bilen väljer bensin på motorväg med konstant fart (c:a halva sträckan).
Har en GTE 2020 levererad i slutet av maj.
 
Fast det är ju ingen vits att komma hem med 15km el kvar?
 
  • Gilla
Micke_Schonning
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fast det är ju ingen vits att komma hem med 15km el kvar?
Jag får väl testa utan att koppla på hybridläget nästa gång. Men det känns ju bättre att bensinmotorn går på motorvägen än att batteriet skall ta slut när man kommer in på lokaltrafikområdet och har mycket start/stopp.
Det är ju då eldrift är bättre energimässigt.
 
Miles Miles skrev:
Min gör det också (MY17). Ibland tom ännu tidigare än 5km kvar. Men när jag saktar in ordentligt i en rondell och har 2km kvar så är det inga problem att välja el för sista sträckan. Så prova det = sakta ner till "rondelfart" kort och se om du kan köra sista km:arna på el då.
Bara för det så gick den ända till 0 km idag .. på 80-väg. :thinking::D
 
  • Gilla
Rennod
  • Laddar…
Det bästa är ju att köra slut på batteriet. Oftast blir det inte så mycket start-stopp när man kör med 0 km kvar eftersom bilen fortfarande regenererar bromsenergin, som en klassisk Prius. Sista biten på låg fart brukar den gå på el ändå.
 
  • Gilla
Micke_Schonning och 1 till
  • Laddar…
Lustig observation idag; med bilen i GTE-läge och växelväljaren i manuellt läge fås genast ECO-tipset ”Sätt växelväljaren i läge D”... Om man nu måste ge ekonomitips i GTE-läge borde inte det första vara att koppla ur GTE-läget...
 
När min bil var ganska ny (sommaren 2018) körde jag 53 km på el på sträckan mellan sommarstugan och hem. Förutsättningarna var inga passagerare eller packning, 22 grader temperatur, svag vind och avstängd AC. Sträckan är mestadels 70-väg med partier av 90 och 40-50-60. Delvis ganska kuperat. Höll hastighetsgränserna eller strax under.

Idag, två år senare, testade jag samma sak under i stort sett samma förhållanden. Idag kom jag 47 km. Om man ska tolka det som batteriets försämring har det alltså försämrats ca 10% på två år.
 
Årets modell med större batteri går utan att man tänker på några speciella åtgärder fram och tillbaka till Norrtälje 55 km. Blir 1 km kvar i batteriet då...
Och då hade jag takräcket på också. Max hastighet på sträckan är 80 km/h i c:a 8 km, annars lägre och stadstrafik.
Statistiken på webben säger för dessa resor att den drar c:a 16 kWh/100 km
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.