651 241 läst · 3 871 svar
651k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 596 inlägg
Skulle också satsa på trefas direkt. Lastbalanserare är jag inte lika säker på att det behövs, det beror lite på om man kan hitta en lågbelastad fas för laddhybriden. För trefasladdning i framtiden finns nog inte samma behov av hög effekt om det inte är flera bilar som dagligen kör många mil som måste laddas.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Jag antar att 3-fasladdning innebär att man kan få snabbare laddning, men det gäller bara för bilar som kan jobba med 3 faser.
Hybrider verkar genomgående vara 1-fas såvitt jag kan förstå.
Nu är denna box jag talar om en som ska sitta vid sommarstället i Roslagen och användas kanske max 2 månader per år. Dessutom är det en VW Passat GTE som är på ingående, och den har bara 1-fasladdning.
Den bil jag kör nu (SAAB 9-5) är uttagen i dec 2006, så om den nya blir i närheten av lika gammal så är det långt till att 3-fasladdning behövs....
Det jag ville veta var ifall en sån här Norwesco laddbox är OK som fabrikat eller om folk som provat den blivit missnöjda. Och ifall den kvalificerar för laddarbidrag från staten.
Hybrider verkar genomgående vara 1-fas såvitt jag kan förstå.
Nu är denna box jag talar om en som ska sitta vid sommarstället i Roslagen och användas kanske max 2 månader per år. Dessutom är det en VW Passat GTE som är på ingående, och den har bara 1-fasladdning.
Den bil jag kör nu (SAAB 9-5) är uttagen i dec 2006, så om den nya blir i närheten av lika gammal så är det långt till att 3-fasladdning behövs....
Det jag ville veta var ifall en sån här Norwesco laddbox är OK som fabrikat eller om folk som provat den blivit missnöjda. Och ifall den kvalificerar för laddarbidrag från staten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 596 inlägg
De laddboxtillverkare jag känner till (det här var inte en av dem) brukar skriva att deras boxar är bidragsgodkända. Står inget sånt gissar jag att den nog inte är det. En annan sak som talar mot är att boxen måste vara förberedd för att man ska kunna erbjuda el till andra (?) genom att vara förberedd för elmätning och -debitering.
Jag skulle valt en annan box tror jag, men främst sv trefasskälet som du inte värderar då högt.
Jag skulle valt en annan box tror jag, men främst sv trefasskälet som du inte värderar då högt.
Edit: Till TS: om du bara ska använda boxen ett par månader per år skulle jag rekommendera en sån här med CEE-uttag istället. Då kan du dessutom använda den på fler ställen. Finns även vissa laddboxar som går att få med lös CEE-kontakt. Men du får samma funktion med en portabel laddare till din GTE som ändå bara tar 16 A enfas precis som du säger.
https://laddstoppet.se/bilmodell/vo...MIu73igbyx6QIVGYmyCh2iSQYGEAQYASABEgKoRvD_BwE
https://www.bilia.se/biltillbehor/t...emma-s--p-lo_df710445/wallbox-s--lo_df710445/
https://laddstoppet.se/bilmodell/vo...MIu73igbyx6QIVGYmyCh2iSQYGEAQYASABEgKoRvD_BwE
Det diskuterades i GTE-gruppen på Facebook häromdagen och enligt VW/Ellis egen support är den billigaste inte berättigad till ladda hemma-bidraget, däremot de två dyrare varianterna. Den billiga verkar dock vara det bästa alternativet just nu med ett väldigt bra pris och dessutom 11 kW effekt. Känns som branschen levt gott på det där bidraget och sålt mer eller mindre bra och framförallt snordyra boxar till kunder som inte har så bra koll. Här ett exempel som Bilia saluför till det facila priset av 15 800 kr!. Vilken privatperson har 32A-huvudsäkring på en fas? (Kunden lär bli besviken den dag denne inser att laddningen inte alls går så snabbt som specen utlovar). För övrigt oftast vansinne att installera en enfas-box i Sverige, vilken fastighet har inte tre faser indragna? VW:s box utan bidrag blir troligen billigare än de flesta erbjudanden som säljs idag om inte installationen kräver väldigt många elektrikertimmar och materiel.J JohanLun skrev:
https://www.bilia.se/biltillbehor/t...emma-s--p-lo_df710445/wallbox-s--lo_df710445/
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Bilias pris är för att vara korrekt inklusive installation till nån omfattning (och innan bidrag antar jag). Men DEFA-boxen är fortfarande nästan dubbelt så dyr som VW:s variant som är bidragsberättigad (ca 6 500 kr inkl. moms). Så nu kanske det äntligen blir lite fungerande konkurrens på marknaden för laddboxar!B Bo Berglund skrev:
Det är ett annat ord för service, vad som ingår beror på olika saker som körsträcka osv. Logga in på min.volkswagen.se och se vad som just din bil behöver.
VW Originalservice
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/service/originalservice.html
VW Originalservice
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/service/originalservice.html
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Fick just upp detta i FB flödet.
Något ni märkt av?
https://teknikensvarld.se/laddhybrider-fran-skoda-och-volkswagen-underkanda-i-algtestet/
Något ni märkt av?
https://teknikensvarld.se/laddhybrider-fran-skoda-och-volkswagen-underkanda-i-algtestet/
Jag körde under ett drygt år en Skoda Superb från 2014. Den tyckte jag var ganska tung och ovig i styrningen. Stabil rakt fram på motorväg, men i övrigt långsamma rörelser. Vis av den erfarenheten är jag inte så förvånad. Men det var en ganska extrem manöver i filmen.R Robert-san01 skrev: