Nån som aktiverat röststyrning? Funkar det bra? Kostar?
 
Har just fått min GTE idag.
Har en fråga angående appen WeConnect:
Hur lägger man till en destination?
Jag gick in dit och kunde definiera nuvarande plats (hemma) som destination, men hur gör man för att ställa in en annan, tex lantstället?
Finns ingen +-knapp eller liknande i min app.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som aktiverat röststyrning? Funkar det bra? Kostar?
Min bil har röststyrning av navigatorn. Det fungerar ganska dåligt. Den funktion som finns gör det till ett klart bättre alternativ än att börja fingra på pekskärmen när man kör. Men den har irriterande långa väntetider och den hör ofta fel.
 
Fungerar det bara till navi? Hade hoppats man kunde styra telefonen.
 
Det kanske fungerar till telefonen också. Jag har inte provat.
 
Android Auto fixar allt fint med röststyrning .. musik, navigator och telefon (y)
 
Frågor ang en nylevererad GTE:
Hur ser man vilken laddnivå det är på batteriet?

Jag hittar bara nån sorts gissning på "räckvidd" på el, men jag vill veta hur hög laddnivån är på batteriet.

Jag provade att ladda med T2-kabeln till min nya DEFA laddbox och när den började så visade den att det skulle ta 3:30 att ladda fullt.
Men efter nån timme när jag kollade så sa appen att det inte fanns ström på laddkontakten...
Mycket konstigt för det var inget fel visat på laddboxen och jag kunde som sagt inte hitta hur man ser i bilen vilken laddprocent som uppnåtts.

Sen gick det inte att ta ur kabeln ur kontakten heller... :mad:
Vi fick konsultera handboken och trycka på en knapp vid kontakten och samtidigt lås-upp på nyckeln. Då först lossnade kabeln.
Vad kan detta vara?
 
Går tyvärr inte att se laddstatus i kWh eller procent.
Där finns en stapel i appen för att visa det, men den är ganska grov.

För att lossa laddkabeln behöver jag antigen låsa upp förardörren först (keyless) eller låsa upp hela bilen med nyckeln. Och sedan har man en kortare stund på sig att lossa kontakten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Går tyvärr inte att se laddstatus i kWh eller procent.
Där finns en stapel i appen för att visa det, men den är ganska grov.

För att lossa laddkabeln behöver jag antigen låsa upp förardörren först (keyless) eller låsa upp hela bilen med nyckeln. Och sedan har man en kortare stund på sig att lossa kontakten.
Finns %-laddning i Tibber-appen om man använder dom som el-leverantör. Generellt en jäklig bra app.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Nu har jag dock inte tibber.
Däremot kan jag se hur mycket jag fyller batteriet på jobbet (8kWh vid tomt batteri)
Och kan räkna från bilens siffror på hur mycket som bilen anser lämnar batteriet (6.6-6.8kWh).

Ringde för övrigt de som sålde mig bilen och påminde dem igen om att jag inte fått svar om min felservade bil, de skulle återkomma senare samma vecka, nu har det gått två veckor...
Är det såhär det ska gå till när man köper en VW hos en VW-handlare? :sweat:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För att lossa laddkabeln behöver jag antingen låsa upp förardörren först (keyless) eller låsa upp hela bilen med nyckeln. Och sedan har man en kortare stund på sig att lossa kontakten
Jag testade med en kortare laddning idag och fungerande procedur verkar vara:
- Öppna bilen med nyckeln
- Sätt i laddkontakten, laddning startar
- Lås bilen och gör nåt annat
- Tillbaka igen, öppna bilen med nyckeln
- Tryck på laddknappen intill kontakten så slutar laddningen
- Dra ut kontakten från bilen

Mitt problem var något av detta:
1) Att laddningen avbrutits av ett fel nånstans, lampan lyste gult i stället för grönt och appen sa att det saknades ström i kabeln
2) Att jag inte hade låst upp bilen först (kommer ej ihåg nu)
 
Du har ju en nyare bil och annorlunda utrustning så den kan bete sig lite annorlunda än min, men jag behöver inte avbryta laddningen om jag låser upp bilen, utan det sker automatiskt.
 
Är rätt säker på att du inte ska trycka på knappen vid uttaget för att lossa, bara öppna bilen ( även om den är upplåst för kabeln är alltid låst) och om du inte drar ut den inom nån minut så låses den fast igen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För att lossa laddkabeln behöver jag antigen låsa upp förardörren först (keyless) eller låsa upp hela bilen med nyckeln. Och sedan har man en kortare stund på sig att lossa kontakten.
Intressant, min laddkabel låses inte upp av keyless. Jag måste alltid trycka på låsa upp på nyckeln. Vilket gör keyless lite meningslöst eftersom jag nästan alltid laddar.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag testade med en kortare laddning idag och fungerande procedur verkar vara:
- Öppna bilen med nyckeln
- Sätt i laddkontakten, laddning startar
- Lås bilen och gör nåt annat
- Tillbaka igen, öppna bilen med nyckeln
- Tryck på laddknappen intill kontakten så slutar laddningen
- Dra ut kontakten från bilen

Mitt problem var något av detta:
1) Att laddningen avbrutits av ett fel nånstans, lampan lyste gult i stället för grönt och appen sa att det saknades ström i kabeln
2) Att jag inte hade låst upp bilen först (kommer ej ihåg nu)
Vissa laddboxar ger bara laddning direkt efter att man satt i kontakten. Om man avbryter laddning från bilens sida (genom att låsa upp med bilnyckeln) men sedan inte tar ur kontakten, kommer laddningen inte att återupptas igen. Då måste man ta ut kontakten och sätta i den igen för att fortsätta ladda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.