J JohanLun skrev:
Nu jobbar jag mestadels hemifrån för närvarande, men stolparna på jobbet har inte konstant ström utan för att sprida lasten får man en köplats. Om lasten på stolpen försvinner betraktar systemet som att man lämnat stolpen och loggar ut. Jag kan inte förstå hur detta på rimligt sätt ska gå att få att lira med passatens ivägkörningsschema. Extra olyckligt då vårt jobb av förklarliga skäl bara har bilar från VW koncernen att välja på för de med tjänste eller personalbil så 9 av 10 är gte eller Skoda IV. Jag antar det enda alternativet är att stänga av schemat och bara trycka knappen vid laddkontakten? 2020 års modell... Och eventuellt manuellt sen gå in och omstarta allt innan avfärd?
Menar du att det blir problem med att värma kupén innan ivägkörning? Normalt laddar den direkt fullt oavsett om man har schemalagd ivägkörning, såvida man inte har nattläget inställt.
 
Den laddar ju upp till den procent man angett i menyn om man ställt in starttid, det finns ingen standard där utan det får man själv styra.
 
Angående laddning så undrar jag hur man ställer in laddströmmen på sin GTE?

Jag har bara 10A säkring till garaget där laddboxen sitter och innan jag fick bilen hade jag läst att man kan ställa in den att ladda med en lägre ström än 16A, t.ex. 13A eller i mitt fall 10A.
Men jag hittar inget ställe i bilens "infotainment" eller i VW-appen We Connect där man kan justera laddströmmen....
På landet är det nydragen el till den bod där laddboxen skall sitta så där kan man köra upp till 16A om det inte sker samtidigt som spisen i huset är igång, så här behövs tidsstyrd laddning.
 
I appen går du in på Ivägkörningstid - laddningsställe och ställer in för den aktuella.
Finns även under menyn laddning i bilen.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kan boxen om den är kopplad på trefas välja vilken fas som är minst belastad just nu och ta den?
Kan den göra om en låg 3-fas ström till en starkare 1-fas?
Att välja den minst belastade fasen är fullt möjligt. Jag vet inte om det finns sådana tillämpningar.
Det går inte enkelt att göra om en trefas till en enfas. Men det går hyfsat enkelt att koppla in en enfastransformator mellan faser så att man belastar två faser och får ut enfas med mer ström tillgängligt. Sådana laddare finns. Det är en tung lösning som bäst lämpar sig för stationärt bruk.

Boxarna innehåller ett kommunikationsinterface för att kunna meddela tillgänglig ström till bilen. Vidare innehåller de en kontaktor för att kunna bryta strömmen. Numera skall de också innehålla övervakning av DC-jordfel. Så lite mer än ett fancy vägguttag är det. Men i mitt tycke inte så mycket mer att det motiverar priset.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Max är 50% på laddning. Sen verkar den bryta och vänta in ivägköeningstid, varefter stolpen loggar ut och förhindrar fortsatt laddning...

Sen måste man komma ihåg att växa mellan begränsad och maximal laddning om man laddar hemma på klent uttag eller på kralligare laddstolpe...

Jobbigt tycker jag...
 
J JohanLun skrev:
Max är 50% på laddning. Sen verkar den bryta och vänta in ivägköeningstid,
Sätt den på 100.
 
J JohanLun skrev:
Max är 50% på laddning. Sen verkar den bryta och vänta in ivägköeningstid, varefter stolpen loggar ut och förhindrar fortsatt laddning...

Sen måste man komma ihåg att växa mellan begränsad och maximal laddning om man laddar hemma på klent uttag eller på kralligare laddstolpe...

Jobbigt tycker jag...
Så är det inte, om du inte har angett något annat så laddar den alltid fullt när du kopplar i kontakten. Det är nog snarare laddstolpen som kopplar ur i så fall.

Jag har tre förprogrammerade alternativ i menyn: 5A, 10A och 16A. Två klick på skärmen så väljer man vilket man vill ha när man parkerar.
 
Enligt en kollega som hade gamla gte så funkade den, men 2020 har ändrat detta. 50 % är max. Bara 2 laddstyrkor. :(
 
Men menar du att det inte ska gå att ladda fullt om man angett avresetid? Om man inte angett kan ju inte annat än fullt va ett alternativ? verkar som det blev sämre med 2020 då.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men menar du att det inte ska gå att ladda fullt om man angett avresetid? Om man inte angett kan ju inte annat än fullt va ett alternativ? verkar som det blev sämre med 2020 då.
Japp, då måste man som jag förstår ta bort alla avresetider och bara använda knappen, eftersom stolpens logik sas krockar med bilens logik...

Bilen laddar 50% pausar och återupptar när det närmar sig avresa. Enda räddningen är om man är parkerad kortare tid än vad det tar att ladda fullt...
 
Men finns inte det kvar med laddningsnivå i 2020? Skärmdump av elbilsladdningsapplikation med inställningar för laddningsställe och laddningsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men finns inte det kvar med laddningsnivå i 2020? [bild]
Nix... Menyerna ser inte ut så. Max är 50%...

Kan du definiera laddställen utifrån gps position? Den funktionen verkar inte finnas i 2020...
 
Syftet med att inte längre kunna ställa 100% är att batteriet istället laddats klart just när du ska köra, batteriet är då varmt när du åker vilket sparar lite energi. Sade min säljare.
 
H henkepenk skrev:
Syftet med att inte längre kunna ställa 100% är att batteriet istället laddats klart just när du ska köra, batteriet är då varmt när du åker vilket sparar lite energi. Sade min säljare.
Det är en bra tanke men inte kompatibelt med en självutloggande laddstolpe.... :( Man måste definiera master och slave. Två kaptener och skutan går på grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.