Nu har jag tagit en bild på hur min splitter nya GTE 2020 ser ut:
Bilens infotainmentsystem med inställningar för eldrift och laddning, visande "Reducerad" laddström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För inställningen "Laddström" finns det bara två val, Maximalt och Reducerad.
Hur mycket reduceringen blir framgår inte.

"Batteriets min. laddningsgräns", vad betyder det?
Laddar man bara upp till den procenten eller tillåter man inte bilen att ladda ur under den gränsen?
Obegriplig text...

Slutligen NAV-frågor:
Hur kan man lägga in destinationer dit man brukar åka som favoriter i navigatorn?
Jag har bara lyckats ställa in en favorit, nämligen Hemma. Måste man vara på platsen för att definiera en favorit?
Där jag la in en rutt för att åka till landet, så har den valt fel väg! Den åker en lång omväg bara för att få åka motorväg. Då blir det 8 min längre restid.
 
B Bo Berglund skrev:
"Batteriets min. laddningsgräns"
Det är ju den gräns den laddar upp till innan den går i vila tills den ska ladda klart i samband med avfärd. Jag har ju valet 100% där även fast jag aldrig använder det då jag inte ställer avresetid.
 
Lägger in ett par bilder från min -17.
Bilens interiör med klocka, luftventiler, multimedia system och klimatkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens instrumentpanel med infotainmentsystem som visar inställningar för eldrift och kupétemperaturen på 22.0 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt klart att de ändrat på hur man anger max laddström då!
Om det är som du säger ang min laddningsgräns så skall jag raskt skjuta upp den till 100% också!

Senare:
Trodde jag ja!
Det gick inte att ställa högre än 50%!!!!
 
Redigerat:
H henkepenk skrev:
Syftet med att inte längre kunna ställa 100% är att batteriet istället laddats klart just när du ska köra, batteriet är då varmt när du åker vilket sparar lite energi. Sade min säljare.
Litium jon-batterier sägs hålla längre om man inte förvarar dem i fulladdat tillstånd. Det skulle jag gissa är deras bevekelsegrund. Att minska tiden som batterierna står fulladdade. Men säljare väljer vanligtvis att fokusera på något som låter mer positivt för kunden. Det är säkert sant som de säger att effektiviteten ökar. Men jag är inte säker på att det är främsta orsaken till att de tagit bort möjligheten att ladda fullt utan fördröjning.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
engs
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag tagit en bild på hur min splitter nya GTE 2020 ser ut:
[bild]
För inställningen "Laddström" finns det bara två val, Maximalt och Reducerad.
Hur mycket reduceringen blir framgår inte.
Så har jag på min Superb IV(2020) också, tråkigt när man fördummar saker.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag tagit en bild på hur min splitter nya GTE 2020 ser ut:
[bild]
För inställningen "Laddström" finns det bara två val, Maximalt och Reducerad.
Hur mycket reduceringen blir framgår inte.

"Batteriets min. laddningsgräns", vad betyder det?
Laddar man bara upp till den procenten eller tillåter man inte bilen att ladda ur under den gränsen?
Obegriplig text...

Slutligen NAV-frågor:
Hur kan man lägga in destinationer dit man brukar åka som favoriter i navigatorn?
Jag har bara lyckats ställa in en favorit, nämligen Hemma. Måste man vara på platsen för att definiera en favorit?
Där jag la in en rutt för att åka till landet, så har den valt fel väg! Den åker en lång omväg bara för att få åka motorväg. Då blir det 8 min längre restid.
Kan efter några månader konstatera att navigatorn i den nya GTE'n är kass!
Inte användarvänlig för fem öre..
Använda Android Auto istället och kör med Google Maps. Mycket bättre
 
S StevieGee skrev:
Kan efter några månader konstatera att navigatorn i den nya GTE'n är kass!
Inte användarvänlig för fem öre..
Använda Android Auto istället och kör med Google Maps. Mycket bättre
Är det en app för Android-telefoner? Har du en länk till den eller så?
Men en navigator som körs på en telefon innebär väl att man måste fibbla med telefonen när man kör, hur ska man gillra upp den i en GTE?
 
Kör Waze via App-connect.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kör Waze via App-connect.
Får man upp kartan från telefonen på bilens skärm då?
 
En kollega till mig har inte navigatorn. Han kan ansluta telefonen till bilen så att kartan visas på bilens skärm. Det går även att ange adresser med röstkommando som initieras via en knapp på ratten. Han har en Iphone och den måste anslutas med kabel. Men jag tror att motsvarande funktioner finns även med androidtelefoner.
 
A Avemo skrev:
En kollega till mig har inte navigatorn. Han kan ansluta telefonen till bilen så att kartan visas på bilens skärm. Det går även att ange adresser med röstkommando som initieras via en knapp på ratten. Han har en Iphone och den måste anslutas med kabel. Men jag tror att motsvarande funktioner finns även med androidtelefoner.
Japp, både android auto och iPhone funkar sen flera år i vws modeller. Android auto finns ibland förinstallerat och ibland i playbutiken (gratis) men ibland verkar den måsta laddas hem som en apk fil och installeras manuellt. Gillar den navigator bättre än iPhone som ofta föreslog destinationer i USA, med tillägget att "resan inkluderar en färjetransport". Rimlighetscheck? No! Men jag lackade ur på så mkt mer på iPhone, då det kändes som alla val var ungefär som laddfunktionen i 2020 års passat, någon marknadsnisse har skurit bort hälften av funktionen för att de vill man ska göra som de tänkt.
 
engs
Beror på årsmodell, på min gamla passat GTE var det kabelanslutning, nya Superben är trådlöst.

Ser carplay som nära på ett måste numera. Waze, podcast, telefon, sms (talas upp / dikteras) spotify. Ibland kan google maps med satellitbild vara praktiskt när man ska hitta något utan POI i waze. Allt betydligt smidigare än alla bilars inbyggda system jag testat.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
PS, jag kör förresten med waze oftast, kanske den numera finns på iPhone? Den är bättre vid trafikstörningar och väljer lite andra rutter, ibland bra och ibland dåligt, men sämre på sökningsdelen, dvs söker man tex Ica Solna så får man bra förslag av Google Maps men inte waze, trots att Google köpt waze.
 
engs
Numera? Har väl funnits i.... åratal i vilket fall. 5 minst skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.