J JohanLun skrev:
Du måste ha en sladd med c kontakt i båda ändar. Varför inte ett av de tre uttagen kunde vara ett vanligt usb uttag förstår jag inte...
Nej det skulle inte funka eftersom min S7 har micro-USB som anslutning...

Nu har jag varit nere vid bilen och testat och det visar sig att med Android Auto installerad på telefonen så upptäcks det när jag stoppar in USB-sladden. Jag får upp en skärm med Google Maps som navigator och dessutom kan jag starta Play Music, VLC och några andra appar också.
Så jag får fortsätta mina inkörningsstudier nu... :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MultiMan
J JohanLun skrev:
Nix... Inga lock. Smart besparing för svensk vinter? Jag har dessutom inte led blinkers. Skitsamma kanske. Glödlampor funkar lika bra, spolningen är ändå kass...
Vad kostade bilen eftersom det inte fanns pengar till rengöring? Kan inte vara kul i slaskigt svenskt snöväder.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vad kostade bilen eftersom det inte fanns pengar till rengöring? Kan inte vara kul i slaskigt svenskt snöväder.
Ja, Det är en personalbil så jag vet inte, trodde grundutbildningen skulle vara tillräckligt. Kostar en gte med vinterdäck, dragkrok etc nånstans 440.000? Märkligt med strålkasrarspolarna. Måste nästan vara en miss från importören? Fler som inte fått dessa?
 
Trippmätare och vägmätare?
Hur kan man ställa in så att man kan se dessa? Ingen av dem visas i min GTE 2020...
Däremot ser man på en massa ställen hur långt man kan åka på el resp bensin.
På min gamla Saab 9-5 kunde jag ställa in hur långt jag skulle köra och sen räknade den ner så man ser hur långt det är kvar. Finns förstås inte heller. :(
 
Vägmätaren har jag inte hittat något enkelt sätt att se under färd. Däremot kan man enkelt se tre olika trippmätare. En som automatiskt nollställs varje körning, en som nollställs varje tankning och en som nollställs efter hundra körtimmar. Eftersom det verkar vara en del som ändrats är det förmodligen ingen poäng att jag i detalj går in på hur man visar dem på en golf från 2018. Men jag utgår ifrån att funktionen finns även på din. Det verkar obegripligt varför man skulle ta bort den funktionen. På golfen kan man välja i menyn på pekskärmen vilka vyer som man kan växla mellan på skärmen mellan mätartavlorna. Om man har ställt in ett mål i navigatorn så visar den hur långt det är kvar.
 
A Avemo skrev:
Vägmätaren har jag inte hittat något enkelt sätt att se under färd. Däremot kan man enkelt se tre olika trippmätare. En som automatiskt nollställs varje körning, en som nollställs varje tankning och en som nollställs efter hundra körtimmar. Eftersom det verkar vara en del som ändrats är det förmodligen ingen poäng att jag i detalj går in på hur man visar dem på en golf från 2018. Men jag utgår ifrån att funktionen finns även på din. Det verkar obegripligt varför man skulle ta bort den funktionen. På golfen kan man välja i menyn på pekskärmen vilka vyer som man kan växla mellan på skärmen mellan mätartavlorna. Om man har ställt in ett mål i navigatorn så visar den hur långt det är kvar.
2020 "färddator" funkar nästan exakt lika som på en vanlig golf7. Man bläddrar enklast fram vad man vill se med rattknapparna. Tyvärr kan man bara se en sak i taget, jag skulle gärna kunnat välja tex 3 valfria fält...
 
J JohanLun skrev:
Japp, både android auto och iPhone funkar sen flera år i vws modeller. Android auto finns ibland förinstallerat och ibland i playbutiken (gratis) men ibland verkar den måsta laddas hem som en apk fil och installeras manuellt. Gillar den navigator bättre än iPhone som ofta föreslog destinationer i USA, med tillägget att "resan inkluderar en färjetransport". Rimlighetscheck? No! Men jag lackade ur på så mkt mer på iPhone, då det kändes som alla val var ungefär som laddfunktionen i 2020 års passat, någon marknadsnisse har skurit bort hälften av funktionen för att de vill man ska göra som de tänkt.
På telefoner är det ju navigationsappen som avgör, inte telefonmodellen. På Iphone kan man använda t ex Google Maps om man inte gillar Apples egna navigationsapp.
 
F f91jsw skrev:
På Iphone kan man använda t ex Google Maps om man inte gillar Apples egna navigationsapp.
Eller Waze som jag tycker är ännu bättre än Google Maps. Har ett bra exempel från förra året på midsommar. Skulle ut till Rönnäng och det var mycket trafik och köer. Waze appen ändra körväg ett antal gånger på väg mot målet. Ett val var jag riktigt tveksam till då appen tyckte att jag skulle svänga in på en stor p-plats vid ett handelcentrum och köra en liten lokalväg mellan olika p-platser. Men jag valde vägen efter lite tvekan. Visade sig att vi kom förbi en stillastående kö på 350-400 m genom att välja det "konstiga vägvalet". En app som aktivt ändrar vägvalen är guld värd om man vill slippa köer.
 
F f91jsw skrev:
På telefoner är det ju navigationsappen som avgör, inte telefonmodellen. På Iphone kan man använda t ex Google Maps om man inte gillar Apples egna navigationsapp.
Visst, jag använder gmail, Microsoft teams, Skype, waze, Outlook och YouTube music till vardags. Därav kände jag att android funkar bättre. Men batteritid och stabilitet var bättre på iPhone. Allt annat tycker jag var sämre, men de jag känner som inte växt upp med hemdatorer (c64, Amiga, dos mm) älskar apple. Och min första dator var en apple II på 80-talet. Har använt macar när de var unga. Apple har stått för mycket innovation, men det finns en likhet med Nordkorea. Det finns bara ett sätt som är rätt, som apple tycker, allt annat ska hindras i största möjliga utsträckning. Samtidigt är det nog det som gör att produkten är så stabil.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R roli skrev:
Eller Waze som jag tycker är ännu bättre än Google Maps
Jag tänkte installera Waze också igår, men då visade det sig att recensionerna på Google Play varierade mellan 1-2 stjärnor och det var många klagomål där..
 
B Bo Berglund skrev:
Jag tänkte installera Waze också igår, men då visade det sig att recensionerna på Google Play varierade mellan 1-2 stjärnor och det var många klagomål där..
Installera och bilda dig en egen uppfattning ;) Jag tycker Waze fungerar klockrent. Har använt Waze i 10 år för navigering, ersatte min då highend Garmin bil-GPS med utdaterade kartor, och har inte ångrat mig. Kör Android och Android Auto.
 
J JohanLun skrev:
Visst, jag använder gmail, Microsoft teams, Skype, waze, Outlook och YouTube music till vardags. Därav kände jag att android funkar bättre. Men batteritid och stabilitet var bättre på iPhone. Allt annat tycker jag var sämre, men de jag känner som inte växt upp med hemdatorer (c64, Amiga, dos mm) älskar apple. Och min första dator var en apple II på 80-talet. Har använt macar när de var unga. Apple har stått för mycket innovation, men det finns en likhet med Nordkorea. Det finns bara ett sätt som är rätt, som apple tycker, allt annat ska hindras i största möjliga utsträckning. Samtidigt är det nog det som gör att produkten är så stabil.
Växte också upp med C64 har hackat mycket PC och Linux. Tycker om Apple främst för hårdvaran och ergonomin som är överlägsen allt annat. Nu när jag har folk som sköter "hackandet" och ekonomin inte begränsar tenderar jag att köra Apple för mina personliga enheter.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag tänkte installera Waze också igår, men då visade det sig att recensionerna på Google Play varierade mellan 1-2 stjärnor och det var många klagomål där..
Kanske inte världens snyggaste kartor men det viktiga är att man får vägledning och information om hinder, olyckor samt köer mm i realtid. Sedan att det "dyker upp" varningar om fartkameror om man kör för fort är ju också en intressant och bra funktion.
 
Ny anmärkning:
När jag kör på en väg så visas hastighetsbegränsningen som en skylt i centralinstrumentet.
Problemet är att den alltsomoftast visar fel hastighet, varför blir det så?
Tex: Jag åker Mälarvägen från Jakobsberg mot gravplatsen Görväln. Denna väg är i princip 60km spikrak med två ljuskontrollerade korsningar där hastigheten sänks. Passaten visar 100km sen 30 sen 50 100 60 etc utan att man förstår varför den ändrar sig hela tiden.
Här ute på landet har vi lokalt 20 km som gräns men den visar gladeligt 30, 50 och 60 (som inte finns nånstans på denna väg) för att sen gå ner på 20 igen, allt inom mindre än en km fast inget har ändrats.
Hur bestämmer bilen sig för hastighetsgränsen?

Nu har det också börjat dyka upp en skylt i centralinstrumentet att jag kör för fort pga att den visar fel hastighetsskylt! Var slår man av den funktionen någonstans?
 
Tyvärr vanligt problem på bilar med skyltvisnisng då navigationsdatan kör över kamerans info. Borde vara tvärtom.
B Bo Berglund skrev:
Ny anmärkning:
När jag kör på en väg så visas hastighetsbegränsningen som en skylt i centralinstrumentet.
Problemet är att den alltsomoftast visar fel hastighet, varför blir det så?
Tex: Jag åker Mälarvägen från Jakobsberg mot gravplatsen Görväln. Denna väg är i princip 60km spikrak med två ljuskontrollerade korsningar där hastigheten sänks. Passaten visar 100km sen 30 sen 50 100 60 etc utan att man förstår varför den ändrar sig hela tiden.
Här ute på landet har vi lokalt 20 km som gräns men den visar gladeligt 30, 50 och 60 (som inte finns nånstans på denna väg) för att sen gå ner på 20 igen, allt inom mindre än en km fast inget har ändrats.
Hur bestämmer bilen sig för hastighetsgränsen?

Nu har det också börjat dyka upp en skylt i centralinstrumentet att jag kör för fort pga att den visar fel hastighetsskylt! Var slår man av den funktionen någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.