Du har rätt, jag blandade ihop meddelandena med "kontrollera kabel".
 
Vi ska köpa bil nu och det står mellan Passat och V70. Hade tänkt lägga 150-200k beroende på bilen.

Nu ser jag att man kan få en Passat GTE 2017 med ca 5k mil för 220k, vilket knappt är 10% högre än vad man skulle få hosta upp för dieseln med samma miltal. Det känns jäkligt lockande även om det råkar ligga lite över budget, hybrid känns klart sexigare än diesel och vi kommer ytterst sällan köra längre än 30 km/resa.

Jag har ögnat igenom tråden men den verkar ha gått ifrån själva köpråden lite, så jag tänkte om ni som har en lite äldre GTE kunde ge era utlåtanden om den igen? Nu när ni har lite distans till era köp.
 
Redigerat:
Har en -18 som gått ca 4k mil. Jag har inte märkt att batteriet skulle ha försämrats något än. Jag tycker 220k för en som gått 5k mil låter som ett bra köp. Beroende på körvanor kan man lätt halvera bränsleförbrukningen eller mer jämfört med diesel. Sedan är det ganska beroendeframkallande att köra på el, att ha enbart fossilmotor känns trögt, bullrigt och gammaldags. Det trevliga är att man kör nästan all körning i stan på el, där det gör sig bäst (tyst, omedelbar respons), medan på landsväg och motorväg märks det ändå knappt att bensinmotorn går igång.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Coronaeffekten: jag har tankat en gång sedan nyår. Ligger på en långtidsförbrukning på 0,06 liter/milen.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Vi gjorde ungefär samma kalkyl för ungefär ett och ett halv år sedan.
Vi landade i en 2.5år gammal, nästan fullutrustad, GTE med 4000mil på mätaren. Kostade då 340kkr.

Beroende på utrustningsnivå så är där en del utrustning som kan gå sönder, och det är inte billigt.
Vi har fått bytt den helelektriska förarstolen samt datorn som hör till 360graderskameran. (På garanti som tur är, men fick stå på mig för att få rätt).

Men körupplevelsen kan jag bara instämma med @f91jsw ovan.
När vi pendlar räknar vi med ungefär 3/4 på el, men inkluderat alla resor blir det ca 2/3 på el. (Vi kör sällan med bil kortare sträckor)

Jag har 32km på mestadels 80väg till jobb, vilket jag brukar komma på el, men får snåla på vintern.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Tack för er input! Just elektrisk förarstol och 360-kamera är det ju på dieslarna också.

Skulle ni säga att det var värt pengarna att gå på en GTE? Är det något speciellt ni ångrat i sammanhanget?
 
En sak som stör mig är serviceintervallen, 1år/1500mil på olja oavsett hur mycket du kört på el.
(Min bil var dessutom felkonfigurerad och har missat två oljeservicar så nu bråkar jag om det).

Har väl inte så många kommentarer om drivlinan, utan det handlar väl mer om modellen i sig.

Jag kanske inte riktigt hade valt all utrustning såhär i efterhand, rätt mycket är inte riktigt moget.
Samtidigt är elstolar, dynamisk farthållare, keyless och rear assist trevligt.
Har stora nav och heldigitala displayen, tycker den lämnar lite att önska på en såpass ny bil.
Tydligen finns det två nivåer av uppkoppling till bilen, vår har den som gör att du kan styra laddning och så via app, men att uppdatera kartor och skicka destinationer kräver ytterligare en uppkoppling vilket vår inte är utrustad med.
Den kan hämta detta via telefonen, men inte via USB eller Blåtand, utan du måste skapa en Wifi-hotspot med telefonen (hejdå batteri).

Ska du ha med rear assist så kolla så att stänkskyddet till denna är monterad, annars kommer det efter ett tag byggas upp en massa skit så att den börjar stänga av istället.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska du ha med rear assist så kolla så att stänkskyddet till denna är monterad, annars kommer det efter ett tag byggas upp en massa skit så att den börjar stänga av istället.
Har haft en GTE 2020 i en vecka drygt nu. Hur ser man om "stänkskydd till rear assist" är monterat?
Är rear assist samma som kameran som visar vyn bakåt när man backar?
 
Tror man fixat det på senare modeller.

Det handlar om ifall man har bakre radarn, den agerar både rear assist och dödavinkeln varmare.
Dessa sitter bakom kofångaren bak, vinklade snett utåt.
På min bil är där inget skydd för däcksprut från bakre hjulen utan det kommer träffa insidan av kofångaren och upp till radarn där det gärna stannar kvar.

Vet inte riktigt hur man ser skillnad tyvärr.
 
B Bo Berglund skrev:
Är rear assist samma som kameran som visar vyn bakåt när man backar?
Jag vet inte, men min fru stod utanför i går när jag skulle backa och noterade att när jag la in backen så vreds VW-logon på bakluckan upp. Jag tror att kameran sitter därinne skyddad tills den används...
 
Backkameran är ett annat system och den sitter mycket riktigt i VW-loggan,
 
Jag har (bl a) följande tillval:

Akustiksidorutor - bra
Ambientbelysning i kupén - helt meningslöst, har stängt av i menyn. Bländar vid körning
Keyless - rätt meningslöst eftersom jag ändå måste trycka på nyckeln för att låsa upp laddkabeln
Elektrisk förarstol - meningslöst
"Finare" 17-tumsfälgar - meningslöst
Digital instrumentdisplay - bra
Elektriska backspeglar - bra om man har lite trång uppfart
Adaptiv farthållare + olika assist - bra
Dynamiskt kurvljus - det tog två år tills jag fattade det inte fungerar när man kör i eco-mode. Nog inte så viktigt då!
 
Angående keyless: På min låser den upp laddkabeln om jag låser upp genom att öppna förardörren först.
Den elektriska förarstolen uppskattar vi då vi växlar rätt ofta vem som kör, ett knapptryck så ställen den in sig själv.

Dynamiskt helljus stängs också av i Eco, tog mig också ett bra tag att fatta.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den elektriska förarstolen uppskattar vi då vi växlar rätt ofta vem som kör, ett knapptryck så ställen den in sig själv..
Ställer den inte in sig beroende på vilken nyckel som låser upp?
 
Kanske. Men vi brukar använda samma nyckel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.