Det styrs av denna lag ”krävs rengöring om halvljusstrålkastarna har ett ljusflöde på över 2000 lumen. Detta gäller oberoende av teknik (halogen, xenon, LED)” .

Biltillverkaren ser till att ha ljusflöde under 2000lumen och slipper då montera spolare, de flesta bilar har tagit bort dessa på sina LED strålkastare idag och ärligt talat hur mycket nytta gjorde den där strålen, det blev ett litet runt hål där den träffade.

J JohanLun skrev:
Ja, Det är en personalbil så jag vet inte, trodde grundutbildningen skulle vara tillräckligt. Kostar en gte med vinterdäck, dragkrok etc nånstans 440.000? Märkligt med strålkasrarspolarna. Måste nästan vara en miss från importören? Fler som inte fått dessa?
 
Icewing1 Icewing1 skrev:
Det styrs av denna lag ”krävs rengöring om halvljusstrålkastarna har ett ljusflöde på över 2000 lumen. Detta gäller oberoende av teknik (halogen, xenon, LED)” .

Biltillverkaren ser till att ha ljusflöde under 2000lumen och slipper då montera spolare, de flesta bilar har tagit bort dessa på sina LED strålkastare idag och ärligt talat hur mycket nytta gjorde den där strålen, det blev ett litet runt hål där den träffade.

Suck. Ja, led är ju för lite värmeutveckling på så det blir väl dessutom is. Näe, får köpa en viska och en sprayflaska och tvätta själv utmed vägen...
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
En flaska Deicer och en microduk i bilen .
J JohanLun skrev:
Suck. Ja, led är ju för lite värmeutveckling på så det blir väl dessutom is. Näe, får köpa en viska och en sprayflaska och tvätta själv utmed vägen...
 
MultiMan
Icewing1 Icewing1 skrev:
Det styrs av denna lag ”krävs rengöring om halvljusstrålkastarna har ett ljusflöde på över 2000 lumen. Detta gäller oberoende av teknik (halogen, xenon, LED)” .

Biltillverkaren ser till att ha ljusflöde under 2000lumen och slipper då montera spolare, de flesta bilar har tagit bort dessa på sina LED strålkastare idag och ärligt talat hur mycket nytta gjorde den där strålen, det blev ett litet runt hål där den träffade.

Spolarna fungerar utmärkt på min Saab. Inte lika bra som med blad såklart men den gör stor nytta ändå.

Uselt att det är borttaget oavsett lagarna.

Märkligt att ursäkta borttagande med att det fanns strålkastarspolare som inte fungerade bra. Med det synsättet kan ju det mesta tas bort från fordonen eftersom det alltid finns usla implementationer av olika system.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
I större delen av Europa har man inget stort behov av strålkastarrengöring så man tycker väl att typgodkännandet inte ska styras av ett fåtal bilister som kör på vintervägar i Europas utkant.
 
  • Gilla
Icewing1
  • Laddar…
Fast är det tillval kunde man standardiserat på det i Sverige? Fast jag nästan tror skälet kan vara att led fryser? Mina led på förra bilen, golf, frös inte, men ganska varmt här i sthlm. Osäker om bilen innan hade led eller Xenon...
 
Är det nån som vet hur man stänger av radion utan att slå av hela infotainment-systemet (som händer om man trycker på knappen i volymratten)?
Jag vill helst inte dra ner volymratten för att "stänga" radion eftersom volymen påverkar alla andra ljudkällor också.

Och hur blir man av med den här skylten "Hastighetsgräns överskriden" som täcker hela centralinstrumentet om man kommit 1 km/tim högre än den hastighetsbegränsning som bilen tror gäller?
Jag har provat att bocka bort "hastighetsvarning" på en inställningssida, men det verkar inte ha någon betydelse alls.

Detta gäller GTE 2020.
 
Det finns ingen mute-knapp?
 
Byurn Byurn skrev:
Det finns ingen mute-knapp?
Jag har inte hittat någon ännu i alla fall....
Knappen i mitten av volymratten släcker ner hela displayen så att man bara ser en klocka.
 
B Bo Berglund skrev:
Är det nån som vet hur man stänger av radion utan att slå av hela infotainment-systemet (som händer om man trycker på knappen i volymratten)?
Jag vill helst inte dra ner volymratten för att "stänga" radion eftersom volymen påverkar alla andra ljudkällor också.

Och hur blir man av med den här skylten "Hastighetsgräns överskriden" som täcker hela centralinstrumentet om man kommit 1 km/tim högre än den hastighetsbegränsning som bilen tror gäller?
Jag har provat att bocka bort "hastighetsvarning" på en inställningssida, men det verkar inte ha någon betydelse alls.

Detta gäller GTE 2020.
Välja annan media via mediaknappen?
 
Låter väldigt udda, känner inte alls igen beteendet på min 2017.
Tror jag både kan ställa in hur mycket över den ska varna vid, samt om den ska varna med ljud eller inte.

Hela den nya generationen låter bakvänd :thinking:

För övrigt har företaget jag köpte bilen av äntligen börjat dra lite i frågan om det felaktiga serviceintervallet, nu tre månader senare.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Laddningsproblem
Jag har ett problem som jag inte förstår och som jag undersökte igår kväll när jag kom hem med 12 km kvar i batteriet.
Bilen är inställd på max laddström, 50% min laddnivå (vad det nu betyder) och ingen ivägkörningstid.

Vad som händer är detta:
Jag startar laddningen genom följande sekvens
- Lås upp bilen
- Sätt i laddkabeln från boxen (DEFA)
- Lås bilen
Nu startar laddningen (gröna lampan börjar pulsera och laddboxens blå lampa lyser fast)
På webbsidan WeConnect ser man att den laddar och skall bli klar om drygt 4 tim.
Nuvarande batteri 12 km.

Efter en halvtimme kollar jag med WeConnect i webbläsaren och laddningen fortgår OK skall bli klar om 3:50 timmar. Batteriet nu 16 km.

Efter en timme kollar jag igen och nu har laddningen avbrutits innan den är klar!
Det står "Spänningsförsörjningen avbruten!" på webbsidan.
Batteri 23 km

I detta läge lyser ingenting intill laddkontakten på bilen.
Däremot blinkar laddboxen grön-grön-grön-grönblå med upprepning ungefär på 2-3 sekunder.

Om jag nu börjar om från början genom att låsa upp bilen och ta ut laddkontakten och sedan låsa bilen och upprepa sekvensen ovan så startar laddningen igen och man kan se att den laddar och skall bli klar om drygt 3 tim.

Men mönstret upprepas, efter en halvtimme ser allt bra ut och efter en timme har det avbrutits igen.
Då har den nått 35 km batteri.

Provade att starta om som ovan igen och det blev samma resultat:
Efter en halvtimme OK, laddat till 42 km, klar om 1:40
Efter en timme: Strömförsörjningen avbruten, laddat till 46 km

Och nu gav jag upp!
Vad 17 är det jag gör fel med laddningen?
 
Jag har haft något liknande på min 2017, har dock bara märkt av det när vi är två bilar på dubbelstolpen (står jag ensam funkar det).

Vad innebär grön-grön-grön-grönblå enligt laddboxens manual?

Har du effektvakt och är det möjligt att den kan ha dragit ner på strömmen till bilen?
 
50% min laddnivå betyder att bilen alltid försöker ladda till 50% när du sätter i laddsladd. Sen tar bilen beslut om den ska fortsätta ladda eller ej beroende på vilken ivägkörningstid du har. Om du har 07:00 nästa dag som ivägkörningstid så stoppades laddningen vid 50% för att återupptas några timmar innan ivägkörningstiden.

I weconnect-appen fattar man inte detta då det bara står att laddningen är avbryten.
 
Fast spänningsförsörjning avbruten säger bilen normalt inte när den väntar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.