engs engs skrev:
Beror på årsmodell, på min gamla passat GTE var det kabelanslutning, nya Superben är trådlöst.

Ser carplay som nära på ett måste numera. Waze, podcast, telefon, sms (talas upp / dikteras) spotify ibland kan google maps med satellitbild vara praktiskt när man ska hitta något utan POI i waze. Allt betydligt smidigare än alla bilars inbyggda system jag testat.
Justja, trådlös är förstås en fördel med iPhone. Konstigt nog funkar bara elektronisk nyckel med android (Samsung) och jag har inte velat installera då min Samsung har fått dålig batteritid och det är jobbtelefonen och jag tänkte vänta tills efter corona med att be om en ny. Är ständigt kabelansluten i hemmet ;) även med konsekvensen att jag kör väldigt lite bil så har inte fått sätta GTEn på prov än...

Men man kan ju tycka detta med elektronisk nyckel borde funka på iPhone...
 
B Bo Berglund skrev:
Är det en app för Android-telefoner? Har du en länk till den eller så?
Men en navigator som körs på en telefon innebär väl att man måste fibbla med telefonen när man kör, hur ska man gillra upp den i en GTE?
Ja det är en app i telefonen. På Android måste man vara ansluten med sladd tyvärr. Men det funkar bra!

Laddas ner som apk då det inte finns i playstore i Sverige ännu.
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Finns även video for dummies här:
 
S StevieGee skrev:
Ja det är en app i telefonen. På Android måste man vara ansluten med sladd tyvärr. Men det funkar bra!

Laddas ner som apk då det inte finns i playstore i Sverige ännu.
[länk]

Finns även video for dummies här:
[media]
Tror android 10 har den installerad som default även i Sverige...
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tror android 10 har den installerad som default även i Sverige...
Yes, min Samsung S10 hade stöd för Android Auto från start utan extra app. Bara att plugga in. Enda nackdelen som jag ser det är att det inte går (i min MY17) att köra blåtands-ljud från annan telefon samtidigt som Android Auto är inkopplad. Ungarna ville DJa från baksätet med sitt eget spotifykonto, men se det gick inte när jag använde AA för navigering. De fick lusa ned mitt spotify med sin musik istället... ;)
 
Jag försökte söka på Google Play efter "Android Auto" i min telefon (Samsung Galaxy S7) men den som visades med det namnet var utgiven av "U-dien Tech" och inte Google!
Ser inte det minsta officiell ut...

Vore tacksam för en direktlänk till de appar som det pratas om här....

Jag har just kört min första tur till landet med den nya bilen och jag fick ge upp på navigatorn.
Dessutom:
Jag skaffade en USB-C-sladd till min telefon för att koppla med kabel i stället för Bluetooth till bilen. Men det misslyckades totalt. Blev ingen inkoppling alls.
Är USB i en GTE enbart för laddning av telefonen???
 
B Bo Berglund skrev:
Jag försökte söka på Google Play efter "Android Auto" i min telefon (Samsung Galaxy S7) men den som visades med det namnet var utgiven av "U-dien Tech" och inte Google!
Ser inte det minsta officiell ut...

Vore tacksam för en direktlänk till de appar som det pratas om här....

Jag har just kört min första tur till landet med den nya bilen och jag fick ge upp på navigatorn.
Dessutom:
Jag skaffade en USB-C-sladd till min telefon för att koppla med kabel i stället för Bluetooth till bilen. Men det misslyckades totalt. Blev ingen inkoppling alls.
Är USB i en GTE enbart för laddning av telefonen???
Kolla Stevie gees länk ovan. En video och en apk. Jag kopplade i uttaget iarmstödet och det funkade. Tidigare har det varit kinkigt vilken sladd man har. Usb c till c är löjligt dyra...
 
S StevieGee skrev:
Ja det är en app i telefonen. På Android måste man vara ansluten med sladd tyvärr. Men det funkar bra!

Laddas ner som apk då det inte finns i playstore i Sverige ännu.
[länk]
Tack för beskrivningen och länkarna!
Särskilt denna:
Finns även video for dummies
Intressant att videon talar om att när appen kommer till Google Play så slipper man den omständliga installationen via APK-fil. Detta sades alltså 2017 och nu 3 år senare är den fortfarande inte på Google Play, i vart fall inte på min Galaxy S7....

En annan sak som sägs i videon är att man skall ansluta med en kabel, men jag har köpt en kabel med USB-C i andra änden för att ansluta telefonen via USB i stället för Bluetooth och det gick inte, i vart fall inte igår innan jag installerade Android Auto för några minuter sedan. Min nya GTE har bara USB-C och inte standard-USB (i videon sägs att det skall vara en originalkabel, men den som kom med bilen är bara för iPhone....)

Angående användning i bilen, är det så här man gör?
- Koppla in telefonen med USB-sladden
- Starta bilen (tryck på startknappen)
- Starta Android Auto på mobilen
- Vad händer nu?
I videon så verkar det som att man får ett meddelande på telefonen när man kopplar in den på USB att man skall tillåta något att överföras till bilen. Detta hände inte när jag anslöt med min kabel i förrgår (innan Android Auto var installerad). Det var därför jag frågade om USB bara är för laddning tidigare i denna tråd.

Ja det var många frågor innan jag gått till bilen, men väl där kan jag inte se detta eller ställa relevanta frågor...
 
B Bo Berglund skrev:
Tack för beskrivningen och länkarna!
Särskilt denna:
Finns även video for dummies
Intressant att videon talar om att när appen kommer till Google Play så slipper man den omständliga installationen via APK-fil. Detta sades alltså 2017 och nu 3 år senare är den fortfarande inte på Google Play, i vart fall inte på min Galaxy S7....

En annan sak som sägs i videon är att man skall ansluta med en kabel, men jag har köpt en kabel med USB-C i andra änden för att ansluta telefonen via USB i stället för Bluetooth och det gick inte, i vart fall inte igår innan jag installerade Android Auto för några minuter sedan. Min nya GTE har bara USB-C och inte standard-USB (i videon sägs att det skall vara en originalkabel, men den som kom med bilen är bara för iPhone....)

Angående användning i bilen, är det så här man gör?
- Koppla in telefonen med USB-sladden
- Starta bilen (tryck på startknappen)
- Starta Android Auto på mobilen
- Vad händer nu?
I videon så verkar det som att man får ett meddelande på telefonen när man kopplar in den på USB att man skall tillåta något att överföras till bilen. Detta hände inte när jag anslöt med min kabel i förrgår (innan Android Auto var installerad). Det var därför jag frågade om USB bara är för laddning tidigare i denna tråd.

Ja det var många frågor innan jag gått till bilen, men väl där kan jag inte se detta eller ställa relevanta frågor...
Du måste ha en sladd med c kontakt i båda ändar. Varför inte ett av de tre uttagen kunde vara ett vanligt usb uttag förstår jag inte...

Kolla Prisjakt efter vad kablar kostar, stor skillnad. Endel är tyvärr väldigt styva, och kontakten är idiotiskt placerad, för att knäckas. Den i armstödet sitter något mer skyddad och funkar också bra. Jag har funderat om man kan köpa en usb hubb med c in och vanliga usb ut, jag tror usb c till micro USB är ännu mera ovanliga...

Man skulle helst ha en sån sladd med Magnetkontakt för minska knäckriskmknäckrisk men har inte sett någon med c I båda ändar...
 
Är det inte så att det bara är ett uttag som är kopplat till stereon (eller datorn ska man kanske börja säga)? Jag skulle i alla fall testa runt i allihop innan jag ger upp och/eller leta efter en motsvarande film som hanterar USB C och senaste bilmodellen, även om jag inte tycker att ny kontakt borde förändra så mycket.
 
Jag har bara provat den inuti armstödet som funkar bra
 
J JohanLun skrev:
Jag har bara provat den inuti armstödet som funkar bra
Samma här (2020 års modell)
 
Den vid växelspaken
S StevieGee skrev:
Samma här (2020 års modell)
Den vid växelspaken funkar också men inte den i baksätet...
 
Men nu tittar jag på bilen och undrar, är strålkastarspolare väl gömda eller är det ett tillval? Har beställt 4 nya golfar tidigare och detta har alltid varit standard...
 
Inga lock?
Närbild på bakre delen av en bil där det synliga lock för slepöglan saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Inga lock?
[bild]
Nix... Inga lock. Smart besparing för svensk vinter? Jag har dessutom inte led blinkers. Skitsamma kanske. Glödlampor funkar lika bra, spolningen är ändå kass...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.