G GargamelSE skrev:
Min bil, som är en icke-hybrid eller "normal" har 1000 mil på servicen, men era passat-priser slår ju nästan alla mina framtida service-priser förutom den 6:e av bilens livslängd (dvs runt 6000 mil).
Och min gamla bensinare från 2002 har flexibel oljeservice på 3000mil/2år.
Förvisso har jag bytt vid 1500-2000mil men ändå.
1000mil låter väldigt kort idag.
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Och min gamla bensinare från 2002 har flexibel oljeservice på 3000mil/2år.
Förvisso har jag bytt vid 1500-2000mil men ändå.
1000mil låter väldigt kort idag.
Ganska kort jo, men det är ingen jätte-vanlig bil.
Röd sportbil av mindre vanlig modell parkerad på en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilens 6:e service skulle landa på minst 20000kr om jag inte haft avtal. :D
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom en hybrid från VAG tydligen är för dum för att kunna känna av oljekvaliteten, eller ens räkna på den, så är det 1500mil/1år på den, oavsett om du kört 0 eller 1500mil på oljan.
Det tror jag är rätt vanligt för laddhybrider. Hade så på min Audi (VAG) och på min Kia nu. Undrar dock hur de gör med rena elbilar sen; är rätt sugen på en ID3 om de bara orkar typa dragkroken (f’låt, cykelställshållaren).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Till er som förvånas över priset på service jag uppgav så kan jag säga att jag nu förstår varför säljaren inte alls kunde ge mig någon prisuppgift på service :sweat:

Eftersom en hybrid från VAG tydligen är för dum för att kunna känna av oljekvaliteten, eller ens räkna på den, så är det 1500mil/1år på den, oavsett om du kört 0 eller 1500mil på oljan. (Här lurade dessutom min säljare mig och påstod att bilen har flexibel service på oljan, vilket min bil förvisso var inställd på, felaktigt! Så den har missat två oljebyten innan 6000mil... Har tre månader seden det upptäcktes inte fått någon konkret förslag vad de vill göra åt det)

2800kr vill jag minnas ett oljebyte går på iaf.
Praktiskt nog har man tagit ur den från den vanliga servicen, numera kallad inspektionsservice, som ska göras var 3000mil/1år.

Servicen är den nya kassakon helt enkelt.
Vet du vad föregående service vid 4500mil gick på?
13th Marine 13th Marine skrev:
Till er som förvånas över priset på service jag uppgav så kan jag säga att jag nu förstår varför säljaren inte alls kunde ge mig någon prisuppgift på service :sweat:

[...]

2800kr vill jag minnas ett oljebyte går på iaf.
Praktiskt nog har man tagit ur den från den vanliga servicen, numera kallad inspektionsservice, som ska göras var 3000mil/1år.
Så vad innebär det i praktiken? Vid 4500 och 7500mil är det oljebyte, ca 2-3000kr beroende på verkstad. Vid 6000 o 9000 oljebyte+inspektion, ca 8-12000kr? För olja+inspektion måste ju infalla samtidigt tidsmässigt. Även DSG-oljebyte vid 6000mil

Du menade 3000mil/2år va?

Jag tänker mig en 2-3år gammal bil med runt 5-6000mil på mätaren. Då kanske man ska kika efter dom som gått 6000 redan o är servade!
 
H Hawkai skrev:
Vet du vad föregående service vid 4500mil gick på?

Så vad innebär det i praktiken? Vid 4500 och 7500mil är det oljebyte, ca 2-3000kr beroende på verkstad. Vid 6000 o 9000 oljebyte+inspektion, ca 8-12000kr? För olja+inspektion måste ju infalla samtidigt tidsmässigt. Även DSG-oljebyte vid 6000mil

Du menade 3000mil/2år va?

Jag tänker mig en 2-3år gammal bil med runt 5-6000mil på mätaren. Då kanske man ska kika efter dom som gått 6000 redan o är servade!
Eftersom 4500mil aldrig gjordes så vet jag ej det tyvärr.

Nej, efter de första två åren är det årligen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om de infaller samtidigt beror på körsträckan.
Vi kör 2500mil om året, vilket i så fall kommer ge 1inspektion + olja samt en endast olja på ett år.
 
G GargamelSE skrev:
Ganska kort jo, men det är ingen jätte-vanlig bil.
[bild]

Bilens 6:e service skulle landa på minst 20000kr om jag inte haft avtal. :D
Du fick det att låta som att 1000mil var vanligt, vilket jag inte höll med om. Service på sportbilar är lite annat, även om min SportSedan hade 3000mil ;)
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Du fick det att låta som att 1000mil var vanligt, vilket jag inte höll med om. Service på sportbilar är lite annat, även om min SportSedan hade 3000mil ;)
Mjo, lite (o)avsiktligt :D

Men en PASSAT batteri-mixxare, har nästan samma service-intervall som min, får mig att tänka på att de kanske inte är något att ha. Vet inte vad en "ren" batteribil har, men jag antar "alla" hybrider har liknande eftersom det är 2 drivlinor?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag är rätt vanligt för laddhybrider. Hade så på min Audi (VAG) och på min Kia nu. Undrar dock hur de gör med rena elbilar sen; är rätt sugen på en ID3 om de bara orkar typa dragkroken (f’låt, cykelställshållaren).
Tycker det känns väldigt ointuitivt att en bil som har potential att slita betydligt mindre på oljan inte har någon som helst intelligens där.

Troligtvis årlig inspektion där de vill lura på dig nya bromsskivor till ett överpris.
(Vid 6000mil sa de att nästa gång behöver du byta skivorna bak... de ser för bövelen bättre ut än skivorna bak på SAABen, och de har sett ut så i 10000mil...)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, efter de första två åren är det årligen.
Så jag får räkna med dubbla servicar varje år...? Vet du ungefär vad inspektionsservicen kostar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om de infaller samtidigt beror på körsträckan.
Vi kör 2500mil om året, vilket i så fall kommer ge 1inspektion + olja samt en endast olja på ett år.
Precis, vi kör ungefär 1500mil/år vilket borde medföra att olja + inspektion sammanfaller
 
G GargamelSE skrev:
Mjo, lite (o)avsiktligt :D

Men en PASSAT batteri-mixxare, har nästan samma service-intervall som min, får mig att tänka på att de kanske inte är något att ha. Vet inte vad en "ren" batteribil har, men jag antar "alla" hybrider har liknande eftersom det är 2 drivlinor?
Jag gillar konceptet med hybrid, men genomförandet verkar det nog vara lite sådär med får jag nog säga.
Jag gillar konceptet som exempelvis BMW i3 hade med sin range extender, en liten bensinmotor som hjälpte till att ladda upp batteriet. Behöver inte alls vara lika kraftig som en som ska fölet driva bilen.
 
H Hawkai skrev:
Precis, vi kör ungefär 1500mil/år vilket borde medföra att olja + inspektion sammanfaller
Då blir den en kombinerad service.

Har dessvärre slarvat bort min lapp. 6000kr kanske? Det var någon tidigare i tråden som skrev det nyligen.
 
Miles Miles skrev:
Kööp! Speciellt om ni kör under 30km!
Vi köpte en '17 @7200mil för 265' i okt .. aldrig varit så nöjd! Backkamera vill man bara inte vara utan och för mig bensinvärmare.
Kul! Jag var och la handpenning på en ’17 idag! Backkamera var det, å dragpaket. Lite osäker på om det var bränslevärmare... fan det skulle jag ju kollat :thinking:
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Mats-S
Hybridservice är en kassako utan like, många fina slantar att hämta från ägarna där. Lägg dessutom till 4WD som ska ha sina extra pengar på diverse obskyra argument ... och som grädde på moset diverse elektronikfel som garanterat uppstår efter några år.
Den rena driftskostnaden (bensin/diesel/el) är peanuts mot alla extra avgifter som bilfabrikanterna tvingar oss att betala ... troligen billigare att köpa en Volvo 960 och ta bensinkostnaden, riktig najs landsvägskryssare som är långt tystare och komfortablare än dom flesta hybriderna idag ... service fixar man dessutom själv utan problem :cool:
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.