633 837 läst · 3 851 svar
634k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Och min gamla bensinare från 2002 har flexibel oljeservice på 3000mil/2år.G GargamelSE skrev:
Förvisso har jag bytt vid 1500-2000mil men ändå.
1000mil låter väldigt kort idag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 304 inlägg
Det tror jag är rätt vanligt för laddhybrider. Hade så på min Audi (VAG) och på min Kia nu. Undrar dock hur de gör med rena elbilar sen; är rätt sugen på en ID3 om de bara orkar typa dragkroken (f’låt, cykelställshållaren).13th Marine skrev:
Vet du vad föregående service vid 4500mil gick på?13th Marine skrev:Till er som förvånas över priset på service jag uppgav så kan jag säga att jag nu förstår varför säljaren inte alls kunde ge mig någon prisuppgift på service
Eftersom en hybrid från VAG tydligen är för dum för att kunna känna av oljekvaliteten, eller ens räkna på den, så är det 1500mil/1år på den, oavsett om du kört 0 eller 1500mil på oljan. (Här lurade dessutom min säljare mig och påstod att bilen har flexibel service på oljan, vilket min bil förvisso var inställd på, felaktigt! Så den har missat två oljebyten innan 6000mil... Har tre månader seden det upptäcktes inte fått någon konkret förslag vad de vill göra åt det)
2800kr vill jag minnas ett oljebyte går på iaf.
Praktiskt nog har man tagit ur den från den vanliga servicen, numera kallad inspektionsservice, som ska göras var 3000mil/1år.
Servicen är den nya kassakon helt enkelt.
Så vad innebär det i praktiken? Vid 4500 och 7500mil är det oljebyte, ca 2-3000kr beroende på verkstad. Vid 6000 o 9000 oljebyte+inspektion, ca 8-12000kr? För olja+inspektion måste ju infalla samtidigt tidsmässigt. Även DSG-oljebyte vid 6000mil13th Marine skrev:Till er som förvånas över priset på service jag uppgav så kan jag säga att jag nu förstår varför säljaren inte alls kunde ge mig någon prisuppgift på service
[...]
2800kr vill jag minnas ett oljebyte går på iaf.
Praktiskt nog har man tagit ur den från den vanliga servicen, numera kallad inspektionsservice, som ska göras var 3000mil/1år.
Du menade 3000mil/2år va?
Jag tänker mig en 2-3år gammal bil med runt 5-6000mil på mätaren. Då kanske man ska kika efter dom som gått 6000 redan o är servade!
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Eftersom 4500mil aldrig gjordes så vet jag ej det tyvärr.H Hawkai skrev:Vet du vad föregående service vid 4500mil gick på?
Så vad innebär det i praktiken? Vid 4500 och 7500mil är det oljebyte, ca 2-3000kr beroende på verkstad. Vid 6000 o 9000 oljebyte+inspektion, ca 8-12000kr? För olja+inspektion måste ju infalla samtidigt tidsmässigt. Även DSG-oljebyte vid 6000mil
Du menade 3000mil/2år va?
Jag tänker mig en 2-3år gammal bil med runt 5-6000mil på mätaren. Då kanske man ska kika efter dom som gått 6000 redan o är servade!
Nej, efter de första två åren är det årligen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Om de infaller samtidigt beror på körsträckan.
Vi kör 2500mil om året, vilket i så fall kommer ge 1inspektion + olja samt en endast olja på ett år.
Vi kör 2500mil om året, vilket i så fall kommer ge 1inspektion + olja samt en endast olja på ett år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Du fick det att låta som att 1000mil var vanligt, vilket jag inte höll med om. Service på sportbilar är lite annat, även om min SportSedan hade 3000milG GargamelSE skrev:
Mjo, lite (o)avsiktligt13th Marine skrev:
Men en PASSAT batteri-mixxare, har nästan samma service-intervall som min, får mig att tänka på att de kanske inte är något att ha. Vet inte vad en "ren" batteribil har, men jag antar "alla" hybrider har liknande eftersom det är 2 drivlinor?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Tycker det känns väldigt ointuitivt att en bil som har potential att slita betydligt mindre på oljan inte har någon som helst intelligens där.Nötegårdsgubben skrev:
Troligtvis årlig inspektion där de vill lura på dig nya bromsskivor till ett överpris.
(Vid 6000mil sa de att nästa gång behöver du byta skivorna bak... de ser för bövelen bättre ut än skivorna bak på SAABen, och de har sett ut så i 10000mil...)
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Jag gillar konceptet med hybrid, men genomförandet verkar det nog vara lite sådär med får jag nog säga.G GargamelSE skrev:
Jag gillar konceptet som exempelvis BMW i3 hade med sin range extender, en liten bensinmotor som hjälpte till att ladda upp batteriet. Behöver inte alls vara lika kraftig som en som ska fölet driva bilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Kul! Jag var och la handpenning på en ’17 idag! Backkamera var det, å dragpaket. Lite osäker på om det var bränslevärmare... fan det skulle jag ju kollatMiles skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 568 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 568 inlägg
Hybridservice är en kassako utan like, många fina slantar att hämta från ägarna där. Lägg dessutom till 4WD som ska ha sina extra pengar på diverse obskyra argument ... och som grädde på moset diverse elektronikfel som garanterat uppstår efter några år.
Den rena driftskostnaden (bensin/diesel/el) är peanuts mot alla extra avgifter som bilfabrikanterna tvingar oss att betala ... troligen billigare att köpa en Volvo 960 och ta bensinkostnaden, riktig najs landsvägskryssare som är långt tystare och komfortablare än dom flesta hybriderna idag ... service fixar man dessutom själv utan problem
Den rena driftskostnaden (bensin/diesel/el) är peanuts mot alla extra avgifter som bilfabrikanterna tvingar oss att betala ... troligen billigare att köpa en Volvo 960 och ta bensinkostnaden, riktig najs landsvägskryssare som är långt tystare och komfortablare än dom flesta hybriderna idag ... service fixar man dessutom själv utan problem