13th Marine 13th Marine skrev:
På min 2017 måste man in under menyn förarstödsysten för att ändra sånt.
Tack för tipset! Nu visste jag vad jag skulle leta efter.
Det ser annorlunda ut i modell 2020.

Här får man gå via Assistenter i huvudmenyn:
Infotainmentsystem i bil med menyval markerat på "Assistenter".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl där får man gå vidare till "Inställning förarstödsystem":
Infotainmentskärm i bil som visar menyn "Inställningar förarstödsystem" med markerad "Vägmärkesassistent".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma inställning men flyttad från bilinställningarna...
Så nu har jag i alla fall ställt varningen till 5 km/h över gränsen...

Jag förstår fortfarande inte varför bilen tror att hastigheten är 5 km/h på vår gata, det finns iaf ingen sån skylt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Någon med servicebok till hands som har koll på tider för de större servicearbetena? Typ växellådsolja?

Bilen jag lagt handpenning på hade ”bara” servats 2 ggr på 7000 mil (1500 och 4500) och skulle servas en tredje gång nu innan jag plockar upp den. Tyckte det lät rimligt, men nu i efterhand funderar jag om det kan bli problem med VAG iom att det är lite mer än ett färre tillfälle än rekommenderat?

Jag undrar också vad ni som fått er stora 6000-mil service fått för feedback? Byta bromsskivor? Däck? Handlaren har sagt att han tar kostnaderna för det som dyker upp, men det är ju han som gör servicen också så man vill ju vara lite beredd.
 
Redigerat:
DSG-oljan ska såvitt jag vet bytas vid 6000mil.
Och bilen ska in var 1500mil, så den verkar också ha missat service, både vid 3000 och 6000mil.

Problemet är mot ditt försäkringsbolag, maskinskadeförsäkringen gäller inte på delar som kan ha skadats av utebliven service. (50% vid första missade servicen, 100% vid andra verkar vara rätt vanligt)

Edit: så för dig finns det risk att du nekas ersättning vid både motor och växellåderas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Serviceantalet stämmer ju, sen är det oljebyte emellan.
Bromsskivor bytte vi på vår ena vid drygt 10 000mil, då vart det runt om och även sommardäck (vinterdäcken sen ny). Min som gått 4500 behöver inte byta bromsar.
Oljebyte växellåda är varje 6000mil.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Oljebyte är väl ändå en service? :thinking:
Borde finnas noterat någonstans iaf.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Eftersom servicbok tagits bort är det ju extra viktigt att bilens system och verkstaden ser till att allt blir rätt ifyllt i systemen, har man inte fakturor så vet jag inte hur man ser historiken. Min har ju inte servats någon gång än men kanske allt sparas lästbart för användaren via bilens skärm?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för svaren, jag får nog kolla upp lite nogrannare hur det är med oljebyten under tiden. Men kanon att handlaren tar hand om DSG-oljebytet, slipper jag betala det :)

Samtlig service i boken har gjorts hos märkesverkstad och bilen har varit företagsleasad hela tiden. Så det låter ju underligt att man skulle ha ”fuskat” med oljebytena...
 
J JohanLun skrev:
Eftersom servicbok tagits bort är det ju extra viktigt att bilens system och verkstaden ser till att allt blir rätt ifyllt i systemen, har man inte fakturor så vet jag inte hur man ser historiken. Min har ju inte servats någon gång än men kanske allt sparas lästbart för användaren via bilens skärm?
Det går tyvärr inte att se via skärm på min bil iaf.
Tror man kan se det via "min VW" efter man köpt bilen.
 
J JohanLun skrev:
har man inte fakturor så vet jag inte hur man ser historiken.
Smidigaste är att ta ner appen "Min Volkswagen" där finns allt om bilen, servicebok och vad den har för utrustning tex. Sen på den årsmodellen som pratas om ovan finns det en vanlig pappersbok kvar fortfarande.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Tack för svaren, jag får nog kolla upp lite nogrannare hur det är med oljebyten under tiden. Men kanon att handlaren tar hand om DSG-oljebytet, slipper jag betala det :)

Samtlig service i boken har gjorts hos märkesverkstad och bilen har varit företagsleasad hela tiden. Så det låter ju underligt att man skulle ha ”fuskat” med oljebytena...
Min bil hade också gått som företagsleasing, så det verkar tyvärr inte vara någon garanti för något.
Vilken bilfirma är det? :thinking:

Kolla upp med ditt tilltänkta försäkringsbolag samt VAG om den för sent bytta DSG-oljan, kan innebära att du får betala själv vid ett ras.

Enkelt sett kan man säga att VAG och försäkringsbolag kommer göra allt för att slippa betala, 1mil/1dag över kan innebära strul.
Bilsäljare kommer försöka släta över det så gott de kan, de vill bara sälja bilen.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Min bil hade också gått som företagsleasing, så det verkar tyvärr inte vara någon garanti för något.
Vilken bilfirma är det? :thinking:

Kolla upp med ditt tilltänkta försäkringsbolag samt VAG om den för sent bytta DSG-oljan, kan innebära att du får betala själv vid ett ras.

Enkelt sett kan man säga att VAG och försäkringsbolag kommer göra allt för att slippa betala, 1mil/1dag över kan innebära strul.
Bilsäljare kommer försöka släta över det så gott de kan, de vill bara sälja bilen.
Ja det får jag kolla upp med både försäljare, VAG och försäkringsbolag snarast. Det är en relativt stor privat bilfirma i Göteborg med väldigt bra rykte, jag tror inte att de medvetet försöker blåsa mig. Oavsett vilket har jag bara betalt handpenning.

Men de pratade t.ex. om att jag fick med ett års fri försäkring som bla täcker motorhaveri, vilket ju gjorde att jag inte funderade så mycket mer på det just då. Jag kunde ju förlänga den försäkringen efteråt så då förutsatte jag ju att den fortsätter täcka det :thinking:
 
Då är det inte samma som där jag köpte min iaf.

Nej, de försöker troligtvis inte blåsa dig, problemet är snarare att de eventuellt inte vill stå för sina missar i efterhand.
En seriös bilhandlare är medlem är i MRF, och där förbinder man sig att lämna garantier enligt vissa premisser. Det låter som en sådan garanti de erbjuder, den innebär att alla fel som uppstår under garantitiden ska anses som ursprungliga och att handlaren ska stå för dessa.
(Min auktoriserade MRF-anslutna VW-handlare hävdade att garantin inte gällde saker som uppkom efteråt, jag fick stå på mig rätt bra och det slutade med att de pratade med sin jurist och bad mig lämna in bilen, fick inte ens en ursäkt över att de haft fel i frågan, tänk om jag bara litat på vad de sa...)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då är det inte samma som där jag köpte min iaf.

Nej, de försöker troligtvis inte blåsa dig, problemet är snarare att de eventuellt inte vill stå för sina missar i efterhand.
En seriös bilhandlare är medlem är i MRF, och där förbinder man sig att lämna garantier enligt vissa premisser. Det låter som en sådan garanti de erbjuder, den innebär att alla fel som uppstår under garantitiden ska anses som ursprungliga och att handlaren ska stå för dessa.
(Min auktoriserade MRF-anslutna VW-handlare hävdade att garantin inte gällde saker som uppkom efteråt, jag fick stå på mig rätt bra och det slutade med att de pratade med sin jurist och bad mig lämna in bilen, fick inte ens en ursäkt över att de haft fel i frågan, tänk om jag bara litat på vad de sa...)
Tur att jag ändå började fundera på serviceboken efter att jag läst lite mer hör i tråden! Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter också!

Jag ska prata med försäkringsbolaget idag och ringer bilfirman imorrn, jag är övertygad om att det kommer lösa sig men hade jag inte läst här hade jag nog kunnat sitta i skiten :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja det är inte helt lätt dedär.

Detta var det första fordon som jag köpt av en handlare, dessutom ett relativt nytt fordon av större värde.
Så när jag pratade med säljaren så berättade jag att jag var trött på att tillbringa helgerna panikmekandes för att hålla den gamla bilen rullande så jag ville ha en "ny" bil där garanti och försäkring tog hand om allt och jag slapp bry mig.
Jag efterfrågade också serviceintervall och fick som tur var skriftligen att det kunde han inte säga, det var ju flexibel service.
Handlaren körde dessutom själv GTE och vi diskuterade i hallen just om det flexibla serviceintervallet och tyckte det borde ju verkligen bero på körsträcka.

Så jag har haft otur med bilen:
- bilen kan konfigureras med ett serviceintervall den inte ska ha.
- enligt handlaren kommer den dessutom förinställd på detta felaktiga intervall.
- handlaren har missat att uppdatera detta inför utleverans.
- handlaren har missat detta vid 3000mil, inspektion vid två återlämnande, samt vid service när det utlevererades till mig (totalt fem tillfällen!)
- bilen är internetuppkopplad mot VW och Car-Net verkar också sakna sanity-check om att serviceintervallet är rätt inställt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade med trygg hansa och de sa att det viktiga var att servicen var gjord, om nu växellådsservice var utförd 1000 mil senare än rekommenderat så måste det kunna bevisas att felet har uppkommit på grund av det. Vilket inte var speciellt vanligt.

Han tyckte ändå att jag skulle kontakta vw och få deras syn på saken också, så det gör jag imorrn.

Skulle det vara så att man inte bytt olja var 1500 mil utan 3000 istället så har ju bilhandlaren gjort fel som sa att all service var utförd korrekt, så då får vi lösa det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.