13th Marine 13th Marine skrev:
Det är lugnt, det är nämligen inte bara jag som kör bilen.
Dessutom verkar de ha programmerat in så att en del inbromsningar görs med skivorna, jag skulle gissa av just denna anledning.
Samma här, tror inte sambon bryr sig utan bromsar som vanligt. Sen ser jag ändå till att motionera bromsarna då och då.

Men jag gillar verkligen att använda B som färdbroms!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Precis!

Motionera bromsarna ser mina medtrafikanter till att jag gör emellanåt ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis!

Motionera bromsarna ser mina medtrafikanter till att jag gör emellanåt ;)
Och ibland testa mitt tålamod... :devilish::mad:
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Och ibland testa mitt tålamod... :devilish::mad:
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Jag tycker att B-läget är mycket bekvämt i lägen där man måste gasa och bromsa om vartannat mycket. Typiskt inne i tättbebyggt område. På landsväg har jag oftare D-läget och växlar till B emellanåt. Vad jag inte förstår är varför den inte saktar in till stillastående. Den fortsätter ju att driva med gasen helt släppt som en gammaldags automatlåda.
 
Hmm,
väntar fortfarande på leverans av min nya Passat GTE.
Men nu undrar jag om man måste gå nån kurs för att använda denna bil?
Verkar vara rätt mycket funktioner att hålla reda på. T.o.m. att bromsa finns det olika sätt att göra...
Jag kör en SAAB 9-5 Sportcombi från 2006 nu så allt sånt där datoriserat saknas ju helt...
Finn set nån snabbkurs på nätet man kan titta på?
 
Nä behövs ingen kurs,
för den som inte är superintresserad och vill nörda ner sig i alla funktioner är det enkelt. I med D och kör som vanligt. Vill du spara soppa etc så får du säkert bra svar här i tråden när du frågar (y)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Men nu undrar jag om man måste gå nån kurs för att använda denna bil?
Verkar vara rätt mycket funktioner att hålla reda på. T.o.m. att bromsa finns det olika sätt att göra...
Man behöver inte gå en kurs för att köra bilen. Om man omedelbart vill kunna använda alla funktioner kanske en kurs skulle vara bra. Alternativt börjar man använda dem i takt med att man upptäcker dem.

De flesta bilar har olika sätt att bromsa. Motorbroms är inte nytt med GTE. Det som inte är så vanligt är att man kan välja om man vill ha motorbroms eller inte. Du väljer genom att dra växelspaken bakåt och sedan släppa om du vill ha motorbroms eller inte. Man kan göra på samma sätt i en Toyota med hybriddrivlina om du har kört en sådan. Och en orsak varför man vill motorbromsa när det går är dels komforten och dels att det är en regenererande inbromsning som tar vara på energin i stället för att bara bränna bort den som värme.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det medföljer ju även en liten bok som beskriver alla funktioner, ofta bortglömd.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Körde över ett gupp idag och då dök det upp meddelande från däcktrycksvarnaren. Va f*n?!
Och hur höjer man värmen i baksätet? Händer inget när man trycker den röda knappen i baksätet. Finns det barnspärr?!
I övrigt är det en fantastisk bil att köra och åka, men verkligen mycket teknik som kan gå sönder. Mycket känns ju som handikapphjälpmedel. Jag har också gått från en gammal Saab (9-3 sportsedan).
 
C carler skrev:
I övrigt är det en fantastisk bil att köra och åka, men verkligen mycket teknik som kan gå sönder. Mycket känns ju som handikapphjälpmedel.
De flesta nya bilar har ju en massa handikapphjälpmedel. Servoassistans på bromsar och styrning. Elmanövrering på fönster, handbroms och baklucka. Automatlåda. Fast man måste inte vara handikappad för att uppskatta det.

En "funktion" som stör mig en del är att om bromsljuset glappar på släpvagnen så slutar farthållaren att fungera.
 
  • Gilla
carler
  • Laddar…
A Avemo skrev:
De flesta nya bilar har ju en massa handikapphjälpmedel. Servoassistans på bromsar och styrning. Elmanövrering på fönster, handbroms och baklucka. Automatlåda. Fast man måste inte vara handikappad för att uppskatta det.

En "funktion" som stör mig en del är att om bromsljuset glappar på släpvagnen så slutar farthållaren att fungera.
Jag uppskattar inte handikapphjälpmedlen utan är mest nervös för att de ska strula och gå sönder. Äger ju biljäveln, så kommer få betala reparationer när garantin går ut
 
C carler skrev:
Jag uppskattar inte handikapphjälpmedlen utan är mest nervös för att de ska strula och gå sönder. Äger ju biljäveln, så kommer få betala reparationer när garantin går ut
Kan vara en bra ide att ha en vettig försäkring på bilen när garantin gått ut, den täcker faktiskt
det mesta som kan gå sönder.
 
Jag använder aldrig B-läget, tycker det är enklare att bestämma bromsåtervinningen själv. I B-läget tycker jag det är risk att bromsåtervinningen överanvänds. Det är alltid bättre för förbrukningen att rulla så mycket det går utan att bromsa. Bromsåtervinningen är i bästa fall kanske 60% effektiv så man förlorar alltid på att bromsa i onödan.
 
Kan tillägga att eftersom jag bara ska ha bilen i tre år bryr jag mig inte om eventuella framtida problem med bromsoken. Det blir kommande ägares problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.