651 241 läst · 3 871 svar
651k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Samma här, tror inte sambon bryr sig utan bromsar som vanligt. Sen ser jag ändå till att motionera bromsarna då och då.13th Marine skrev:
Men jag gillar verkligen att använda B som färdbroms!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Precis!
Motionera bromsarna ser mina medtrafikanter till att jag gör emellanåt
Motionera bromsarna ser mina medtrafikanter till att jag gör emellanåt
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Jag tycker att B-läget är mycket bekvämt i lägen där man måste gasa och bromsa om vartannat mycket. Typiskt inne i tättbebyggt område. På landsväg har jag oftare D-läget och växlar till B emellanåt. Vad jag inte förstår är varför den inte saktar in till stillastående. Den fortsätter ju att driva med gasen helt släppt som en gammaldags automatlåda.
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Hmm,
väntar fortfarande på leverans av min nya Passat GTE.
Men nu undrar jag om man måste gå nån kurs för att använda denna bil?
Verkar vara rätt mycket funktioner att hålla reda på. T.o.m. att bromsa finns det olika sätt att göra...
Jag kör en SAAB 9-5 Sportcombi från 2006 nu så allt sånt där datoriserat saknas ju helt...
Finn set nån snabbkurs på nätet man kan titta på?
väntar fortfarande på leverans av min nya Passat GTE.
Men nu undrar jag om man måste gå nån kurs för att använda denna bil?
Verkar vara rätt mycket funktioner att hålla reda på. T.o.m. att bromsa finns det olika sätt att göra...
Jag kör en SAAB 9-5 Sportcombi från 2006 nu så allt sånt där datoriserat saknas ju helt...
Finn set nån snabbkurs på nätet man kan titta på?
Nä behövs ingen kurs,
för den som inte är superintresserad och vill nörda ner sig i alla funktioner är det enkelt. I med D och kör som vanligt. Vill du spara soppa etc så får du säkert bra svar här i tråden när du frågar
för den som inte är superintresserad och vill nörda ner sig i alla funktioner är det enkelt. I med D och kör som vanligt. Vill du spara soppa etc så får du säkert bra svar här i tråden när du frågar
Man behöver inte gå en kurs för att köra bilen. Om man omedelbart vill kunna använda alla funktioner kanske en kurs skulle vara bra. Alternativt börjar man använda dem i takt med att man upptäcker dem.B Bo Berglund skrev:
De flesta bilar har olika sätt att bromsa. Motorbroms är inte nytt med GTE. Det som inte är så vanligt är att man kan välja om man vill ha motorbroms eller inte. Du väljer genom att dra växelspaken bakåt och sedan släppa om du vill ha motorbroms eller inte. Man kan göra på samma sätt i en Toyota med hybriddrivlina om du har kört en sådan. Och en orsak varför man vill motorbromsa när det går är dels komforten och dels att det är en regenererande inbromsning som tar vara på energin i stället för att bara bränna bort den som värme.
Körde över ett gupp idag och då dök det upp meddelande från däcktrycksvarnaren. Va f*n?!
Och hur höjer man värmen i baksätet? Händer inget när man trycker den röda knappen i baksätet. Finns det barnspärr?!
I övrigt är det en fantastisk bil att köra och åka, men verkligen mycket teknik som kan gå sönder. Mycket känns ju som handikapphjälpmedel. Jag har också gått från en gammal Saab (9-3 sportsedan).
Och hur höjer man värmen i baksätet? Händer inget när man trycker den röda knappen i baksätet. Finns det barnspärr?!
I övrigt är det en fantastisk bil att köra och åka, men verkligen mycket teknik som kan gå sönder. Mycket känns ju som handikapphjälpmedel. Jag har också gått från en gammal Saab (9-3 sportsedan).
De flesta nya bilar har ju en massa handikapphjälpmedel. Servoassistans på bromsar och styrning. Elmanövrering på fönster, handbroms och baklucka. Automatlåda. Fast man måste inte vara handikappad för att uppskatta det.C carler skrev:
En "funktion" som stör mig en del är att om bromsljuset glappar på släpvagnen så slutar farthållaren att fungera.
Jag uppskattar inte handikapphjälpmedlen utan är mest nervös för att de ska strula och gå sönder. Äger ju biljäveln, så kommer få betala reparationer när garantin går utA Avemo skrev:De flesta nya bilar har ju en massa handikapphjälpmedel. Servoassistans på bromsar och styrning. Elmanövrering på fönster, handbroms och baklucka. Automatlåda. Fast man måste inte vara handikappad för att uppskatta det.
En "funktion" som stör mig en del är att om bromsljuset glappar på släpvagnen så slutar farthållaren att fungera.
Kan vara en bra ide att ha en vettig försäkring på bilen när garantin gått ut, den täcker faktisktC carler skrev:
det mesta som kan gå sönder.
Jag använder aldrig B-läget, tycker det är enklare att bestämma bromsåtervinningen själv. I B-läget tycker jag det är risk att bromsåtervinningen överanvänds. Det är alltid bättre för förbrukningen att rulla så mycket det går utan att bromsa. Bromsåtervinningen är i bästa fall kanske 60% effektiv så man förlorar alltid på att bromsa i onödan.