651 229 läst · 3 871 svar
651k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Har inte fått bilen än...
Men kan någon kortfattat förklara vad detta med de olika bromslägena är och hur man kopplar in dessa.
Man kan ju inte börja fundera på sånt när man måste bromsa pga att något händer i trafiken...
Men samtidigt är väl en av finesserna med en hybridbil att man återvinner rörelseenergin till batteriet när man skall sakta in? Trodde det var automatiskt och inget man måste fippla med växelväljaren för att åstadkomma.
Men kan någon kortfattat förklara vad detta med de olika bromslägena är och hur man kopplar in dessa.
Man kan ju inte börja fundera på sånt när man måste bromsa pga att något händer i trafiken...
Men samtidigt är väl en av finesserna med en hybridbil att man återvinner rörelseenergin till batteriet när man skall sakta in? Trodde det var automatiskt och inget man måste fippla med växelväljaren för att åstadkomma.
Är automatiskt via bromspedalen MEN du kan även sköta det manuellt vi växelspaken om du vill. Eller köra i läge B och då sköts det automatiskt och doseras "då du släpper upp gaspedalen". Kallas "One pedal driving".
Det är en intressant fråga. Jag ska ha min i 2 år och hoppas det håller så länge. Men såpass komplexa bilar där elektronik och batterier är dyra, hur blir de att äga när de är 5-10 år gamla eller äldre? Fast batterier är ju längre garanti och verkar ju trots allt kunna räcka ganska länge. Men sammantaget, många sensorer, skärmar, styrelktronik som potentiellt blir dyrt att byta när bilen är gammal...F f91jsw skrev:
Absolut och där sitter ju såna som jag som äger bilen med svarte petter.J JohanLun skrev:Det är en intressant fråga. Jag ska ha min i 2 år och hoppas det håller så länge. Men såpass komplexa bilar där elektronik och batterier är dyra, hur blir de att äga när de är 5-10 år gamla eller äldre? Fast batterier är ju längre garanti och verkar ju trots allt kunna räcka ganska länge. Men sammantaget, många sensorer, skärmar, styrelktronik som potentiellt blir dyrt att byta när bilen är gammal...
Just batteriet är jag inte så orolig för, förutom att det säkert påverkar tredjehandsvärdet ännu mer neråt. Men tänker så här att om batteriet om ett antal år ger lägre kapacitet eller går sönder kanske man inte behöver byta hela batteriet och om man behöver det har de säkert gått ner kraftigt i pris och kanske med högre kapacitet.J JohanLun skrev:Det är en intressant fråga. Jag ska ha min i 2 år och hoppas det håller så länge. Men såpass komplexa bilar där elektronik och batterier är dyra, hur blir de att äga när de är 5-10 år gamla eller äldre? Fast batterier är ju längre garanti och verkar ju trots allt kunna räcka ganska länge. Men sammantaget, många sensorer, skärmar, styrelktronik som potentiellt blir dyrt att byta när bilen är gammal...
Det är alla handikapphjälpmedel och rostskyddet jag oroar mig mest för med passat gte.
Och då kan man ju fråga sig varför jag köpte en Passat GTE när jag samtidigt är så negativ.
Har tidigare haft en gammal Saab 9-3 sportsedan 2004 som har gått som en klocka, men på senare tid har det känts ohållbart att åka runt i en 16 år gammal bil där tillgången på reservdelar är på nedåtgående.
Så, då hade jag att välja på att köpa en något nyare bil, en 5 år gammal bil eller en 2- 3 år gamma bil. Till saken hör att Saaben var så jäkla skön att åka med och rolig att köra att det krävs en ganska lyxig bil för att inte göra ett nerköp.
Och en 2- 3 år gammal bil hade jag förstås kunnat valt en snål diesel, eller en laddhybrid. Det som vägde över för laddhybrid är att det inte skiljer så vansinnigt mycket i pris jämfört med fossilbil, iaf inte på begagnatmarknaden. Och det som är positivt med Passaten är bra innerutrymmen inkl lastutrymme, samt att de oftast har dragkrok. Dessutom är utbudet just nu på begagnatmarknaden mycket stort då väldigt många gått som tjänstebilar, vilket innebär att det är lättare att hitta ett ex med den utrustning man önskar, jämfört med andra laddhybrider.
Har tidigare haft en gammal Saab 9-3 sportsedan 2004 som har gått som en klocka, men på senare tid har det känts ohållbart att åka runt i en 16 år gammal bil där tillgången på reservdelar är på nedåtgående.
Så, då hade jag att välja på att köpa en något nyare bil, en 5 år gammal bil eller en 2- 3 år gamma bil. Till saken hör att Saaben var så jäkla skön att åka med och rolig att köra att det krävs en ganska lyxig bil för att inte göra ett nerköp.
Och en 2- 3 år gammal bil hade jag förstås kunnat valt en snål diesel, eller en laddhybrid. Det som vägde över för laddhybrid är att det inte skiljer så vansinnigt mycket i pris jämfört med fossilbil, iaf inte på begagnatmarknaden. Och det som är positivt med Passaten är bra innerutrymmen inkl lastutrymme, samt att de oftast har dragkrok. Dessutom är utbudet just nu på begagnatmarknaden mycket stort då väldigt många gått som tjänstebilar, vilket innebär att det är lättare att hitta ett ex med den utrustning man önskar, jämfört med andra laddhybrider.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Haha, jag gjorde precis samma byte för ett år sedan, har kvar min saab 9-3 2003 som andrabil dock.
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Min 9-5 från dec 2006 har det lastutrymme, som jag behöver för transporterna till/från landet, plus dragkrok.
Passaten har i stort sett identiskt lastutrymme och krok.
Hittade inget annat fabrikat av laddhybrid som klarade detta förra sommaren när vi skulle bestämma ny bil.
Men nu undrar jag när jag skall få bilen som beställdes i september 2019...
Den skall ha kommit till Sverige den 23 mars...
Passaten har i stort sett identiskt lastutrymme och krok.
Hittade inget annat fabrikat av laddhybrid som klarade detta förra sommaren när vi skulle bestämma ny bil.
Men nu undrar jag när jag skall få bilen som beställdes i september 2019...
Den skall ha kommit till Sverige den 23 mars...
Skall du sakta av inför en avfart och vill vara maximalt energisnål, Använd läge D. Bilen frirullar utan att aktivt bromsa.B Bo Berglund skrev:
Vill du ha kraftig generatorbroms så snart du släpper gasen, Använd läge B. Bekvämt i stan.
Du växlar mellan dessa lägen genom att dra växelspaken bakåt.
Händer något i trafiken skall du inte fundera över vad som är optimalt utan bromsa med pedalen.
Jag har också haft saabar innan, sist en ng93 cab tills för ett drygt år sen, hade golf SC, 4st, innan passaten. Saaben klev man ut med ett leende på läpparna. Golfarna är otroligt trygga och neutrala och praktiska, men användargränssnitt är nästan i nivå med min gamla Saab 9000. Tex spolarvätskeplinget kan komma 20 gånger på en resa när det skvalpar i tanken. Klimatanläggningen suger, 9000 hade bättre klimatanläggning trots den är 30 år äldre. Passaten är nästan tristare än golfen. Förutom då GTE boosten. Man sitter bättre i både gamla saabar och gamla Volvo... Men kvaliteten på saabarna dalade tyvärr rejält sista 5-10 åren de fanns...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Ja SAABen har jag inte mycket negativt att säga om, har haft den sedan 2012 och innan dess hade farsan den några år. Har bytt fjädrar fram, generator och batteri (det gamla var minst 10 år, vi misstänker nästan att det kan ha varit original och då 16år gammalt). Fick även byta SIDen.
Min Passat väntar fortfarande besked från handlaren om sina utblivna servicetillfällen, fick påminna dem igen idag, 1mån efter förra gången jag påminde dem,,,
Låter som att de vill "lösa" det genom ett intyg av någon sort...
Min Passat väntar fortfarande besked från handlaren om sina utblivna servicetillfällen, fick påminna dem igen idag, 1mån efter förra gången jag påminde dem,,,
Låter som att de vill "lösa" det genom ett intyg av någon sort...
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Till sist!B Bo Berglund skrev:
Idag ringde de från VW och bokade en leverans av bilen till den 25/5. Den har tydligen nu till sist kommit från Malmö till utrustningscenter i Södertälje där den skall fixas till för leverans.
Så nu är nästa steg att beställa en laddbox till landet i Roslagen också.
Två månader för att flytta den från Malmö till Tälje, har du beställt en bil utan motor så de fått putta den hela vägen?B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Näää...mnils skrev:
Vad som hänt var visst att min och några andra bilar skeppades till Malmö i stället för till Södertälje eller Halmstad där VW har mottagning på båda ställena.
I Malmö hamn visste ingen vad de skulle göra så bilarna bara ställdes upp utan ytterligare åtgärd.
Först efter ett bra tag började VW forska och då fanns där ingen plan för att flytta bilarna till Södertälje, utan de fick vänta på att de kunde komma åt dem. Vilket tog extra tid.
Skitjobbigt för oss som hade tänkt att få bilen till jul eller i vart fall tidigt i år....
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg