A
Priserna lär väl gå ner om ingen köper dem, men så länge tillverkningen av nya bilar ligger nere så fylls det ju inte på med några nya inbyten. I princip alla beg GTE är ju gamla leasingbilar, de som köpt en ny för egna pengar är nog lätträknade!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
mnils skrev:
Priserna lär väl gå ner om ingen köper dem, men så länge tillverkningen av nya bilar ligger nere så fylls det ju inte på med några nya inbyten. I princip alla beg GTE är ju gamla leasingbilar, de som köpt en ny för egna pengar är nog lätträknade!
Fast det borde väl vara en rejäl eftersläpning; bilarna som går från leasing till begagnatmarknaden är ju flera år gamla och då borde ju inte nuläget i bilfabrikerna spela så stor roll?!
Min gissning är nog ändå att det inte gått så lång tid trots alls... Ge det ett par månader med svalt intresse att köpa bil för över en kvarts miljon under kristider så tror jag priserna kommer röra sig nedåt.
 
A
Bilarna byts in efter 36månader när avtalen går ut, och ersätts ofta med en fabriksny på ett nytt avtal. Om inte en ny kan levereras så förlängs avtalet tills den nya bilen finns.
Ta vilken beg GTE du vill och slå in regnr på car.info så ser du hela historiken. Du kan ju också roa dig med att se hur många det finns av varje årsmodell och ur det dra lite slutsatser om när det kommer bli gott om beg GTE på marknaden...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Är det nån här som vet hur lång tid det tar för VW att leverera en bil efter att den kommit till Sverige?
Min kom den 23/3 till Södertälje men jag har ännu inte sett röken av den....
Den skall utrustas med lite småprylar men jag fattar inte att det skall ta en månad.
 
Jag hämtade ut min tio dagar efter att den kommit till Sverige.
 
Min har tydligen fastnat i Malmö. Kom till Sverige men inte till Södertälje.
Är fortfarande där. :mad::mad:
 
Våra personalbilar byts efter oftast 18-24 månader. Går man på övertid så går garantin ut och ev reparationer får betalas med bruttolöneavdrag (eller snarare maskinskadesjälvrisk). Inte kul om felen hittas vid tillbakalämnande. Därav gissar jag att många med gte kommer lämna bilen innan 24 månader även om den nya inte kommit iom att det är såpass komplex bil. Jag har försökt beställa ny så jag prickar 18 mån. Denna gte beställde jag när min nuvarande var ca 5-6 månader. När jag beställde nuvarande golf hade jag inte kunnat beställa passat då kön var stängd och även leveranstid på en golf var jättelång.
 
  • Gilla
carler
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Våra personalbilar byts efter oftast 18-24 månader. Går man på övertid så går garantin ut och ev reparationer får betalas med bruttolöneavdrag (eller snarare maskinskadesjälvrisk). Inte kul om felen hittas vid tillbakalämnande.
Låter som om ni borde handla av en biltillverkare med bättre kvalitet & garantier istället! Det märkliga är att om man köper samma platform men det står Skoda på bakluckan istället så ingår 3år garanti... Det går ju visserligen att köpa till extra nybilsgaranti när man köper en ny VW men det kostar rätt rejält.

Har ni kollat på operationell leasing med inkluderat serviceavtal, är villkoren lika ruttna då?
 
Personalbil ska man inte ha öht, framförallt inte om man tjänar över 7,5 ibb och har ITP1. Blir en väldigt dyr bil.
 
mnils skrev:
Låter som om ni borde handla av en biltillverkare med bättre kvalitet & garantier istället! Det märkliga är att om man köper samma platform men det står Skoda på bakluckan istället så ingår 3år garanti... Det går ju visserligen att köpa till extra nybilsgaranti när man köper en ny VW men det kostar rätt rejält.

Har ni kollat på operationell leasing med inkluderat serviceavtal, är villkoren lika ruttna då?
Jag har 36 månaders avtal med full service och garanti.
 
mnils skrev:
Låter som om ni borde handla av en biltillverkare med bättre kvalitet & garantier istället! Det märkliga är att om man köper samma platform men det står Skoda på bakluckan istället så ingår 3år garanti... Det går ju visserligen att köpa till extra nybilsgaranti när man köper en ny VW men det kostar rätt rejält.

Har ni kollat på operationell leasing med inkluderat serviceavtal, är villkoren lika ruttna då?
Jag vågar inte säga var jag jobbar, fråga inte ;) men kan säga så mycket som att vi inte kan välja från någon annat än VW sfären. ;) Skoda kan jag därmed välja. Ingen aning om avtalet skiljer.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Personalbil ska man inte ha öht, framförallt inte om man tjänar över 7,5 ibb och har ITP1. Blir en väldigt dyr bil.
Företaget kompenserar för pensionen vad jag förstår och jag TROR jag har ITP2 och tjänar (strax) över de PBB som gör att sjuk/föräldra/allmän pension påverkas. Men jag ska erkänna att jag inte räknat djupare på det, speciellt inte vid kommande byte till GTE. Tidigare bilar har haft bruttolöneavdrag ~ förmånsvärde och då påverkas inte den faktiska lönen speciellt mycket. Haft en gasbil med mkt lågt förmånsvärde, där påverkas det. På en GTE är förmånsvärde mycket lågt och bruttolöneavdrag (relativt sett) mycket högre. Diffen tror jag kan påverka.

Är det tjänstepensionen som framförallt påverkas i din varning ovan?

Oavsett, nu är jag fast i 2 år, för miljöbonusen får man utspridd på 2 år (och inte 18 månader som jag tidigare bytt vid).

Men det är en viktig fråga just för hybrider, hur det påverkar pension etc... Iom att de har så lågt förmånsvärde men är relativt sett dyra i inköp.
 
J JohanLun skrev:
Företaget kompenserar för pensionen vad jag förstår och jag TROR jag har ITP2 och tjänar (strax) över de PBB som gör att sjuk/föräldra/allmän pension påverkas. Men jag ska erkänna att jag inte räknat djupare på det, speciellt inte vid kommande byte till GTE. Tidigare bilar har haft bruttolöneavdrag ~ förmånsvärde och då påverkas inte den faktiska lönen speciellt mycket. Haft en gasbil med mkt lågt förmånsvärde, där påverkas det. På en GTE är förmånsvärde mycket lågt och bruttolöneavdrag (relativt sett) mycket högre. Diffen tror jag kan påverka.

Är det tjänstepensionen som framförallt påverkas i din varning ovan?

Oavsett, nu är jag fast i 2 år, för miljöbonusen får man utspridd på 2 år (och inte 18 månader som jag tidigare bytt vid).

Men det är en viktig fråga just för hybrider, hur det påverkar pension etc... Iom att de har så lågt förmånsvärde men är relativt sett dyra i inköp.
Ja det är bruttlöneavdraget för tjänstemän med ITP1 (födda 80 el senare) som påverkas hårt.
Itp1 betalar 30% i premier över typ 38 000 i bruttolön (7,5 ibb). 4,5% på lönedelar under det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Blir en Passat GTE 2018 som tidigare gått som tjänstebil. Känns på ett sätt som konstigt läge att köpa bil under coronakris, men men ;-) En bra grej är att serviceavtal ingår kostnadsfritt första 3 åren, så jag slipper ta smällen med apdyr service under den perioden. Saker som jag kan oroa mig över är krånglande teknik, risken att motorn helt plötsligt inte startar ("hybridfel"), dåligt rostskydd, sönderrostade bromsar trots bromsningar, hemskt dyr service och reparationer efter 3 år, dålig väghållning på vintern samt krånglande laddsladd på vintern.
Men hoppas bli nöjd på det hela taget ändå.
 
C carler skrev:
Blir en Passat GTE 2018 som tidigare gått som tjänstebil. Känns på ett sätt som konstigt läge att köpa bil under coronakris, men men ;-) En bra grej är att serviceavtal ingår kostnadsfritt första 3 åren, så jag slipper ta smällen med apdyr service under den perioden. Saker som jag kan oroa mig över är krånglande teknik, risken att motorn helt plötsligt inte startar ("hybridfel"), dåligt rostskydd, sönderrostade bromsar trots bromsningar, hemskt dyr service och reparationer efter 3 år, dålig väghållning på vintern samt krånglande laddsladd på vintern.
Men hoppas bli nöjd på det hela taget ändå.
Med undantag för krånglande laddsladd så är ju allt det sådant man kan oroa sig för på vilken bil som helst. Hoppas du blir nöjd. Jag är det själv.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.