För jäkla illa skött asså!

Jag hade något liknande på min förra GTE. Vid 12000 mil skulle de inte byta växellådsolja trots att jag påpekade för dem att den byttes efter 6000 mil.
Vid 13500 mil ifrågasatte jag om det inte var dags denna gången. Fick då till svar att det byttes vid 12000 mil. Men det var jag säker på att det inte gjordes, så hon kollade extra.
Fick då svaret att de hade två olika system och i det ena stod det att den var bytt, men inte i det andra. Stod inget om det i serviceprotokollet heller.
Då fick jag den goa frågan: Vill du byta den nu så eller?
Ridå ner.. nej jag vill att du spolar tillbaka tiden till 12000 mil och byter den då. Självklart ska ni byta den!
Gött med tjänstebil...
 
Över 13.000 mil med tjänstebil, starkt!

För övrigt en intressant fråga vem som är ansvarig för att bilen servas enligt plan om man som kund lämnar in den då man ska och säger ja till allt. Är man ändå ansvarig för att ha koll på vad som ska göras?

Jag gissar att verkstaden åker på det, i alla fall om den är märkesauktoriserad.
 
Kan ju knappast vara du som ägare som är ansvarig då den enda som vet vad som ska göras är verkstaden..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och nu kom domen, verkstaden meddelar att min bil har felaktig inställning på serviceintervall och därmed inte har servats enligt tillverkarens anvisning, detta gör att min försäkring inte heller ersätter skador som kan ha orsakats av detta.

Får ta kontakt med konsumentombudsmannen för att se hur vi tar detta vidare, jag pressade inte verkstaden, men de sa inte heller något om att ta sitt ansvar.
Hur ställs serviceintervallet in? kan verkstaden ändra,det, eller är det håtdkodat vid leverans? Fantastiskt att ge dig desinformation, för att sedan hävda att du inte fullföljt ditt ansvar med service enligt plan. Du får hävda att det är den plan som står i bilens dator som gäller.
 
Serviceintervallet ska enligt verkstaden vara något de själva ställer in inför leverans till kund.
Detta kan vara en av de första GTE de lämnat ut, så den som konfigurerade bilen kan mycket väl kört på som vanligt.

Ärligt talat tror jag de gav mig den informationen de trodde var rätt, enligt den jag snackade med lägger de long-life-olja I alla bilar för det är det de har på tapp och den är "bäst" (det jag läst mig till är att den "vanliga" oljan är bättre lämpad för GTE men att den inte håller för long-life-intervall). De verkar helt enkelt inte ha jättebra koll på GTE där jag köpte den (trots att de flesta där verkar ha just en sådan som tjänstebil)

Dessvärre hävdar både verkstaden och försäkringsbolaget att det är tillverkarens servicerekommendation och inte vad bilens dator säger som gäller.

Vi får se vad som händer helt enkelt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Serviceintervallet ska enligt verkstaden vara något de själva ställer in inför leverans till kund.
Detta kan vara en av de första GTE de lämnat ut, så den som konfigurerade bilen kan mycket väl kört på som vanligt.

Ärligt talat tror jag de gav mig den informationen de trodde var rätt, enligt den jag snackade med lägger de long-life-olja I alla bilar för det är det de har på tapp och den är "bäst" (det jag läst mig till är att den "vanliga" oljan är bättre lämpad för GTE men att den inte håller för long-life-intervall). De verkar helt enkelt inte ha jättebra koll på GTE där jag köpte den (trots att de flesta där verkar ha just en sådan som tjänstebil)

Dessvärre hävdar både verkstaden och försäkringsbolaget att det är tillverkarens servicerekommendation och inte vad bilens dator säger som gäller.

Vi får se vad som händer helt enkelt.
Har du fått någon dokumentation som säger något annat än bilens dator?
Vad skulle finnas förprogrammerat i datorn om inte tillverkarens rekommendstioner?
Mer det resonemanget kan du ju inte ens lita på att de papper du fått stämmer med tillverkarens rekommendendationer.
 
S StevieGee skrev:
Kan ju knappast vara du som ägare som är ansvarig då den enda som vet vad som ska göras är verkstaden..
Det står säkert i någon servicebok (på papper eller digital) vad som ska göras när. Borde vara bilägarens ansvar i grunden, men en märkesverkstad har nog svårt att snacka sig ur att den tagit över ansvaret om kunden lämnar in bilen enligt överenskommelse.
 
@Pin
Där medföljer en "service plan" till instruktionsboken.
I den beskrivs det vilka intervall de olika koderna innebär, samt var man kan hitta sin kod, min kod är då för fast 1500mil/år på oljeservice.

Eftersom jag köper en nästan ny VW från en VW-handlare där bilen tidigare gått som företagsleasing så förväntar jag mig inte att bilen är felservad, iaf inte utan att bli informerad om det innan.
Och att bilen dessutom har fel intervall inprogrammerat visste jag inte ens var möjligt.

För mig lät dessutom 3000mil som fullt normalt serviceintervall och förväntade mig inte kortare intervall på grund av att man använder oljan mindre, i mina öron ska just den flexibla servicen hantera ifall man kör många korta sträckor, speciellt på en bil vars huvudnummer är att köra så lite på bensin som möjligt...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är lite sugen på att köpa mig en begagnad Passat GTE, en 2017 skulle jag tro att det blir. Är det något man ska se upp med eller ha extra koll på när man ska köpa?
Ni som har GTE som har gått över 10 000 mil, hur långt kommer ni på en laddning ungefär? Det kanske inte blir så mycket slitage på batteriet så snabbt?
 
Vis av egen erfarenhet, dessa kan ses som uppenbara men är lätta att missa i farten.
Kolla så att den är har rätt serviceintervall och är servad enligt det (1500mil/1år på oljan) speciellt om du vill nyttja eventuell motorskadeförsäkring.
Kolla genom alla funktioner så att de är aktiverade och fungerar.
Oftast bromsar man genom att ladda batteriet, kan vara bra att prova bromsarna också (min har ett klonkande ljud verkstaden inte hittar)

Vi har bara nått 6000mil, normalt sett med allt avstängt säger bilen att man kommer 50km när man börjar, nu tycker jag inte den ger mer än 48km. Men det kanske bara är yttertemp eller att halvljuset är igång.
 
C cb82 skrev:
Ni som har GTE som har gått över 10 000 mil, hur långt kommer ni på en laddning ungefär?
Vi har en som passerat 10 och den kommer alltid några km längre än min som gått 4, i somras va rekordet 51km på mätaren vid start och det har jag aldrig haft på min.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Pin
Där medföljer en "service plan" till instruktionsboken.
I den beskrivs det vilka intervall de olika koderna innebär, samt var man kan hitta sin kod, min kod är då för fast 1500mil/år på oljeservice.

Eftersom jag köper en nästan ny VW från en VW-handlare där bilen tidigare gått som företagsleasing så förväntar jag mig inte att bilen är felservad, iaf inte utan att bli informerad om det innan.
Och att bilen dessutom har fel intervall inprogrammerat visste jag inte ens var möjligt.

För mig lät dessutom 3000mil som fullt normalt serviceintervall och förväntade mig inte kortare intervall på grund av att man använder oljan mindre, i mina öron ska just den flexibla servicen hantera ifall man kör många korta sträckor, speciellt på en bil vars huvudnummer är att köra så lite på bensin som möjligt...
Vad säger återförsäljaren om att de sålt en
13th Marine 13th Marine skrev:
@Pin
Där medföljer en "service plan" till instruktionsboken.
I den beskrivs det vilka intervall de olika koderna innebär, samt var man kan hitta sin kod, min kod är då för fast 1500mil/år på oljeservice.

Eftersom jag köper en nästan ny VW från en VW-handlare där bilen tidigare gått som företagsleasing så förväntar jag mig inte att bilen är felservad, iaf inte utan att bli informerad om det innan.
Och att bilen dessutom har fel intervall inprogrammerat visste jag inte ens var möjligt.

För mig lät dessutom 3000mil som fullt normalt serviceintervall och förväntade mig inte kortare intervall på grund av att man använder oljan mindre, i mina öron ska just den flexibla servicen hantera ifall man kör många korta sträckor, speciellt på en bil vars huvudnummer är att köra så lite på bensin som möjligt...
Riktigt dåligt att en auktoriserad återförsäljare inte har koll på att en GTE alltid servas 1500mil/1ggr per år. Hur ser dom på detta? Nästan befogat med ett återköp då du inte har några möjligheter till att utnyttja maskinskadeförsäkringen framöver?
 
@makke1
Jag har någon utestående fråga jag tänkte de ska svara på först, vill också se om de själva känner något ansvar och driver ärendet. Men hör jag inget mer inom de närmaste dagarna tar jag och kontaktar säljaren.

Känslan jag fick när jag pratade med deras servicerådgivare för att reda ut det hela var "hoppas det har blivit fel..." men inget "det får vi givetvis fixa" tyvärr.

Vi får se vad det landar i.
 
  • Gilla
makke1
  • Laddar…
engs
Får väl öppna en egen tråd nu, var och bytte Passaten mot "kusinen från landet", Superb IV igår.
Drivlina, båda motorerna, växellåda, batteri och så ska vara identiskt med GTEn. Största skillnaden är väl innerutrymmena, tror det är en decimeter längre hjulbas än Passaten. Med barnvagn och dubbla barnstolar bak är varje centimeter extra av godo.

Edit: Största nackdelen hittils är väl den medföljande laddkabeln mot schuko.

Med Passaten hade jag denna smidiga sak som på bilden:
http://www.laddaelbilen.se/2015/12/07/därför-klump-på-kabeln!- - - - - - - - - - - - - - -(publicerades-första-gången-2014-12-06)-24486397

Skodan fick jag som på bilden i artikeln nedan där den ligger i bagaget, en gigantisk klump, kan användas som svingande vapen mot zombies eller så i nödfall.
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-skoda-superb-iv-combi/
 
Redigerat:
Tyvärr är teknikens värld bakom betalvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.