Gå in på VWs onlinebokning och skriv dina uppgifter så får du direkt vad som ska göras och vad det kostar.
 
Så kan man göra. Men som jag skrev innan så tyckte jag ärligt talat 11500kr för servicen var lite väl saftigt och kollade runt efter alternativ.

Jag blev också lite nyfiken på varför vi har olika serviceintervall på motoroljan, känns lite konstigt.
 
  • Gilla
Arvidbjrk
  • Laddar…
Jag har 1500 mil på oljeservice och 3000 på inspektion.
 
Jag trodde det var fler än jag som var på 3000mil på oljan, men nu när jag tittar tillbaka såg jag nog fel.
Undrar om det blivit nått fel med min bil? :sweat:
 
Vad står det i appen? Jag har 1160 mil kvar till oljeservice och 2110 kvar till Inspektion men i mitt fall kommer tiden först i vilket fall.
 
Jag har bara ett serviceindikatorfält i appen, och den säger att det börjar bli dags för en inspektionsservice tidsmässigt. Bilen har gått 2000mil sedan senaste service.
Infotainmentsystemet redovisar dock båda.
Skärmbild av serviceindikatorer visar tid till nästa inspektion och oljebytesservice i kilometer och dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt service-planen har jag QI4, vilket ska vara 1500mil/1år på oljebytet, men den nämner också att man kan ha flexibel service.
Bilen är inreggad vid Juni 2016.
Vad jag kan se är bilen servad vid:
2800mil - April 2018 inspektion
3000mil -Maj 2018 Oljebyte med longlife-olja!
3700mil - Mar 2019 Oljebyte, enligt checklistan med "vanlig" olja. detta är inför när jag köper bilen.

Många frågor jag fick nu:
Har jag flexibel service?
Vad hade de för olja när de servade senast?
Har där varit någon service under 2017?
Vad hade de för olja då?
:sweat:
 
Kollar du i We connect eller Min Volkswagen?
 
Kollade i papperna jag har i bilen.
Enligt Min VW så är de två senare servicearna inreggade där.
 
Men kolla appen Min Volkswagen, där alla servicar inskrivna.
 
Jag kollade nu, den första var ingen service, det var en uppdatering av mjukvaran i bilen. Återkallelse 93B8.

Bilen är servad dessa två gånger helt enkelt.

EDIT: För att förtydliga, ja jag kollade Min Volkswagen, de finns båda där, och jag har protokollen i bilen.
 
Och nu har jag fått kontakt med verkstaden som sålde bilen.
Enligt deras koder så ska bilen köra med long-life-olja, vilket ger upp till 3000mil på oljebyten. (De påstår att bilen har PR-koden QG1)
De har också bara longlife-olja i verkstaden, så det är den de bytt till.
 
Tycker hela grejen med inspektionsservice och oljeservice är ett sätt att lura kunderna. Enbart VAG som mig veterligen gör på detta sättet. När du har inne bilen på service, byt olja och kolla alla punkter som skall kollas. Hellre ett kortare intervall om säg 1500-2000 men där allt gås igenom, istället för att åka in på inspektionsservice där de i princip kollar däcktryck, bromsbeläggs-storlek, nivåer på vätskor och eventuellt byter något filter för att sedan ta duktigt betalt för att ha okulärt kontrollerat bilen, för att sedan häva ur sig att man snarast behöver byta belägg, för de har bara 55% kvar.

Skall väl tilläggas att det är därför jag numera väljer oberoende icke auktoriserade verkstäder för min VAG-bil. Olja och filter byter jag även själv mellan service-intervallen.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Och nu kom domen, verkstaden meddelar att min bil har felaktig inställning på serviceintervall och därmed inte har servats enligt tillverkarens anvisning, detta gör att min försäkring inte heller ersätter skador som kan ha orsakats av detta.

Får ta kontakt med konsumentombudsmannen för att se hur vi tar detta vidare, jag pressade inte verkstaden, men de sa inte heller något om att ta sitt ansvar.
 
Ajdå... men det kan ju knappast vara på ditt ansvar?!
 
Vi får se, den här firman har varit rätt knepiga att ha att göra med så fort det börjar kosta pengar för deras del.

Undrar var jag lagt bilens varudeklaration:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.