S StevieGee skrev:
Reagerade också på det priset. Räknar man högt så är det material för max 5000 kr.
Vet inte vad de har för timpeng, men med 1000 kr/h så tar det alltså över 6 timmar att byta olja x2 och filter + tändstift..
Verkligen, men det är väl så som VAG fått uruselt rykte för sina arbeten. Man får ju verkligen undra hur lång tid det tar. Tvivlar starkt på att en servicetekniker arbetar menen bil under en nästan hel arbetsdag. Olja byter man ju själv på 30 minuter som nybörjare, tändstift likaså. Filter är inte heller några konstigheter. Är kanske växellådan, men 4,5 timmar låter blodigt.
Troligen tar man rejält duktigt betalt för alla delar också. Billigare att göra storservice på en MB 500 SL hos MB än att serva en Passat hos VAG.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det för årsmodeller på era?
Tog ut min förra i juni 2016.
 
Udda, vår borde hamna mitt mellan era tidsmässigt. :thinking:
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Verkligen, men det är väl så som VAG fått uruselt rykte för sina arbeten. Man får ju verkligen undra hur lång tid det tar. Tvivlar starkt på att en servicetekniker arbetar menen bil under en nästan hel arbetsdag. Olja byter man ju själv på 30 minuter som nybörjare, tändstift likaså. Filter är inte heller några konstigheter. Är kanske växellådan, men 4,5 timmar låter blodigt.
Troligen tar man rejält duktigt betalt för alla delar också. Billigare att göra storservice på en MB 500 SL hos MB än att serva en Passat hos VAG.
Tyvärr är det väl så att de tjänar för lite på att sälja bilar så de måste hämta hem det på service och reservdelar.
 
Nån som vet om det går att aktivera röststyrning med OBD-Eleven?
 
MultiMan
Isakare Isakare skrev:
Det där är lite märkligt.
VAG har tändstiftsbyte efter 6000 mil, typ alla andra märken har 9-10.000 mil beroende på serviceintervall, och så har det varit sen långt tillbaka, när platinastiften infördes med katalysatorn intåg. Och stiften håller långt längre än så.
Dessutom tar man svinigt betalt, både för jobb och stiften, givetvis har man tagit fram ett märkesspecifikt stift så man kan salta extra mycket.
Platinastift "infördes" inte när katalysatorn kom. Finns/fanns massor med modeller som aldrig haft det. Märklig och otroligt bred generalisering. Dessutom sliter motorer väldigt olika på stiften även om det är platina, därför är bytesintervallen olika.

Ex eftersom jag kör bilarna själv: De SAAB 9-5 modeller som hade platinastift (senare årsmodeller) behövde bytas vid 6000 mil, medan en V6 Mitsubishi med platina har intervall på 16 000 mil, iaf i vissa modeller.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som vet om det går att aktivera röststyrning med OBD-Eleven?
Nej, men jag har funderat på samma sak. Till min andra bil (BMW) har jag installerat och kodat den stora navin själv, via ODB. Kodningsprogramvaran finns lite var stans på nätet om man vet var man ska leta. Jag är förvånad över att ingen lyckats med detta för VW...
 
MultiMan MultiMan skrev:
Platinastift "infördes" inte när katalysatorn kom. Finns/fanns massor med modeller som aldrig haft det. Märklig och otroligt bred generalisering. Dessutom sliter motorer väldigt olika på stiften även om det är platina, därför är bytesintervallen olika.

Ex eftersom jag kör bilarna själv: De SAAB 9-5 modeller som hade platinastift (senare årsmodeller) behövde bytas vid 6000 mil, medan en V6 Mitsubishi med platina har intervall på 16 000 mil, iaf i vissa modeller.
Givetvis finns undantag, men generellt infördes det med katalysatorn och den lagstadgade avgasreningsgarantin på 8000 mil för att minimera driftstörningar.
Men byta tändstift stup i kvarten 2020 är 70 tal.
 
Kollade just vad service på går på nästa gång och det var 4732:- för Inspektion och då ingick byte bromsvätska samt nåt kontroll av soltaket som extrapost, inte dyrt tycker jag.
 
Då va första ”hel-el” resan avklarad! Elektrikern va här på morgonen och fixade ett nytt uttag som är dedikerat till bilen. Det blev ett blått CEE-uttag uppsäkrat till 16A, och en schukoadapter. Jag blev lite förvånad över laddtiden som var något snabbare än jag trodde. Startade laddningen med ett helt tomt batteri kl 1030, kl 1350 va laddningen klar. Ca 3h och 20 min (mot 4h 15min enligt VW).

På rundan han vi med att hämta barn, slänga skräp och storhandla på butiken längst bort från oss. Lite motorväg, lite landsväg och lite stadstrafik sammanlagt 24 km och laddning kvar när vi kom tillbaka, vid 5 grader. Jag antar att detta får vara godkänt givet omständigheterna. För oss räcker detta helt ok och tar oss runt till både arbete och vardagsbestyr, men jag förstår varför folk är skeptiska till dagen pluggin hybrider. Man måste kunna komma upp till 10-15 mil i verklig körning innan det skulle va gångbart på riktigt, men då skulle väl färre köpa rena elbilar...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ni som har 2020 GTE med den större batterikapaciteten, vad får ni ut ut ur era batterier dessa tider? Tycker inte jag får ut mer än strax över 8kWh men kanske är rimligt med tanke på låga temperaturerna.
 
M
L logopedian skrev:
Ni som har 2020 GTE med den större batterikapaciteten, vad får ni ut ut ur era batterier dessa tider? Tycker inte jag får ut mer än strax över 8kWh men kanske är rimligt med tanke på låga temperaturerna.
Det är väl ganska rimligt då de reserverar 20% i botten och 20% i toppen och batteriet är på nominellt 13kWh.
 
L logopedian skrev:
Ni som har 2020 GTE med den större batterikapaciteten, vad får ni ut ut ur era batterier dessa tider? Tycker inte jag får ut mer än strax över 8kWh men kanske är rimligt med tanke på låga temperaturerna.
Får nog ut ca 10 kWh. Brukar ligga på 19-21 kWh per 100km och får typ 50 km från fullt.

När det varit 8-9 plus ute och med förvärmt kan man få ner för förbrukningen mot 16 kWh och då borde man kunna köra sju mil men ska testa lite i vår när det blir varmare.
 
OK, ligger nog en del i att inte haft förvärmd under de flesta tillfällena (får sätta mig in i värmaren) och haft relativt kallt ute. Ser fram emot våren :)
 
Okej, mechanum vill ha 10500 inkl 25% prova på rabatt på arbetet. Dvs i runda slängar som vilken märkesverkstad som helst.

De tyckte också att min bil skulle servas var 1500mil, när bilen i själva verket påstår att den ska servas vid 3000mil/2år.

Sökte lite snabbt och hittade en tråd på speak ev där de verkar som att man kan välja mellan fixt 1500mils byte, eller dynamiskt 3000mils, där man använder olika oljor och det kortare intervallet är för när man kör på sämre bränsle. Länk
Tror jag får snacka med verkstaden innan jag lämnar in den :thinking:

EDIT: Hittade en intressant länk till:
https://www.mpmoil.se/blog/change-in-service-interval-motor-oil-vw-golf-gte-audi-a3-e-tron

EDIT2: Vi tar en till:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/passat/gte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.