Vad är det för växellåda i bilen? En DSG? Om så är fallet så brukar det dyrt när det är dags för oljebyte i v-lådan... oavsett vilken verkstad man anlitar.
 
Yes, Passat GTE har väl alltid en DSG-låda?
 
Måste man byta oljan i lådan vid 6000 mil?!! Jag vet att man påstår att motorn lever tuffare pga många starter osv men detta är ju lite löjligt...
 
Något annat som är lite löjligt är ju att det är 1500 mil på oljebytet. Inte ens säkert att man använder bensinmotorn..
Men på den nyare versionen av GTE är det nu 3000 mil.
 
Jag har 3000mil på oljan, Årsmodell 2017.
1år 3000mil på inspektion, 2år 3000mil på oljan.
 
3000 mil på min också, eller 1år... vilket i praktiken innebär 1400mil då det är snittsträckan medelsvensken kör per år. Dåligt det också faktiskt. De flesta andra märken kör med behovsbaserad service, ej fasta miltal längre. Sen har jag viss förståelse för att motorn har ett tuffare liv än en diesel.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Måste man byta oljan i lådan vid 6000 mil?!! Jag vet att man påstår att motorn lever tuffare pga många starter osv men detta är ju lite löjligt...
DSG6 som sitter i denna (och många vanliga bilar, dvs ej hybrider) har 6000 mil oljebyte.
 
Vart kopplas elmotorn in? På bakhjulen?
 
Nä, fram.
 
M
johel572 johel572 skrev:
Vart kopplas elmotorn in? På bakhjulen?
Den sitter på växellådan så den driver på framhjulen precis som bensinmotorn.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja det är väl det som VW hänvisar till vid oljebyten i DSG-låda...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
3000 mil på min också, eller 1år... vilket i praktiken innebär 1400mil då det är snittsträckan medelsvensken kör per år. Dåligt det också faktiskt. De flesta andra märken kör med behovsbaserad service, ej fasta miltal längre. Sen har jag viss förståelse för att motorn har ett tuffare liv än en diesel.
Konstigt. Jag hade 1500 mil. Hade inne den ca 3 ggr per år.. har lämnat tillbaka den nu efter 3,5 år.
 
S StevieGee skrev:
Konstigt. Jag hade 1500 mil. Hade inne den ca 3 ggr per år.. har lämnat tillbaka den nu efter 3,5 år.
Du har rätt, det är 1500 mil som gäller...

”Serviceindikering 15000 km eller 1 år (fast)”
 
Vad är det för årsmodeller på era?
 
2018-04 på vår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.