Har vi inte funderat på detta tidigare i tråden?

Jag har inget speciellt i listan på vår bil, mer än att de köpt till 36mån carnet. Vi har då möjlighet att styra laddning och liknande via app, men ej att skicka destinationer mm, då krävs att bilen har en extra uppkoppling.

Vi har ingen nödknapp, tidig årsm 2017.
 
  • Gilla
frewid
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Detta hittade jag på VW’s sida ang. Car-Net

[länk]
När man läser den där sidan inser man vilket totalt haveri VWs digitala tjänster är. Känns som det skulle behövas en veckas kurs bara för att förstå vad det handlar om, vad de olika alternativen innebär, och vilka bilar som kan ha tjänsterna.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har vi inte funderat på detta tidigare i tråden?

Jag har inget speciellt i listan på vår bil, mer än att de köpt till 36mån carnet. Vi har då möjlighet att styra laddning och liknande via app, men ej att skicka destinationer mm, då krävs att bilen har en extra uppkoppling.

Vi har ingen nödknapp, tidig årsm 2017.
Jag har letat i tråden och sett funderingarna, men inte hittat besked.
Jag antar att tillvalet "YOK Car-Net Security & Service inkl e-Remote (GTE) onlinetjänster" är det som ger knapparna i taket för SOS- och Service.
Men din tidiga 2017, utan dessa knappar, har alltså ändå app-kopplingen. Så frågan kvarstår om alla GTE har bas-stöd för uppkoppling för laddning och klimat, och att ytterligare tjänster går att fågenom tillval, eller om även bas-tjänsten kräver något tillval.

Jag ringde kundtjänsten för e-tjänsterna. De kunde inte heller svara på om alla GTE har stödet(!). Men de kunde kolla upp ett visst regnr och svara på om det har stöd för tjänsten...
 
F f91jsw skrev:
När man läser den där sidan inser man vilket totalt haveri VWs digitala tjänster är. Känns som det skulle behövas en veckas kurs bara för att förstå vad det handlar om, vad de olika alternativen innebär, och vilka bilar som kan ha tjänsterna.
Ni får väl vara nöjda över att ni inte är här än .... ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Vad menar du med "rätt väg"? Om det går en likström genom jfb:n så uppstår problemet, oavsett på vilket håll strömmen går. Och så länge det går en AC genom jfb så kommer likströmmen alltid vara överlagrad AC.
Det intressanta är summan av strömmen genom de fyra polerna på jordfelsbrytaren. Så länge det inte finns ett jordfel är den summan noll oavsett likströmskomponenter. Jag menar att likströmskomponenter mellan de olika polerna på jordfelsbrytaren inte är ett problem. Sedan kan jordfelen när de uppstår vara beskaffade på olika sätt.

1. Direkt jordfel mellan en fas eller nolla till jord och det är en last utan inblandad likriktare. Det blir en ren AC-jordström. Jordfelsbrytare av såväl typ AC som typ A och typ B fungerar som de skall.

2. Jordfel efter en enfaslikriktare. Det kommer att ge en pulserande likström i jorden. Här blir det problem med en jordfelsbrytare typ AC. Jordfelsbrytare typ A och typ B kommer att fungera som de skall.

3. Jordfel efter en trefaslikriktare. Det kommer att ge en konstant likström i jorden. Alltså att jordfelet i sig är en ren likström som inte är överlagrad på en växelström. Det går fortfarande växelström genom jordfelsbrytaren. Men inte i jorden. Och den här situationen är den som ställer till problem för en jordfelsbrytare typ A.

Om jag missförstått något så vill jag gärna få det förklarat. Man kanske företrädesvis i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/
 
A Avemo skrev:
Jag menar att likströmskomponenter mellan de olika polerna på jordfelsbrytaren inte är ett problem.
Om man förutsätter att jordfelsbrytaren fungerar som en ideal komponent utan någon form av olinjära effekter, så visst. Frågan är om man alltid kan förutsätta det.
 
F f91jsw skrev:
Om man förutsätter att jordfelsbrytaren fungerar som en ideal komponent utan någon form av olinjära effekter, så visst. Frågan är om man alltid kan förutsätta det.
Det har jag svårt att säga emot. Men har du någon information som talar för att det är ett problem? Jordfelsbrytare typ A skall uttryckligen skydda mot jordströmmar i form av pulserande likström. Det är ett extremfall av DC överlagrad på AC. Självklart är inga produkter perfekta. Men det gäller ju även jordfelsbrytare typ B.
 
Nej, inte förutom att internet surrar av prat om hur viktigt det är att ha en jfb typ B och att det i värsta fall kan drabba andra hushåll än ens eget. Men det i sig behöver ju inte betyda att risken är relevant.
 
Det finns problem med DC-läckström vid jordfelsbrytare typ A. När man laddar elbilar finns det en risk för att det uppstår en DC-läckström under vissa omständigheter. Det är något som aktualiserats av att mängden laddbara bilar ökat betydligt. Så självklart surrar internet av prat om denna risk. Och skall göra så. Men det är många som surrar utan att förstå vad de surrar om. Det är viktigt att försöka skilja den verkliga risken från folks inbillade, överdrivna eller missförstådda risker.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så för att slippa ladda via vanlig schucko bör jag be elektrikern dra fram 3-fas och sätta ett sådant uttag, men sätta en adapter av typ som visats här tidigare (till schucko)? Fördelen bör ju vara att det blir framtidssäkrat (om jag vill gå upp till 16A eller högre) samt att jag får ett 3-fasuttag i garaget och det kan ju aldrig vara fel? Som sagt så testar vi med standard 10A från början.

Andra förslag?
Vad sa vi om detta? Elektrikern kommer på onsdag!

Nytt schucko-uttag, grövre trådar & egen säkring, eller 3-fas med schucko-adapter?
 
Jag skulle nog sätta dit en trefas laddbox om jag ändå tog hem en elektriker. Och om inte det skulle jag i alla fall förbereda för trefas om det ska dras kabel och då kan man som sagt sätta upp ett kombiuttag.

Efter allt snack vi haft om laddning och säkringar på sista tiden skulle jag vilja ha en laddbox med ställbar effekt. Kanske ställa in så att den får ta 4–5 kW fram till midnatt, sen 8–10 under natten. Vet inte om den typen av funktionalitet finns som dum tidstyrd funktion eller bara med mer avancerad lastbalansering.
 
Då står det en GTE på uppfarten!

Körde från Stockholm till Jönköping på 0,64l/mil men då va batterierna helt tomt från start. Tre pers, packning samt 4 sommardäck med i bilen. Helt ok, men det ska bli kul att se vad vi kan komma ner till på hemmaplan.

Elektrikern kommer på onsdag så innan dess kan vi inte ladda vilket känns synd, men det får gå!

Car-net fungerar perfekt förresten. Bara registrera sig på vw.se och mata in koden i bilen. Funkade direkt.

Skärmavbild av en fordonsövervakningsapp med en GTE-bil, visar kvarstående räckvidd och laddningsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Grattis och välkommen i gemenskapen!
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.