651 229 läst · 3 871 svar
651k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Har vi inte funderat på detta tidigare i tråden?
Jag har inget speciellt i listan på vår bil, mer än att de köpt till 36mån carnet. Vi har då möjlighet att styra laddning och liknande via app, men ej att skicka destinationer mm, då krävs att bilen har en extra uppkoppling.
Vi har ingen nödknapp, tidig årsm 2017.
Jag har inget speciellt i listan på vår bil, mer än att de köpt till 36mån carnet. Vi har då möjlighet att styra laddning och liknande via app, men ej att skicka destinationer mm, då krävs att bilen har en extra uppkoppling.
Vi har ingen nödknapp, tidig årsm 2017.
När man läser den där sidan inser man vilket totalt haveri VWs digitala tjänster är. Känns som det skulle behövas en veckas kurs bara för att förstå vad det handlar om, vad de olika alternativen innebär, och vilka bilar som kan ha tjänsterna.andr.ljung skrev:
Jag har letat i tråden och sett funderingarna, men inte hittat besked.13th Marine skrev:Har vi inte funderat på detta tidigare i tråden?
Jag har inget speciellt i listan på vår bil, mer än att de köpt till 36mån carnet. Vi har då möjlighet att styra laddning och liknande via app, men ej att skicka destinationer mm, då krävs att bilen har en extra uppkoppling.
Vi har ingen nödknapp, tidig årsm 2017.
Jag antar att tillvalet "YOK Car-Net Security & Service inkl e-Remote (GTE) onlinetjänster" är det som ger knapparna i taket för SOS- och Service.
Men din tidiga 2017, utan dessa knappar, har alltså ändå app-kopplingen. Så frågan kvarstår om alla GTE har bas-stöd för uppkoppling för laddning och klimat, och att ytterligare tjänster går att fågenom tillval, eller om även bas-tjänsten kräver något tillval.
Jag ringde kundtjänsten för e-tjänsterna. De kunde inte heller svara på om alla GTE har stödet(!). Men de kunde kolla upp ett visst regnr och svara på om det har stöd för tjänsten...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Ni får väl vara nöjda över att ni inte är här än ....F f91jsw skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Vi har YOE - Carnet e-remote onlinetjänster 36månader.
Hittar inga fler tillval som indikerar någon sådan tjänst.
Vet inte om de bytt något när de uppdaterade infotainment till de sena 2017.
Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-passat-gte.271783/page-24
Hittar inga fler tillval som indikerar någon sådan tjänst.
Vet inte om de bytt något när de uppdaterade infotainment till de sena 2017.
Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-passat-gte.271783/page-24
Det intressanta är summan av strömmen genom de fyra polerna på jordfelsbrytaren. Så länge det inte finns ett jordfel är den summan noll oavsett likströmskomponenter. Jag menar att likströmskomponenter mellan de olika polerna på jordfelsbrytaren inte är ett problem. Sedan kan jordfelen när de uppstår vara beskaffade på olika sätt.F f91jsw skrev:
1. Direkt jordfel mellan en fas eller nolla till jord och det är en last utan inblandad likriktare. Det blir en ren AC-jordström. Jordfelsbrytare av såväl typ AC som typ A och typ B fungerar som de skall.
2. Jordfel efter en enfaslikriktare. Det kommer att ge en pulserande likström i jorden. Här blir det problem med en jordfelsbrytare typ AC. Jordfelsbrytare typ A och typ B kommer att fungera som de skall.
3. Jordfel efter en trefaslikriktare. Det kommer att ge en konstant likström i jorden. Alltså att jordfelet i sig är en ren likström som inte är överlagrad på en växelström. Det går fortfarande växelström genom jordfelsbrytaren. Men inte i jorden. Och den här situationen är den som ställer till problem för en jordfelsbrytare typ A.
Om jag missförstått något så vill jag gärna få det förklarat. Man kanske företrädesvis i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/
Det har jag svårt att säga emot. Men har du någon information som talar för att det är ett problem? Jordfelsbrytare typ A skall uttryckligen skydda mot jordströmmar i form av pulserande likström. Det är ett extremfall av DC överlagrad på AC. Självklart är inga produkter perfekta. Men det gäller ju även jordfelsbrytare typ B.F f91jsw skrev:
Det finns problem med DC-läckström vid jordfelsbrytare typ A. När man laddar elbilar finns det en risk för att det uppstår en DC-läckström under vissa omständigheter. Det är något som aktualiserats av att mängden laddbara bilar ökat betydligt. Så självklart surrar internet av prat om denna risk. Och skall göra så. Men det är många som surrar utan att förstå vad de surrar om. Det är viktigt att försöka skilja den verkliga risken från folks inbillade, överdrivna eller missförstådda risker.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Vad sa vi om detta? Elektrikern kommer på onsdag!andr.ljung skrev:Så för att slippa ladda via vanlig schucko bör jag be elektrikern dra fram 3-fas och sätta ett sådant uttag, men sätta en adapter av typ som visats här tidigare (till schucko)? Fördelen bör ju vara att det blir framtidssäkrat (om jag vill gå upp till 16A eller högre) samt att jag får ett 3-fasuttag i garaget och det kan ju aldrig vara fel? Som sagt så testar vi med standard 10A från början.
Andra förslag?
Nytt schucko-uttag, grövre trådar & egen säkring, eller 3-fas med schucko-adapter?
Det finns CEE-uttag med ett schuko på framsidan. Då får du både trefas och ett schuko-uttag utan att behöva använda adapter.
Till exempel: https://www.jula.se/catalog/el-och-...tickproppar-och-uttag/vagguttag-400708/#tab04
Till exempel: https://www.jula.se/catalog/el-och-...tickproppar-och-uttag/vagguttag-400708/#tab04
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Jag skulle nog sätta dit en trefas laddbox om jag ändå tog hem en elektriker. Och om inte det skulle jag i alla fall förbereda för trefas om det ska dras kabel och då kan man som sagt sätta upp ett kombiuttag.
Efter allt snack vi haft om laddning och säkringar på sista tiden skulle jag vilja ha en laddbox med ställbar effekt. Kanske ställa in så att den får ta 4–5 kW fram till midnatt, sen 8–10 under natten. Vet inte om den typen av funktionalitet finns som dum tidstyrd funktion eller bara med mer avancerad lastbalansering.
Efter allt snack vi haft om laddning och säkringar på sista tiden skulle jag vilja ha en laddbox med ställbar effekt. Kanske ställa in så att den får ta 4–5 kW fram till midnatt, sen 8–10 under natten. Vet inte om den typen av funktionalitet finns som dum tidstyrd funktion eller bara med mer avancerad lastbalansering.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Då står det en GTE på uppfarten!
Körde från Stockholm till Jönköping på 0,64l/mil men då va batterierna helt tomt från start. Tre pers, packning samt 4 sommardäck med i bilen. Helt ok, men det ska bli kul att se vad vi kan komma ner till på hemmaplan.
Elektrikern kommer på onsdag så innan dess kan vi inte ladda vilket känns synd, men det får gå!
Car-net fungerar perfekt förresten. Bara registrera sig på vw.se och mata in koden i bilen. Funkade direkt.
Körde från Stockholm till Jönköping på 0,64l/mil men då va batterierna helt tomt från start. Tre pers, packning samt 4 sommardäck med i bilen. Helt ok, men det ska bli kul att se vad vi kan komma ner till på hemmaplan.
Elektrikern kommer på onsdag så innan dess kan vi inte ladda vilket känns synd, men det får gå!
Car-net fungerar perfekt förresten. Bara registrera sig på vw.se och mata in koden i bilen. Funkade direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis och välkommen i gemenskapen!