Onsalakorven andr.ljung skrev:
”Oavsett hur många mil du kör kommer laddhybriden att vara det ekonomiskt fördelaktiga alternativet. Även om du själv inte hinner köra in merpriset så kommer andrahandsvärdet att tala för laddhybriden. Begagnatköparen kommer att ha en stor betalningsvilja för möjligheten att köra billiga elmil och slippa den höga fordonsskatt som drabbar fossildrivna bilar även efter de första tre malus-åren.”

Nu gäller ju inte bonus-malus fullt ut för en 2018, men förbrukningsmässigt borde ju hybriden ändå tinga ett bättre andrahandsvärde. I mitt fall är det ju bara bra med ett skarpt värdefall första åren, det gör det lättare att räkna hem hybriden som 2-ägare och lågmilad bil.
Konstigt att de säljer andra modeller än laddhybrider om det stämmer. En orsak kan ändå vara priset. Många tittar på vad det kostar vid köptillfället, inte vad det kostar per år. Med en Tesla där det förr ingick fri laddning betalade jag ju för en livstids "bensin nota" i förskott, och därefter var det billigt att köra.
Skillnaden i skatt och bränsleförbrukning äri storleksordningen en uppsättning däck eller ett oljebyte.
Hur "lönt" det är med laddhybrider beror på körmönstret. Mest kångkörning - inte lönt, mest kortare körning, gärna precis under max räckvidd - lönt. Förbrukningen blir noll eller ca 0.6 i de två extremfallen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi köpte vår 2.5år gammal för 340kkr hos handlare med 3700mil på mätaren. Beräknat nypris då var 530-540kkr och leveranstid på ett år.
Det låter mycket. När jag skaffade vår för två år sen var listpriset 495 kkr, med något slags executive-paket plus lite annat som dragkrok och motoriserade backspeglar. VW-handlaren drog direkt av en rabatt på 90 kkr, så priset in i leasingavtalet var 405 kkr, före miljöbonusen. Nu kanske man inte kan räkna med så hög rabatt alltid, men 50-60 kkr rabatt känns ändå som ett minimum.

Leveranstiden i mitt fall var tre månader, men det ändras säkert hela tiden.
 
Priset var enligt hemsidan när jag valt alla tillval.
Nu förhandlade jag inte om priset när jag kollade på att köpa ny, men jag fick ett liknande pris då.

Den långa leveranstiden var för ett år sedan när de höll på med den nya modellen.
 
harry73
P Pin skrev:
Förbrukningen blir noll eller ca 0.6 i de två extremfallen.
Varför tar du ingen hänsyn till elkostnader här? förbrukar man 25,4 kWh per 100 km blir det i alla fall ca 30 kr per 100 km.
Och på bensin blir förbrukningen 6 l per 100 km som motsvarar 95 kr per 100 km, så visst är elen billigare men fortfarande inte så billigt att det är försumbart.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför tar du ingen hänsyn till elkostnader här? förbrukar man 25,4 kWh per 100 km blir det i alla fall ca 30 kr per 100 km.
Och på bensin blir förbrukningen 6 l per 100 km som motsvarar 95 kr per 100 km, så visst är elen billigare men fortfarande inte så billigt att det är försumbart.
Det kan nog ha att göra med att vederbörande troligen inte betalar för elen själv, utan laddar upp den på arbetet eller publika laddplatser som tillhandahåller gratis el, vilket väldigt många kommuner gör.

Går själv i bilbytes tankar, men är inte där riktigt än. Vi rullar en diesel-A6:a som känns tämligen modern, och drar inte så mycket med mitt/vårt körsätt. Snittat 0,53l/milen nu i över 4000 mil. Att således gå över till en hybrid som drar 0,6l/milen bensin känns inte så lockande, tycker även att utbudet är tämligen skralt och att många plugin-hybrider inte håller en tillräcklig bra kvalitet för att rättfärdiga ett så pass högt pris. Passaten och Kia Optima är väl de som är vettigast i djungeln, men jag hade nog valt Kian enbart för jag inte har så bra erfarenhet av Passatens upplevda kvalitet vad gäller lack och elektronik för att inte tala om deras horribelt dåliga hantering av kunder i Stockholmsregionen vad gäller försäljning, service och reparationer.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
engs
lsoderlund lsoderlund skrev:
Passaten och Kia Optima är väl de som är vettigast i djungeln, men jag hade nog valt Kian enbart för jag inte har så bra erfarenhet av Passatens upplevda kvalitet vad gäller lack och elektronik för att inte tala om deras horribelt dåliga hantering av kunder i Stockholmsregionen vad gäller försäljning, service och reparationer.
En stor nackdel med Kian, ivf senast i somras när jag kollade, är att den inte har någon värmepump vid eldrift. Så fort du ska värma kupén vintertid kommer alltså bränslemotorn dra igång.
Ska också vara vad jag hört mycket ryckigare vid övergång el / hybrid osv, men inte testat själv.
 
harry73 harry73 skrev:
Varför tar du ingen hänsyn till elkostnader här? förbrukar man 25,4 kWh per 100 km blir det i alla fall ca 30 kr per 100 km.
Och på bensin blir förbrukningen 6 l per 100 km som motsvarar 95 kr per 100 km, så visst är elen billigare men fortfarande inte så billigt att det är försumbart.
Jag bortser inte från elförbrukning. Det var inspirerat av alla som skrivit förbrukningssiffror ovanför i tråden och verkar landa på 0.29. Bensin då alltså. Min poäng är att det beror helt på körmönstret, mellan noll och ca 0.6. Och när bensinförbrukningen är noll så är elförbrukningen 100% alltså ca 25kWh, som du mycket riktigt påpekar.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Det kan nog ha att göra med att vederbörande troligen inte betalar för elen själv, utan laddar upp den på arbetet eller publika laddplatser som tillhandahåller gratis el, vilket väldigt många kommuner gör.

Går själv i bilbytes tankar, men är inte där riktigt än. Vi rullar en diesel-A6:a som känns tämligen modern, och drar inte så mycket med mitt/vårt körsätt. Snittat 0,53l/milen nu i över 4000 mil. Att således gå över till en hybrid som drar 0,6l/milen bensin känns inte så lockande, tycker även att utbudet är tämligen skralt och att många plugin-hybrider inte håller en tillräcklig bra kvalitet för att rättfärdiga ett så pass högt pris. Passaten och Kia Optima är väl de som är vettigast i djungeln, men jag hade nog valt Kian enbart för jag inte har så bra erfarenhet av Passatens upplevda kvalitet vad gäller lack och elektronik för att inte tala om deras horribelt dåliga hantering av kunder i Stockholmsregionen vad gäller försäljning, service och reparationer.
Om vederbörande är jag så är det precis tvärtom. :)
Jag betalar min elräkning själv och har ingen laddmöjlighet på jobbet, varken gratis eller om jag så skulle betala för det. Jag har inte heller möjligget till tjänstebil, bara en av flera tusen anställda som har det och det är en rest av ett mycket gammalt anställningsavtal.
Jag åker kollektivt till jobbet eller cyklar de två milen.
Så med mina förutsättningar är inte laddhybrid intressant just nu. Det blev en bättre begagnad fossilmissil istället som främst används till längre körningar. Storleken över din A6, men med den förbrukningen du snittar om jag kör väldigt försiktigt, annars mer och i snitt kanske 0.7. Inte dieseln som är värsta utgiftsposten för bilen i mitt fall. Hoppas hitta en lämplig elbil nästa gång jag ska byta. Någon rimlig balans mellan räckvidd, storlek/komfort och pris.
 
harry73 harry73 skrev:
Varför tar du ingen hänsyn till elkostnader här? förbrukar man 25,4 kWh per 100 km blir det i alla fall ca 30 kr per 100 km.
Och på bensin blir förbrukningen 6 l per 100 km som motsvarar 95 kr per 100 km, så visst är elen billigare men fortfarande inte så billigt att det är försumbart.
Självklart är inte elkostnaderna försumbara, tvärt om. Fast var räknar du med 1,18 kr/kwh och det sjunker ju t ex ofta på sommaren då även räckvidden/förbrukningen ökar. VW uppger ju själva ~13kwh/100km som för visso är omöjligt att uppnå, men lägre än 25 borde man väl kunna klara av?

Det kanske inte gör jättemycket på kalkylen man ska man jämför bör man kanske inte titta på värsta fallet.
 
Hur gör ni med laddning vid hemmet? Laddbox eller via schucko? Jag tänkte först köpa en laddbox (Webasto Pure) men efter råd från min elektriker kommer jag först dra fram ett dedikerat och avsäkrat schucko till bilen innan jag lägger pengar på en box. Det blir nog mest laddning på nätterna ändå.
 
Kör laddbox. Placerade den så bägge bilarna kan ansluta (en i taget) och har Schukon i bagaget för laddning när det passar.
Det kostade inte många kronor att få laddbox med bidraget.
 
Allt är ju relativt. Boxen kostar 6990 plus en Jfb typ B ~2000 samt installation. Summa summarum ca 11000. Mycket pengar för marginellt kortare laddning, men som sagt tidigare beror det på körsätt. Behöver man bilen ofta under dagen blir det ju viktigare
 
Jag gav 4500:- för boxen efter bidraget och 1000:- för montering så i sammanhanget lite pengar.
 
Skulle tro att elförbrukningen ligger runt 2 kWh/mil utslaget över året. Så här års ligger den på 2,5 kWh/mil eller strax över i stadskörning.

Med en laddhybrid ska man se till att värma bilen med sladden inkopplad innan man kör iväg. Gör man det går det åt väldigt lite batteriström för att hålla bilen varm under kortare körsträckor. Vet man om att man ska köra så långt att batteriet inte kommer räcka är det oftast bra att starta bensinmotorn i början av körningen. Då kan restvärmen från motorn börja värma kupén direkt.

Laddning: som jag skrev ovan har jag en Mode 2-kabel (en sådan med stor klump på) som är kopplad till ett blått CEE-uttag avsäkrat med 16A. Jag kan inte rekommendera att köra 16A i ett schukouttag. De är inte dimensionerade för den strömmen under lång tid. Visserligen sitter det oftast en värmesensor i stickkontakten, men det känns onödigt. Alltså, kör antingen laddbox eller Mode 2-kabel med ett CEE-uttag. Jag begränsar alltid laddströmmen till 10A när jag laddar via schuko, om inte annat för att vanliga uttag oftast är avsäkrade 10A.
 
F f91jsw skrev:
Skulle tro att elförbrukningen ligger runt 2 kWh/mil utslaget över året. Så här års ligger den på 2,5 kWh/mil eller strax över i stadskörning.

Med en laddhybrid ska man se till att värma bilen med sladden inkopplad innan man kör iväg. Gör man det går det åt väldigt lite batteriström för att hålla bilen varm under kortare körsträckor. Vet man om att man ska köra så långt att batteriet inte kommer räcka är det oftast bra att starta bensinmotorn i början av körningen. Då kan restvärmen från motorn börja värma kupén direkt.

Laddning: som jag skrev ovan har jag en Mode 2-kabel (en sådan med stor klump på) som är kopplad till ett blått CEE-uttag avsäkrat med 16A. Jag kan inte rekommendera att köra 16A i ett schukouttag. De är inte dimensionerade för den strömmen under lång tid. Visserligen sitter det oftast en värmesensor i stickkontakten, men det känns onödigt. Alltså, kör antingen laddbox eller Mode 2-kabel med ett CEE-uttag. Jag begränsar alltid laddströmmen till 10A när jag laddar via schuko, om inte annat för att vanliga uttag oftast är avsäkrade 10A.
En sån sladd funderade jag på att köpa men när jag såg att boxen kostade 6990 tänkte jag att jag lika väl kan ta en sån, sen fick jag reda på jfb-kravet, då blev det inte lika intressant... men ett CEE-uttag skulle ju kunna gå bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.