633 613 läst · 3 851 svar
634k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Jag antar att du syftar på en sådan här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/k...MIgIeL48LJ5wIVyOeaCh0MVABDEAQYAiABEgLZSPD_BwE
https://laddstoppet.se/laddkablar/k...MIgIeL48LJ5wIVyOeaCh0MVABDEAQYAiABEgLZSPD_BwE
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Givetvis, plus en helt ny normcentral med egen jfb åt garage/utebelysning/laddhybrid etc. Problemet med den enligt min elektriker är att den är avsedd för att lösa ut vid jordfel vid växelström. Bilar har likström och jfb måste därför kunna lösa ut även då, om felet uppstår i bilen dvs. Då krävs en jfb typ B vilket jag inte har och säkert inte de flesta heller. I vissa laddboxar sitter det inbyggt (t ex Garos) men inte i den som jag tänkte mig. Typ B jfb är tyvärr dyrare än Typ A...R roli skrev:
Eventuellt är detta ett lagkrav.
Min elkostnad för hela året delat med min årsförbrukning landade på 1,5 kr/kWh. Vissa tycker att man bara ska räkna med den rörliga delen, så då blir det lite billigare, så det borde bli mellan 25 kr och 37 kr per 100 km (=ca 30 kr)andr.ljung skrev:
elförbrukning tog jag från detta inlägg
Stefan N skrev:
Det är inget lagkrav att man ska ha jfb typ B vid användning av Mode 2-laddkabel. Lagkrav på installationen kan bara göras för fast installerade saker, som laddboxar. Frågan om jfb typ B är lite komplex. Grundproblemet är att elbilar, liksom viss annan utrustning i huset, kan ge en lite likström tillbaka på nätet. Om denna uppnår en viss nivå (typ över 6 mA) kan det mätta en jfb typ A (en vanlig som de flesta har) så att den inte löser ut vid jordfel. Risken är att man inte vet om det, utan har en jfb som är satt ur funktion. En jfb typ B däremot klarar likström överlagrad på växelströmmen.andr.ljung skrev:Givetvis, plus en helt ny normcentral med egen jfb åt garage/utebelysning/laddhybrid etc. Problemet med den enligt min elektriker är att den är avsedd för att lösa ut vid jordfel vid växelström. Bilar har likström och jfb måste därför kunna lösa ut även då, om felet uppstår i bilen dvs. Då krävs en jfb typ B vilket jag inte har och säkert inte de flesta heller. I vissa laddboxar sitter det inbyggt (t ex Garos) men inte i den som jag tänkte mig. Typ B jfb är tyvärr dyrare än Typ A...
Eventuellt är detta ett lagkrav.
Problemet är att det inte är tillåtet att installera enbart jfb typ B i ett hus. Därför installeras ofta en jfb typ B just till laddboxen. Här måste man tänka till. Det är summan av likströmmen från olika saker i huset som är problemet, inte bara likströmmen från elbilen. Om man då sätter en jfb typ B efter den vanliga jfb:n så skyddar den mot likström på över 6 mA från elbilen. Men om elbilen ger 4 mA och övriga apparater i huset 2 mA, kan man ha satt den vanliga jfb:n ur funktion utan att typ B-jfb:n bryter. Därför ska typ B-jfb:n helst installeras vid sidan av resten av installationen. Det räcker alltså inte att skaffa en laddbox med typ B, man bör även koppla in den utanför resten av anläggningen. Alternativt kan man ha en dc-brytare som bara bryter på likström över en viss nivå.
Summan av kardemumman är väl att om man ska ha laddbox så ska den ha inbyggd eller skyddas av en jfb typ B, som ligger utanför resten av anläggningen. Personligen föredrar jag att köra Mode 2-kabel med CEE-kontakt tills vidare. Att installera laddbox är fortfarande dyrt och tekniken är omogen. Om några år kommer det bli betydligt bättre.
Det är inte DC överlagrat på AC som är problemet. Det är DC-läckström som är problemet. Och det räcker inte ens med en pulserande likström. Det måste vara en kontinuerlig DC-läckström. Det var en del diskussion om det för ett tag sedan i en annan tråd. Och något de flesta var överens om var att det är svårt att hitta den typen av felfall om man inte har en trefaslikriktare eller solpaneler.F f91jsw skrev:Grundproblemet är att elbilar, liksom viss annan utrustning i huset, kan ge en lite likström tillbaka på nätet. Om denna uppnår en viss nivå (typ över 6 mA) kan det mätta en jfb typ A (en vanlig som de flesta har) så att den inte löser ut vid jordfel. Risken är att man inte vet om det, utan har en jfb som är satt ur funktion. En jfb typ B däremot klarar likström överlagrad på växelströmmen.
Jag skaffade en begagnad laddkabel på blocket som kunde förses med CEE-don. Den laddar jag med hemma med 16A. På andra ställen laddar jag med den medföljande schuko-kabeln.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Så för att slippa ladda via vanlig schucko bör jag be elektrikern dra fram 3-fas och sätta ett sådant uttag, men sätta en adapter av typ som visats här tidigare (till schucko)? Fördelen bör ju vara att det blir framtidssäkrat (om jag vill gå upp till 16A eller högre) samt att jag får ett 3-fasuttag i garaget och det kan ju aldrig vara fel? Som sagt så testar vi med standard 10A från början.
Andra förslag?
Andra förslag?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Tack för klargörandet! Men vad gäller om man använder den vanliga sladden som följer med (10A schucko)? Bör inte det också kunna ge likström tillbaka till elnätet? Eller om man använder en sladd med ställbar strömstyrka? Sköts det av elektroniken i den ”lilla boxen” som sitter på sladden?F f91jsw skrev:Det är inget lagkrav att man ska ha jfb typ B vid användning av Mode 2-laddkabel. Lagkrav på installationen kan bara göras för fast installerade saker, som laddboxar. Frågan om jfb typ B är lite komplex. Grundproblemet är att elbilar, liksom viss annan utrustning i huset, kan ge en lite likström tillbaka på nätet. Om denna uppnår en viss nivå (typ över 6 mA) kan det mätta en jfb typ A (en vanlig som de flesta har) så att den inte löser ut vid jordfel. Risken är att man inte vet om det, utan har en jfb som är satt ur funktion. En jfb typ B däremot klarar likström överlagrad på växelströmmen.
Problemet är att det inte är tillåtet att installera enbart jfb typ B i ett hus. Därför installeras ofta en jfb typ B just till laddboxen. Här måste man tänka till. Det är summan av likströmmen från olika saker i huset som är problemet, inte bara likströmmen från elbilen. Om man då sätter en jfb typ B efter den vanliga jfb:n så skyddar den mot likström på över 6 mA från elbilen. Men om elbilen ger 4 mA och övriga apparater i huset 2 mA, kan man ha satt den vanliga jfb:n ur funktion utan att typ B-jfb:n bryter. Därför ska typ B-jfb:n helst installeras vid sidan av resten av installationen. Det räcker alltså inte att skaffa en laddbox med typ B, man bör även koppla in den utanför resten av anläggningen. Alternativt kan man ha en dc-brytare som bara bryter på likström över en viss nivå.
Summan av kardemumman är väl att om man ska ha laddbox så ska den ha inbyggd eller skyddas av en jfb typ B, som ligger utanför resten av anläggningen. Personligen föredrar jag att köra Mode 2-kabel med CEE-kontakt tills vidare. Att installera laddbox är fortfarande dyrt och tekniken är omogen. Om några år kommer det bli betydligt bättre.
Den är i alla fall godkänd att användas i vilket eluttag som helst, så enligt regelverket är det OK. Jag vet inte om det finns elektronik i den som garanterar att det inte finns någon likströmskomponent.andr.ljung skrev:
Det är inte ström genom jordfelsbrytaren rätt väg som är problemet. Det är läckström. Och det normala är ingen läckström. Med vanliga förbrukare i hemmen är läckströmmen i de fall sådan uppstår antingen växelström eller pulserande likström. Och mot dessa skyddar en jordfelsbrytare typ A. Felfallet som jordfelsbrytaren typ A inte skyddar mot är just DC-läckström till jord. Har du annan info så är jag intresserad av att ta del av den.F f91jsw skrev:
Nya laddkablar har en inbyggd övervakning som bryter om en DC-läckström större än 6 ma till jord skulle uppstå.andr.ljung skrev:
Vad menar du med "rätt väg"? Om det går en likström genom jfb:n så uppstår problemet, oavsett på vilket håll strömmen går. Och så länge det går en AC genom jfb så kommer likströmmen alltid vara överlagrad AC.A Avemo skrev:
I den andra tråden diskuterades det huruvida det skulle kunna finnas felfall där det blir en obalans i DC genom jfb:n utan att det samtidigt föreligger ett jordfel. Det var ingen som kunde tänka sig ett sådant felfall, men inte heller garanterat utesluta det. Spekulativt kan man tänka sig felfall där man har stora likströmmar genom jfb:n och det blir en obalans i magnetfältet i järnkärnan t ex pga geometriska asymmetrier i hur ledarna är dragna, men det är som sagt spekulativt.
Jag är på väg att köpa en GTE 2017 och vill ha Car-Net med möjlighet att styra laddning och klimat remote. Men jag får inte klarhet i om alla GTE har möjligheten, eller om det krävs någon speciell utrustning för att det ska funka. Framför hur internetuppkopplingen funkar känns oklart. Det är ju inte mycket mening att lösa uppkopplingen via wifi från egna telefonen, då kan man ju inte kommunicera med bilen när man inte är där....Miles skrev:Jag har Car-Net!!
Fick svar från Tyskland, dom ställde om min registrering på WeConnect så jag kom in och kunde slutföra registreringen, fyllde på med ett år Car-Net => allt funkar!! Väldigt trevligt att kunna styra och starta upp laddningen från mobilen! Tråkigt att inte kunna slänga på p-värmaren och VAR är möjligheten att kunna föra körjournal, registrera tankning (finns ju på WeConnectGo)!!??!?
Hur löste du internet-uppkopplingen? Fanns det någon inbyggt e-sim med uppkoppling som ingår i Car-Net-tjänsten? Eller har du en simkort-plats någonstans i bilen?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Detta hittade jag på VW’s sida ang. Car-Net
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/uppkopplade-bilar/car-net.html
Nu gäller detta antagligen för nya bilar så jag är osäker. I bilen vi tänker köpa (GTE 2018) ingår
YOK Car-Net Security & Service inkl e-Remote (GTE) onlinetjänster
NZ4 Nödsamtalstjänst, giltighetstid 120 månader
Men jag har som sagt inte fått klarhet i detta heller. Jag ska hämta bilen imorgon så då får vi se!
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/uppkopplade-bilar/car-net.html
Nu gäller detta antagligen för nya bilar så jag är osäker. I bilen vi tänker köpa (GTE 2018) ingår
YOK Car-Net Security & Service inkl e-Remote (GTE) onlinetjänster
NZ4 Nödsamtalstjänst, giltighetstid 120 månader
Men jag har som sagt inte fått klarhet i detta heller. Jag ska hämta bilen imorgon så då får vi se!