633 821 läst · 3 851 svar
634k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg
Kanske felinställd, går att anpassa hybrid-läget till tre alt, använd batteriet (laddnivån minskar, elbil vissa sträckor), behåll laddningen eller öka laddningen.andr.ljung skrev:Klart vettiga siffror men då antar jag att det är få i bilen. Läste en artikel där författaren var besviken då hans GTE drog 0,79l/mil men då var den fullpackad och fem pers i bilen. Så vid lite större belastning visar sig bilens svaghet mot t ex en stor diesel, men då pratar vi inte bara pendling längre. Oavsett tror jag att vår familjs körvanor passar bra in på en hybrid.
[länk]
Stringfellow Hawke skrev:Kanske felinställd, går att anpassa hybrid-läget till tre alt, använd batteriet (laddnivån minskar, elbil vissa sträckor), behåll laddningen eller
Han körde nog på charge läge hela vägenStringfellow Hawke skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Låter bra! Ska eventuellt kolla på en i veckan och blir det aktuellt är det långkörning hemmåt!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Vi va faktiskt och kollade på VW idag och blev positivt överraskade till bl a innerutrymmena! Iallafall tills sambon fick se en Sharan
Jag tror jag lyckades avstyra henne...
Jag tror jag lyckades avstyra henne...
Jag postade ett sådant här diagram för något år sedan. Nu finns det lite mer data i det. Det visar vad min Golf GTE dragit hittills. Blå punkter är enskilda resor och den röda linjen är minsta kvadratanpassning av dessa. Totalen för mig hamnar på 2,5 liter och 8,5 kWh per 100 km. Allt enligt färddatorn. Min vanligaste resa är 38 km till eller från jobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var och provsatt en Passat i helgen då jag kan få en sån som personalbil.
Har alltid gillat hur de är på vägen, utrymmen, förbrukning osv. Två av mina kusiner har var sin ett par år gamla.
Men är jag ensam om att vara väldigt negativt inställd till digital instrumentering i form av en display?
Tänkte att VW kanske har det för att pressa priserna men även preniumbilar som Audi A6 mfl verkar ha satsat på displayer...
Har alltid gillat hur de är på vägen, utrymmen, förbrukning osv. Två av mina kusiner har var sin ett par år gamla.
Men är jag ensam om att vara väldigt negativt inställd till digital instrumentering i form av en display?
Tänkte att VW kanske har det för att pressa priserna men även preniumbilar som Audi A6 mfl verkar ha satsat på displayer...
Fantastiskt - nu blir man ju lite sugen att samla statistiken självA Avemo skrev:Jag postade ett sådant här diagram för något år sedan. Nu finns det lite mer data i det. Det visar vad min Golf GTE dragit hittills. Blå punkter är enskilda resor och den röda linjen är minsta kvadratanpassning av dessa. Totalen för mig hamnar på 2,5 liter och 8,5 kWh per 100 km. Allt enligt färddatorn. Min vanligaste resa är 38 km till eller från jobbet.
[bild]
Tack
För det första så ser det väldigt billigt ut men för det andra så (nu visserligen med erfarenhet av ett annat märke) så är inte displayen helt "nedsläck" vid körning i mörker utan "blöder ljus" runt om. Det är tex inte bara själva hastighetsmätaren, siffror etc som lyser med skarp kontrast utan "hela härligheten" ser lite smått ljussatt ut.Stefan N skrev:
Men WV kanske har lyckats bättre? Jag får ta och provköra en på kvällen och avgöra..
En av de bästa bilinredningar jag någonsin har stiftat bekantskap med är Audi A8/A6 runt millenniumskiftet, formspråk osv ändras ju hela tiden men tror fasen aldrig att vi kommer att få se så sobra och fina inredningar igen.
Idag verkar plastkrom och alufärgad plast vara helt ok i "premiumbilar.
Kan inte annat än hålla med om jämförelsen mellan Analoga och Digitala - har kört både och i nya (2020) Passat utförandet. Dock inte GTE i båda fallen utan Alltrack/GTE. Känns inte som att jag skulle vilja ha en GTE utan de digitala instrumenten.Stefan N skrev:
Något som stör är dock hur långsam multimedia-delen är (den "stora" som säljs tillsammans med digitala instrumentpanelen). Kanske kommer nån uppdatering som löser der framöver.
Redigerat:
Ni som föredrar den digitala varianten. Vilka egenskaper är det som ni tycker är bättre? Är det designen eller någon praktisk fördel?
Med vänlig hälsning
Med vänlig hälsning
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
För mig är det nog designen. Kör med små mätartavlor och navigationen i mitten.
Har inte digital display på min GTE, dock ska det vara sådan på kommande Superb-hybriden jag förhoppningsvis ska hämta nästa vecka. Det jag gillar med digital display då jag testat sådana, är flexibiliteten, att man (oftast, antar jag?) kan skräddarsy den så den visar den information man önskar ha tillgänglig och kan dölja resten.Huddingebo skrev:
Ha olika teman beroende på typ av körning.
Att det är snyggare med analoga visare håller jag med om, eller kan vara i vilket fall när det är bra designat. Men digitalt är mer praktiskt.
Angående nattkörning och störande ljus från kupén, så vet jag inte hur det är på just denna, dvs ljusläckage. Men angående det, saknat funktionen med Night Panel jag hade på en SAAB 9-5, på alla bilar jag haft sen dess. Den släckte ner allt ljus i knappar och alla visare utom hastighetsmätaren.
Redigerat: