Onsalakorven andr.ljung skrev:
Klart vettiga siffror men då antar jag att det är få i bilen. Läste en artikel där författaren var besviken då hans GTE drog 0,79l/mil men då var den fullpackad och fem pers i bilen. Så vid lite större belastning visar sig bilens svaghet mot t ex en stor diesel, men då pratar vi inte bara pendling längre. Oavsett tror jag att vår familjs körvanor passar bra in på en hybrid.

[länk]
Kanske felinställd, går att anpassa hybrid-läget till tre alt, använd batteriet (laddnivån minskar, elbil vissa sträckor), behåll laddningen eller öka laddningen.
 
  • Gilla
Icewing1
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kanske felinställd, går att anpassa hybrid-läget till tre alt, använd batteriet (laddnivån minskar, elbil vissa sträckor), behåll laddningen eller
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kanske felinställd, går att anpassa hybrid-läget till tre alt, använd batteriet (laddnivån minskar, elbil vissa sträckor), behåll laddningen eller öka laddningen.
Han körde nog på charge läge hela vägen
 
Vi körde till Tyskland i somras med absolut maxlastat och full besättning och hund utan att komma upp i dom siffrorna.
 
Låter bra! Ska eventuellt kolla på en i veckan och blir det aktuellt är det långkörning hemmåt!
 
Vi va faktiskt och kollade på VW idag och blev positivt överraskade till bl a innerutrymmena! Iallafall tills sambon fick se en Sharan :sick:

Jag tror jag lyckades avstyra henne...
 
Jag postade ett sådant här diagram för något år sedan. Nu finns det lite mer data i det. Det visar vad min Golf GTE dragit hittills. Blå punkter är enskilda resor och den röda linjen är minsta kvadratanpassning av dessa. Totalen för mig hamnar på 2,5 liter och 8,5 kWh per 100 km. Allt enligt färddatorn. Min vanligaste resa är 38 km till eller från jobbet.
Diagram som visar bränsleförbrukning i liter per 100 km mot elanvändning i kWh per 100 km för en Golf GTE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Var och provsatt en Passat i helgen då jag kan få en sån som personalbil.
Har alltid gillat hur de är på vägen, utrymmen, förbrukning osv. Två av mina kusiner har var sin ett par år gamla.

Men är jag ensam om att vara väldigt negativt inställd till digital instrumentering i form av en display?
Tänkte att VW kanske har det för att pressa priserna men även preniumbilar som Audi A6 mfl verkar ha satsat på displayer...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men är jag ensam om att vara väldigt negativt inställd till digital instrumentering i form av en display?
Ja, jag har ju en av varje och den analoga är ju bara skit jämfört. Vad är det du inte gillar?
 
Jag tycker den digitala blev sämre på "nya" Passat, den blev ju mindre. Gillade den tidigare mer.
 
A Avemo skrev:
Jag postade ett sådant här diagram för något år sedan. Nu finns det lite mer data i det. Det visar vad min Golf GTE dragit hittills. Blå punkter är enskilda resor och den röda linjen är minsta kvadratanpassning av dessa. Totalen för mig hamnar på 2,5 liter och 8,5 kWh per 100 km. Allt enligt färddatorn. Min vanligaste resa är 38 km till eller från jobbet.
[bild]
Fantastiskt - nu blir man ju lite sugen att samla statistiken själv (y):D
Tack
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, jag har ju en av varje och den analoga är ju bara skit jämfört. Vad är det du inte gillar?
För det första så ser det väldigt billigt ut men för det andra så (nu visserligen med erfarenhet av ett annat märke) så är inte displayen helt "nedsläck" vid körning i mörker utan "blöder ljus" runt om. Det är tex inte bara själva hastighetsmätaren, siffror etc som lyser med skarp kontrast utan "hela härligheten" ser lite smått ljussatt ut.
Men WV kanske har lyckats bättre? Jag får ta och provköra en på kvällen och avgöra..

En av de bästa bilinredningar jag någonsin har stiftat bekantskap med är Audi A8/A6 runt millenniumskiftet, formspråk osv ändras ju hela tiden men tror fasen aldrig att vi kommer att få se så sobra och fina inredningar igen.
Idag verkar plastkrom och alufärgad plast vara helt ok i "premiumbilar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, jag har ju en av varje och den analoga är ju bara skit jämfört. Vad är det du inte gillar?
Kan inte annat än hålla med om jämförelsen mellan Analoga och Digitala - har kört både och i nya (2020) Passat utförandet. Dock inte GTE i båda fallen utan Alltrack/GTE. Känns inte som att jag skulle vilja ha en GTE utan de digitala instrumenten.
Något som stör är dock hur långsam multimedia-delen är (den "stora" som säljs tillsammans med digitala instrumentpanelen). Kanske kommer nån uppdatering som löser der framöver.
 
Redigerat:
Ni som föredrar den digitala varianten. Vilka egenskaper är det som ni tycker är bättre? Är det designen eller någon praktisk fördel?

Med vänlig hälsning
 
För mig är det nog designen. Kör med små mätartavlor och navigationen i mitten.
 
engs
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ni som föredrar den digitala varianten. Vilka egenskaper är det som ni tycker är bättre? Är det designen eller någon praktisk fördel?

Med vänlig hälsning
Har inte digital display på min GTE, dock ska det vara sådan på kommande Superb-hybriden jag förhoppningsvis ska hämta nästa vecka. Det jag gillar med digital display då jag testat sådana, är flexibiliteten, att man (oftast, antar jag?) kan skräddarsy den så den visar den information man önskar ha tillgänglig och kan dölja resten.
Ha olika teman beroende på typ av körning.

Att det är snyggare med analoga visare håller jag med om, eller kan vara i vilket fall när det är bra designat. Men digitalt är mer praktiskt.

Angående nattkörning och störande ljus från kupén, så vet jag inte hur det är på just denna, dvs ljusläckage. Men angående det, saknat funktionen med Night Panel jag hade på en SAAB 9-5, på alla bilar jag haft sen dess. Den släckte ner allt ljus i knappar och alla visare utom hastighetsmätaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.