Vi ligger så att vi kan pendla på el 3/4 av tiden.

Så en bra tankning ligger vi på 0.20l per mil, en normal 0.22-0.26, den sämsta på 0.41.

Beror lite på hur mycket annan körning vi gör, alla vänner bor längre än elen når bort.

Långkörning för mig ligger den på 0.45-0.55L/mil.
Just nu snittar jag 0.03L/Mil på dom senaste 80 milen då jag kör mycket på el.
Senaste och enda gången jag servat/vart på verkstan kostade det 3100:-

Stefan N Stefan N skrev:
Långkörning för mig ligger den på 0.45-0.55L/mil.
Just nu snittar jag 0.03L/Mil på dom senaste 80 milen då jag kör mycket på el.
Senaste och enda gången jag servat/vart på verkstan kostade det 3100:-
Bra jobbat!

Är priset på servicen med eller utan serviceavtal då? För det täcker väl inte t ex slitdelar

Inget avtal. det va lilla servicen då, nu till sommaren blir det en vanlig, få se vad den går på.

Dagens körning.
Började med 5km el i batteriet.

Bilens display visar kördata: 76 km körsträcka, genomsnittsförbrukning och återstående räckvidd på batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: då var 25km motorväg, resterande i princip 90 och 80väg.

Har 1.5 mil till jobbet utan laddmöjlighet. Brukar snitta 0,2 på en tank men det ökar så klart om man slänger in en långkörning.

Riktigt bra det också!

Jag har räknat med 0,65l/mil och 60% av tiden på bensin -> 0,39l/mil i snitt men det är ju bara ett räkneexempel.

I vårt fall kör vi dagligen turer på 1-2 mil (handla, hämta dagis, ärenden osv) och någon gång i veckan en tur på ~7mil. Mer sällan turer på 30-50 mil men det händer. Oavsett blir allt under 60% bättre i kalkylen och den ser redan då helt ok ut. Sen hoppas jag klara mig under 0,65 l/mil också...

Så här ska det se ut.

Fordonsinstrumentbräda som visar körsträcka, förbrukning och räckvidd efter tankning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
logopedian och 1 till
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av långa sträckor motorväg i 120km/h, jag kör 20-40 mil åtgången på E4. Vad har ni för förbrukning då?

Icewing1 Icewing1 skrev:
Någon som har erfarenhet av långa sträckor motorväg i 120km/h, jag kör 20-40 mil åtgången på E4. Vad har ni för förbrukning då?
Beror på vilket läge du använder. Kör du hybrid-läget så använder den både bensin och batteriet, drar då 0,55 i 125 km/h typ. Fullt batteri blir 0 på 20-30 mil samtidigt.
Gör du GTE så verkar den prioritera att ladda upp batteriet så då är det lätt 0,7.

Tack, Då verkar mina siffror stämma. Provkörde GTE förra veckan ca 5 mil i 110 på motorväg och hamnade omkring 0.55 då också, men då var batteriet tomt när jag startade.

Klart vettiga siffror men då antar jag att det är få i bilen. Läste en artikel där författaren var besviken då hans GTE drog 0,79l/mil men då var den fullpackad och fem pers i bilen. Så vid lite större belastning visar sig bilens svaghet mot t ex en stor diesel, men då pratar vi inte bara pendling längre. Oavsett tror jag att vår familjs körvanor passar bra in på en hybrid.

https://m3.idg.se/2.1022/1.674945/elbilar

Har också läst den tidigare, känns som idiot siffror. Hade en passat 2.0TFSI 200Hk automat -07 en gång i tiden och inte ens den drog 0,79 på motorvägen eller min 9-5 Aero steg 1-09 eller min Mazda 6 2.5 192Hk-17. Han kan troligtvis inte köra bil i ett normalt tempo utan stressar med massa accelerationer och inbromsningar

Fast å andra sidan att pressa en 1,4liters motor med en såpass tung bil tenderar att öka förbrukning mer mot t ex en 2,0 liters TDI...

Min befintliga bil (BMW 520d-12) drar t ex 0,62-0,67 liter/mil oavsett hur jag kör. Inte ens med släp ökar förbrukningen markant. Men som sagt vårt körbetende som det ser ut idag är nog lämpligare med en hybrid.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.