653 197 läst · 3 871 svar
653k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Där ser man, jag måste iaf aktivt slå på våra.
På vanliga golfen slås de bakre sensorerna av när man kör med släp, måste slås på manuellt igen. Irriterande. Radarn framåt kommer alltid tillbaka själv efter nedsatt funktion pga regn/snö. Men jag hoppas min kommande passat gte ska vara överlägsen 2019 golf... Som för övrigt var lika som 2017 map detta...
Har haft problem med min laddbox som inte fungerat som den ska, den startade inte laddningen ibland och nu va dom här och fixade då det va ett relä som bråkade. Den växlade inte tillbaks från Schukon som den ska när man startar laddning. Detta är enda gången det vart nån driftstörning med bilen och det va inte ens bilens fel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Jag bråkar fortfarande med min bilfirma.
Inget är deras fel eller ansvar... Suck...
Tydligen behöver man fotodokumentera hela bilen innan man lämnar in den hos dem
Min bil verkar ha lite att lära av era andras
Men jag överväger faktiskt att köpa en laddbox nu, nu när det är lite kallare är det viktigt att få varenda elektron på rätt ställe i batteriet för att slippa köra på bensin, då vill man inte komma ut till en bil med 90% laddning.
Inget är deras fel eller ansvar... Suck...
Tydligen behöver man fotodokumentera hela bilen innan man lämnar in den hos dem
Min bil verkar ha lite att lära av era andras
Men jag överväger faktiskt att köpa en laddbox nu, nu när det är lite kallare är det viktigt att få varenda elektron på rätt ställe i batteriet för att slippa köra på bensin, då vill man inte komma ut till en bil med 90% laddning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Ja, börjar man köra något på el är det ju lika bra att skaffa en laddbox. Det är ju inte som om man kommer gå tillbaka till rent fossilt, troligare att nästa bil blir en ren elbil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
För mig handlar det snarare om att köpa en laddbox när jag verkligen behöver den.
Har haft bilen i 10månader, och tekniken och priset har definitivt blivit bättre, så det har varit värt att vänta än så länge.
Får man önska sig så vill jag ha en laddbox som kan lastbalansera varje fas för sig
Har haft bilen i 10månader, och tekniken och priset har definitivt blivit bättre, så det har varit värt att vänta än så länge.
Får man önska sig så vill jag ha en laddbox som kan lastbalansera varje fas för sig
En GTE behöver i och för sig inte en laddbox eftersom den laddar med max 16A på en fas. Jag köpte en 8 meter lång Mode 2-kabel med blå CEE-kontakt via någon utländsk site för ca 2000 kr. 8 meter eftersom en standard 5 m inte riktigt räcker där jag normalt parkerar.
När det så småningom blir dags för ren elbil tänker jag att laddboxar har blivit bättre och billigare.
När det så småningom blir dags för ren elbil tänker jag att laddboxar har blivit bättre och billigare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Med vit bil och pendling små landsvägar med pågående betkampanj och fibergrävning gör att bilen är bruntonad var det idag dags för en efterlängtad tvätt.
Efteråt passade jag på att slå en kik på radarsensorerna, var förvånad över hur förhållandevis lätt jag kunde slänga ett öga på dem.
Jag kan ha hittat problemet, 5mm sand och jord hade bildat en rejäl kaka på stötfångarens insida, sensorn i sig var rätt skitig med, och en del av kabelstammen kanske också hänger framför.
Inte konstigt att den kunde ha lite svårt ibland
Dålig bild, sensor uppe till vänster.
Efteråt passade jag på att slå en kik på radarsensorerna, var förvånad över hur förhållandevis lätt jag kunde slänga ett öga på dem.
Jag kan ha hittat problemet, 5mm sand och jord hade bildat en rejäl kaka på stötfångarens insida, sensorn i sig var rätt skitig med, och en del av kabelstammen kanske också hänger framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine skrev:Med vit bil och pendling små landsvägar med pågående betkampanj och fibergrävning gör att bilen är bruntonad var det idag dags för en efterlängtad tvätt.
[bild]
Tjena !
Ja de var rejält skitigt, om du vänder dig till din vw återförsäljare så finns det framtagna skydd för att avhjälpa detta fenomen på just dålig sensoriskt
Bla Bilia säljer Mennekes 16A med blå CEE 230V och 7,5m kabel. Tror de kostar 4250kr om jag minns rätt.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Jag är lite sugen på en Passat GTE-18 med ca 3000 mil på mätaren. Jag försöker göra en realistisk jämförense på alternativen (både hybrider och icke-hybrider) så vad anser ni är realistiska förbrukningssiffror när man kör lite längre sträckor, men även kortare på ren el.
Vore bra att höra era erfarenheter om detta!
Något annat att ta hänsyn till i ägandekostnader som sticker ut, t ex i serviceväg?
Vore bra att höra era erfarenheter om detta!
Något annat att ta hänsyn till i ägandekostnader som sticker ut, t ex i serviceväg?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
På ren el skulle jag säga att främst hastighet avgör räckvidden. Kallt ute och motorväg skulle jag knappt tro batteriet räcker 20km. 15-20 grader och 70väg 40-45km.
Har tyvärr lite lite på långkörningar, men mest 80-90 och lite motorväg snittade vi väl 0.6 utan el.
Har tyvärr lite lite på långkörningar, men mest 80-90 och lite motorväg snittade vi väl 0.6 utan el.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Ok, tyckte mig läsa den siffran lite tidigare i tråden så jag hade faktiskt redan använt den. Sen beror ju allt på körsituation och var och när man kan ladda.
Hur ser den totala förbrukningen ut då? Specen säger ju ~1,7 l/mil men hur ser era siffror ut på pumpen?
Hur ser den totala förbrukningen ut då? Specen säger ju ~1,7 l/mil men hur ser era siffror ut på pumpen?