engs
OK, ja det var inte så noga. (kom åt hela artikeln först genom klick från google, men nu får jag också betalvägg, kanske nått om en fri artikel eller nått).

Kort sagt, det är en jäkla klump på laddkabeln till schuko man får, ivf just nu.
 
engs
F f91jsw skrev:
Är det denna kabel?

[länk]

Exakt samma som i min Passat GTE i så fall.
Ja precis, med min GTE från 2016 var den mycket smidigare.
 
Det finns 4 GTE på mitt jobb. De äldre har en mindre klump på kabeln. Jag tror att det var nya regler angående övervakning av DC-läckström som gjorde att den byttes ut. På min laddkabel med stor klump kan man läsa att den övervakar DC-läckström. De äldre laddkablarna med mindre klump har inte den texten.
 
Jag har haft tre olika. Min första var en grå laddare som man kunde ändra laddströmen på. Den gick sönder och då fick jag en med en svart lite klumpigare.
På min nya GTE 2020 så var det en ny modell, en svart väldigt tung och klumpig sak..
 
Stör mig inte så mycket att den är klumpig. Enda gångerna jag använder den är när jag vill ladda vid besök hos bekanta och släktingar, ett fåtal gånger om året.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag har något mellanting som klump, har byggt mig en "laddstation" hemma:
Hemmagjord laddstation för elbil med väggmonterad laddare och gula kabeln lindad längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för övrigt fått bilen servad, 10900kr fattigare, Hu!
Kontaktade säljaren jag köpte bilen av, denna verkade ta det på största allvar, hade aldrig varit med om det förr och skulle återkomma med hur vi hanterar detta! (y)

Sedan fick jag prisuppgift på stänkskyddet till "Side assist", 300kr för plastdelarna, 5100kr för montering :sweat:
(Inkluderar demontering av kofångare och radarmodul samt kalibrering av den senare efteråt :surprised:)
 
Ok, dyrt... jag hoppades att våra ägande kostnader skulle sjunka något från vår tidigare BMW, men jag får väl tänka om. Får ta att köra in så mycket bränsle som möjligt!

Jag har också gjort mig en ”laddbox”! Klumpen sitter med buntband på insidan...

Hemmagjord laddstation för elbil fäst med buntband på en blå yttervägg, bredvid en skylt och snöskyffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
M
Var själv rätt sugen på en GTE för några månader sedan men efter att ha läst om era erfarenheter så har den köplusten totalt försvunnet. Begagnatpriserna är alldeles för höga givet VW usla garanti på 2år, det lilla batteriet och hur komplex bilen är.

Att ta ut en ny företagsbil på leasing blir för dyrt då nedsättningen av förmånsvärdet bara gäller året ut och VW inte kan leverera, så på ett 3års kontrakt så blir 2.5år med 10k extra förmånsvärde. Förmånsvärdet ger arbetsgivaravgifter för företaget så man får skatta på det två gånger. VW Finans ville dessutom ha 495kr i uppläggningskostnad, 59kr i aviavgift och ohemula 3.95% i ränta för leasingen att jämföra med 0% på företagskontot i Handelsbanken!

Sedan kan man ju också fråga sig hur smart det är att släpa runt på en tung bensinmotor och växellåda för att mesta delen av tiden bara köra på en liten elmotor för att kalkylen skall gå ihop...
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Vänta nu... Kommer förmånsvärde gå upp kraftigt nästa år även för en 2020. Väntar på en GTE som troligen (men med stor osäkerhet) byggs nästa vecka... Känns som jag på sikt kommer satsa på en privat Kia eller hundai el el hybrid med lång garanti då förmånsbil har blivit mer och mer ofördelaktigt för mig... Borde jag slingra mig ur och gå till Kia handlaren redan nu?
 
M
J JohanLun skrev:
Vänta nu... Kommer förmånsvärde gå upp kraftigt nästa år även för en 2020. Väntar på en GTE som troligen (men med stor osäkerhet) byggs nästa vecka... Känns som jag på sikt kommer satsa på en privat Kia eller hundai el el hybrid med lång garanti då förmånsbil har blivit mer och mer ofördelaktigt för mig... Borde jag slingra mig ur och gå till Kia handlaren redan nu?

Kraftigt och kraftigt, det kommer öka med 10 000kr nästa år. Från 31 798 till 41 798 för en bil utan utrusning och färg som körs mindre än 3000mil i tjänsten. Detta nämns naturligtvis inte i den förmånsvärdeskalkyl jag fick av Din Bil.....

Förmånsvärde för elbilar, laddhybridbilar och gasbilar (inte gasol)
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:

Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.

Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kraftigt och kraftigt, det kommer öka med 10 000kr nästa år. Från 31 798 till 41 798 för en bil utan utrusning och färg som körs mindre än 3000mil i tjänsten. Detta nämns naturligtvis inte i den förmånsvärdeskalkyl jag fick av Din Bil.....

Förmånsvärde för elbilar, laddhybridbilar och gasbilar (inte gasol)
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:

Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.

Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.
Det är väl som jag tolkar det snarare så att det inte är bestämt om vad som ska ske efter 2020. Dvs förlängning eller inte av nuvarande beslut.
 
M
J johan_lundberg skrev:
Det är väl som jag tolkar det snarare så att det inte är bestämt om vad som ska ske efter 2020. Dvs förlängning eller inte av nuvarande beslut.
Vad som är bestämt nu är att nedsättningen gäller 2020 ut. Att gå och hoppas på sänkta skatter på bilar som medelålders vita välbärgade män köper är inget jag gör :)
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Ganska säker på att det förlängs om bonus-malus ska fortsätta fungera.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Senast detta var på tapeten var de (läs regeringen) lika slöa. Tog en jäkla tid för dem att komma med ett beslut om vad som ska gälla. Detta slutade då med att de förlängde nedsättning av förmånsvärdena, dock med vissa ändringar.
Har väldigt svårt att se att de kommer förändra reduceringen märkvärt.. men lite osäkert är det ju.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.