Mats-S
13th Marine 13th Marine skrev:
Slå av klimatanläggningen så kommer du närmare 50km =)
Vem vill köra utan klimatanläggning år 2020 ... som att gå tillbaka till 80-talet typ :thinking::cry:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för svaren hörrni, fullt rimligt. Ska verifiera nästa gång jag parkerar rumpan i sätet. :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Vem vill köra utan klimatanläggning år 2020 ... som att gå tillbaka till 80-talet typ :thinking::cry:
Jag försökte bara visa på vad det är som förkortar räckvidden.
 
L logopedian skrev:
@13th Marine - OK :) Härligt med optimister. Har bara kört 150mil än så har inte så mycket att jämföra med. Absolut kan jag räkna ut förbrukningen också. Sjysst att du får ut informationen om antalet kWh ur stolpen, inget jag får med "laddkoll" appen. Det hade räckt bra.

Ska prova med avstängd AC som ni testat o se hur det ändrar sig.
Jag har en stolpe från E.on på jobbet, och där ser jag hur mycket de vill jag ska betala för =)
 
Alltid är det nån hake! ;)
Betalar 9kr oavsett om står där tio minuter eller hel dag o laddar från tomt. Men får ju inte se hur mkt som laddats i...
 
E egge skrev:
Har en liten fundering över räckviddsmätaren för batteriet, den anger som mest 42km när den säger att den är full-laddad
Sedan min bil var ny har den aldrig visat 50 km räckvidd. Jag tror att jag sett 46 någon gång.
 
  • Gilla
egge
  • Laddar…
Har du stängt av klimatanläggningen någon gång? ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du stängt av klimatanläggningen någon gång?
Klimatanläggningen är ofta avstängd. Jag har hört från flera håll att golfen är ännu mer optimistisk i sin uppgivna räckvidd än passaten. Min bil är försedd med 18" fälgar till sommardäcken. Det minskar räckvidden märkbart. Med vinterdäcken ökar räckvidden. Men eftersom den minskar när det är kallt så blir det i alla fall kortare räckvidd på vintern.
 
Min bil imorse med AC + stolsvärme igång.
Kom 53 km av de uppskattade 58.. körde större delen på farthållare i 90 kom/h.
Upplever det som att man kommer väldigt mycket längre med den nya modellen trots att det bara är 30% större batteri.

Min gamla GTE kom nästan aldrig längre än 30-35 km.
 
  • Bild på en bilinstrumentpanel som visar elförbrukningen och resterande räckvidd med värme på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
logopedian och 1 till
  • Laddar…
E egge skrev:
Jag är ny lycklig ägare till en GTE 2017 sedan någon månad. Väldigt nöjd, framför allt med förbrukning på 0.49L/mil på fjällresan över sportlovet med fullpackad bil och takbox 100 mil ToR!

Har en liten fundering över räckviddsmätaren för batteriet, den anger som mest 42km när den säger att den är full-laddad, på parkeringen. I appen. Pendlar mellan 39 och 42km har jag noterat. I praktiken har jag också fått ut runt 40km någon gång vid optimala förutsättningar nu under "vintern" men oftast mindre beroende på kyla, långsamma köer med mycket igångdrag och liknande. Men borde den iaf inte säga 50km vid full-laddat och avstängd, för att matcha "reklamen". Hur ser det ut hos er andra?
Gå till e-räckviddsvisning!
Bilens infotainmentsystem med e-räckviddsvisning som visar 41 km kvar och ett potentiellt tillskott på 6 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klicka på Potential
Bilens infotainmentsystem visar e-räckviddsvisning med potential för 6 km extra genom klimatreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser du hur många km du kan få extra och vad du då ska ta av.

Snurra mittenknappen motsols ngr ggr tills det visar OFF istället för inställd temperatur
Bilens infotainmentsystem visar e-räckviddsvisning med 47 km kvar, temperaturkontrollen avstängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så .. nu fick jag 47 km istället för 41 km (y)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Batteriets temperatur vid start spelar också stor roll. Beräknad räckvidd är betydligt längre om man står i varmgarage eller batteriet är nyladdat (och varmt från laddningen).
 
F f91jsw skrev:
Batteriets temperatur vid start spelar också stor roll. Beräknad räckvidd är betydligt längre om man står i varmgarage eller batteriet är nyladdat (och varmt från laddningen).
Japp. Blev tvungen att hämta datorn på kontoret i morse för att jobba hemma. Fullt batteri, 20 min uppvärmning på inkopplad el innan avfärd. Testade att stänga av klimat. Rullade på fint åt båda håll och jag kom fram och tillbaka ca 42km utan problem med 8km beräknad räckvidd kvar när jag var hemma :) Tack för alla inspel, nu kan jag undvika att göra mig dum på nästa verkstadsbesök :-D (normalt, med klimat på, behöver jag ladda på jobbet för att klara mig hela vägen hem, med stillastående köer, utan att veva igång bensinaren)
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Hej,
Har sedan några veckor en begagnad passat GTE 2016. Mycket nöjd med bilen så långt, men senaste dagarna när det varit lite kallare här i Stockholm har jag för första gången testat att slå på "rutvärme" via appen. Båda gångerna har larmet satt igång!!! :(
Någon som haft samma problem och hittat orsaken?
 
Vad snittar ni i era GTE:er vid längre stryrningar på +30 mil med högre snitthastigheter (över 90 i snitt) och normalt lastad?
Går i hybridtankar och lutar åt GTE, men kör mestadels längre sträckor några kortare sträckor i närheten av hemmet.

Går i tankar, men om förbrukningen är högre än min nuvarande dieselbil så behåller jag den.
 
Display i bil som visar kördata som förbrukning, restid och genomsnittshastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lsoderlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.