De här reglerna har alltid varit tillfälliga och återskapats vart fjärde (femte?) år. Dock har de ändrats över tid. Etanolbilar har tagits bort ur systemet, liksom hybrider utan laddning. Och gasbilar har fått mindre subvention. Exempelvis. Så förändringar kan ske, men det dröjer nog innan laddhybriderna börjar fasas ut ut ur systemet.
 
En fundering. Elhybrider med små batterier som man tömmer en eller två gånger per dag måste ju rimligen ha betydligt kortare livslängd på batteriet än en ren elbil där batteriet får betydligt färre cykler (vid samma körning)?
Någon som haft sin GTE ett tag och märkt någon förändring av räckvidden under liknande förhållanden?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Principiellt borde det vara så, vis av batterier av liknande typ men andra applikationer så är batterihanteringen extremt viktig, hur de laddas, hur de laddas ur, låter man de vara med hög/låg laddning länge osv. Det är där man kan förstöra batterier snabbt.

inlägg 641 visar att de iaf håller ok vid 10k mil men vore kanske mer intressant att kunna se mängden laddningar nånstans.
 
Det som sliter mest på ett Li-jonbatteri är:

- Laddning över 80%
- Urladdning under 20%
- Förvaring av ett batteri över och under gränserna ovan

Batteriet i en GTE används inte till fulla kapaciteten just för att förlänga livslängden. När det står att det är fulladdat är det i själva verket bara laddat till 80-85%, och när det står att det är tomt är det i själva verket 15-20% kvar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Helt klart att det finns en övervakning i systemet som inte tillåter bilen att gå ner i botten beträffande strömstyrka. Kolla bara alla Toyota Pris som rullar (mestadels mildhybrider), men är nästan ingen som bytt batterier på dem, trots att många rullat många mil som taxi.
 
F f91jsw skrev:
Det som sliter mest på ett Li-jonbatteri är:

- Laddning över 80%
- Urladdning under 20%
- Förvaring av ett batteri över och under gränserna ovan

Batteriet i en GTE används inte till fulla kapaciteten just för att förlänga livslängden. När det står att det är fulladdat är det i själva verket bara laddat till 80-85%, och när det står att det är tomt är det i själva verket 15-20% kvar.
Så funkar det i alla elbilar och man hamnar då i området "tusentals cykler" istället för "hundratals", så nånstans finns en gräns som kommer att uppnås innan bilen i övrigt är förbrukad.
 
mnils skrev:
Var själv rätt sugen på en GTE för några månader sedan men efter att ha läst om era erfarenheter så har den köplusten totalt försvunnet. Begagnatpriserna är alldeles för höga givet VW usla garanti på 2år, det lilla batteriet och hur komplex bilen är.

Att ta ut en ny företagsbil på leasing blir för dyrt då nedsättningen av förmånsvärdet bara gäller året ut och VW inte kan leverera, så på ett 3års kontrakt så blir 2.5år med 10k extra förmånsvärde. Förmånsvärdet ger arbetsgivaravgifter för företaget så man får skatta på det två gånger. VW Finans ville dessutom ha 495kr i uppläggningskostnad, 59kr i aviavgift och ohemula 3.95% i ränta för leasingen att jämföra med 0% på företagskontot i Handelsbanken!

Sedan kan man ju också fråga sig hur smart det är att släpa runt på en tung bensinmotor och växellåda för att mesta delen av tiden bara köra på en liten elmotor för att kalkylen skall gå ihop...
Det är en grymt bra bil. Den lilla 1,4l-motorn väger betydligt mindre än att släpa omkring på 70-100 kWh batterier.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sommaren närmar sig, håller på att göra iordning mina Verona med ett lager C5 Wheel Armour.
Volkswagen Verona fälg täckt med ett lager Gtechniq C5 Wheel Armour vid förberedelser inför sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
logopedian
  • Laddar…
Jag är ny lycklig ägare till en GTE 2017 sedan någon månad. Väldigt nöjd, framför allt med förbrukning på 0.49L/mil på fjällresan över sportlovet med fullpackad bil och takbox 100 mil ToR!

Har en liten fundering över räckviddsmätaren för batteriet, den anger som mest 42km när den säger att den är full-laddad, på parkeringen. I appen. Pendlar mellan 39 och 42km har jag noterat. I praktiken har jag också fått ut runt 40km någon gång vid optimala förutsättningar nu under "vintern" men oftast mindre beroende på kyla, långsamma köer med mycket igångdrag och liknande. Men borde den iaf inte säga 50km vid full-laddat och avstängd, för att matcha "reklamen". Hur ser det ut hos er andra?
 
Slå av klimatanläggningen så kommer du närmare 50km =)

Själv väntar jag på återkoppling från de jag köpte bilen av gällande det felaktiga serviceintervallet, de har eskalerat det uppåt i hirarkin och det sista jag hörde var att de ska prata med VW.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Slå av klimatanläggningen så kommer du närmare 50km =)
Jo men när den står inkopplad, avstängd och just laddat fullt, utan någon klimatfunktion påslagen, så säger appen att el-räckvidden är 42km. Oftast 39 eller 40km. Då om någon gång borde den väl visa maximal räckvidd?

Om "alla andra" i detta läge visar runt 50km kanske jag bör nämna det vid nästa service.
 
Slå på tändningen och sätt kliman i Off så ser du vad som gäller för sträcka, är den On när du stänger av tändningen och laddar räknar den på det.
 
  • Gilla
egge
  • Laddar…
Hej, en fundering är väl om den använder det förväntade körmönstret (tidigare förbrukning) för att prediktera antalet kilometer? Jag har samma på min GTE 2020 års modell så skulle tippa att så är fallet. Någonstans skulle jag vilja kunna se mängden kWh som är laddade för att se hur detta förbrukas istället för att endast se antalet kilometer som förväntas kunna köras...
 
  • Gilla
egge
  • Laddar…
E egge skrev:
Jo men när den står inkopplad, avstängd och just laddat fullt, utan någon klimatfunktion påslagen, så säger appen att el-räckvidden är 42km. Oftast 39 eller 40km. Då om någon gång borde den väl visa maximal räckvidd?

Om "alla andra" i detta läge visar runt 50km kanske jag bör nämna det vid nästa service.
Som @Stefan N skriver så utgår den från vad bilen är inställd på, har du klimatanläggningen på så kommer den räkna med det.
Jag får ~42km när jag börjar med klimatanläggningen igång, ~48km utan klimatanläggning, kanske kan få fulla 50km om jag byter till ECO-läget med (har individuell för att få igång kurvljus och dynamiskt helljus).

@logopedian Jag upplever min bil som en obotlig optimist. Den gissar på samma körsträcka konstant utan att det stämmer.
Jag kan se förbrukning (kWh/km) och sedan är det "bara" att multiplicera med körd sträcka. Märker dock att jag får ut ~6.5kWh nu på "vintern", får dock i 8kWh enligt laddstolpen på jobb.
 
  • Gilla
egge
  • Laddar…
@13th Marine - OK :) Härligt med optimister. Har bara kört 150mil än så har inte så mycket att jämföra med. Absolut kan jag räkna ut förbrukningen också. Sjysst att du får ut informationen om antalet kWh ur stolpen, inget jag får med "laddkoll" appen. Det hade räckt bra.

Ska prova med avstängd AC som ni testat o se hur det ändrar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.