P
Dock står det så här när jag loggar in på VW för att se förutsättningarna för We Connect Plus.

- Tillgängligheten för enskilda tjänster i Volkswagen Plus kan variera beroende på modell, utrustning och land. Tjänsterna är tillgängliga under den överenskomna avtalsperioden och kan komma att ändras eller upphöra under avtalsperioden.
- De mobila onlinetjänsterna för ditt fordon är tekniskt baserade på LTE-uppkoppling och förutsätter att det är tillgängligt. Mer information finns i instruktionsboken.

LTE kommer ju att finnas kvar så det kanske finns hopp ?
 
Var sitter sensorn/vilka sensorer används för front assist/den adaptiva farthållaren? På hemresa för någon dag sedan klagade bilen på att den inte fungerade/dålig sikt (vilket var helt rimligt med tanke på vädret/föret). Funderar på var man ska rikta in sig på att rensa bort snön?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var sitter sensorn/vilka sensorer används för front assist/den adaptiva farthållaren? På hemresa för någon dag sedan klagade bilen på att den inte fungerade/dålig sikt (vilket var helt rimligt med tanke på vädret/föret). Funderar på var man ska rikta in sig på att rensa bort snön?
Samma här på nyårsdagen på E18 vid Arboga!
Så jag körde av vid en bensinstation för att rensa fronten, men hittade inget där som kunde blockeras, så jag undrar också var sensorerna sitter som kollar avståndet till framförvarande bil?
 
Det finns flera sensorer man kan ha.
Alla har väl radarn som sitter bakom/i VW-emblemet, och ger dig den adaptiva farthållaren över en viss hastighet, tror det är 30.
Tillval kan ge:
Kameran som sitter i rutan utökar denna och ger dig kökörningsassistent och fotgängarskydd.
Sedan kan man ha bakre radar som sitter bakom bakre kofångaren, en på varje sida lite snett riktade utåt (denna ger dig dödavinkelvarnare och utkörningsvarnare).
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Tack, sannolikt den bakom VW-loggan i mitt fall då.
 
Med anledning av stoppet på E22:
Hur gör man för att få en Passat GTE (MY20) att starta bensinmotorn fast man står stilla och ladda upp batteriet så att kupevärmaren kan fungera?
Eller är man förlorad när batteriet tagit slut?
Fast man har 50 liter bensin i tanken...
 
B Bo Berglund skrev:
Med anledning av stoppet på E22:
Hur gör man för att få en Passat GTE (MY20) att starta bensinmotorn fast man står stilla och ladda upp batteriet så att kupevärmaren kan fungera?
Eller är man förlorad när batteriet tagit slut?
Fast man har 50 liter bensin i tanken...
Brukar ju dra igång motorn om man sätter upp lägsta laddning på batteriet. Tror den då håller sig igång även om man står stilla.
 
P
Sägs att bensinmotorn startar om du trycker gasen i botten. Det gör den ju i elläget när man kör i alla fall.
 
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Brukar ju dra igång motorn om man sätter upp lägsta laddning på batteriet. Tror den då håller sig igång även om man står stilla.
Har ingen sådan funktion vad jag vet på 2020 årsmodell.

Eller menar du kanske den "blå stapeln" man kan dra upp och ner vid hybridläget ?
 
P Peter_K skrev:
Har ingen sådan funktion vad jag vet på 2020 årsmodell.

Eller menar du kanske den "blå stapeln" man kan dra upp och ner vid hybridläget ?
Jepp den stapeln. Ställ upp gränsen där så laddar den ju så mycket den kan.
 
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jepp den stapeln. Ställ upp gränsen där så laddar den ju så mycket den kan.
Ok. Har inte provat att ändra den. Kör mest på el.
 
Kör inte motorn hela tiden så länge den är kall eller batteriet är nästan slut? I alla fall är det den uppfattningen jag fått då folk har klagat på att det inte går att undvika bensindrift på vintern när det är kallt...
 
P
useless useless skrev:
Kör inte motorn hela tiden så länge den är kall eller batteriet är nästan slut? I alla fall är det den uppfattningen jag fått då folk har klagat på att det inte går att undvika bensindrift på vintern när det är kallt...
Funkar att köra på el ner till ca 10 minus men man får vara lätt på högerfoten annars startar motorn. Sedan beror det på om man förvärmt bilen innan har jag märkt.
 
P Peter_K skrev:
Synd att man bara bygger större bilar. En Golf GTE Sportcombi hade varit lagom stor för oss två.
Synd att Golfkombin aldrig fick GTE option utan bara korta golfen. Octavia och Leon däremot har ju plugin kombi
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Synd att Golfkombin aldrig fick GTE option utan bara korta golfen. Octavia och Leon däremot har ju plugin kombi
Kanske lika bra det, Leon var en strulig bil med tung akter (340 kg batteri) och dyr service i ViBs långtest.
Passaten som väl bygger på en annan plattform verkar bära sitt batteri bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.