660 476 läst · 3 871 svar
660k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Längre sen jag hade passat men vill minnas det funkar som du säger. Vill man börja med bensin kan man också trycka kickdown så startar bensinmotorn. När den väl startat så slår den inte av innan den är varm. Jag har 5 mil till jobbet vilket var ungefär vad batteriet orkade. Eftersom det i princip aldrig funkade förvärma så brukade jag börja på bensin för att få överskottsvärmen, istället för att sluta på bensin och värma upp bilen med el. Dvs kickdown direkt man kör iväg så gick motorn en mil.B Bo Berglund skrev:Ladda under färd - urladdning till noll...
Jag vill kunna ladda batteriet under färd med bensinmotorn så att det finns ström kvar när jag kommer fram, alternativt hindra bilen från att tömma batteriet helt i hybriddrift.
Det jag vill åstadkomma är att jag när jag kommer fram till målet har batteri kvar att köra med utan avgasutsläpp där. Dvs åtminstone tex 5 km körning kvar.
Som det fungerar som standard verkar vara att kör man i hybridläget så är batteriet helt tomt efter en i förväg obekant tid/avstånd och sedan kan man bara köra bensin. Och om man har använt navigatorn med ett mål så verkar den anpassa förbrukningen så att batteriet är helt tomt strax innan man kommer fram...
Jag letade efter något sätt att ladda tillbaka ström i batteriet under färd och hittade detta för att ställa in en undre gräns för urladdning:
Gjorde det så här:
- Tryckte på E-modeknappen i konsolen
- Valde Hybrid på skärmen
- Tryckte på inställningssymbolen på skärmen
- Nu dök det upp en batterisymbol med 3 "knappar" till höger:
Pil upp, =, pil ner
- När jag tryckte på upp-knappen så flyttades en liten pil-indikator uppåt längs batteriet och om jag tryckte ner-knappen flyttades den neråt.
Det verkar som om det läge man lämnar sidan på anger minimal laddnivå för batteriet.
Och det fungerar så att om jag sätter pilen ovanför nuvarande nivå så börjar bilen ladda batteriet från bensinmotorn, så att så långt verkar det OK.
Det jag inte förstår är vad som händer när man trycker = -knappen...
Ingenting synligt i vart fall..
Jag trodde att det var nån sorts aktiveringsknapp men det verkar inte så.
Är det någon här som vet vad den gör?
Minus knappen upplevs inte göra något omedelbart efter start, men den funkar om motorn är genomvarm.
Någon mer än mig som de senaste veckorna får en program uppdatering typ varranan dag?
Alla ser ut att ska göra samma sak med att fixa små fel och nått om data användning.
Någon ny bugg som dykt upp eller?
Alla ser ut att ska göra samma sak med att fixa små fel och nått om data användning.
Någon ny bugg som dykt upp eller?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 864 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 864 inlägg
Samma här och flera i FB gruppen jag är med i .Både i Sverige och Europa.
Enligt obekräftade uppgifter från VW verkstaden ska det lösa sig genom att ta bort den inloggade profilen i bilen och antar jag lägga tillbaka den igen. Har ej testat själv.
Enligt obekräftade uppgifter från VW verkstaden ska det lösa sig genom att ta bort den inloggade profilen i bilen och antar jag lägga tillbaka den igen. Har ej testat själv.
Har planer på att köpa begagnad laddhybrid och kombon av Passat GTE:ns utseende, storlek, priser och vad jag läst mig till, att det är bra bil, gör att den blir toppkandidat.
Jag har läst lite i tråden till och från men inte sett något angående mina kommande funderingar så jag behöver erfaranheterna och åsikter från er..
Låt oss säga att jag vill köpa en GTE med många mil på mätaren. 15-17 tusen. Lått oss också säga att jag är lite nojig över dessa höga mil och att jag då främst tänker på batteriet. Att det ska ladda ur fort och vara allmänt sämre. En annan sida av mig tänker att så många mil på så få år inte gör att bilen har använt batteriet så mycket. Vad tror ni om denna modell med höga mil? Går det se hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Något annat jag ska titta efter noggrannare än det vanliga slitaget?
Anledningen att jag tittar på en bil med höga mil är få ner kostnaden för den. Och ja jo risker med höga mil finns det ju ( något går sönder, slitagedelar behöver bytas etc. etc.) men det behöver ju inte alltid spegla verkligenheten om det t.ex varit en resande tjänstebil.
Jag har läst lite i tråden till och från men inte sett något angående mina kommande funderingar så jag behöver erfaranheterna och åsikter från er..
Låt oss säga att jag vill köpa en GTE med många mil på mätaren. 15-17 tusen. Lått oss också säga att jag är lite nojig över dessa höga mil och att jag då främst tänker på batteriet. Att det ska ladda ur fort och vara allmänt sämre. En annan sida av mig tänker att så många mil på så få år inte gör att bilen har använt batteriet så mycket. Vad tror ni om denna modell med höga mil? Går det se hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Något annat jag ska titta efter noggrannare än det vanliga slitaget?
Anledningen att jag tittar på en bil med höga mil är få ner kostnaden för den. Och ja jo risker med höga mil finns det ju ( något går sönder, slitagedelar behöver bytas etc. etc.) men det behöver ju inte alltid spegla verkligenheten om det t.ex varit en resande tjänstebil.
Jag sålde min bil när den gått strax över 12 000 mil. Jag köpte den också begagnad. Tyckte inte mig märka någon större skillnad mot vad specen sa. Möjligen 2-3km. Jag hade den i 2,5 år och körde nästan bara på el. Så batteriet behöver du nog inte oroa dig över. I värsta fall kan man byta enstaka celler.jockeping skrev:Har planer på att köpa begagnad laddhybrid och kombon av Passat GTE:ns utseende, storlek, priser och vad jag läst mig till, att det är bra bil, gör att den blir toppkandidat.
Jag har läst lite i tråden till och från men inte sett något angående mina kommande funderingar så jag behöver erfaranheterna och åsikter från er..
Låt oss säga att jag vill köpa en GTE med många mil på mätaren. 15-17 tusen. Lått oss också säga att jag är lite nojig över dessa höga mil och att jag då främst tänker på batteriet. Att det ska ladda ur fort och vara allmänt sämre. En annan sida av mig tänker att så många mil på så få år inte gör att bilen har använt batteriet så mycket. Vad tror ni om denna modell med höga mil? Går det se hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Något annat jag ska titta efter noggrannare än det vanliga slitaget?
Anledningen att jag tittar på en bil med höga mil är få ner kostnaden för den. Och ja jo risker med höga mil finns det ju ( något går sönder, slitagedelar behöver bytas etc. etc.) men det behöver ju inte alltid spegla verkligenheten om det t.ex varit en resande tjänstebil.
Jag hade nog oroat mig mer för meccahtronik och växellådan som åtminstone jag fick problem med och som verkar kunna gå sönder när som eller hålla länge. Det blir i så fall en dyr kostnad.
Kolla också i bakre hjulhusen där skärm möter stötfångare. Verkar vara en grund för rost och börjar med små bubblor om det börjat rosta.
Överlag var jag nöjd med bilen som framförallt är enligt mig en av de bättre hybridmodellerna med värmepump och som man utan problem kan köra motorväg på el. Jag kunde ofta köra ner mot 15-16 minusgrader på el.
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Jag får ganska ofta upp ett meddelande strax efter att jag startat bilen där det undras om att spara ändringar (kommer inte ihåg exakt text) och man har alternativen "Aktivera" och "Avbryt".snuttjulle skrev:
Men ingenstans har det stått vad 17 det är man ombeds att "aktivera"...
Det kan ju i princip vara en överlåtelse av familjebostadens lagfart till VW eller nåt sånt när de inte skiver ut vad i friden de vill att man skall aktivera...
Däremot har jag aldrig fått ett meddelande om att bilen har uppdaterat sin mjukvara eller liknande...
Jag hade ju min som leasingbil. Jag håller med, det är nog inte batteriet man framförallt ska oroa sig för, att det skulle degraderas så mycket att bilen blir oanvändbar är nog inte sannolikt, men hybriders batterier cyklas ju från 100 till noll, så de slits nog avsevärt mycket mer än en elbils batteri. Ett totalhavari på batteri kan nog göra bilen obrukbar, men jag misstänker att det kommer gå att hitta begagnade batterier, frågan är hur svårt att byta. Mekatroniken och den där packningen mellan motor och låda vissa verkar ha fått bytt samt att bilens service och reparationskostnader förväntas vara höga gör nog att det är ett tveksamt begagnatköp. Men det är en trevlig bil att köra motorväg om den fungerar som den ska. I kurvor går den dock som en full kamel, då batteriet gör den baktung... Med över 10.000 mil på mätaren så är man troligen utan maskinskadeförsäkring inom kort och då ska man nog överväga om man vid en reparation på 50-60.000 har råd med det eller har betalt så lite att man kan skrota bilen. Förvisso är det väl en fråga på många äldre bilar. Men den verkar fortfarande ha ett högt pris och vara dyr i reparationer. En GTE från 2016 verkar börja på 160.000 medan en "vanlig" passat på 120.000. Frågan är om man vinner igen de 40.000 på bränslekostnader om man räknar med den högre servicekostnaden. Kör man 10 mil om dagen och kan lyckas köra det mesta på batteri så "tjänar" man ju ca 60-80kr/dag och kanske 20.000 per år. Håller bilen lika bra som en vanlig passat i 3-4 år så är det +-0. Men 2016 gick de väl snarare 3-4 mil och inte 5.H Henke55 skrev:
Hej. Jag är inne på min 4:e GTE.jockeping skrev:Har planer på att köpa begagnad laddhybrid och kombon av Passat GTE:ns utseende, storlek, priser och vad jag läst mig till, att det är bra bil, gör att den blir toppkandidat.
Jag har läst lite i tråden till och från men inte sett något angående mina kommande funderingar så jag behöver erfaranheterna och åsikter från er..
Låt oss säga att jag vill köpa en GTE med många mil på mätaren. 15-17 tusen. Lått oss också säga att jag är lite nojig över dessa höga mil och att jag då främst tänker på batteriet. Att det ska ladda ur fort och vara allmänt sämre. En annan sida av mig tänker att så många mil på så få år inte gör att bilen har använt batteriet så mycket. Vad tror ni om denna modell med höga mil? Går det se hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Något annat jag ska titta efter noggrannare än det vanliga slitaget?
Anledningen att jag tittar på en bil med höga mil är få ner kostnaden för den. Och ja jo risker med höga mil finns det ju ( något går sönder, slitagedelar behöver bytas etc. etc.) men det behöver ju inte alltid spegla verkligenheten om det t.ex varit en resande tjänstebil.
Två av dem har jag haft till de gått över 13000 mil. Inte märkt av någon skillnad i batteriets kapacitet från att de var nya tills att de var några år med 13000 mil på nacken..
Det jag tänker på främst och som är jäkligt dyrt är något jag råkat ut för två gånger. Kostar över 50k att åtgärda. Omje-läckage i någon packbox mellan växellåda och motor. Vet inte exakt namnet, men de har hittat det två gånger på den stora servicen på mina bilar. Det ena åtgärdades på garantin och det andra ville inte leasingbolaget åtgärda så den lämnades tillbaka med det felet.
Kollegan hade soltak som läckte vilket blev jäkligt dyrt!
Stora servicen vart 6000e mil är dyr, ca 12000 kr. Gött om den nyss är utförd.
Bromsar. Kolla skivorna. Två av mina bilar har bromsarna blivit angripna / gropar i och varit tvugna att bli bytta i förtid. Kostar fläsk.
Hade inte soltak på passaten men på en golf7. Jag fick det i nåt paket de hade erbjudande på, hade samtidigt en cab som andrabil. Barnen var grymt besvikna på att bara en liten lucka i taket öppnades. Har även efter förstått att skador på taket och läkage inte är ovanligt och att det blir dyrt. Visst är det trevligare med soltak, men jag är för snål för att vilja ha det. Men igen. När bilarna når nivån att man kan köra halvförsäkring och skrota om nåt blir för dyrt att laga är det väl bra med allt lull lull. Är bilen så dyr att man "måste" laga skulle jag akta mig för dessa finesser...S StevieGee skrev:
"Massagestol" är nåt jag åxå bara väljer en gång. Effekten är väl ungefär som om en ekorre ger ryggmassage.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 309 inlägg
Bromsarna är bara dyra om man låter märkesverkstaden göra det.
Jag bytte bak för 1500 material + 1500 arbete, skivor och klossar.
Massagefunktionen är ett skämt, den kör svankstödet upp och ned, jag som använder svankstödet fullt ut normalt sett blir av med den funktionen.
Jag bytte bak för 1500 material + 1500 arbete, skivor och klossar.
Massagefunktionen är ett skämt, den kör svankstödet upp och ned, jag som använder svankstödet fullt ut normalt sett blir av med den funktionen.
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Med anledning av en artikel i DN idag som handlar om bilars uppkoppling så undrar jag ifall någon här vet vilken sorts mobil koppling som används av Passat GTE-bilarna modell 2020?
Tydligen är det vanligt att bilar använder sig av 2G och 3G modem och de näten är under nerläggning nu och när det görs kommer en massa funktioner i bilen att upphöra att fungera...
Se bifogade utsnitt från artikeln:
Tydligen är det vanligt att bilar använder sig av 2G och 3G modem och de näten är under nerläggning nu och när det görs kommer en massa funktioner i bilen att upphöra att fungera...
Se bifogade utsnitt från artikeln:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 864 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 864 inlägg
Har försökt forska i det då jag själv har en 2020. Verkar inte gå att få fram något svar dock då dessa verkar ha byggts med både 2G/3G och 4G moduler. Bara att vänta och se..........