P
Tja det finns väl många om man inte behöver så mycket plats. tex. är det ju lättare att hitta parkering med en kortare bil. I alla fall om man behöver fickparkera. Sedan väger den ju lite mindre vilket gör en del på förbrukningen. Även priset brukar ju vara lägre på en lite mindre bil.

Vi har en Passat GTE idag som vi än så länge är nöjda med men känner ju inget behov av en ännu större bil som den nya Passaten är.

B Bo Berglund skrev:
Eller har man förvisat laddhybrid-kunderna till Skoda? Skoda specar ett ännu större batteri (25 kWh).
Det visar sig att Skoda Superb 2024 också har säljstart i Mars-24... :(

P Peter_K skrev:
Vi har en Passat GTE idag som vi än så länge är nöjda med men känner ju inget behov av en ännu större bil som den nya Passaten är.
Men 14 cm på en 5m lång bil är väl knappt märkbart?
Om de satt detta mellan fram- och baksätena så blir det mer benutrymme för passagerarna men annars märks det väl inte...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Om de satt detta mellan fram- och baksätena så blir det mer benutrymme för passagerarna men annars märks det väl inte...
Jo 14 cm är mycket, lite beroende på hur de fördelas framför/ mellan/bakom hjulen.
Nu ser den nya ut att bli 4917 mm lång så fortfarande en bit kvar till fem meter. Lägg till 14 cm ytterligare så blir den otymplig att parkera, har själv bil som är + 5 m lång.

P
B Bo Berglund skrev:
Nej fast nu tänkte jag mer åt andra hållet. Dvs kortare än den jag har idag och då blir ju skillnaden mot den nya Passaten och tex. Golf Sportcombi 35 cm vilket i alla fall jag tycker märks.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag hade tight i garaget med en SAAB 9-3, det blev inte mer plats när vi bytte till en Passat GTE. att ta en 17cm längre bil kommer göra det svårt att ta sig runt i garaget.

Bild från när golvet var nymålat, där är betydligt mer bråte idag.

Vit bil parkerad i garage med cyklar, plantor och en Coca-Cola-flaska på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT:
Nu hittade jag bilden jag tänkte på:
Ett överfyllt garage med en bil, växter, förvaringslådor och diverse föremål.
Skapa konto

Hyllan står mot väggsnutten på vänster sida i översta bilden. Jag har fått korta ner hyllan, men det är tight att gå mellan bil och vägg nu.

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Äh tycker du har gott om plats :) Vaxade SAABen en gång i garaget. Var tvungen att gå genom baksätet för att komma runt. Det gick precis stänga garagedörren och framtill stod den nästan mot arbetsbänken.

• Svart bil parkerad i en rörig garage, delvis täckt av något, skymd sikt.
    Skapa konto
G
P Peter_K skrev:
Äh tycker du har gott om plats :) Vaxade SAABen en gång i garaget. Var tvungen att gå genom baksätet för att komma runt.
Äh, det där är ju gott om plats. Jag får knappt plats på någon sida eller framför/bakom bilen i garaget och då är bilen en MX-5, lyckas ändå byta fjädringen till Öhlins😉

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
När jag kört in bilen har jag följande avstånd:
Fram: 15 cm till en trave tegel, om jag tar bort dem så är det c:a 15 cm extra till en hylla.
Bak: 13 cm till garageporten (en som rullas upp mekaniskt)
Höger: 5 cm till däcken som hänger på väggen
Vänster: 74 cm för att kunna kliva i och ur bilen.

Jag får fälla in ytterspeglarna för att kunna köra tillräckligt långt åt höger annars slår de i dörröppningen...

Om jag skaffar en GTE 2024 så får jag stapla om teglet så det inte når upp till främre kofångare...

Detta är ett garage i en kedjehuslänga byggd 1977 där en mellanvägg satts in i det annars 9 m långa garaget för att få ett förråd som arkitekterna glömde att man behöver i ett hus...
Garagen står mellan husen hopbyggda med grannens hus.

De garage som avbildats ovan ser ut som rena slotten för mig...

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
B Bo Berglund skrev:
När jag kört in bilen har jag följande avstånd:
Fram: 15 cm till en trave tegel, om jag tar bort dem så är det c:a 15 cm extra till en hylla.
Bak: 13 cm till garageporten (en som rullas upp mekaniskt)
Höger: 5 cm till däcken som hänger på väggen
Vänster: 74 cm för att kunna kliva i och ur bilen.

Om jag skaffar en GTE 2024 så får jag stapla om teglet så det inte når upp till främre kofångare...

Detta är ett garage i en kedjehuslänga byggd 1977 där en mellanvägg satts in i det annars 9 m långa garaget för att få ett förråd som arkitekterna glömde att man behöver i ett hus...
Garagen står mellan husen hopbyggda med grannens hus.

De garage som avbildats ovan ser ut som rena slotten för mig...
Har bilen utomhus på 120 kvm parkering :)

P Peter_K skrev:
Har bilen utomhus på 120 kvm parkering :)
Ja det är ju inte kul på vintern när man måste skotta uppfart och gångar...

useless useless skrev:
Vad är det för nackdelar med en större bil?
Tyngre, högre förbrukning, ofta lite tråkigare väghållning, lite mer av ett åbäke på smala vägar och besvärligare att parkera när det är trångt för att nämna några exempel.

G
A Avemo skrev:
Tyngre, högre förbrukning, ofta lite tråkigare väghållning, lite mer av ett åbäke på smala vägar och besvärligare att parkera när det är trångt för att nämna några exempel.
Samt bättre komfort, alla fall om det är längre mellan axlarna.
Men jag håller med, "vanliga bilar" idag är oftast för stora, för höga, för tunga för det dagliga nyttjandet.

• Gilla
Bo Berglund
  • Laddar…
Helt plötsligt slutade micen i handsfreen att fungra. Någon som vet om det finns en dold muteknapp?

Ladda under färd - urladdning till noll...
Jag vill kunna ladda batteriet under färd med bensinmotorn så att det finns ström kvar när jag kommer fram, alternativt hindra bilen från att tömma batteriet helt i hybriddrift.

Det jag vill åstadkomma är att jag när jag kommer fram till målet har batteri kvar att köra med utan avgasutsläpp där. Dvs åtminstone tex 5 km körning kvar.

Som det fungerar som standard verkar vara att kör man i hybridläget så är batteriet helt tomt efter en i förväg obekant tid/avstånd och sedan kan man bara köra bensin. Och om man har använt navigatorn med ett mål så verkar den anpassa förbrukningen så att batteriet är helt tomt strax innan man kommer fram...

Jag letade efter något sätt att ladda tillbaka ström i batteriet under färd och hittade detta för att ställa in en undre gräns för urladdning:

Gjorde det så här:
- Tryckte på E-modeknappen i konsolen
- Valde Hybrid på skärmen
- Tryckte på inställningssymbolen på skärmen
- Nu dök det upp en batterisymbol med 3 "knappar" till höger:
Pil upp, =, pil ner
- När jag tryckte på upp-knappen så flyttades en liten pil-indikator uppåt längs batteriet och om jag tryckte ner-knappen flyttades den neråt.
Det verkar som om det läge man lämnar sidan på anger minimal laddnivå för batteriet.

Och det fungerar så att om jag sätter pilen ovanför nuvarande nivå så börjar bilen ladda batteriet från bensinmotorn, så att så långt verkar det OK.

Det jag inte förstår är vad som händer när man trycker = -knappen...
Ingenting synligt i vart fall..

Jag trodde att det var nån sorts aktiveringsknapp men det verkar inte så.
Är det någon här som vet vad den gör?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.