Isakare Isakare skrev:
Kanske lika bra det, Leon var en strulig bil med tung akter (340 kg batteri) och dyr service i ViBs långtest.
Passaten som väl bygger på en annan plattform verkar bära sitt batteri bättre.
Kanske fördelningen va dålig där på Leon, dock bygger dom alla på MQB plattformen
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MQB_platform

340kg batteri känns inte rimligt, då borde det vara typ 50+kWh
Hittade siffror och Leons 12,8kWh batteri ska väga 130kg. Tungt för sin storlek ändå

340kg kan nog vara hela drivlinan
fwd 1,4tsi+elväxellådan+hybridbatteri
340-130=210kg för bensinmotor och låda är rimligt
 
Om man står på tomgång en stund så brukar bensinmotorn gå igång. Har för mig att det samtidigt kommer upp någon varning om att motorn gått igång för att inte slita på batteriet. Bilen brukar ju också slå av sig automatiskt efter en stund på tomgång.

Hade jag fastnat på E22 så hade jag nog kört bensinvärmaren lite då och då för att få upp lite värme. Känns onödigt att stå på tomgång..
 
S StevieGee skrev:
Hade jag fastnat på E22 så hade jag nog kört bensinvärmaren lite då och då för att få upp lite värme. Känns onödigt att stå på tomgång..
Alla GTE har inte bensinvärmare...
 
B Bo Berglund skrev:
Alla GTE har inte bensinvärmare...
Har man inte det så kan man lugnt stå på tomgång. Bilen sköter skiftet mellan el och bensin automatiskt. Skulle elen ta slut så går den över på bensin. Ingen fara där..
 
S StevieGee skrev:
Har man inte det så kan man lugnt stå på tomgång. Bilen sköter skiftet mellan el och bensin automatiskt. Skulle elen ta slut så går den över på bensin. Ingen fara där..
Bortsett från den lilla detaljen i min erfarenhet, nämligen att när man står stilla så startar/går ingen motor alls...
Men om det finns en inställning för att låta bensinmotorn gå fast bilen inte rullar så är jag idel öra att få veta proceduren som krävs.
 
Har du el och du står på "tomgång" dvs bilen är startad och varvräknaren pekar rakt upp så kommer bilen gå på el på tomgång. Detta kommer den göra en stund, sen hoppar den över till bensinmotorn. Har du ingen el i batteriet så kommer den gå på tomgång en stund för att efter ca 5 minuter (osäker på tiden) stänga av sig automatiskt.
Vill du ha igång den igen efter det så är det bara att hålla inne bromsen och trycka på startknappen igen.

Det finns vad jag vet inte något sätt/knapp att trycka på för att starta bensinmotorn om man står stilla.
Att välja att ladda batteriet genom att trycka upp stapeln för minsta laddning känns inte så smart om man sitter i en bilkö med risk för att bli sittandes i ett dygn. Ladda batteriet med hjälp av bensinmotorn är inte så effektivt.
 
D
S StevieGee skrev:
Har du el och du står på "tomgång" dvs bilen är startad och varvräknaren pekar rakt upp så kommer bilen gå på el på tomgång. Detta kommer den göra en stund, sen hoppar den över till bensinmotorn. Har du ingen el i batteriet så kommer den gå på tomgång en stund för att efter ca 5 minuter (osäker på tiden) stänga av sig automatiskt.
Vill du ha igång den igen efter det så är det bara att hålla inne bromsen och trycka på startknappen igen.

Det finns vad jag vet inte något sätt/knapp att trycka på för att starta bensinmotorn om man står stilla.
Att välja att ladda batteriet genom att trycka upp stapeln för minsta laddning känns inte så smart om man sitter i en bilkö med risk för att bli sittandes i ett dygn. Ladda batteriet med hjälp av bensinmotorn är inte så effektivt.
Om man vill starta bensinmotorn när man står still så håll ned bromspedalen och tryck på gaspedalen till botten så att man känner att man nått kickdownläget. Då ska bensinmotorn starta.

Så är det på min iallafall. :)
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
D Dejntan skrev:
Om man vill starta bensinmotorn när man står still så håll ned bromspedalen och tryck på gaspedalen till botten så att man känner att man nått kickdownläget. Då ska bensinmotorn starta.

Så är det på min iallafall. :)
Med växeln i läge P gissar jag.. 🙈
 
  • Gilla
Bo Berglund
  • Laddar…
En relaterad fråga:
Om man ställer in hybridläget och då trycker på inställningar så kommer man till en laddningssida där man kan definiera minsta batteriladdnivå. Om man gör så under färd så kommer bilen att slå om till laddning från bensinmotorn när man kommer under detta läge.
Min undring är: Hur kan man ställa in det så att det sparas?

Hos mig verkar det som att min inställning försvinner när jag stänger av och sätter på bilen...
När jag kör hybrid vill jag att den inte skall tömma batteriet helt utan lämna en bit kvar för körning när man kommer fram till i närheten av målet och byter till eldrift. Och att man inte skall behöva göra om detta varenda gång man startar bilen..
Går det?
 
D
S StevieGee skrev:
Med växeln i läge P gissar jag.. 🙈
Är nog lämpligt, dock händer ju inte mycket så länge du har foten på bromsen. 😀
 
På tal om parkeringsvärmaren, är det någon som lyckas starta den från appen?
 
C cap skrev:
På tal om parkeringsvärmaren, är det någon som lyckas starta den från appen?
Jag brukar använda den rätt frekvent, senast för en halvtimme sen eller så. Hoppade igång så snällt så, betydligt snabbare inloggning och start av p-värmare i nya appen.
 
  • Bilens appgränssnitt visar påslagen luftkonditionering och aktiv hjälpvärmare för Volkswagen Passat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastskydd/lastnät "rollo" till kombi. Min Passat GTE MY21 saknar lastskydd, lastnät mellan bagageutrymme och kupén. Det finns inte ens fästen i taket att haka fast lastnät i. Ganska värdelöst kan jag tycka då hela grejen med kombi är väl att kunna lasta hela skuffen full, upp till tak, vid tex längre resor med familjen.

Kommer från 7st Audi Avant i olika utföranden, A4/A6, Allroad och vanliga. Samtliga har haft denna "rollo" eller utrullningsbart lastskydd som man kan fästa i bakre eller främre fäste i taket beroende på om man kör med baksätet upp eller nedfällt.

Tänker om det är extrautrustning på Passat? Verkar bekymmersamt att eftermontera då det inte finns fästen i taket. Hur har ni löst detta?

Alltså - jag talar inte om det horisintella lastskyddet som glider över lasten. Utan jag menar det nät som fästest upp vertikalt mellan baksätets ryggstöd och taket på bilen för att förhindra att lasten flyger runt överallt vid en hård inbromsning.
 
D danfri skrev:
det nät som fästest upp vertikalt mellan baksätets ryggstöd och taket på bilen för att förhindra att lasten flyger runt överallt vid en hård inbromsning.
Brukar dessa nät vara tillräckligt rejäla för att hålla om de faktiskt skulle behövas?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Brukar dessa nät vara tillräckligt rejäla för att hålla om de faktiskt skulle behövas?
sant, men känns iaf bättre :) Slippa att kuddar och lättare packning som ligger högst upp flyger framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.