657 857 läst · 3 871 svar
658k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 854 inlägg
Kanske fördelningen va dålig där på Leon, dock bygger dom alla på MQB plattformenIsakare skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MQB_platform
340kg batteri känns inte rimligt, då borde det vara typ 50+kWh
Hittade siffror och Leons 12,8kWh batteri ska väga 130kg. Tungt för sin storlek ändå
340kg kan nog vara hela drivlinan
fwd 1,4tsi+elväxellådan+hybridbatteri
340-130=210kg för bensinmotor och låda är rimligt
Om man står på tomgång en stund så brukar bensinmotorn gå igång. Har för mig att det samtidigt kommer upp någon varning om att motorn gått igång för att inte slita på batteriet. Bilen brukar ju också slå av sig automatiskt efter en stund på tomgång.
Hade jag fastnat på E22 så hade jag nog kört bensinvärmaren lite då och då för att få upp lite värme. Känns onödigt att stå på tomgång..
Hade jag fastnat på E22 så hade jag nog kört bensinvärmaren lite då och då för att få upp lite värme. Känns onödigt att stå på tomgång..
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Bortsett från den lilla detaljen i min erfarenhet, nämligen att när man står stilla så startar/går ingen motor alls...S StevieGee skrev:
Men om det finns en inställning för att låta bensinmotorn gå fast bilen inte rullar så är jag idel öra att få veta proceduren som krävs.
Har du el och du står på "tomgång" dvs bilen är startad och varvräknaren pekar rakt upp så kommer bilen gå på el på tomgång. Detta kommer den göra en stund, sen hoppar den över till bensinmotorn. Har du ingen el i batteriet så kommer den gå på tomgång en stund för att efter ca 5 minuter (osäker på tiden) stänga av sig automatiskt.
Vill du ha igång den igen efter det så är det bara att hålla inne bromsen och trycka på startknappen igen.
Det finns vad jag vet inte något sätt/knapp att trycka på för att starta bensinmotorn om man står stilla.
Att välja att ladda batteriet genom att trycka upp stapeln för minsta laddning känns inte så smart om man sitter i en bilkö med risk för att bli sittandes i ett dygn. Ladda batteriet med hjälp av bensinmotorn är inte så effektivt.
Vill du ha igång den igen efter det så är det bara att hålla inne bromsen och trycka på startknappen igen.
Det finns vad jag vet inte något sätt/knapp att trycka på för att starta bensinmotorn om man står stilla.
Att välja att ladda batteriet genom att trycka upp stapeln för minsta laddning känns inte så smart om man sitter i en bilkö med risk för att bli sittandes i ett dygn. Ladda batteriet med hjälp av bensinmotorn är inte så effektivt.
Om man vill starta bensinmotorn när man står still så håll ned bromspedalen och tryck på gaspedalen till botten så att man känner att man nått kickdownläget. Då ska bensinmotorn starta.S StevieGee skrev:Har du el och du står på "tomgång" dvs bilen är startad och varvräknaren pekar rakt upp så kommer bilen gå på el på tomgång. Detta kommer den göra en stund, sen hoppar den över till bensinmotorn. Har du ingen el i batteriet så kommer den gå på tomgång en stund för att efter ca 5 minuter (osäker på tiden) stänga av sig automatiskt.
Vill du ha igång den igen efter det så är det bara att hålla inne bromsen och trycka på startknappen igen.
Det finns vad jag vet inte något sätt/knapp att trycka på för att starta bensinmotorn om man står stilla.
Att välja att ladda batteriet genom att trycka upp stapeln för minsta laddning känns inte så smart om man sitter i en bilkö med risk för att bli sittandes i ett dygn. Ladda batteriet med hjälp av bensinmotorn är inte så effektivt.
Så är det på min iallafall.
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
En relaterad fråga:
Om man ställer in hybridläget och då trycker på inställningar så kommer man till en laddningssida där man kan definiera minsta batteriladdnivå. Om man gör så under färd så kommer bilen att slå om till laddning från bensinmotorn när man kommer under detta läge.
Min undring är: Hur kan man ställa in det så att det sparas?
Hos mig verkar det som att min inställning försvinner när jag stänger av och sätter på bilen...
När jag kör hybrid vill jag att den inte skall tömma batteriet helt utan lämna en bit kvar för körning när man kommer fram till i närheten av målet och byter till eldrift. Och att man inte skall behöva göra om detta varenda gång man startar bilen..
Går det?
Om man ställer in hybridläget och då trycker på inställningar så kommer man till en laddningssida där man kan definiera minsta batteriladdnivå. Om man gör så under färd så kommer bilen att slå om till laddning från bensinmotorn när man kommer under detta läge.
Min undring är: Hur kan man ställa in det så att det sparas?
Hos mig verkar det som att min inställning försvinner när jag stänger av och sätter på bilen...
När jag kör hybrid vill jag att den inte skall tömma batteriet helt utan lämna en bit kvar för körning när man kommer fram till i närheten av målet och byter till eldrift. Och att man inte skall behöva göra om detta varenda gång man startar bilen..
Går det?
Jag brukar använda den rätt frekvent, senast för en halvtimme sen eller så. Hoppade igång så snällt så, betydligt snabbare inloggning och start av p-värmare i nya appen.C cap skrev:
Lastskydd/lastnät "rollo" till kombi. Min Passat GTE MY21 saknar lastskydd, lastnät mellan bagageutrymme och kupén. Det finns inte ens fästen i taket att haka fast lastnät i. Ganska värdelöst kan jag tycka då hela grejen med kombi är väl att kunna lasta hela skuffen full, upp till tak, vid tex längre resor med familjen.
Kommer från 7st Audi Avant i olika utföranden, A4/A6, Allroad och vanliga. Samtliga har haft denna "rollo" eller utrullningsbart lastskydd som man kan fästa i bakre eller främre fäste i taket beroende på om man kör med baksätet upp eller nedfällt.
Tänker om det är extrautrustning på Passat? Verkar bekymmersamt att eftermontera då det inte finns fästen i taket. Hur har ni löst detta?
Alltså - jag talar inte om det horisintella lastskyddet som glider över lasten. Utan jag menar det nät som fästest upp vertikalt mellan baksätets ryggstöd och taket på bilen för att förhindra att lasten flyger runt överallt vid en hård inbromsning.
Kommer från 7st Audi Avant i olika utföranden, A4/A6, Allroad och vanliga. Samtliga har haft denna "rollo" eller utrullningsbart lastskydd som man kan fästa i bakre eller främre fäste i taket beroende på om man kör med baksätet upp eller nedfällt.
Tänker om det är extrautrustning på Passat? Verkar bekymmersamt att eftermontera då det inte finns fästen i taket. Hur har ni löst detta?
Alltså - jag talar inte om det horisintella lastskyddet som glider över lasten. Utan jag menar det nät som fästest upp vertikalt mellan baksätets ryggstöd och taket på bilen för att förhindra att lasten flyger runt överallt vid en hård inbromsning.