U Ursidae skrev:
Kollade lite närmare på min laddare, visar sig att den bryter när man vickar på kabeln så det är troligen något glapp.
Fråga är om det är värt att försöka öppna den för att kolla om det är ngt man kan reparera. Kansle lika bra att köpa en ny. Egentligen bör man väl kunna köpa valfri modell, det finns ju standarder för prylarna.
Det är en standard, jag har laddat vår GTE med en KIA-laddare
 
E Edlunn skrev:
Du ska trycka på den runda knappen mellan "MENU" och värmarsymbolen för att starta värmaren och tändningen ska vara avslagen.
Tusen tack!
 
Jag antar att ni då menar en separat bensinvärmare eller dylikt?
Fanns som tillval vilket vi inte tog när vi beställde vår Passat GTE MY2020
 
  • Gilla
Våga
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag antar att ni då menar en separat bensinvärmare eller dylikt?
Fanns som tillval vilket vi inte tog när vi beställde vår Passat GTE MY2020
Tillval, bränsledriven p-värmare.
 
GTE uppkopplad till WiFi hemma?
Kan man koppla upp bilen till Internet via sin WiFi hemma (fiber 250/100 Mbit/s) så att man slipper de otroliga longörerna för att WeConnect skall ta kontakt med bilen?
Då skulle man ju i teorin få snabb uppkoppling när man som mest behöver det, nämligen när man skall slå på värmen innan man går ut och kör bilen.
Det verkar som om VW har satt in nån Mobil GSM 2G eller liknande vilket tar eviga tider att kommunicera via...
 
Nej, det går inte. Svarstiderna beror dels på att VW inte kan IT och dels på att man vill hålla nere på kommunikationen med bilen. Själva uppkopplingen duger gott för vad den ska göra.
 
Nu har min GTE senaste veckan varje morgon svarat att jag förbrukat mina "requests" utan att jag skickat en enda request. Kan det vara integrationen med Tibbers laddning som äter upp dem? Jag har inte lyckats slå på värmen en enda gång nämligen. Eftersom jag inte har regelbundna tider (hemarbete) så funkar shemaläggning inget bra (och även tidigare funkade det inte pga att den buggade och jag stod med kall och oladdad bil pga "spökivägkörningstider" längre fram som inte gick att avaktivera...
 
Jag har för mig att de request som räknas är dom som ska fram till bilen, lås upp, ladda osv.

Du har 15 sådana mellan varje start av bilen som kan ätas upp. Vet ej hur tibber integration funkar men jag hoppas att den kör det mesta mot servern och att den inte forcerar update eller liknande direkt mot bilen. Bedömt så borde det vara ett generellt problem förutsatt att Tibber är boven som alla drabbas av. Testa att stänga av integrationen så får du det svart på vitt..

Du kör inte Home assistant eller någon annan 3de parts integration utöver Tibber?
 
Vad är "Tibber"??
Annat ord för WeConnect?
 
Jag använder Tibber och ar inte det problemet så tror inte tibber är orsaken. Däremot funkar ju integrationen kasst i övrigt. En sak jag inte begriper mig på är att bilen verkar använda sig av batteriet för att göra klimatiseringen även när laddsladden sitter i eller så är det så att mer ström går åt att värma bilen än vad laddningen kan erbjuda. Har märkt vid några tillfällen nu att om jag startat klimatiseringen så har batteriet inte varit helt fullt när jag kommit ut till bilen trots att jag ser att det går ut ca 3 kW till bilen från laddaren, Någon som känner igen det?

En andra fråga. Går det att starta klimatisering direkt inne i bilen på något sätt, alltså inte parkeringsvärmaren? eller måste man programmera en tid och starta den den vägen som inte alltid fungerat.
Ibland när we connect strulat ( dvs ofta) vill jag gå ut till bilen och manuellt starta värmen men inte hittat något enkelt sätt

En tredje fråga. Har en ivägkörningentid i we connect som inte gå att få bort . ivägkörningstid 3. Tar jag bort den kommer den alltid tillbaka av sig själv och går inte få bort. Någon som råkat ut för liknande eller vet hur man får bort den?
 
B Bo Berglund skrev:
Vad är "Tibber"??
Annat ord för WeConnect?
Tibber är elbolag som säljer laddare med integration mot bilen.

Jag har kört home assistant men tror inte jag integrerat bilen, framförallt åt Raspberry upp ett par SD kort tills jag tröttnade och gav upp...
 
  • Gilla
Jonte6000
  • Laddar…
T Traven skrev:
Jag använder Tibber och ar inte det problemet så tror inte tibber är orsaken. Däremot funkar ju integrationen kasst i övrigt. En sak jag inte begriper mig på är att bilen verkar använda sig av batteriet för att göra klimatiseringen även när laddsladden sitter i eller så är det så att mer ström går åt att värma bilen än vad laddningen kan erbjuda. Har märkt vid några tillfällen nu att om jag startat klimatiseringen så har batteriet inte varit helt fullt när jag kommit ut till bilen trots att jag ser att det går ut ca 3 kW till bilen från laddaren, Någon som känner igen det?

En andra fråga. Går det att starta klimatisering direkt inne i bilen på något sätt, alltså inte parkeringsvärmaren? eller måste man programmera en tid och starta den den vägen som inte alltid fungerat.
Ibland när we connect strulat ( dvs ofta) vill jag gå ut till bilen och manuellt starta värmen men inte hittat något enkelt sätt

En tredje fråga. Har en ivägkörningentid i we connect som inte gå att få bort . ivägkörningstid 3. Tar jag bort den kommer den alltid tillbaka av sig själv och går inte få bort. Någon som råkat ut för liknande eller vet hur man får bort den?
Jag har kört VW bubbla och den hade tamejfan bättre värme även om man även på den fick skrapa rutorna på insidan om man glömt slå igång eberspächern... Jag ger mig fan på att jag får åka i iskall bil även i morgon...

Jag lyckas heller inte starta värmen manuellt annat än om jag drar ut laddkabeln. Har inte bensin värmare, bara el.
 
Försökte sätta en avresetid imorgon, men har även denna gång använt alla requests. Har inte använt weconnect sen jag körde bilen sist. Den verkligen suger. Men då vet jag med säkerhet bilen är kall då. Fjärde gången på rad. Vore det min egen bil hade jag monterat en elektrisk gammaldags kupevärmare.
 
J JohanLun skrev:
Försökte sätta en avresetid imorgon, men har även denna gång använt alla requests. Har inte använt weconnect sen jag körde bilen sist. Den verkligen suger. Men då vet jag med säkerhet bilen är kall då. Fjärde gången på rad. Vore det min egen bil hade jag monterat en elektrisk gammaldags kupevärmare.
Något gör ju requsterna eller så är det något i modermodemet hos VW som är knas.

Om du kör bilen och direkt sätter avresetid, innan du går ur bilen typ,funkar det då? Gör det inte det så görs förmodligen ingen request limit reset. Kan vara värt att testa att ändra inställningen i bilen för WeConnect för att se om något släpper om du togglar mellan lägena för kommunikation med WV.

Tror inte någon anser att VAG är bra på det här med det digitala. Tyvärr är det lika mycket problem med flera andra tillverkare. Jag har två PSA bilar i Home assistant som jag bråkar med och dom har ändå ett öppet och dokumenterat API.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.