Fn87 Fn87 skrev:
Något gör ju requsterna eller så är det något i modermodemet hos VW som är knas.
Provade sätta en avresetid i appen. Success! Hade därefter 2 requests kvar. Vet inte när man får påfyllt, men -16 och ingen klimatisering i morse (näe, orkade inte gå ut och mata in den igårkväll när jag redan krupit ned i sängen) föranledde omedelbar fossilmotorstart på dagens resa, trots fullt batteri. Kanske gav en hutt bensin nya krafter till telematiksystemet så jag fick 3 nya requests. Det här känns lite som pokemonjakt med barnen. You got to catch em all!

Men, det gäller att spara på batterierna. Tur att jag i appen får en varning om att det är låg spolarvätskenivå och kan dra ned rutorna på distans om jag vill... Men kunna klimatisera bilen, nänä, det kan inte vara prioriterat?
 
Jag har lite det motsatta problemet. Jag skulle vilja starta bensinmotorn på morgonen för att kunna köra den på tomgång. Men bensinmotor-jä***n vägrar starta igång. Går det att tvinga den eller måste jag offra mitt batteri det första som händer på morgonen?
 
T tobbbias skrev:
Jag har lite det motsatta problemet. Jag skulle vilja starta bensinmotorn på morgonen för att kunna köra den på tomgång. Men bensinmotor-jä***n vägrar starta igång. Går det att tvinga den eller måste jag offra mitt batteri det första som händer på morgonen?
Har du testat att gå in och välja "håll" laddningen på batteriet? Om batteriet är fullt så kommer väl stå ett tag innan bensinmotorn går igång men borde funka
 
Medan jag hade golfen provade jag några gånger att starta på bensin och slå över till eldrift när det började bli varmt i bilen. Detta eftersom jag hade för långt till jobbet för att den skulle klara hela vägen på el. Det brukade alltid resultera i en högre bensinförbrukning än om jag startade på el och lät den växla själv när batteriet var slut. Men varför skulle man vilja ha motorn på tomgång? Mer ineffektivt sätt att värma får man leta efter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L logopedian skrev:
Har du testat att gå in och välja "håll" laddningen på batteriet? Om batteriet är fullt så kommer väl stå ett tag innan bensinmotorn går igång men borde funka
Nej, det fungerar inte. Försökte med både battery hold och battery charge men den vägrade sätta på bensinmotorn. Väldigt konstigt att man inte kan få välja. Och väldigt konstigt då vissa inte kan köra på eldrift vid start medan min bil bara kör eldrift :rolleyes:
 
Jag tror inte tomgång är ett användarfall man tänkt kunde vara bra.
(Gissar på att du inte laddar bilen på natten)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Medan jag hade golfen provade jag några gånger att starta på bensin och slå över till eldrift när det började bli varmt i bilen. Detta eftersom jag hade för långt till jobbet för att den skulle klara hela vägen på el. Det brukade alltid resultera i en högre bensinförbrukning än om jag startade på el och lät den växla själv när batteriet var slut. Men varför skulle man vilja ha motorn på tomgång? Mer ineffektivt sätt att värma får man leta efter.
Problemet är att jag tappar två mils räckvidd bara för att tina upp bilen med eldriften vid start. Jag skulle hellre offra lite bensin för att få upp värmen i bilen och få gratis värme från motorn. I och med att jag ibland kör 10 mil på morgonen så känns det som jag hellre sparar eldriften till stadskörning de sista milen. Men dom sagt, ibland måste jag upp i 70km/h plus innan den vill starta bensinmotorn. Men ibland kommer den på lite tidigare än så. Störigt när jag inte själv får välja.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror inte tomgång är ett användarfall man tänkt kunde vara bra.
(Gissar på att du inte laddar bilen på natten)
Jo, laddar oftast nattetid (y)
 
Varför ska du då köra på tomgång? Kan du inte använda avreseladdning och värma bilen precis innan du ska köra? (Kanske funkar dåligt med Tibber iofs).

Annars är det väl bensinvärmare som gäller?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför ska du då köra på tomgång? Kan du inte använda avreseladdning och värma bilen precis innan du ska köra? (Kanske funkar dåligt med Tibber iofs).

Annars är det väl bensinvärmare som gäller?
Tomgång är ju bara när jag skrapat rutorna... Men däremot tar det ett jävla tag innan isen på insidan försvunnit...
Fungerar er avreseladdning bra? Min märks väldigt lite... Jag hör att fläkten är på, men det blir aldrig någon direkt värme...?
 
T tobbbias skrev:
Problemet är att jag tappar två mils räckvidd bara för att tina upp bilen med eldriften vid start. Jag skulle hellre offra lite bensin för att få upp värmen i bilen och få gratis värme från motorn. I och med att jag ibland kör 10 mil på morgonen så känns det som jag hellre sparar eldriften till stadskörning de sista milen. Men dom sagt, ibland måste jag upp i 70km/h plus innan den vill starta bensinmotorn. Men ibland kommer den på lite tidigare än så. Störigt när jag inte själv får välja.
Då har din en annan strategi än min golf hade. Med "battery hold" startade den bensinmotorn i låg fart. Jag hade en 2018. Men oavsett så var det en strategi som för mitt användande resulterade i att det gick åt mer bensin. Att värmen är gratis är ju inte riktigt sant. Det är snarare så att med bensinmotorn igång betalar man för värme vare sig man behöver det eller inte. Och alltid betalar man för mer värme än man behöver. Men om du sätter den på "battery hold". Nog måste du ha en del el kvar när du kommer till stan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Då har din en annan strategi än min golf hade. Med "battery hold" startade den bensinmotorn i låg fart. Jag hade en 2018. Men oavsett så var det en strategi som för mitt användande resulterade i att det gick åt mer bensin. Att värmen är gratis är ju inte riktigt sant. Det är snarare så att med bensinmotorn igång betalar man för värme vare sig man behöver det eller inte. Och alltid betalar man för mer värme än man behöver. Men om du sätter den på "battery hold". Nog måste du ha en del el kvar när du kommer till stan?
Alltså, förbrukningen när jag kört de där 10 milen brukar ligga på snitt ca 5,5L/mil. Helt ok tycker jag. Men det jag vill är att få på bensinmotorn redan från start, men biljävlen vägrar. Då istället för att kanske ha 36km El kvar när jag kommer ut till motorvägen så har jag kanske 16 km. Bara för att den ska försöka värma rutorna och stolsvärmen mm från batteriet... Men nog om det, min fråga är, om det inte varit tydligt nog: kan man tvinga bensinmotorn att starta?
 
T tobbbias skrev:
Jag har lite det motsatta problemet. Jag skulle vilja starta bensinmotorn på morgonen för att kunna köra den på tomgång. Men bensinmotor-jä***n vägrar starta igång. Går det att tvinga den eller måste jag offra mitt batteri det första som händer på morgonen?
Jag trycker kickdown om bilen är iskall och jag vet att jag ska köra längre än batteriet räcker, jag tänker lika, att det -borde- vara bättre att låta fossilmotorns värme värma även kupén. Då har motorn alltid startat. Det som dock hänt ett par gånger är att jag kommit fram med 1-2 mil kvar i batteriet för att den aldrig gått tillbaka till helt el... Man kan behöva aktivera det igen manuellt... Men det kräver ju att bilen rullar. Det går att ta kickdown i 5km/h och släppa direkt, räcker med <1 sekund, bara man känner att pedalen är i botten. Kicka till den snabbt så går motorn igång utan att du gör mer än ett litet ryck.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag trycker kickdown om bilen är iskall och jag vet att jag ska köra längre än batteriet räcker, jag tänker lika, att det -borde- vara bättre att låta fossilmotorns värme värma även kupén. Då har motorn alltid startat. Det som dock hänt ett par gånger är att jag kommit fram med 1-2 mil kvar i batteriet för att den aldrig gått tillbaka till helt el... Man kan behöva aktivera det igen manuellt... Men det kräver ju att bilen rullar. Det går att ta kickdown i 5km/h och släppa direkt, räcker med <1 sekund, bara man känner att pedalen är i botten. Kicka till den snabbt så går motorn igång utan att du gör mer än ett litet ryck.
Tack:) ska testa i morgon(y)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hur upplever ni hel-ljusassistenten på era GTE’s? På min MY18 är jag inte imponerad... den går t ex ej in i låga hastigheter eller om det finns minsta ljuskälla utmed vägen. Jag använder den därför knappt. Vad tycker ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.