687 062 läst · 3 894 svar
687k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Vilken av dem? Bara av och på, eller den dynamiska avbländningen? (Kör man i Eco så går den dynamiska över till av/på)
Vad jag förstår funkar den bara över 60km/h.
Upplever att min dynamiska laggar efter och ofta delvis bländar mötande (typ var 10-20e bil ljustutar på mig).
Så igår slog jag av funktionen helt, så slipper man trycka dubbelt på spaken för att köra manuellt.
Vad jag förstår funkar den bara över 60km/h.
Upplever att min dynamiska laggar efter och ofta delvis bländar mötande (typ var 10-20e bil ljustutar på mig).
Så igår slog jag av funktionen helt, så slipper man trycka dubbelt på spaken för att köra manuellt.
Kan man inte ha kupévärmare i elbilar?T tobbbias skrev:Problemet är att jag tappar två mils räckvidd bara för att tina upp bilen med eldriften vid start. Jag skulle hellre offra lite bensin för att få upp värmen i bilen och få gratis värme från motorn. I och med att jag ibland kör 10 mil på morgonen så känns det som jag hellre sparar eldriften till stadskörning de sista milen. Men dom sagt, ibland måste jag upp i 70km/h plus innan den vill starta bensinmotorn. Men ibland kommer den på lite tidigare än så. Störigt när jag inte själv får välja.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Använder di inte klimatregleringen? Även om effekten är lite dålig så är inte bilen djupfryst och du tappar ingen räckvidd med sladden i.T tobbbias skrev:Problemet är att jag tappar två mils räckvidd bara för att tina upp bilen med eldriften vid start. Jag skulle hellre offra lite bensin för att få upp värmen i bilen och få gratis värme från motorn. I och med att jag ibland kör 10 mil på morgonen så känns det som jag hellre sparar eldriften till stadskörning de sista milen. Men dom sagt, ibland måste jag upp i 70km/h plus innan den vill starta bensinmotorn. Men ibland kommer den på lite tidigare än så. Störigt när jag inte själv får välja.
Om du använder GPS:n så ser bilen till ha batteri kvar till stadskörningen,
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Jo, gjorde det i morse. Bara att gå över ån efter vatten. Jag drömmer om en kupevärmare som när jag var ung. Utan appar och inloggningstider för att få igång värmen. En knapp så vet man att det blir varmt.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Som jag skrivit tidigare, jag betalar inte för appen längre, således är jag låst vid att sätta tiden i bilen.
När jag hade appen var den ganska slö, men den gick att använda, men det är ju mer än 1år sedan jag slutade använda den.
Min bil var varm när jag kom ut i morse (men då har jag den i garage (4-5 grader) för att 10A-laddaren inte kan värma bil + ladda när det börjar bli kallt ute).
När jag hade appen var den ganska slö, men den gick att använda, men det är ju mer än 1år sedan jag slutade använda den.
Min bil var varm när jag kom ut i morse (men då har jag den i garage (4-5 grader) för att 10A-laddaren inte kan värma bil + ladda när det börjar bli kallt ute).
Medlem
· Stockholm
· 1 439 inlägg
Jag skulle vilja veta vad detta är för något?J JohanLun skrev:
Har aldrig sett någonting om "requests" i min WeConnect mot en Passat GTE MY20.
Pratar ni om någon annan bilmodell (denna tråd handlar om VW Passat GTE)?
Eller är det någon 3:e-partsapp ni diskuterar?
Var i WeConnect ser man dessa "requests"?
Bilen har ett antal förfrågningar (requests) som den tillåter. Den återställs sedan när specifika krav uppfylls. Har du aldrig sett ett meddelande om det så är det bara teknik och inget att bry sig om. Tar requsterna slut så kan du inte använda appen.
Allt som pratar med bilen använder samma requests så har man bilen i hemautomatisering eller via Tibber för smart laddning så kan dessa saker tillsammans ta slut på requsterna.
Allt som pratar med bilen använder samma requests så har man bilen i hemautomatisering eller via Tibber för smart laddning så kan dessa saker tillsammans ta slut på requsterna.
Då är det nog Tibber som äter upp mina requests för det funkar nog faktiskt bättre när jag laddar på jobbet...Fn87 skrev:
Bilen har ett antal förfrågningar (requests) som den tillåter. Den återställs sedan när specifika krav uppfylls. Har du aldrig sett ett meddelande om det så är det bara teknik och inget att bry sig om. Tar requsterna slut så kan du inte använda appen.
Allt som pratar med bilen använder samma requests så har man bilen i hemautomatisering eller via Tibber för smart laddning så kan dessa saker tillsammans ta slut på requsterna.
Det känns dock lite 80-tal att det funkar så här. Jag antar den väcker upp hela bilen på 12V batteri och det inte är själva telematiken som drar så mkt ström att det finns en begränsning. Det borde vara så att ett antal requests sparas för just sätta laddtider eller schema, om nån "bara" vill läsa status flera gånger i rad borde det nekas. Låsa upp, låsa och slå igång värme/laddning borde overrida allt.
Inget att bry sig om vet jag inte. Om jag nyttjar något som kan ta slut vill jag nog veta hur mycket jag nyttjat och hur nära det är att jag använt upp allt.Fn87 skrev:
Jag går exempelvis inte och handlar helt planlöst tills kortet inte längre fungerar och därefter sätter mig och väntar på att månaden ska ta slut.
Så, vilka VW-modeller nyttjar dessa "requests", hur vet man hur många man nyttjat, hur får man veta att de är slut och hur "får man tag i" nya?
Normalt sett skapar inte läsning en request mot bilen utan du måste tvinga en uppdatering eller liknande. Min bil, byggd på samma system, använder 0 request för det mesta och då kan min bil stå en vecka utan användning.
Tittade i Home assistan precis och sist jag pratade med bilen var den 4de december. Datan läses ut var 10de minut. Det är +12 grader i garaget men temperaturen från bilen säger - 2.... Användbart och smart....nej.
Tittade i Home assistan precis och sist jag pratade med bilen var den 4de december. Datan läses ut var 10de minut. Det är +12 grader i garaget men temperaturen från bilen säger - 2.... Användbart och smart....nej.
We Connect, Skoda connect, Seat osv osv. Alla nyare VAG använder detta om man betalar för det.Alfredo skrev:
Inget att bry sig om vet jag inte. Om jag nyttjar något som kan ta slut vill jag nog veta hur mycket jag nyttjat och hur nära det är att jag använt upp allt.
Jag går exempelvis inte och handlar helt planlöst tills kortet inte längre fungerar och därefter sätter mig och väntar på att månaden ska ta slut.
Så, vilka VW-modeller nyttjar dessa "requests", hur vet man hur många man nyttjat, hur får man veta att de är slut och hur "får man tag i" nya?
Kör Skoda så jag har inte samma app som er och jag använder inte appen heller för den del eftersom integrationen till Home assistant fungerar bättre än appen....
Nya request får jag när tändningen går igång för det mesta eller när motorn går igång. Finns säker fler parametrar, kanske spänningen på 12v sidan för att skydda bilen från att få slut på batteri.
@JohanLun kanske har koll på var man kan se request count i appen.