Vilken av dem? Bara av och på, eller den dynamiska avbländningen? (Kör man i Eco så går den dynamiska över till av/på)

Vad jag förstår funkar den bara över 60km/h.
Upplever att min dynamiska laggar efter och ofta delvis bländar mötande (typ var 10-20e bil ljustutar på mig).

Så igår slog jag av funktionen helt, så slipper man trycka dubbelt på spaken för att köra manuellt.
 
A Avemo skrev:
Men varför skulle man vilja ha motorn på tomgång? Mer ineffektivt sätt att värma får man leta efter.
Jag kanske missförstår men kan det inte vara så att man struntar i effektiviteten och bara vill ha maximal värme?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Problemet är att jag tappar två mils räckvidd bara för att tina upp bilen med eldriften vid start. Jag skulle hellre offra lite bensin för att få upp värmen i bilen och få gratis värme från motorn. I och med att jag ibland kör 10 mil på morgonen så känns det som jag hellre sparar eldriften till stadskörning de sista milen. Men dom sagt, ibland måste jag upp i 70km/h plus innan den vill starta bensinmotorn. Men ibland kommer den på lite tidigare än så. Störigt när jag inte själv får välja.
Kan man inte ha kupévärmare i elbilar?
 
useless useless skrev:
Kan man inte ha kupévärmare i elbilar?
GTEn har det inbyggt, bara att koppla den mot "laddaren" och ställa in avresa med klimatreglering ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Problemet är att jag tappar två mils räckvidd bara för att tina upp bilen med eldriften vid start. Jag skulle hellre offra lite bensin för att få upp värmen i bilen och få gratis värme från motorn. I och med att jag ibland kör 10 mil på morgonen så känns det som jag hellre sparar eldriften till stadskörning de sista milen. Men dom sagt, ibland måste jag upp i 70km/h plus innan den vill starta bensinmotorn. Men ibland kommer den på lite tidigare än så. Störigt när jag inte själv får välja.
Använder di inte klimatregleringen? Även om effekten är lite dålig så är inte bilen djupfryst och du tappar ingen räckvidd med sladden i.

Om du använder GPS:n så ser bilen till ha batteri kvar till stadskörningen,
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
GTEn har det inbyggt, bara att koppla den mot "laddaren" och ställa in avresa med klimatreglering ;)
"bara", jo, om appen hade funkat... ;)
 
J JohanLun skrev:
"bara", jo, om appen hade funkat... ;)
Ja jo, får väl hålla med om "bara".
Eller "bara" gå ut till bilen och välja i infotainmentsystemet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, får väl hålla med om "bara".
Eller "bara" gå ut till bilen och välja i infotainmentsystemet.
Jo, gjorde det i morse. Bara att gå över ån efter vatten. Jag drömmer om en kupevärmare som när jag var ung. Utan appar och inloggningstider för att få igång värmen. En knapp så vet man att det blir varmt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare, jag betalar inte för appen längre, således är jag låst vid att sätta tiden i bilen.
När jag hade appen var den ganska slö, men den gick att använda, men det är ju mer än 1år sedan jag slutade använda den.

Min bil var varm när jag kom ut i morse (men då har jag den i garage (4-5 grader) för att 10A-laddaren inte kan värma bil + ladda när det börjar bli kallt ute).
 
J JohanLun skrev:
Hade därefter 2 requests kvar.
Jag skulle vilja veta vad detta är för något?
Har aldrig sett någonting om "requests" i min WeConnect mot en Passat GTE MY20.
Pratar ni om någon annan bilmodell (denna tråd handlar om VW Passat GTE)?
Eller är det någon 3:e-partsapp ni diskuterar?
Var i WeConnect ser man dessa "requests"?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bilen har ett antal förfrågningar (requests) som den tillåter. Den återställs sedan när specifika krav uppfylls. Har du aldrig sett ett meddelande om det så är det bara teknik och inget att bry sig om. Tar requsterna slut så kan du inte använda appen.

Allt som pratar med bilen använder samma requests så har man bilen i hemautomatisering eller via Tibber för smart laddning så kan dessa saker tillsammans ta slut på requsterna.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Bilen har ett antal förfrågningar (requests) som den tillåter. Den återställs sedan när specifika krav uppfylls. Har du aldrig sett ett meddelande om det så är det bara teknik och inget att bry sig om. Tar requsterna slut så kan du inte använda appen.

Allt som pratar med bilen använder samma requests så har man bilen i hemautomatisering eller via Tibber för smart laddning så kan dessa saker tillsammans ta slut på requsterna.
Då är det nog Tibber som äter upp mina requests för det funkar nog faktiskt bättre när jag laddar på jobbet...

Det känns dock lite 80-tal att det funkar så här. Jag antar den väcker upp hela bilen på 12V batteri och det inte är själva telematiken som drar så mkt ström att det finns en begränsning. Det borde vara så att ett antal requests sparas för just sätta laddtider eller schema, om nån "bara" vill läsa status flera gånger i rad borde det nekas. Låsa upp, låsa och slå igång värme/laddning borde overrida allt.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Har du aldrig sett ett meddelande om det så är det bara teknik och inget att bry sig om. Tar requsterna slut så kan du inte använda appen.
Inget att bry sig om vet jag inte. Om jag nyttjar något som kan ta slut vill jag nog veta hur mycket jag nyttjat och hur nära det är att jag använt upp allt.

Jag går exempelvis inte och handlar helt planlöst tills kortet inte längre fungerar och därefter sätter mig och väntar på att månaden ska ta slut.

Så, vilka VW-modeller nyttjar dessa "requests", hur vet man hur många man nyttjat, hur får man veta att de är slut och hur "får man tag i" nya?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Normalt sett skapar inte läsning en request mot bilen utan du måste tvinga en uppdatering eller liknande. Min bil, byggd på samma system, använder 0 request för det mesta och då kan min bil stå en vecka utan användning.

Tittade i Home assistan precis och sist jag pratade med bilen var den 4de december. Datan läses ut var 10de minut. Det är +12 grader i garaget men temperaturen från bilen säger - 2.... Användbart och smart....nej.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inget att bry sig om vet jag inte. Om jag nyttjar något som kan ta slut vill jag nog veta hur mycket jag nyttjat och hur nära det är att jag använt upp allt.

Jag går exempelvis inte och handlar helt planlöst tills kortet inte längre fungerar och därefter sätter mig och väntar på att månaden ska ta slut.

Så, vilka VW-modeller nyttjar dessa "requests", hur vet man hur många man nyttjat, hur får man veta att de är slut och hur "får man tag i" nya?
We Connect, Skoda connect, Seat osv osv. Alla nyare VAG använder detta om man betalar för det.

Kör Skoda så jag har inte samma app som er och jag använder inte appen heller för den del eftersom integrationen till Home assistant fungerar bättre än appen....

Nya request får jag när tändningen går igång för det mesta eller när motorn går igång. Finns säker fler parametrar, kanske spänningen på 12v sidan för att skydda bilen från att få slut på batteri.

@JohanLun kanske har koll på var man kan se request count i appen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.