13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet känslan, har bara två, och min bättre hälft är hemma med minstingen.

Kan inte exakt tiderna, men tror den värmer lite efter, men inte mycket.
Nu har jag min i garage, men har ställt bilen på 6.45, och kommer jag ut 7-7.10 så är det åtminstone ljummet i den.
:) Men har du den i garage så blir det nog en väldigt mkt bättre effekt på uppvärmningen. Jag har iofs ett garage, men det är fullt med barnvagnar och barncyklar så bilen står utomhus under bar himmel. A ja nu kanske kylan är över igen :p
 
T tobbbias skrev:
:) Men har du den i garage så blir det nog en väldigt mkt bättre effekt på uppvärmningen. Jag har iofs ett garage, men det är fullt med barnvagnar och barncyklar så bilen står utomhus under bar himmel. A ja nu kanske kylan är över igen :p
Så är det ju, dessutom räckte inte "klumpen på sladden"-laddaren till att både ladda och värma bilen när det började bli kallt (så jag kom ut till en knappt ljummen ej fulladdad bil).
Jag har turen att ha ett dubbelgarage samt ett förråd, så jag har fritt nog till att ha bilen på ena sidan och verkstad på andra (Förutsatt att jag inte belamrar båda sidor)
 
T tobbbias skrev:
Hur ska man agera i sådana lägen?
Det finns ingen separat fjärrkontroll för parkeringsvärmaren på det sätt det finns till motordrivna ;) (sorry :rofl:) Volkswagen? Alltså en liten separat "nyckelringsdosa" bara för att manövrera parkeringsvärmaren?

Edit: Alltså typ en sådan:

Nyckelringsdosa för parkeringsvärmare med ON och OFF knappar och värmesymbolsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det finns (fanns?) bensindriven parkeringsvärmare till GTEn med, men det är ett tillval.
Källa: Vi har det på vår, aldrig använt den dock.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ingen separat fjärrkontroll för parkeringsvärmaren på det sätt det finns till motordrivna ;) (sorry :rofl:) Volkswagen? Alltså en liten separat "nyckelringsdosa" bara för att manövrera parkeringsvärmaren?

Edit: Alltså typ en sådan:

[bild]
Finns bara om du har bensindriven parkeringsvärmare.
 
För er som kommer ihåg att jag beklagat mig över att det inte går att ställa in avresetid med sladden i så kan jag meddela att min bil beter sig såhär:
Kommer man ut och startar med sladden i, får "start ej möjlig", och infotainmentsystemet behöver lite tid att starta. Då säger bilen "funktion ej tillgänglig" när jag vill in i laddmenyn.
Om jag då stänger av och startar bilen igen så kommer jag åt menyn.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Källa: Vi har det på vår, aldrig använt den dock.
då funkar den nog tyvärr heller inte längre, man måste motionera dem regelbundet som jag förstått...

En sån fjärr med två knappar, värm och ladda, skulle jag vilja ha. Lyxvarianten vore om det gick att ställa avfärd om X timmar, där X kunde vara allt från 1-12h.

Dum som man var trodde man att en app och en elektrisk värme på en bil som är ansluten till 16A skulle kunna värma bilen. Så jag har ingen bränslevärmare. De jag pratade med som hade GTE sa att den inte värmde bilen jättemycket, inte att den inte funkade alls...

I morse hade jag inte pluggat in laddaren (Tibber) för att se om jag skulle ha requests kvar. Jag fick inte meddelandet att det var slut på requests, men det gick ändå inte at värma bilen, den bara stod och tuggade i appen utan att nåt hände när jag försökte aktivera. Kanske var det slut på CAN meddelanden i bilen, de väntade på påfyllning...
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
då funkar den nog tyvärr heller inte längre, man måste motionera dem regelbundet som jag förstått...

En sån fjärr med två knappar, värm och ladda, skulle jag vilja ha. Lyxvarianten vore om det gick att ställa avfärd om X timmar, där X kunde vara allt från 1-12h.

Dum som man var trodde man att en app och en elektrisk värme på en bil som är ansluten till 16A skulle kunna värma bilen. Så jag har ingen bränslevärmare. De jag pratade med som hade GTE sa att den inte värmde bilen jättemycket, inte att den inte funkade alls...

I morse hade jag inte pluggat in laddaren (Tibber) för att se om jag skulle ha requests kvar. Jag fick inte meddelandet att det var slut på requests, men det gick ändå inte at värma bilen, den bara stod och tuggade i appen utan att nåt hände när jag försökte aktivera. Kanske var det slut på CAN meddelanden i bilen, de väntade på påfyllning...
Jag känner uppenbarligen inget större behov av den, har funderat på om jag borde provköra den, men men.

Då jag bor i södra skåne (och därmed sällan har mer än några minus) samt har möjlighet att parkera i garage så har jag inte samma trängande behov av att värmen ska funka. Men upplever att bilen ändå lyckas hyfsat på stolpen på jobb.

Ja, We connect och hela den biten fungerar så dåligt som den gör är förvånansvärt.
Man drar sig lite för att skaffa en VW-elbil om de inte löser sånt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
har funderat på om jag borde provköra den, men men
Förta dig nu inte bara. Den jobbiga aktiviteten kan du säkert skjuta upp ett tag till. :crysmile:
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man drar sig lite för att skaffa en VW-elbil om de inte löser sånt.
De säger ju att ID appen är bättre, och i vissa delar funkar till en passat. Men på "fordonsmaner" så uppgraderar man inte "gamla kunder". Tanken är väl att man ska köpa ny bil för att få ny funktionalitet. Problemet blir, att om funktionen är tillräckligt dålig så köper man en bil av annat märke. Hade vart smartare att lyfta funktionaliteten i WeConnect för alla...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förta dig nu inte bara. Den jobbiga aktiviteten kan du säkert skjuta upp ett tag till. :crysmile:
På sommaren står bilen ute -> den behövs inte.
På vintern står den i garaget -> behövs inte samt bör inte köras.

Dessutom förtar det lite känslan med en hybrid där målet är att köra så mycket på el som möjligt.
(Senaste tankningen ligger på 90% el, har kommit 200mil och har 3/4 tank kvar)
 
J JohanLun skrev:
De säger ju att ID appen är bättre, och i vissa delar funkar till en passat. Men på "fordonsmaner" så uppgraderar man inte "gamla kunder". Tanken är väl att man ska köpa ny bil för att få ny funktionalitet. Problemet blir, att om funktionen är tillräckligt dålig så köper man en bil av annat märke. Hade vart smartare att lyfta funktionaliteten i WeConnect för alla...
Jag har skrivit det förr, jag är ganska besviken på VW av just denna anledning.
Vår bil är fullsmetad med teknik (Radar fram och bak, lane assist, 360graders kamera, dynamiskt helljus).
Men inte en enda uppdatering på befintliga bilar.
Jag vill ändå tro att de förfinat det dynamiska helljuset till exempel, kanske även lane assist.
Sen att infotainmentsystemet inte klarar av bluetooth tethering är jag ganska övertygad att de skulle kunna lösa med en mjukvaru-uppdatering (vill minnas att nästa "gen" bara var en uppdatering av mjukvara och skärm).
Hade också gärna sett en smartare lösning på ställa in avreseladdning, som det är idag så poppar det upp en "Nästa avresetid" och info om inställningarna (samt en "glöm inte telefonen" så man inte ser mycket:rolleyes:).
Hur svårt hade det varit att ha en enkel funktion att justera nästa avresa där?

Vem accepterar avsaknad av mjukvaruuppdateringar på annan teknik idag?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men inte en enda uppdatering på befintliga bilar.
Jag håller med om att det är kasst. Hela We Connect lösning är lite av ett skämt och min erfarenhet är att "proffsen" på dyra märkesverkstaden inte har minsta koll. Jag hade exempelvis en "varningssymbol" som inte fanns i instruktionsboken och ingen visste vad den betydde. Efter service försvann den dock så något gjorde de rätt, tror jag. Ingen verkar dock veta vad...

Frågan är bara hur det skulle se ut om de uppgraderade och förfinade i tid och otid. Är lite rädd för att vi skulle få rätt många trådar på temat "var inne på service och nu har de uppgraderat och inget fungerar längre"...

Är nog inte helt lätt att hitta en "bra" balansgång för "if it aint broke dont fix it" är en aspekt som de säkert beaktar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med om att det är kasst. Hela We Connect lösning är lite av ett skämt och min erfarenhet är att "proffsen" på dyra märkesverkstaden inte har minsta koll. Jag hade exempelvis en "varningssymbol" som inte fanns i instruktionsboken och ingen visste vad den betydde. Efter service försvann den dock så något gjorde de rätt, tror jag. Ingen verkar dock veta vad...

Frågan är bara hur det skulle se ut om de uppgraderade och förfinade i tid och otid. Är lite rädd för att vi skulle få rätt många trådar på temat "var inne på service och nu har de uppgraderat och inget fungerar längre"...

Är nog inte helt lätt att hitta en "bra" balansgång för "if it aint broke dont fix it" är en aspekt som de säkert beaktar.
Efter mitt strul med min VW-handlare så har jag i princip kommit till samma slutsats.
Speciellt idag med bilar med så mycket elektronik i.

Jag tänker att de utvecklar och förfinar funktionerna till nästa bil, och då borde man kunna nyttja och testa av detta även till tidigare modeller.

Vill tycka att en bil inte ska behöva bli omodern efter ett par år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter mitt strul med min VW-handlare så har jag i princip kommit till samma slutsats.
Speciellt idag med bilar med så mycket elektronik i.

Jag tänker att de utvecklar och förfinar funktionerna till nästa bil, och då borde man kunna nyttja och testa av detta även till tidigare modeller.

Vill tycka att en bil inte ska behöva bli omodern efter ett par år.
Bilens grundfunktioner, drivlina, uppförande, bromsar mm har jag full förståelse för man bara uppdaterar vid buggar. Även andra funktioner som är certifierade (dvs belysning och lite annat) kan också vara knepigt och dyrt att uppdatera, jag vet inte hur tex Tesla gör, kanske har de en väldigt långsam förändringstakt på HW (där man överdimensionerat till en början, nåt som inte gör sig i budgetbilar), annars måste man sannolikt certa om hela bilen om man förändrar mjukvaran i sin funktion.

Jag undrar hur mycket av detta som ligger i infotainmentsystemet (som jag tror görs av HarmanKardon som vad jag förstår ägs av Samsung)? Att vara up-to-date med appar och infotainment är en helt annan sak som inte borde behöva certas om. Dessutom skulle man kunna fråga användaren om man vill uppgradera.

Hur bra kommer en 15 år gammal bil funka i framtiden? Ta fram en 15 år gammal dator eller mobiltelefon. (Snart är ju första iPhone 15 år gammal, så den räknar vi bort i jämförelsen) Hur fräsch känns den att använda nu? 2006 körde de flesta Windows XP. Jag skulle nog designat systemet som en bra gateway man kopplar mobilen till, som kan uppgraderas till låg kostnad utan att certa om bilen. Eller ett standardiserat gränssnitt för en infotainmentenhet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.