Två funderingar (kör Passat GTE MY21)

1. Nu när det blivit kallare ute, runt -9 igår, så startar bilen alltid på bensinmotorn även fast batteriet är fulladdat. Om jag försöker tvinga eldrift via e-modes så kommer det ett meddelande "Function is not available". Noterar även att den blå skalan (digtala mätare) där man ser effektförbrukning el, är mkt kortare än normalt. Tidigare gick blå skalan ända upp mot läget där bensinmotorn hoppar in, nu är den blå skalan mkt kortare - sämre med effekt i batterier när det är kallt? Är detta normalt?

2. Hämtar döttrarna vid div. fritidsaktiviteter på kvällar, blir då stående på parkeringar och väntar i bilen på att de skall komma ut. På mina tidigare Audi dieslar (A6 och A4, Allroad) samt min Caddy och tidigare MB VIto har man alltid kunnat aktivera manuellt, parkeringsvärme, via en enkel knapp i kupén. Går det inte att aktivera parkeringsvärmare i Passat GTE när man står på en parkering? Annat än via att programmera avfärdstider eller ta med sig "nyckel" fjärrkontrollen för att aktivera p-värme manuellt vid behov? (jag har inte läst manualen till punkt o pricka :) ).
 
D danfri skrev:
Två funderingar (kör Passat GTE MY21)

1. Nu när det blivit kallare ute, runt -9 igår, så startar bilen alltid på bensinmotorn även fast batteriet är fulladdat. Om jag försöker tvinga eldrift via e-modes så kommer det ett meddelande "Function is not available". Noterar även att den blå skalan (digtala mätare) där man ser effektförbrukning el, är mkt kortare än normalt. Tidigare gick blå skalan ända upp mot läget där bensinmotorn hoppar in, nu är den blå skalan mkt kortare - sämre med effekt i batterier när det är kallt? Är detta normalt?

2. Hämtar döttrarna vid div. fritidsaktiviteter på kvällar, blir då stående på parkeringar och väntar i bilen på att de skall komma ut. På mina tidigare Audi dieslar (A6 och A4, Allroad) samt min Caddy och tidigare MB VIto har man alltid kunnat aktivera manuellt, parkeringsvärme, via en enkel knapp i kupén. Går det inte att aktivera parkeringsvärmare i Passat GTE när man står på en parkering? Annat än via att programmera avfärdstider eller ta med sig "nyckel" fjärrkontrollen för att aktivera p-värme manuellt vid behov? (jag har inte läst manualen till punkt o pricka :) ).
1) Kör du avreseladdning eller laddar du fullt direkt när du kopplar in den?
Vår MY17 beter sig likadant om vi inte använder avreseladdning, avreseladdningen innebär att den kommer ladda batteriet , som då också blir varmt, lagom till du ska köra.
Att den blå stapeln krymper är ett tecken på att batteriet är kallt och då vill bilen gärna inte starta elmotorn.

2) Jag vill minnas jag har en sån knapp på min, men har ärligt talat aldrig använt den.
 
Parkeringsvärmaren har jag en knapp för som sitter strax under reglaget för temperatur på förarsidan (vänstra runda reglaget). Är ett streck med lite ”värmepilar” som stiger upp.
inte exakt min bil men denna knappen (ingringad)
Bilens parkeringsvärmareknapp under temperaturregler, inringad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippar avreseladdning, pga COVID är det så olika dagsrytmer så att skapa ett schema är lite tidskrävande, speciellt som We (dis)Connect är så galet långsam att den knappt är användbar...

Pluggar in bilen i laddningsstation hemma, 11kW 3-fas, direkt när jag kommer hem och sen står den så tills jag behöver bilen igen, kan ta ett par dagar ibland i nuvarande remote work situation.

Jag har en sån knapp, ett rakt streck med några (tre?) värmepilar som stiger upp. Händer dock inget när jag trycker på den - skall tändning vara på eller av tro? P-värmaren fungerar bra via fjärrkontrollen och timer.
 
Då har du "problemet" där, batteriet är kallt, då kan man inte dra så mycket ström ur det, bilens styrlogik väljer att starta bensinmotorn istället.
Vi har sällan så kallt, så bilen kan starta med kallt batteri, men trycker man så att nålen toppar det blå fältet så startas bensinmotorn efter en stund.
Med varmt batteri får du dessutom bättre räckvidd på el (därför kör jag avreseladdning om möjligt, samt parkerar i uppvärmt garage).

Håller med om att We-"connect" och hanteringen av just oregelbundna avresetider lämnar lite att önska.
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
Ser ut så här, ska testa att trycka mera/längre på denna och med tändning av/på.

Ser ju lovande ut :)

Bilens klimatkontrollpanel med temperaturinställningar och en markerad knapp.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då har du "problemet" där, batteriet är kallt, då kan man inte dra så mycket ström ur det, bilens styrlogik väljer att starta bensinmotorn istället.
Vi har sällan så kallt, så bilen kan starta med kallt batteri, men trycker man så att nålen toppar det blå fältet så startas bensinmotorn efter en stund.
Med varmt batteri får du dessutom bättre räckvidd på el (därför kör jag avreseladdning om möjligt, samt parkerar i uppvärmt garage).

Håller med om att We-"connect" och hanteringen av just oregelbundna avresetider lämnar lite att önska.
Lär bygga större garage då - har Porschen och två mopeder i garaget :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D danfri skrev:
speciellt som We (dis)Connect är så galet långsam
13th Marine 13th Marine skrev:
Håller med om att We-"connect" och hanteringen av just oregelbundna avresetider lämnar lite att önska.
Läst många som klagar på långsamhet men mitt stora problem är att den bara funkar varannan gång, typ. Fullkomligt opålitlig för mig. Bortsett från "prestanda", brukar det fungera (jämt/oftast/normalt) för er andra att ställa in avresetider med appen?
 
D danfri skrev:
Ser ut så här, ska testa att trycka mera/längre på denna och med tändning av/på.

Ser ju lovande ut :)

[bild]
Du ska trycka på den runda knappen mellan "MENU" och värmarsymbolen för att starta värmaren och tändningen ska vara avslagen.
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
Om ens panel (MY 2020) ser ut så här, går det inte då?

Bild på en bilens instrumentpanel med tänd skärm och kontroller för klimatanläggningen, visar FM-radio och temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan tändningen slås på är den helt svart....
 
B Bo Berglund skrev:
Innan tändningen slås på är den helt svart....
Visas något med anknytning till parkeringsvärmaren om du trycker på meny på värmeratten i mitten med tändningen på?
 
E Edlunn skrev:
Du ska trycka på den runda knappen mellan "MENU" och värmarsymbolen för att starta värmaren och tändningen ska vara avslagen.
Låter som ett gränssnitt designat av en ingenjör. "Tryck på knappen bredvid den med värmesymbolen för att starta värmen".
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Visas något med anknytning till parkeringsvärmaren om du trycker på meny på värmeratten i mitten med tändningen på?
Absolut INGENTING!
Den påverkar inget jag ser oavsett om tändningen är på eller av...
Men knappen är upplyst som om den kunde åstadkomma nånting!
Jag är ingenjör men jag skulle inte vara ens i närheten av detta gränssnitt...
För övrigt anser jag att hälsningsskärmen med mitt namn varje gång jag slår på bilen borde förstöras (liksom senator Cato sa om Kartago för länge sedan).
Varför hindra föraren från att se kontrollpanelen tills han tryckt OK - efter att ha tagit av handsken eftersom panelen bara reagerar på bara fingrar?
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som ett gränssnitt designat av en ingenjör. "Tryck på knappen bredvid den med värmesymbolen för att starta värmen".
Som ingenjör tycker jag att gränssnittet är ganska ointuitivt, alla andra funktioner når jag inställningarna genom knapparna runt displayen, förutom värme, då måste man trycka på en egen knapp någon annanstans.
För övrigt måste man trycka på den knappen, för att sedan på touchskärmen trycka "OFF" för att stänga av klimatanläggningen.

B Bo Berglund skrev:
Absolut INGENTING!
Den påverkar inget jag ser oavsett om tändningen är på eller av...
Men knappen är upplyst som om den kunde åstadkomma nånting!
Jag är ingenjör men jag skulle inte vara ens i närheten av detta gränssnitt...
För övrigt anser jag att hälsningsskärmen med mitt namn varje gång jag slår på bilen borde förstöras (liksom senator Cato sa om Kartago för länge sedan).
Varför hindra föraren från att se kontrollpanelen tills han tryckt OK - efter att ha tagit av handsken eftersom panelen bara reagerar på bara fingrar?
Låter udda, jag kan ställa in en del saker via den knappen.
 
B Bo Berglund skrev:
För övrigt anser jag att hälsningsskärmen med mitt namn varje gång jag slår på bilen borde förstöras
Nu kanske detta är olika på GTE och vanliga Passat och säkert även olika beroende på årsmodell och utrustningsnivå, men jag tycker det är bra att bilen talar om vem den tror sitter bakom ratten då diverse inställningar anpassas utifrån bilens uppfattning om "dagens chaufför".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.