656 679 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Två funderingar (kör Passat GTE MY21)
1. Nu när det blivit kallare ute, runt -9 igår, så startar bilen alltid på bensinmotorn även fast batteriet är fulladdat. Om jag försöker tvinga eldrift via e-modes så kommer det ett meddelande "Function is not available". Noterar även att den blå skalan (digtala mätare) där man ser effektförbrukning el, är mkt kortare än normalt. Tidigare gick blå skalan ända upp mot läget där bensinmotorn hoppar in, nu är den blå skalan mkt kortare - sämre med effekt i batterier när det är kallt? Är detta normalt?
2. Hämtar döttrarna vid div. fritidsaktiviteter på kvällar, blir då stående på parkeringar och väntar i bilen på att de skall komma ut. På mina tidigare Audi dieslar (A6 och A4, Allroad) samt min Caddy och tidigare MB VIto har man alltid kunnat aktivera manuellt, parkeringsvärme, via en enkel knapp i kupén. Går det inte att aktivera parkeringsvärmare i Passat GTE när man står på en parkering? Annat än via att programmera avfärdstider eller ta med sig "nyckel" fjärrkontrollen för att aktivera p-värme manuellt vid behov? (jag har inte läst manualen till punkt o pricka ).
1. Nu när det blivit kallare ute, runt -9 igår, så startar bilen alltid på bensinmotorn även fast batteriet är fulladdat. Om jag försöker tvinga eldrift via e-modes så kommer det ett meddelande "Function is not available". Noterar även att den blå skalan (digtala mätare) där man ser effektförbrukning el, är mkt kortare än normalt. Tidigare gick blå skalan ända upp mot läget där bensinmotorn hoppar in, nu är den blå skalan mkt kortare - sämre med effekt i batterier när det är kallt? Är detta normalt?
2. Hämtar döttrarna vid div. fritidsaktiviteter på kvällar, blir då stående på parkeringar och väntar i bilen på att de skall komma ut. På mina tidigare Audi dieslar (A6 och A4, Allroad) samt min Caddy och tidigare MB VIto har man alltid kunnat aktivera manuellt, parkeringsvärme, via en enkel knapp i kupén. Går det inte att aktivera parkeringsvärmare i Passat GTE när man står på en parkering? Annat än via att programmera avfärdstider eller ta med sig "nyckel" fjärrkontrollen för att aktivera p-värme manuellt vid behov? (jag har inte läst manualen till punkt o pricka ).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
1) Kör du avreseladdning eller laddar du fullt direkt när du kopplar in den?D danfri skrev:Två funderingar (kör Passat GTE MY21)
1. Nu när det blivit kallare ute, runt -9 igår, så startar bilen alltid på bensinmotorn även fast batteriet är fulladdat. Om jag försöker tvinga eldrift via e-modes så kommer det ett meddelande "Function is not available". Noterar även att den blå skalan (digtala mätare) där man ser effektförbrukning el, är mkt kortare än normalt. Tidigare gick blå skalan ända upp mot läget där bensinmotorn hoppar in, nu är den blå skalan mkt kortare - sämre med effekt i batterier när det är kallt? Är detta normalt?
2. Hämtar döttrarna vid div. fritidsaktiviteter på kvällar, blir då stående på parkeringar och väntar i bilen på att de skall komma ut. På mina tidigare Audi dieslar (A6 och A4, Allroad) samt min Caddy och tidigare MB VIto har man alltid kunnat aktivera manuellt, parkeringsvärme, via en enkel knapp i kupén. Går det inte att aktivera parkeringsvärmare i Passat GTE när man står på en parkering? Annat än via att programmera avfärdstider eller ta med sig "nyckel" fjärrkontrollen för att aktivera p-värme manuellt vid behov? (jag har inte läst manualen till punkt o pricka ).
Vår MY17 beter sig likadant om vi inte använder avreseladdning, avreseladdningen innebär att den kommer ladda batteriet , som då också blir varmt, lagom till du ska köra.
Att den blå stapeln krymper är ett tecken på att batteriet är kallt och då vill bilen gärna inte starta elmotorn.
2) Jag vill minnas jag har en sån knapp på min, men har ärligt talat aldrig använt den.
Parkeringsvärmaren har jag en knapp för som sitter strax under reglaget för temperatur på förarsidan (vänstra runda reglaget). Är ett streck med lite ”värmepilar” som stiger upp.
inte exakt min bil men denna knappen (ingringad)
inte exakt min bil men denna knappen (ingringad)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippar avreseladdning, pga COVID är det så olika dagsrytmer så att skapa ett schema är lite tidskrävande, speciellt som We (dis)Connect är så galet långsam att den knappt är användbar...
Pluggar in bilen i laddningsstation hemma, 11kW 3-fas, direkt när jag kommer hem och sen står den så tills jag behöver bilen igen, kan ta ett par dagar ibland i nuvarande remote work situation.
Jag har en sån knapp, ett rakt streck med några (tre?) värmepilar som stiger upp. Händer dock inget när jag trycker på den - skall tändning vara på eller av tro? P-värmaren fungerar bra via fjärrkontrollen och timer.
Pluggar in bilen i laddningsstation hemma, 11kW 3-fas, direkt när jag kommer hem och sen står den så tills jag behöver bilen igen, kan ta ett par dagar ibland i nuvarande remote work situation.
Jag har en sån knapp, ett rakt streck med några (tre?) värmepilar som stiger upp. Händer dock inget när jag trycker på den - skall tändning vara på eller av tro? P-värmaren fungerar bra via fjärrkontrollen och timer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Då har du "problemet" där, batteriet är kallt, då kan man inte dra så mycket ström ur det, bilens styrlogik väljer att starta bensinmotorn istället.
Vi har sällan så kallt, så bilen kan starta med kallt batteri, men trycker man så att nålen toppar det blå fältet så startas bensinmotorn efter en stund.
Med varmt batteri får du dessutom bättre räckvidd på el (därför kör jag avreseladdning om möjligt, samt parkerar i uppvärmt garage).
Håller med om att We-"connect" och hanteringen av just oregelbundna avresetider lämnar lite att önska.
Vi har sällan så kallt, så bilen kan starta med kallt batteri, men trycker man så att nålen toppar det blå fältet så startas bensinmotorn efter en stund.
Med varmt batteri får du dessutom bättre räckvidd på el (därför kör jag avreseladdning om möjligt, samt parkerar i uppvärmt garage).
Håller med om att We-"connect" och hanteringen av just oregelbundna avresetider lämnar lite att önska.
Lär bygga större garage då - har Porschen och två mopeder i garaget13th Marine skrev:Då har du "problemet" där, batteriet är kallt, då kan man inte dra så mycket ström ur det, bilens styrlogik väljer att starta bensinmotorn istället.
Vi har sällan så kallt, så bilen kan starta med kallt batteri, men trycker man så att nålen toppar det blå fältet så startas bensinmotorn efter en stund.
Med varmt batteri får du dessutom bättre räckvidd på el (därför kör jag avreseladdning om möjligt, samt parkerar i uppvärmt garage).
Håller med om att We-"connect" och hanteringen av just oregelbundna avresetider lämnar lite att önska.
D danfri skrev:
Läst många som klagar på långsamhet men mitt stora problem är att den bara funkar varannan gång, typ. Fullkomligt opålitlig för mig. Bortsett från "prestanda", brukar det fungera (jämt/oftast/normalt) för er andra att ställa in avresetider med appen?13th Marine skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 414 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 414 inlägg
Absolut INGENTING!Alfredo skrev:
Den påverkar inget jag ser oavsett om tändningen är på eller av...
Men knappen är upplyst som om den kunde åstadkomma nånting!
Jag är ingenjör men jag skulle inte vara ens i närheten av detta gränssnitt...
För övrigt anser jag att hälsningsskärmen med mitt namn varje gång jag slår på bilen borde förstöras (liksom senator Cato sa om Kartago för länge sedan).
Varför hindra föraren från att se kontrollpanelen tills han tryckt OK - efter att ha tagit av handsken eftersom panelen bara reagerar på bara fingrar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Som ingenjör tycker jag att gränssnittet är ganska ointuitivt, alla andra funktioner når jag inställningarna genom knapparna runt displayen, förutom värme, då måste man trycka på en egen knapp någon annanstans.useless skrev:
För övrigt måste man trycka på den knappen, för att sedan på touchskärmen trycka "OFF" för att stänga av klimatanläggningen.
Låter udda, jag kan ställa in en del saker via den knappen.B Bo Berglund skrev:Absolut INGENTING!
Den påverkar inget jag ser oavsett om tändningen är på eller av...
Men knappen är upplyst som om den kunde åstadkomma nånting!
Jag är ingenjör men jag skulle inte vara ens i närheten av detta gränssnitt...
För övrigt anser jag att hälsningsskärmen med mitt namn varje gång jag slår på bilen borde förstöras (liksom senator Cato sa om Kartago för länge sedan).
Varför hindra föraren från att se kontrollpanelen tills han tryckt OK - efter att ha tagit av handsken eftersom panelen bara reagerar på bara fingrar?
Nu kanske detta är olika på GTE och vanliga Passat och säkert även olika beroende på årsmodell och utrustningsnivå, men jag tycker det är bra att bilen talar om vem den tror sitter bakom ratten då diverse inställningar anpassas utifrån bilens uppfattning om "dagens chaufför".B Bo Berglund skrev: