M
Stefan N Stefan N skrev:
Lite mer rättvisande bild på en GTE.

[bild]
olika årsmodeller? Min togs från VWs hemsida i all fall.
 
M
Stefan N Stefan N skrev:
Lite mer rättvisande bild på en GTE.

[bild]
men jag håller med om att det ser ut som att bilen t ex är fyrhjulsdriven i min bild, vilket är lite konstigt
 
Ja, din bild vet jag inte vad den visar men det är ingen Passat GTE.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
både bensin och elmotor sitter på axeln mot växellådan.
[bild]
Jo, det vet jag. Står ett par inlägg längre upp :p
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
du kanske redan har fått bra svar, orkade inte läsa alla :) men min uppfattning är att detta är ett vanligt problem som orsakas av mekatroniken i växellådan, något som GTE har haft en hel del problem med.

har sett kanske 20st ägare i GTE-forumet på Facebook som har haft samma problem just vid långsam färd framåt eller bakåt, backar tenderar att göra att det märks mer.
Har enligt min uppfattning inte haft så mycket med körsättet att göra, vissa får det efter 100mil andra efter 25000.
Detta var innan problemet löstes av VW. Det var mekatronikenheten som spökade, vilket jag också misstänkte.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, din bild vet jag inte vad den visar men det är ingen Passat GTE.
jag accepterade den för utbildningsmaterialer som jag sett för GTE visade i princip samma sak nämöigen.
 
Redigerat:
Så, då var bilen servad. 3866kr, skulle vara 5121kr men får 25% rabatt för bilen är äldre än 5år.

Inspektion + oljebyte
Utökad inspektion samt luftfilterbyte.

Givetvis tyckte de att vindrutetorkarna behövde bytas "lämnar ränder" (spännande, det gjorde de inte när jag körde dit bilen i ösregnet...) Dessutom är det de själva som satte dit dem vid vindrutebytet för 5mån/<600mil sedan.
De ville även byta punkasprayen (700-1100kr), de missade tydligen att det låg en ny tub (för 150kr på vilken bilmack som helst).
 
Hehe, klassisk merförsäljning. De körde inte med rostiga bromsskivor då? Rostar visst alltid på insidan...
Ska ha in min 2018 i december för olja och inspektion. Första gången för mig och på en ny verkstad, får se om de drar någon rövare.
 
Bromsarna försökte de med på en service i Feb 2020 "nästa gång behöver du byta bromsar bak".
Hade en service på annat ställe i Dec 2020 med, då sa de inget, besikningen i somras sa att bromskraften inte är att klaga på.
I torsdags förra veckan lämnade jag in bilen i förebyggande syfte för att byta bromsskivorna bak, för att slippa ta eventuell fight idag.

Men de bjöd på spolarvätska denna gång :rolleyes:
 
Just bromsarna rostar faktiskt rätt bra på insidan. Du vill inte veta hur kort denna skiva gått. Rostig bromsskiva med märkbara skador och korrosion, liggande på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Just bromsarna rostar faktiskt rätt bra på insidan. Du vill inte veta hur kort denna skiva gått.
På dagens bilar finns det en ganska svag korrelation mellan körda mil och rost på bromsarna. De är helt enkelt inte konstruerade så att de tål normal körning. Med regelbundna hårda inbromsningar lär det hålla längre. Synd att det finns så många nackdelar med att köra så bara.

Hur långt har skivan gått? Jag gissar på 3000 mil.
 
A Avemo skrev:
De är helt enkelt inte konstruerade så att de tål normal körning.
Har de sämre kvalitet än förr eller bromsar folk mindre. På en elbil/hybrid är det väl i och för sig kanske så.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har de sämre kvalitet än förr eller bromsar folk mindre. På en elbil/hybrid är det väl i och för sig kanske så.
Jag kan möjligen tänka mig att det är fler idag än förr som försöker att inte bromsa i onödan. Och som sagt på hybrider är det en del av konceptet. Men bromsarna vuxit med åren. Det är en stor förbättring för alla som kör banracing. Men om man inte gör det så rostar de mer i stället. Bilarna får starkare motorer. Då krävs bättre bromsar för att det finns några som använder den högre effekten. Och i och med att bromsarna är större så slits de inte tillräckligt för att hålla rosten borta om man kör som folk gör mest. I bak har det ofta varit trumbromsar på mindre bilar. Dessa är inte lika känsliga för rost. På Volkswagen ID3 och ID4 har trumbromsarna kommit tillbaka i bak.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vill minnas att jag läst att VW hade en omgång dåliga bromsskivor som kom ut som sitter på Passaterna.
Så jag hoppas att de nya håller längre (och de förra bytte jag ju faktiskt efter 8000mil)
 
Skivor är sämre än förr.
Mer återvunnet skrot i skivor nu för tiden.
Sen finns det bilar med sämre o bättre skivor, VW tillhör inte de senare.
VW verkar inte heller rostskydda skivorna innan leverans. VW har parkeringar fulla med bilar i Södertälje, och där kan man se nya bilar där skivorna redan har ytrost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.