657 096 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tack.Onsalakorven skrev:
Ditt problem lät väldigt mkt. Mitt var mer ett konstigt pulserande. Skulle gissat mer på kopplingen. Men kan alldeles för lite. Det höll i sig under hela backningen ( på plan mark). Men sen när jag kom hem och stängde av bilen och startade igång den igen för att se om jag kunde återupprepa backningen så var det normalt igen... Fan, det är de värsta problemen, de som kommer oregelbundet
Nja, om du samtidigt påstår att denna elmotor har högt vridmoment från noll finns ingen rimlig förklaring till att det behövs hela 6 växlar, eller hur? Det finns ingen växellåda eller koppling alls i normala elbilar, så varför man gjort så här i just denna bil vet jag inte.13th Marine skrev:
Men om man nu ändå behöver växlar känns det som att elmotorn har svårt för vrid/effekt från noll och därför behöver en låda + koppling. Detta får mig även att tro att den slirar vid start.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
De kanske inte behövs, men de finns där och då kan man använda dem, vill dra till minnes att Tesla kikat på att ha en tvåstegad låda.NICHOLAS J skrev:Nja, om du samtidigt påstår att denna elmotor har högt vridmoment från noll finns ingen rimlig förklaring till att det behövs hela 6 växlar, eller hur? Det finns ingen växellåda eller koppling alls i normala elbilar, så varför man gjort så här i just denna bil vet jag inte.
Men om man nu ändå behöver växlar känns det som att elmotorn har svårt för vrid/effekt från noll och därför behöver en låda + koppling. Detta får mig även att tro att den slirar vid start.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Tesla utvecklade istället en elmotor med nya metaller och magneter, detta gjorde att man kunde ha nästa full effekt/vrid från noll samtidigt som elmotorn kunde arbeta med ett relativt högt varvtal.13th Marine skrev:
En koppling + låda stjäl 10-20% av motoreffekten i interna mekaniska förluster, jag tror man har en väldigt bra anledning om man väljer att gå vidare med den lösningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Då låter det ju mer logiskt att man nyttjar växellådan för att kunna använda en enklare motor med mindre varvtalsomfång än att man är ute efter att kunna slira med kopplingen.NICHOLAS J skrev:Tesla utvecklade istället en elmotor med nya metaller och magneter, detta gjorde att man kunde ha nästa full effekt/vrid från noll samtidigt som elmotorn kunde arbeta med ett relativt högt varvtal.
En koppling + låda stjäl 10-20% av motoreffekten i interna mekaniska förluster, jag tror man har en väldigt bra anledning om man väljer att gå vidare med den lösningen.
Jag upplever det som att bilen växlar när tillgängligt moment börjar minska.
Att ha endast en växel är en kompromiss som är god nog åt de flesta elbilar men inga bensinbilar. Det är inte samma sak som att den går optimalt på alla varvtal. Hybridbilen har 6 växlar för att få ner förbrukningen på bensinmotorn. Men när nu växlarna finns så kan även elmotorn använda dem. Du kan ju tro vad du vill. Vi som har kört en GTE vet att den inte slirar på kopplingen när man kör på el.NICHOLAS J skrev:Nja, om du samtidigt påstår att denna elmotor har högt vridmoment från noll finns ingen rimlig förklaring till att det behövs hela 6 växlar, eller hur? Det finns ingen växellåda eller koppling alls i normala elbilar, så varför man gjort så här i just denna bil vet jag inte.
Men om man nu ändå behöver växlar känns det som att elmotorn har svårt för vrid/effekt från noll och därför behöver en låda + koppling. Detta får mig även att tro att den slirar vid start.
Riktigt så mycket stjäl den inte. Men det är av en orsak som en hybridbil har en högre förbrukning av el än en elbil.NICHOLAS J skrev:
Gammal artikel men mellan 10 och 23% säger den:A Avemo skrev:Att ha endast en växel är en kompromiss som är god nog åt de flesta elbilar men inga bensinbilar. Det är inte samma sak som att den går optimalt på alla varvtal. Hybridbilen har 6 växlar för att få ner förbrukningen på bensinmotorn. Men när nu växlarna finns så kan även elmotorn använda dem. Du kan ju tro vad du vill. Vi som har kört en GTE vet att den inte slirar på kopplingen när man kör på el.
Riktigt så mycket stjäl den inte. Men det är av en orsak som en hybridbil har en högre förbrukning av el än en elbil.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/tillverkarna-bluffar-med-effekten-6477376
Gällande effekt på elmotor så rekommenderar jag dels generell googling men även Munro Live på Youtube som i detalj plockar isär elmotorer och drivlinor i samtliga nyare elbilar. Mycket intressant kanal.
Tyvärr har jag svårt att tro på att en tillverkare frivilligt skulle tappa 10% av sin effekt och kanske mer än så av sin räckvidd på batteriet om det inte fanns en mycket god anledning. Vad tror du?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
GTE har tre kopplingar, en mot förbränningsmotorn (K0) och två i växellådan (K1/K2). Elmotorn sitter mellan dessa på växellådans ingående axel, när förbränningsmotorn går så slirar kopplingen (K0) som vanligt vid behov. Vid eldrift är den helt urkopplad och slirar då inte alls. K1/K2 används bara vid vid växelbyten skulle jag gissa, som i alla DSG.NICHOLAS J skrev:Nja, om du samtidigt påstår att denna elmotor har högt vridmoment från noll finns ingen rimlig förklaring till att det behövs hela 6 växlar, eller hur? Det finns ingen växellåda eller koppling alls i normala elbilar, så varför man gjort så här i just denna bil vet jag inte.
Men om man nu ändå behöver växlar känns det som att elmotorn har svårt för vrid/effekt från noll och därför behöver en låda + koppling. Detta får mig även att tro att den slirar vid start.
En elmotor som drivit direkt på utgående axeln hade nog krävt en annan design och då nog inte fått plats. Jämför t ex elmotorn på t ex polestar mot GTE så ser man att den är i ett helt annat format (L/Dia).
Har du nån länk så man kan läsa mer?Onsalakorven skrev:GTE har tre kopplingar, en mot förbränningsmotorn (K0) och två i växellådan (K1/K2). Elmotorn sitter mellan dessa på växellådans ingående axel, när förbränningsmotorn går så slirar kopplingen (K0) som vanligt vid behov. Vid eldrift är den helt urkopplad och slirar då inte alls. K1/K2 används bara vid vid växelbyten skulle jag gissa, som i alla DSG.
En elmotor som drivit direkt på utgående axeln hade nog krävt en annan design och då nog inte fått plats. Jämför t ex elmotorn på t ex polestar mot GTE så ser man att den är i ett helt annat format (L/Dia).
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
En gammaldags automatlåda med momentomvandlare är mycket sämre i det avseendet än en manuell låda eller en DSG. Och 23% var en CVT. Dessutom avser artikeln alla förluster mellan vevaxel och drivhjul. Inte bara växellådan.NICHOLAS J skrev:
Säkerligen. Men om du vill styrka ditt påstående om att en GTE slirar på kopplingen när den krypkörs på el så får du vara mer specifik.NICHOLAS J skrev:
Där är vi helt överens. Vad har det med slirande koppling att göra?NICHOLAS J skrev:
Om man inte var tvungen att använda dsg-lådan just för att kunna slira tror jag inte man hade gjort det.A Avemo skrev:En gammaldags automatlåda med momentomvandlare är mycket sämre i det avseendet än en manuell låda eller en DSG. Och 23% var en CVT. Dessutom avser artikeln alla förluster mellan vevaxel och drivhjul. Inte bara växellådan.
Säkerligen. Men om du vill styrka ditt påstående om att en GTE slirar på kopplingen när den krypkörs på el så får du vara mer specifik.
Där är vi helt överens. Vad har det med slirande koppling att göra?
Jag tolkar den tvärtom, att elmotorn och bensinmotorn roterar lika snabbt och därför måste man slira vid start:Onsalakorven skrev:
"During the start sequence, the DQ400E coordinates the torques of the electric motor and the combustion engine, with the corresponding slip control of the wheel torque-dictating dual clutch"
Båda jobbar ju på ingående axeln till lådan, eller hur?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Ja, vid drift av båda motorerna. Annars skulle ju elmotorn dra med sig förbränningsmotorn då dess vridmoment kan överstiga förbränningsmotorns vid låga varvtal. Men det behövs ju inte när bara elmotorn går.NICHOLAS J skrev:Jag tolkar den tvärtom, att elmotorn och bensinmotorn roterar lika snabbt och därför måste man slira vid start:
"During the start sequence, the DQ400E coordinates the torques of the electric motor and the combustion engine, with the corresponding slip control of the wheel torque-dictating dual clutch"
Båda jobbar ju på ingående axeln till lådan, eller hur?