J JohanLun skrev:
Tänkte förbereda för en gte... Har idag inte el alls där jag parkerar på tomten...

Hur många som kör gte har laddbox rep schuko? Funderar på om schuko duger om man monterar uttag på stolpe så ev överhettning inte får några följder. Alt kör en 3-fas till schucko kabel...
Schuko, hade först tänkt skaffa en laddbox, men jag har ett nytt trefasuttag med en schuko på ovansidan som jag använder.
 
engs
J JohanLun skrev:
Hur många som kör gte har laddbox rep schuko? Funderar på om schuko duger om
kör schuko hemma, men dragit ner till 5A, står ju hela natten så kvittar. Kör man regelbundet på kvällen, typ ungar till träning etc kan det vara mer prio ladda snabbt efter jobbet. Men har väl nått år kvar själv innan det är aktuellt.
 
engs engs skrev:
De jag pratat med på lokala vw-återförsäljaren.
Produktion q1 och 6 veckors leverans har jag för mig beskedet var. Men beställde min golf efter semestern förra sommaren och fick den i maj har jag för mig, tog mycket längre än utlovat, men då hade VW problem med sina certifieringar. Så kanske ska man ta detta med en nypa salt. Fast till sommaren vore en besvikelse...
 
engs engs skrev:
kör schuko hemma, men dragit ner till 5A, står ju hela natten så kvittar. Kör man regelbundet på kvällen, typ ungar till träning etc kan det vara mer prio ladda snabbt efter jobbet. Men har väl nått år kvar själv innan det är aktuellt.
Man får ju bidrag till laddbox, samtidigt tror jag den man köper idag kommer vara föråldrad när man väl skaffar elbil. Mina kvällskörningar är korta så det skulle nog funka med 5A... Dock lär batteri vara slut då jag har exakt 5mil till jobbet, men laddare på jobbet finns (om man är morronpigg).
 
Ska du ändå dra dit ny el är det väl lika bra att sätta upp en laddbox. De lär nog inte bli omoderna i brådrasket, sätter du upp en som kan ladda trefas 16 ampere får du ut 11 kW. Det borde man under optimala omständigheter kunna möjlighet att ladda för 6–7 mil/h. Svårt att se att det inte skulle räcka för hemmaladdning. Även med halva det uttaget borde de flesta klara sig utmärkt.
 
J JohanLun skrev:
Hur många som kör gte har laddbox rep schuko? Funderar på om schuko duger om man monterar uttag på stolpe så ev överhettning inte får några följder. Alt kör en 3-fas till schucko kabel...
Hemma har jag en laddare ansluten med CEE-don. Jag köpte den begagnad och den klarar enfas 16A. I övrigt mest schuko. En plats där jag laddar ibland fordrar skarvsladd. Då använder jag en trefaskabel och en CEE-schuko adapter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska du ändå dra dit ny el är det väl lika bra att sätta upp en laddbox. De lär nog inte bli omoderna i brådrasket, sätter du upp en som kan ladda trefas 16 ampere får du ut 11 kW. Det borde man under optimala omständigheter kunna möjlighet att ladda för 6–7 mil/h. Svårt att se att det inte skulle räcka för hemmaladdning. Även med halva det uttaget borde de flesta klara sig utmärkt.
men klarar dagens laddboxar och bilar 3-fas? Tänker att om det är enfas 6A schuko eller (vad den nu heter) typ2 10A så är skillnaden förvisso dubbelt så snabb laddning, men då batteri bara klarar 5 mil så kommer ändå 2h laddning att fylla för turen till affären eller träningen och på natten kommer man alltid fylla fullt...

Budgetvarianten är att sätta ett 3-fas uttag på hussockeln från bef elcentral och lägga en 3-faskabel löst med schuko-adapter. Den bästa varianten är att gräva markkabel till fasadskåp och sätta laddbox, men det är lång grävning isåfall.

Fördelen med laddbox är väl att man får ett visst bidrag till installationen...

Jag vet inte om överbelastning i elcentral är en risk med de fetaste laddarna. Eller om det bara är själva sista uttaget som utgör brandrisken?

Inte heller har jag koll på hur stor marginal jag har på huvudsäkringen - att behöva säkra upp för att ladda 2 mil extra för en kvällstur känns inte lönsamt heller...

Men nu drev tråden iväg från huvudämnet... sorry...
 
J JohanLun skrev:
men klarar dagens laddboxar och bilar 3-fas?
Laddboxarna klarar det, ja. Bilarna är olika, men även en bil som bara laddar på en fas kan ta emot ström från en trefasladdare, det är bara att den bara nyttjar en av tre faser.

Men som du säger, det finns andra trådar för den här diskussionen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Laddboxarna klarar det, ja. Bilarna är olika, men även en bil som bara laddar på en fas kan ta emot ström från en trefasladdare, det är bara att den bara nyttjar en av tre faser.

Men som du säger, det finns andra trådar för den här diskussionen.
För att koppla tillbaka till GTE, den klarar bara en fas och 16A, dvs schucko vs typ2 är skillnaden mellan 10 och 16A?
 
Hämtar hem en GTE senare i veckan :)(y)

Undrar över hur ni gör med motorvärmare på vintern om uppvärmning mha batteriet endast värmer kupén. Man vill ju inte kallstarta motorn ouppvärmd vilket väl även sker om man kör iväg på el när batteriet är slut. Installera motorvärmare?

Har p-värmare men känns inte självklart att blossa på med avgaser före avfärd hela vintern.
 
Miles Miles skrev:
Hämtar hem en GTE senare i veckan :)(y)

Undrar över hur ni gör med motorvärmare på vintern om uppvärmning mha batteriet endast värmer kupén. Man vill ju inte kallstarta motorn ouppvärmd vilket väl även sker om man kör iväg på el när batteriet är slut. Installera motorvärmare?

Har p-värmare men känns inte självklart att blossa på med avgaser före avfärd hela vintern.
Bilar är gjorda för att starta kallt. En modern motor har knappt märkbar skillnad på förbrukning om endast kyla är en faktor.
Passat GTE har inte exakt samma som motor som standard 1,4 då den har en behandling på cylinderloppen för lägre friktion. Detta för att den ofta får starta och varva upp, tex vid en fullgasomkörning.
 
R RealElwood skrev:
Bilar är gjorda för att starta kallt. En modern motor har knappt märkbar skillnad på förbrukning om endast kyla är en faktor.
Passat GTE har inte exakt samma som motor som standard 1,4 då den har en behandling på cylinderloppen för lägre friktion. Detta för att den ofta får starta och varva upp, tex vid en fullgasomkörning.
Ok, det låter ju bra ... jo det blir väl många kallstarter om motorn då o då körs även under färd. Men om det inte var ett problem alls så skulle väl knappast bensinvärmaren värma upp motorn ... får kolla vad VW tycker. Känns inte som en optimal lösning med en elektrisk värmare som inte kan värma motorn också, en bensinvärmare är liksom inte det man hade valt som första alternativ till en "miljöbil".
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som har skyltigenkänning? Funderar på en OBD-eleven för att fixa det men funderar på hur den beter sig när man kör? Vad visar den för skyltar och hur ser det ut?
Lite sugen på att sätta in 9.2" skärmen också, mycket snyggare än den lilla. [länk]
Jag lyckades inte få igång skyltavläsningen med OBDELEVEN trots att bilen har kameran. Står bara att det inte är tillgängligt på mitt VIN nummer, jag kan få det upplåst på verkstaden dock.

Det kommer bara vara en liten skylt med siffran i på skärmen.
 
Miles Miles skrev:
Ok, det låter ju bra ... jo det blir väl många kallstarter om motorn då o då körs även under färd. Men om det inte var ett problem alls så skulle väl knappast bensinvärmaren värma upp motorn ... får kolla vad VW tycker. Känns inte som en optimal lösning med en elektrisk värmare som inte kan värma motorn också, en bensinvärmare är liksom inte det man hade valt som första alternativ till en "miljöbil".
Elvärmaren värmer inte upp kupen på vintern, knappt på hösten heller. Den kan åstadkomma frostfria rutor, när du kör bilen så värmer den lite mer men fortfarande inte nordisk standard. Bensinvärmaren är din bästa vän. Värm på ordentligt på morgonen, kör bilen med klimatanläggningen avstängd, för värma kupen med el är dyrt, det halverar räckvidden vid några minusgrader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.