668 865 läst · 3 877 svar
669k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag vet att min första golf 7 drog handbroms om man öppnade dörren och undrar om inte hillhold och automatisk pbroms också var annorlunda, och har även för mig att bältet var inblandat, men detta är ju 5 år sedan så minns inte annat än att vid bilbyte slutade jag irritera mig på den...
Du behöver prylen för att göra saker, men inte för att ladda ner appen och se VAD du skulle kunna göra.A Avemo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Har ännu ett fel bilfirman inte vill kännas vid som jag inte tror att jag frågat om här.
När jag bromsar så att bromsklossarna får jobba så märker jag ett klonkande ljud från vänster fram på bilen. Ett liknande klonkande kan sedan höras när man accelerar igen. Jag märker av det tydligast när jag ska stoppa vid en viss stopplikt och svänger lite höger.
Någon som har erfarenhet av detta?
När jag bromsar så att bromsklossarna får jobba så märker jag ett klonkande ljud från vänster fram på bilen. Ett liknande klonkande kan sedan höras när man accelerar igen. Jag märker av det tydligast när jag ska stoppa vid en viss stopplikt och svänger lite höger.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 335 inlägg
Generellt så låter det som drivknut ...13th Marine skrev:Har ännu ett fel bilfirman inte vill kännas vid som jag inte tror att jag frågat om här.
Hur gammal och hur många mil (av nyfikenhet) är bilen?13th Marine skrev:Har ännu ett fel bilfirman inte vill kännas vid som jag inte tror att jag frågat om här.
Skulle kunna vara att klossarna rör sig i oket eller något glapp så fjäderben eller liknande rör sig lite om det är ett klonk och inte knackande. Drivknut regelbundet knackande vid stort styrutslag. Haft sten som fastnat i oket med oljud som följd. Tydligen vanligt på VW.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Lite under 3år och ca 4000mil när jag upptäckte det.
Med en svag motor finns en större begränsning i hur ofta man kan göra en kraftig inbromsning från hög fart. Under tiden som motorn jobbar med att få upp bilen i fart så kallnar bromsarna och blir redo för en ny inbromsning. Därför kan en bil med svag motor många gånger klara sig med mindre bromsar än en likadan bil med stark motor.Nyfniken skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Jag citerar med hopp om svarJ JohanLun skrev:Hur gammal och hur många mil (av nyfikenhet) är bilen?
Skulle kunna vara att klossarna rör sig i oket eller något glapp så fjäderben eller liknande rör sig lite om det är ett klonk och inte knackande. Drivknut regelbundet knackande vid stort styrutslag. Haft sten som fastnat i oket med oljud som följd. Tydligen vanligt på VW.
Bilen var typ tre år och hade gått 4000mil när jag kunde konstatera vad det var som lät (kör ju oftast så att jag inte behöver använda bromsarna alls med denna bil)
Bilfirman vill prova att åtgärda genom att smörja upp något i hjullagerna fram, om jag förstått dem rätt.
Kan också säga att teknikern ska ha spänt om hela framvagnen när bilen var inne förra gången.
Ska byta tjänstebil och velar mellan att beställa en ny GTE och Superb iV, har inte fått full spec på Skodan än (vilka möjliga tillval vi kan göra, det är begränsat hos tjänstebilleverantören) men verkar bli en "Superb Style" med "Business adventure edition" (får med bränslevärmare där). Hade väl hoppats på H&K eller scout som möjliga val också, men får se när de dyker upp definitivt i systemet vi beställer tjänstebilar.
Det är ju samma drivlina och batteri på GTE och Superb iV, priset för mig privat i slutändan blir nog ungefär detsamma.
Men man kommer troligen få lite mer lull-lull på Skodan, samt att det är kul testa nått nytt när man suttit och stirrat i GTEn nu i drygt tre år.
Ryktet gör gällande att Skodan kommer leverera i kvartal 1 om man beställer snarast, beställer man en GTE nu får man vara glad om den kommer till nästa sommar.
Hur hade ni valt?
Edit: Ser nu att iV inte finns med Scout utan bara H&K och SportLine. Men tror inte jag kommer kunna välja något av de.
Det är ju samma drivlina och batteri på GTE och Superb iV, priset för mig privat i slutändan blir nog ungefär detsamma.
Men man kommer troligen få lite mer lull-lull på Skodan, samt att det är kul testa nått nytt när man suttit och stirrat i GTEn nu i drygt tre år.
Ryktet gör gällande att Skodan kommer leverera i kvartal 1 om man beställer snarast, beställer man en GTE nu får man vara glad om den kommer till nästa sommar.
Hur hade ni valt?
Edit: Ser nu att iV inte finns med Scout utan bara H&K och SportLine. Men tror inte jag kommer kunna välja något av de.
Redigerat:
Tänkte förbereda för en gte... Har idag inte el alls där jag parkerar på tomten...
Hur många som kör gte har laddbox rep schuko? Funderar på om schuko duger om man monterar uttag på stolpe så ev överhettning inte får några följder. Alt kör en 3-fas till schucko kabel...
Hur många som kör gte har laddbox rep schuko? Funderar på om schuko duger om man monterar uttag på stolpe så ev överhettning inte får några följder. Alt kör en 3-fas till schucko kabel...