674 388 läst · 3 889 svar
674k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 694 inlägg
Jag har skyltavläsning "från fabrik", kan inte säga att jag är jätteimponerad, den missar skyltar även jag missar (helt enkelt dåligt placerade skyltar), skyltavläsningen är vad jag har märkt begränsad till hastighetsskyltar, den gör inte skillnad på "70" och "70 om 200m".
Sedan synkar den på något sätt mot Navigatorn och hämtar hastighetsgränser via den, och vad jag har märkt så kan de vara ganska inaktuella (att bara kunna koppla upp sig via mobilens wifi-hotspot känns förlegat)
Sedan synkar den på något sätt mot Navigatorn och hämtar hastighetsgränser via den, och vad jag har märkt så kan de vara ganska inaktuella (att bara kunna koppla upp sig via mobilens wifi-hotspot känns förlegat)
Men bensin värmare har i princip inga krav på utsläpp, de är sannolikt mycket miljövidriga. inteR RealElwood skrev:Elvärmaren värmer inte upp kupen på vintern, knappt på hösten heller. Den kan åstadkomma frostfria rutor, när du kör bilen så värmer den lite mer men fortfarande inte nordisk standard. Bensinvärmaren är din bästa vän. Värm på ordentligt på morgonen, kör bilen med klimatanläggningen avstängd, för värma kupen med el är dyrt, det halverar räckvidden vid några minusgrader.
Konstigt man inte sätter s
om standard sätter ett uttag för kupevärmarfläkt...
Vad baserar du detta på? Att de är gjorda för att starta kallt är en sak. Men om man tittar på displayen för momentanförbrukning är min erfarenhet att förbrukningen blir flerdubbelt större innan motorn kommit upp i temperatur.R RealElwood skrev:
Hur bra förbränningen än är .. att bränna bensin varje morron hela vintern utan att komma en meter är ju knappast det bästa för en bil som ska vara bra för klimatet. Hörde att Toyota har elektrisk motorvärmare .. hur svårt kan det vara?Peter2400 skrev:
Men .. hörde att man bara behöver köra bensinvärmaren en kvart för att få bilen varm, stämmer det?
Och .. om man värmer upp sin motor med bensinvärmaren och kör iväg 15-20 min på el, har motorn hunnit bli kall då?
Bensinvärmaren drar några dl i timmen men står man på laddning är elen bästa alternativet, sätt tid när du ska åka så är det varmt.
15 min med värmaren räcker oftast, kanske det dubble om det är riktigt kallt.
Men jag skulle aldrig hålla på och stänga av fläktar och annat för att spara nåt, använd som en vanlig bil så blir det bra.
15 min med värmaren räcker oftast, kanske det dubble om det är riktigt kallt.
Men jag skulle aldrig hålla på och stänga av fläktar och annat för att spara nåt, använd som en vanlig bil så blir det bra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 694 inlägg
Snittförbrukning och räckvidd på el vill jag minnas. Eller om det var senaste körsträckan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 694 inlägg
Intresserat, du har en servicemätare mer än jag i appen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 694 inlägg
Förklarar varför min är noll, kom med näppe hem på batteri idag.
Eon har inte fått rätt på stolpen på jobb, så nu hinner jag inte ladda fullt på 6h
Har för övrigt tvättat bilen utvändigt, det är snart dags att lämna in den på garantiåtgärder
Eon har inte fått rätt på stolpen på jobb, så nu hinner jag inte ladda fullt på 6h
Har för övrigt tvättat bilen utvändigt, det är snart dags att lämna in den på garantiåtgärder
Jag frågade en som jobbar med bränsledriva tillsats värmare vilka ursläppsgränser som gäller, om det finns typ lamda mätning eller katalysator. Allt detta saknas. Troligen är det mycket effektiv förbränning trots allt men lika troligt är att utsläppsnivåer är relativt höga. Kanske bättre än en kall diesel motor, vad vet jag, men nu pratar vi elbilar och plugin hybrider. Då kan man inte komma med en 30år gammal teknik.
Min gamla bubbla jag hade som ung hade bensinvämare, den var skitbra. Men troligen skitdålig för miljön. Bubblan drog förresten 0,55 när man körde lungt. Det är i nivå med mina moderna golfar. Men att stå bakom en bubbla känner man att det inte är någon avgasrening att tala om. Så map CO2 är en 40 år gammal bubbla likvärdig en modern bensingolf. Men vad gäller den lokala miljön och hälsa för de runtomkring är en ny bil överlägsen.
Redigerat: