Sorry råkade svara på fel inlägg, var riktat till inlägget ovanför...
 
A Avemo skrev:
Vad baserar du detta på? Att de är gjorda för att starta kallt är en sak. Men om man tittar på displayen för momentanförbrukning är min erfarenhet att förbrukningen blir flerdubbelt större innan motorn kommit upp i temperatur.
Stora delar av avgasrening funkar inte i minusgrader.

Men fortfarande, det bör vara överlägset att värma med el map miljön. Om man inte har tillgång till el verkar det korkat att skaffa en plugin. Möjligen då om man tex har tillgång hemma men inte på jobbet.

Bensin och diesel värmare är nog bra i andra tillämpningar men inte på en elbil, det måste vara en tankevurpa...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Scrolla ner och tryck på kördata så ser du lättare vad det är.
Tack, det löste ju problemet väldigt enkelt.
Mycket märkligt att man gör en symbol med en bensinpump och en elsladd och sen visar den bara bensinförbrukningen...
 
J JohanLun skrev:
Stora delar av avgasrening funkar inte i minusgrader.
Lambdareglering fungerar inte innan lambdasonden är varm vilket tar någon minut. Men jag förstår inte kopplingen till mitt inlägg.

J JohanLun skrev:
Men fortfarande, det bör vara överlägset att värma med el map miljön. Om man inte har tillgång till el verkar det korkat att skaffa en plugin. Möjligen då om man tex har tillgång hemma men inte på jobbet.

Bensin och diesel värmare är nog bra i andra tillämpningar men inte på en elbil, det måste vara en tankevurpa...
Jag använder nästan bara elvärmaren. Men jag håller inte med om att bensinvärmare skulle vara en tankevurpa. Det är ju inte fråga om en elbil utan en hybrid. Om körsträckan är sådan att det är på gränsen om elen räcker borde det vara mycket effektivare att värma bilen med bensinvärmare än att bli tvungen att starta motorn för att man använt batteriet för att värma. Om det nu hade fungerat att använda den under körning. Dessutom nämner du ju själv ett tillfälle då bensinvärmaren är bra.

Bensinvärmaren har inte någon aktiv avgasrening. Men lika illa som en bil utan avgasrening blir det inte. En kontinuerlig förbränning ger i grunden mycket renare avgaser än en motor. Såvitt jag förstår är det ganska löst reglerat hur mycket en bensinvärmare får släppa ut. Det finns säkert potential för förbättring.
 
Det var mer ett svar på att en modern motor är gjord för att starta kallt. Och, ja, den är utvecklad för att kunna starta när det är kallt men då med kraftigt försämrad avgasrening.

Hybrid känns som ett onödigt mellansteg jag själv gärna skulle sluppit, men tyvärr verkar det vara tunnsått med rimligt prisade familjeelbilar där man kan ersätta kombin med dragkrok. Om man kör mest korta sträckor får man nog vara nöjd med kompromissen med hybrid mot att ha två olika bilar eller inte ha råd med något eldrivet alls. Om ett par år är det nog annat...
 
@JohanLun låt oss hoppas att det är bättre om några år. Men du radar ju själv upp orsakerna till att hybriden inte alls är onödig i dagsläget.
 
A Avemo skrev:
@JohanLun låt oss hoppas att det är bättre om några år. Men du radar ju själv upp orsakerna till att hybriden inte alls är onödig i dagsläget.
På sikt är det en dålig teknisk lösning. Som en temporär mellanlösning medan teknik och infrastruktur anpassas så känns den ok. Men om 15 år tror jag inte det kommer existera speciellt många hybrider...
 
J Johan byggare skrev:
Vilken har inte du?
Den för oljeservice.
Det ser dessutom ut som att du har inspektionsservice på större intervall än jag (1år 3000mil)
 
Vad har du på sid 1? Jag har både service och oljeservice fast på olika sidor.
 
Skärmbild på en bilapp med val för klimatkontroll, laddning, fönstervärme och fordonets information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en fordonsapp visar kontroller och information som klimatkontroll, laddning, och bilens status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad har du på sid 1? Jag har både service och oljeservice fast på olika sidor.
Vad har du på sid 1 då? Du måste ju sakna någonting där...
 
Så ser min ut.
Skärmdump av en fordonsapp med inställningar och statusinformation såsom klimatreglering och fordonsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av användargränssnittet i en fordonshanteringapp med fordonsinställningar och statusinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JohanLun skrev:
Bensin och diesel värmare är nog bra i andra tillämpningar men inte på en elbil, det måste vara en tankevurpa...
Men detta är inte en elbil. En tesla värmer upp en kupe i minusgrader till vettig temperatur. En Passat får kanske upp tempen till 5-10 grader i kupen på el och 25 grader med bensinvärmare. Då kan man åka längre på den innevarande värmen och stänga av bilens elvärmare. Eller köra halva sträckan och starta bensinmotorn....
 
Miles Miles skrev:
Men .. hörde att man bara behöver köra bensinvärmaren en kvart för att få bilen varm, stämmer det?

Och .. om man värmer upp sin motor med bensinvärmaren och kör iväg 15-20 min på el, har motorn hunnit bli kall då?
Nej, det räcker inte, jag kör 60 min, då blir det iof varmt även på vintern, nästan för varmt.
Bensinvärmaren värmer inte upp motorn, kanske att den värmer termostathuset men inte blocket.
 
R RealElwood skrev:
Men detta är inte en elbil. En tesla värmer upp en kupe i minusgrader till vettig temperatur. En Passat får kanske upp tempen till 5-10 grader i kupen på el och 25 grader med bensinvärmare. Då kan man åka längre på den innevarande värmen och stänga av bilens elvärmare. Eller köra halva sträckan och starta bensinmotorn....
Självklart är det en tankevurpa .. att bränna bensin/diesel för att värma upp bil o motor är idag fel för alla bilar när man kan göra det utsläppsfritt på el. Om du då säljer en hybrid vars grundidé är att minska utsläppen, precis som en elbil, så kan det ju inte bli mer fel att inte göra det helt på el .. och bilen står ju liksom ändå uppkopplad på elnätet!?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.