653 356 läst · 3 871 svar
653k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Stora delar av avgasrening funkar inte i minusgrader.A Avemo skrev:
Men fortfarande, det bör vara överlägset att värma med el map miljön. Om man inte har tillgång till el verkar det korkat att skaffa en plugin. Möjligen då om man tex har tillgång hemma men inte på jobbet.
Bensin och diesel värmare är nog bra i andra tillämpningar men inte på en elbil, det måste vara en tankevurpa...
Lambdareglering fungerar inte innan lambdasonden är varm vilket tar någon minut. Men jag förstår inte kopplingen till mitt inlägg.J JohanLun skrev:
Jag använder nästan bara elvärmaren. Men jag håller inte med om att bensinvärmare skulle vara en tankevurpa. Det är ju inte fråga om en elbil utan en hybrid. Om körsträckan är sådan att det är på gränsen om elen räcker borde det vara mycket effektivare att värma bilen med bensinvärmare än att bli tvungen att starta motorn för att man använt batteriet för att värma. Om det nu hade fungerat att använda den under körning. Dessutom nämner du ju själv ett tillfälle då bensinvärmaren är bra.J JohanLun skrev:Men fortfarande, det bör vara överlägset att värma med el map miljön. Om man inte har tillgång till el verkar det korkat att skaffa en plugin. Möjligen då om man tex har tillgång hemma men inte på jobbet.
Bensin och diesel värmare är nog bra i andra tillämpningar men inte på en elbil, det måste vara en tankevurpa...
Bensinvärmaren har inte någon aktiv avgasrening. Men lika illa som en bil utan avgasrening blir det inte. En kontinuerlig förbränning ger i grunden mycket renare avgaser än en motor. Såvitt jag förstår är det ganska löst reglerat hur mycket en bensinvärmare får släppa ut. Det finns säkert potential för förbättring.
Det var mer ett svar på att en modern motor är gjord för att starta kallt. Och, ja, den är utvecklad för att kunna starta när det är kallt men då med kraftigt försämrad avgasrening.
Hybrid känns som ett onödigt mellansteg jag själv gärna skulle sluppit, men tyvärr verkar det vara tunnsått med rimligt prisade familjeelbilar där man kan ersätta kombin med dragkrok. Om man kör mest korta sträckor får man nog vara nöjd med kompromissen med hybrid mot att ha två olika bilar eller inte ha råd med något eldrivet alls. Om ett par år är det nog annat...
Hybrid känns som ett onödigt mellansteg jag själv gärna skulle sluppit, men tyvärr verkar det vara tunnsått med rimligt prisade familjeelbilar där man kan ersätta kombin med dragkrok. Om man kör mest korta sträckor får man nog vara nöjd med kompromissen med hybrid mot att ha två olika bilar eller inte ha råd med något eldrivet alls. Om ett par år är det nog annat...
På sikt är det en dålig teknisk lösning. Som en temporär mellanlösning medan teknik och infrastruktur anpassas så känns den ok. Men om 15 år tror jag inte det kommer existera speciellt många hybrider...A Avemo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Men detta är inte en elbil. En tesla värmer upp en kupe i minusgrader till vettig temperatur. En Passat får kanske upp tempen till 5-10 grader i kupen på el och 25 grader med bensinvärmare. Då kan man åka längre på den innevarande värmen och stänga av bilens elvärmare. Eller köra halva sträckan och starta bensinmotorn....J JohanLun skrev:
Nej, det räcker inte, jag kör 60 min, då blir det iof varmt även på vintern, nästan för varmt.Miles skrev:
Bensinvärmaren värmer inte upp motorn, kanske att den värmer termostathuset men inte blocket.
Självklart är det en tankevurpa .. att bränna bensin/diesel för att värma upp bil o motor är idag fel för alla bilar när man kan göra det utsläppsfritt på el. Om du då säljer en hybrid vars grundidé är att minska utsläppen, precis som en elbil, så kan det ju inte bli mer fel att inte göra det helt på el .. och bilen står ju liksom ändå uppkopplad på elnätet!?R RealElwood skrev:Men detta är inte en elbil. En tesla värmer upp en kupe i minusgrader till vettig temperatur. En Passat får kanske upp tempen till 5-10 grader i kupen på el och 25 grader med bensinvärmare. Då kan man åka längre på den innevarande värmen och stänga av bilens elvärmare. Eller köra halva sträckan och starta bensinmotorn....