668 265 läst · 3 877 svar
668k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Rent ut sagt för jäkla illa av VW att inte erbjuda någons slags kompensation när jag kan visa bilder på minst 10 bilar ifrån jobbet med samma problem. De sa först att det var för att jag bromsar så lite och att det var en GTE, men när jag påtalade att jag hade bilder på flera Dieselbilar med samma problem så svamlade de bort det också.
Som sagt, hade det varit min privata bil så hade jag nog inte gett mig så lätt!
Som sagt, hade det varit min privata bil så hade jag nog inte gett mig så lätt!
Hej, är sugen på en GTE. Men alla verkstadsåtgärder man läser om här känns ju inte bra. Är bortskämd nu med en problemfri Toyota fr 2004.
Har någons GTE rullat problemfritt? Eller får man räkna med att uppsöka verkstad mer än för service?
Bränsleförbrukning... vet någon hur mycket förbrukning blir på motorväg/autobahn i hybridläge. Det blir väl inte mycket hjälp av det då, men trafiken kan ju vara lite ryckig på åtminstone autobahn så lite regenerering har man kanske ... ??
Mvh
Har någons GTE rullat problemfritt? Eller får man räkna med att uppsöka verkstad mer än för service?
Bränsleförbrukning... vet någon hur mycket förbrukning blir på motorväg/autobahn i hybridläge. Det blir väl inte mycket hjälp av det då, men trafiken kan ju vara lite ryckig på åtminstone autobahn så lite regenerering har man kanske ... ??
Mvh
Om man är världens största biltillverkare så har man råd att behandla kunderna så.S StevieGee skrev:Rent ut sagt för jäkla illa av VW att inte erbjuda någons slags kompensation när jag kan visa bilder på minst 10 bilar ifrån jobbet med samma problem. De sa först att det var för att jag bromsar så lite och att det var en GTE, men när jag påtalade att jag hade bilder på flera Dieselbilar med samma problem så svamlade de bort det också.
Som sagt, hade det varit min privata bil så hade jag nog inte gett mig så lätt!
Lite som Electrolux, finns ingen goodwill hos det företaget heller.
Det är en liten bensinmotor. Så även om inte elmotorn gör så mycket till för förbrukningen i den farten så kan bilen klara sig med en mindre och därmed snålare motor. Därtill som sagt generatorbroms och att den kan stänga av bensinmotorn när den inte behöver ge kraft.L largab skrev:
Idag släpps nya GTE på marknaden. https://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Passat_Sportscmbi_GTE_86737365.htm?aw=1
3 år och inte behövt besöka verkstad, ett lacksläpp åtgärdades i samband med service.L largab skrev:Hej, är sugen på en GTE. Men alla verkstadsåtgärder man läser om här känns ju inte bra. Är bortskämd nu med en problemfri Toyota fr 2004.
Har någons GTE rullat problemfritt? Eller får man räkna med att uppsöka verkstad mer än för service?
Bränsleförbrukning... vet någon hur mycket förbrukning blir på motorväg/autobahn i hybridläge. Det blir väl inte mycket hjälp av det då, men trafiken kan ju vara lite ryckig på åtminstone autobahn så lite regenerering har man kanske ... ??
Mvh
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Har en GTE och har definitivt inte mer problem än med någon annan bil.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Har förresten beställt en till GTE, enklare att ha två likadana bilar än två olika. Sjukt tråkigt tänk kanske men bilar är sjukt tråkigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
Nu har bilhandlaren tillsist pratat med MRFs jurist och kommit fram till att sakerna ska gå på garantin
Några frågor till er GTE-förare:
1. Vad kör ni för däcktryck fram? Verkstaden verkar ha fyllt mina till 2.8bar, och jag har ett tydligt högre slitage på mitten av däcket.
2. Ofta när jag startar bilen (med "Start-knappen") kan jag lägga i backen och börja köra direkt utan att alla lampor släcks, men ibland så tycker bilen att den behöver starta motorn och vill att jag återigen ska lägga växelspaken i läge P. Har ni andra varit med om det?
Några frågor till er GTE-förare:
1. Vad kör ni för däcktryck fram? Verkstaden verkar ha fyllt mina till 2.8bar, och jag har ett tydligt högre slitage på mitten av däcket.
2. Ofta när jag startar bilen (med "Start-knappen") kan jag lägga i backen och börja köra direkt utan att alla lampor släcks, men ibland så tycker bilen att den behöver starta motorn och vill att jag återigen ska lägga växelspaken i läge P. Har ni andra varit med om det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
1. Du har inte märkt något ojämnt slitage?
2. Bra tips, ska hålla ögonen på den, kan vara ett lite lagom racekondition där jag ibland är lite för snabb.
2. Bra tips, ska hålla ögonen på den, kan vara ett lite lagom racekondition där jag ibland är lite för snabb.
Har förvisso ingen GTE (utan en GTS) men randiga/spåriga skivor, främst bak, verkar ju vara vanliga. Mina var redan randiga/spåriga vid inköp runt 3000mil och givetvis gick jag på deras påstående att de skulle slita till sig. De har hållt 5000mil sedan dess men nu börjar det bli läge att göra något åt beläggen men att sätta nya bromsbelägg på de gamla spåriga skivorna känns som ett riskabelt sätt att snabbt tillbaka. Någon som svarvat skivor?
Har någon fått klarhet i vad orsaken är? Känns som antingen material från bromsbackarna har potential att fastna och sedan orsaka en dålig spiral
Har någon fått klarhet i vad orsaken är? Känns som antingen material från bromsbackarna har potential att fastna och sedan orsaka en dålig spiral