673 047 läst · 3 877 svar
673k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag hade ju problem med min laddbox men det visade sig vara tillverkaren som hade uppdaterat mjukvaran i den och den nya mjukvaran funkade inte ihop med Telias router så då vägrade den att ladda. Allt löste sig och dom kom även ut och kollade lite på grejerna.13th Marine skrev:
I övrigt rullar min på bra, va tvungen att tanka efter nästan 300 dagar på enbart en tank bensin då jag bara hade 170km kvar att köra.
I helgen va det en liten GTE-träff här du en släkting kom förbi på lunch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man vill boka en ny GTE nu så är priset i stort sett samma som för förra modellen, inte illa.
Hur gammal är bilen?13th Marine skrev:Lämnade nyss in bilen för lite olika saker, bland annat laddproblemet, men även en knakande förarstol samt att ena backspegelkameran behövde justeras.
Laddproblemet hittade de inga problem på (surprise!)
Stolen vill de byta underrede på, och kameran behöver man byta vad som verkar vara kamerasystemets styrbox då den verkar lämna felkoder. Inget av detta verkar de vilja ta på någon garanti utan de ska återkomma om de vill ta det på Goodwill
Kameran går på försäkringen, men en knakande stol får man nog leva med eller fixa själv.
Går det ens? Fick besked att det är helt stop på nya beställningar, fick besked att de ska släppa på beställningarna i augusti/september nån gång och nya priserna släpps strax innan.Stefan N skrev:
Ska även komma en Skoda Superb med samma hybridmotor och batteri som GTEn, men samma där med beställning först i höst. Leverans i bästa fall kvartal 1 2020.
Tittat lite på V60 och V90, ser väldig trevliga ut. T6 på 340 hk och T8 ligger väl över 400, rätt så dyrt dock särskilt då Volvo är så snåla med extrautrustningen som följer med utan massa extra paket.
Edit: letar alltså ny tjänstebil, har önskemål om:
Laddhybrid
Kombi som ledigt tar en stor barnvagn.
Bränslevärmare.
Apple/android carplay. (Låter väl som en petitess i sammanhanget med vill inte bli låst vid biltillverkarnas normalt usla navigation, telesystem osv utan nått man kan ta med till nästa bil genom mobilen).
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 664 inlägg
Blir snart tre.Peter2400 skrev:
Ja kamerasystemet borde gå på försäkringen om inte annat, det är ju basen i de flesta förarassistanssystemen på bilen (döda vinkeln, fotgängarskydd, kökörning, utfartsvarnare och säkert nått till). Misstänker att det var problem med den redan från början då vissa av systemen slagit av sig själv innan jag provkörde bilen, och att de redan bytt framkamera. Men inget jag kan bevisa.
Förarstolen är störig, känns som man sitter i en många år äldre bil, och att fixa detta på en helelektrisk stol är nog inte enkelt heller tyvärr, hade hoppats på att det var något de kunna spänna.
Kan tipsa om att VW updaterade sin app nu så den vart lite snyggare, tom färgen på bilen stämmer. Nu kan man även ha appen i iWatch.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 664 inlägg
Upptäckte det, undrade vad We connect var för nått.
Min är vit så det kan kvitta i appen
Min är vit så det kan kvitta i appen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 664 inlägg
Bilfirman ville inte stå för något utan ville jag skulle ta det på försäkringen. Efter att ha hittat och läst MRF-garantin så undrar jag om de ens har koll på vilka garantier de lämnar (misstänker att de tror de lämnat en trafiksäkerhetsgaranti, vilken inte är lika omfattande som den vanliga garanti jag har fått på papper).
Fick tanka idag, funderar på om det är tredje eller fjärde gången sedan vi köpte den i Mars. Skulle säga att vi ligger oftast över 200mil på en tank. Har dessvärre blivit några längre turer (bland annat till verkstaden) som förstör ekvationen.
Fick tanka idag, funderar på om det är tredje eller fjärde gången sedan vi köpte den i Mars. Skulle säga att vi ligger oftast över 200mil på en tank. Har dessvärre blivit några längre turer (bland annat till verkstaden) som förstör ekvationen.
Logga in
Skapa konto
Du kan ju alltid helt enkelt bara reklamera den (eller specifikt de fel du har med tex kameran då) då du haft den mindre än tre år. Tolkar det som att du köpt den av bilhandlare ny? Konsumentköplagen ger dig långtgående rättigheter för reklamation utan hänsyn till vad en eventuell garanti säger eller inte säger.13th Marine skrev:Blir snart tre.
Ja kamerasystemet borde gå på försäkringen om inte annat, det är ju basen i de flesta förarassistanssystemen på bilen (döda vinkeln, fotgängarskydd, kökörning, utfartsvarnare och säkert nått till). Misstänker att det var problem med den redan från början då vissa av systemen slagit av sig själv innan jag provkörde bilen, och att de redan bytt framkamera. Men inget jag kan bevisa.
Förarstolen är störig, känns som man sitter i en många år äldre bil, och att fixa detta på en helelektrisk stol är nog inte enkelt heller tyvärr, hade hoppats på att det var något de kunna spänna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 664 inlägg
Köpte den begagnad, fördelen med MRF-garantin är att den innebär att alla fel på bilen som uppkommit inom 6mån från köpet och inte är en slitdel ska anses som ursprungliga och att bevisbördan ligger på firman.
OK, förstår. Konsumentköplagen säger exakt samma sak om ursprungligt fel och sex månader och kan tillämpas på köp från bilhandlare. Så det kokar ner till om det är ett köprättsligt fel som kan anses vara ursprungligt - om de står fast vid att garantin inte täcker det.13th Marine skrev:
Logga in
Skapa konto
Det rullar på bra här, snittförbrukning på 2045km blev 0,12L/mil får man ju va nöjd med.
Frugans GTE ska få nya bromsar i fram, knappt 11 000 mil har den gått. Och vi fick nytt rekord på el häromdagen, 51km på mätaren så nån degradering av batteriet verkar ju inte finnas heller.
Frugans GTE ska få nya bromsar i fram, knappt 11 000 mil har den gått. Och vi fick nytt rekord på el häromdagen, 51km på mätaren så nån degradering av batteriet verkar ju inte finnas heller.
Logga in
Skapa konto
Fick byta mina bromsar runt om efter 6000 mil. Stora djupa revor i skivorna, främst bak. Flera av mina kollegor som har liknande tendenser. Måste vara något tillverkningsfel, men VW vägrade ta det. Hade det inte varit tjänstebil så hade jag dragit det hårdare!
Nu har bilen gått 7000 mil med de nya skivorna och de är knappt slitna..
Hade samma på min, påtalade det när jag köpte bilen (så hade den gått 3800mil) men vw vägrade ta det. Bytte vid 7000 och har inte heller sett något nu dock lätt gjort själv om man har obd11S StevieGee skrev:Fick byta mina bromsar runt om efter 6000 mil. Stora djupa revor i skivorna, främst bak. Flera av mina kollegor som har liknande tendenser. Måste vara något tillverkningsfel, men VW vägrade ta det. Hade det inte varit tjänstebil så hade jag dragit det hårdare!